Lotnicza przyszłość Londynu

Londynskie lotniska pilnie potrzebuja dodatkowej mocy, tak wiec znalezienie najlepszych lokalizacji dla nowych pasow startowych i podjecie decyzji, czy miasto potrzebuje jednego glownego wezla lotniskowego, sa prawdopodobnie glownymi tematami do dyskusji w nadchodzacych latach. Wszystkie trzy z glownych lotnisk w Londynie: Heathrow, Gatwick i Stansted, podejmuja zdecydowane kroki do ekspansji w swych uwagach do Brytyjskiej Komisji Lotniczej. Komisja, powolana przez koalicyjny rzad w 2012 roku, rozpoczela rozpatrywanie wnioskow dotyczących ekspansji od operatorow portow lotniczych, konsultantow, grup srodowiskowych i linii lotniczych. W polowie wrzesnia powinnismy poznac pierwsze zalecenia dotyczace poprawy przepustowosci. W swoim raporcie, Heathrow Airport Holdings, ktory zarzadza lotniskiem, chcialby raczej maksymalnie wykorzystac teren wokol lotniska, zamiast szukac nowej lokalizacji. Mozliwe sa trzy opcje do utworzenia trzeciej drogi startowej dla lotniska Heathrow, z mozliwoscia budowy czwartej do roku 2040. Zarzad twierdzi, ze te koszty sa tylko ulamkiem kosztow budowy nowego lotniska w ujsciu Tamizy, a prace moga byc zakonczone w ciagu zaledwie dekady, zmniejszajac uzycie obecnych dwoch drog startowych, ktore sa bliskie ich maksymalnej przepustowosci. Najprostsza opcja jest nowy pas startowy miedzy Heathrow i autostrada M4. Ten wariant jest najszybszy i najtanszy, ale pozwala jedynie na budowe pasa o dlugosci okolo 2500m, co pozwala na maksymalna przepustowosc lotniska do okolo 125 mln pasazerow rocznie. Lepsza opcja (bardziej przyszlosciowa) wydaje sie wiec budowa dwoch nowych drog startowych, o dlugosci 3500m kazda, w polnocno-zachodniej i poludniowo-zachodniej czesci lotniska. W tym wypadku koszty bylyby o wiele wieksze i wymagaloby to rowniez wysiedlenia ludnosci. Poludniowa-zachodnia koncepcja to rozbiorka miejscowosci Stanwell Moor, opcja polnocno-zachodnia- wiosek Harmondsworth i Colnbrook (siedziba British Airways). Oba rozwiazania wymagaja rowniez przesuniecia autostrady M25. Wszystkie opcje zakladaja rowniez budowe nowych terminali, budynkow satelitarnych oraz drog kolowania (czas kolowania bylby znacznie dluzszy, podobnie jak na lotnisku Amsterdam Schiphol). Zarzad Heathrow przekonuje, ze opcja nowego portu lotniczego to dlugi okres oczekiwania na zakonczenie budowy, dluzszy czas dojazdu dla pasazerow oraz ogromne i drogie inwestycje zwiazane z infrastruktura (hotele, szpitale, biura). Podobne plany rozwoju i budowy nowych drog startowych przedstawily lotniska Gatwick i Stansted.
26/08/2013 17:04  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2013-10-11 18:48   
greg0303 - Profil greg0303
Wrzesień 2013 roku przyniósł wzrost ilości pasażerów w porcie lotniczym Londyn Heathrow o 3,4% (w porównaniu do wrzesnia 2012 roku). Lotnisko obsłużyło 6,6 miliona podróżnych. Najwiekszy wzrost przewozów odnotowano na trasach do Chin i Indii, odpowiednio 13,4% i 12,3%, co dało ogólny wzrost dla regionu Azja/Pacyfik o 6,4%. W listopadzie tego roku do Heathrow wracają Phillipine Airlines (5 razy w tygodniu). Port lotniczy Londyn Heathrow operuje na 99% swojej przepustowości.
greg0303 2013-10-04 15:36   
greg0303 - Profil greg0303
Lotnisko Heathrow chce podnieść opłaty lotniskowe od kwietnia 2014 roku. Proponowana podwyżka to 4,6% (na pieć lat) powyżej oficjalnej stopy inflacji. Port lotniczy Gatwick podwyższa opłaty o 0,5% (powyżej stopy inflacji) na okres 7 lat.
greg0303 2013-08-29 21:07   
greg0303 - Profil greg0303
Odbyłem dziś interesującą rozmowę z redaktorem brytyjskiego magazynu Airliner World. Jego zdaniem przyszłość lotniska Heathrow nie wygląda zbyt obiecująco. Dużym problemem mogą być proces wysiedlenia okolicznej ludności oraz zburzenie budynków, aby powstały nowe drogi startowe. W przypadku odmowy dobrowolnego opuszczenia domostw procesy sądowe mogą trwać przez wiele lat. Terminal 5 powstał na terenie byłem oczyszczalni ścieków, a wszystkie procesy prawne zajęły ponad 20 lat. Budowa nowego centralnego portu lotniczego w ujściu Tamizy może spotkać się z licznymi protestami ekologów, gdyż znajdują się tam unikalna flora i fauna. Również inwestycje w infrastrukturę będą bardzo wysokie, włączając szybką kolej do centrum Londynu. Obecnym liderem wydaje się być lotnisko Stansted, które można bardzo szybko rozbudować przy umiarkowanym nakładzie. Wstępne rekomendacje dotyczące rozwoju ruchu lotniczego w Londynie poznamy w połowie września, kiedy przedstawi je brytyjska komisja rządowa.
geram23 2013-08-27 21:14   
geram23 - Profil geram23
Wszyscy, którzy postulują przeprowadzkę lotniska Heathrow zapominają o tym, iż lotnisko to nie "tylko lotnisko", to życie ponad 100 tys. ludzi, którzy pracują na tym lotnisku. Zbudowanie mega wilkiego lotniska na wodzie oznacza konieczność zbudowania miasta w bliskiej odległości od tego lotniska, by pracownicy mieli gdzie mieszkać. Do tego już widzę - zbudują lotnisko na wodzie, pociągną kolej i co będzie? bilet na pociąg będzie kosztował
krzysiekl 2013-08-27 10:48   
krzysiekl - Profil krzysiekl
przy dobrym połączeniu kolejowym mogą robić przesiadki Heathrow - Gatwick mogą nawet zrobić dedykowane połączenie po stronie tranzytowej, dla chcącego nic trudnego, pozostaje pytanie czy warto i co taniej.
greg0303 2013-08-26 20:28   
greg0303 - Profil greg0303
Lotnisko Gatwick ma mozliwosc rozbudowy na poludnie i argumentuje, ze Londyn tak naprawde nie potrzebuje jednego centralnego portu lotniczego, tzw. mega-hub, gdyz pasazerowie przesiadajacy sie na inne rejsy w stolicy Wielkiej Brytanii stanowia jedynie 13%. Lotnisko chce zbudowac dodatkowe drogi startowe i oferowac wiecej rejsow miedzykontynentalnych. Port lotniczy Stansted docelowo moze przeksztalcic sie w najwieksze lotnisko w kraju, jesli tylko komisja zaakceptuje plany budowy trzech nowych drog startowych i trzech nowych terminali pasazerskich.
*Siedziba British Airways to Waterside, nazwa zostala "wycieta" z artykulu ponizej.
gosc_649e 2013-08-26 17:04   
gosc_649e - Profil gosc_649e
Londynskie lotniska pilnie potrzebuja dodatkowej mocy, tak wiec znalezienie najlepszych lokalizacji dla nowych pasow startowych i podjecie decyzji, czy miasto potrzebuje jednego glownego wezla lotniskowego, sa prawdopodobnie glownymi tematami do dyskusji w nadchodzacych latach. Wszystkie trzy z glownych lotnisk w Londynie: Heathrow, Gatwick i Stansted, podejmuja zdecydowane kroki do ekspansji w swych uwagach do Brytyjskiej Komisji Lotniczej. Komisja, powolana przez koalicyjny rzad w 2012 roku, rozpoczela rozpatrywanie wnioskow dotyczących ekspansji od operatorow portow lotniczych, konsultantow, grup srodowiskowych i linii lotniczych. W polowie wrzesnia powinnismy poznac pierwsze zalecenia dotyczace poprawy przepustowosci. W swoim raporcie, Heathrow Airport Holdings, ktory zarzadza lotniskiem, chcialby raczej maksymalnie wykorzystac teren wokol lotniska, zamiast szukac nowej lokalizacji. Mozliwe sa trzy opcje do utworzenia trzeciej drogi startowej dla lotniska Heathrow, z mozliwoscia budowy czwartej do roku 2040. Zarzad twierdzi, ze te koszty sa tylko ulamkiem kosztow budowy nowego lotniska w ujsciu Tamizy, a prace moga byc zakonczone w ciagu zaledwie dekady, zmniejszajac uzycie obecnych dwoch drog startowych, ktore sa bliskie ich maksymalnej przepustowosci. Najprostsza opcja jest nowy pas startowy miedzy Heathrow i autostrada M4. Ten wariant jest najszybszy i najtanszy, ale pozwala jedynie na budowe pasa o dlugosci okolo 2500m, co pozwala na maksymalna przepustowosc lotniska do okolo 125 mln pasazerow rocznie. Lepsza opcja (bardziej przyszlosciowa) wydaje sie wiec budowa dwoch nowych drog startowych, o dlugosci 3500m kazda, w polnocno-zachodniej i poludniowo-zachodniej czesci lotniska. W tym wypadku koszty bylyby o wiele wieksze i wymagaloby to rowniez wysiedlenia ludnosci. Poludniowa-zachodnia koncepcja to rozbiorka miejscowosci Stanwell Moor, opcja polnocno-zachodnia- wiosek Harmondsworth i Colnbrook (siedziba British Airways). Oba rozwiazania wymagaja rowniez przesuniecia autostrady M25. Wszystkie opcje zakladaja rowniez budowe nowych terminali, budynkow satelitarnych oraz drog kolowania (czas kolowania bylby znacznie dluzszy, podobnie jak na lotnisku Amsterdam Schiphol). Zarzad Heathrow przekonuje, ze opcja nowego portu lotniczego to dlugi okres oczekiwania na zakonczenie budowy, dluzszy czas dojazdu dla pasazerow oraz ogromne i drogie inwestycje zwiazane z infrastruktura (hotele, szpitale, biura). Podobne plany rozwoju i budowy nowych drog startowych przedstawily lotniska Gatwick i Stansted.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy