b747400er
2010-08-30 04:48
Idea stworzenia ELO byl troche inna niz mowicie. Chodzilo o kilka kwestii: po pierwsze stworzenia firmy, gdzie nie bedzie kilku zwiazkow zawodowych personelu pokladowego, ktore uniemozliwialy racjonalne zarzadzanie personelem i systemem awansow. Po drugie, biorac pod uwage serwis pokladowy, jaki byl standardowo oferowany pasazerom na pokladzie w ATRach nie bylo mozliowsci oferowania cieplych posilkow, duty free, duzo gorszy byl standard klasy biznes. STad przyczyny produktowe. CHodzilo o stworzenie nowego brandu produktu nizszej jakosci. Zreszta w momencie kiedy powstal ELO, wszystkie rejsy obslugiwane ATRami mialy numery LO3XXX i byly formalnie rejsami ELO. POtem sie to zmienilo, bo w niektorych umowach bilateralnych nie bylo multidesygnacji i polaczenia (np. do Rosji) mogl wykonywac jedynie LO. Obecnie ELO zapewnia przygotowanie samolotu z zaloga, ktory wykonuje rejsy LO. Co do systemow, do ELO wykorzystuje te same systemy i tu nigdy nie bylo roznicy, ELO zawsze korzystal z tego co mial LO. Na samym poczatku przez bardzo krotki okres ELO mial swoj dzial planowania siatki polaczen, ale szybko zostal on wchloniety do LO. Dzis ELO doskonale przydaje sie do gwarantowania kredytow, poniewaz jest firma na plusie i dzieki temu mozna uzyskac duze tansze finansowanie kupowanych/leasingowanych samolotow. Po za tym jak sie przesledzi to co robia przewoznicy na calym swiecie, to zazwyczaj juz linie wielkosci LO, a czasami nawet i mniejsze maja swoich regionalnych feederow, czesto pasazer nawet tego nie wie, jesli wnikliwie nie zajrzy do rezerwacji lub jesli dokladnie nie obejrzy samolotu.
Już tutaj gdzieś była na ten temat dyskusja :) Dosyć częste w ostatnich czasach zjawisko, iż tworzy się firmy-bis po to, aby był to kolejny twór zdolny do kredytowania i pozyskiwania finansowania w firmie/spółce/grupie. Każde nowe samoloty w LOT kupuje tak naprawdę EuroLOT. Tylko bodaj jeszcze Dreamlinery mają przyznane gwarancje bankowe dla LOTu.
piotrek737
2010-08-28 17:57
Dokładnie :) Poza tym chociażby ostatnie zakupy Embraer-ów czy wyczarterowanie ich dla MON-u są zrobione na EuroLOT bo jest właśnie na plusie a to jest ważne przy takich transakcjach ;)
Adminie, wytłumaczenie owszem - jest właśnie takie, ale przecież to wcale nie "takie proste", bo sam do niedawna nie znałeś odpowiedzi na to pytanie :) (jak i ja).
wytłumaczenie jest bardzo proste... eurolot jesr spółką dochodową, lot deficytową.
Bo potrzeba 2x wiecej prezesow, kseigowych, sekretarek, rad nadzorczych, operatorow kubka od kawy itd
proste przeciez
berlin_o
2010-08-28 17:31
Możliwe, że to pytanie już padało ale nie mogę odnaleźć odpowiedzi na forum. Pytanie brzmi:
Jakie jest uzasadnienie ekonomiczne dla utrzymywania dwóch firm (czyt. dwóch zarządów, administracji, księgowości, systemów komputerowych itd) tj. Eurolot i LOT, w sytuacji gdy ten pierwszy jest de facto jedynie operatorem samolotów turbośmigłowych świadczącym usługi dla LOT?
A jeśli wydzielenie "operatora samolotów" do oddzielnej spółki jest korzystne, to dlaczego nie wydzielono wszystkich samolotów? Wówczas "operator" zarządzał by samolotami a LOT siatką połączeń, sprzedażą biletów itp.
Pytanie zadaję w kontekście kłopotów ekonomicznych LOT.