Trochę historii - rozkład 1939

Według letniego rozkładu lotów 1939r. oferowane były następujące trasy: Warszawa - Poznań - Berlin(Tow. LOT, D.L.H.); Warszawa - Berlin - Londyn(Tow. B.A.L.); Warszawa - Kaunas - Riga - Tallin - Helsinki (LOT) - 4 międzylądowania, postoje po 20minut.; Warszawa - Kraków - Budapeszt(LOT i Malert); Warszawa - Budapeszt - Zagreb- Roma (LOT, Malert, Ali); Warszawa - Athinai(Ateny) - Lydda - Beyrouth (LOT, dwa razy w tygodniu); Warszawa - Lwów - Cernauti - Bucuresti a do tego trzy razy w tygodniu po noclegu w Bucaresti: Bucaresti - Sofia - Thessaloniki - Athinai (LOT); Warszawa - Praga (Air France); Warszawa - Gdynia - Gdańsk (LOT, Ali, Malert); Warszawa - Gdynia (LOT, tylko w sezonie); Warszawa - Katowice(LOT);
19/05/2010 23:42  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jsg 2010-05-25 21:58   
jsg - Profil jsg
" (...) - Warto pamiętać, że te pierwsze rejsy [LOT-u- przypis JSG] były naprawdę tanie dodaje [Mariusz Kłosowski - przypis JSG]. Na połaczeniach krajowych bilet kosztował tyle samo co przejazd koleją w drugiej klasie. A jeszcze 1 1920 r. bilety kolejowe były droższe od lotniczych! Za podróż koleją z Poznania do Gdańska płaciło się 7884 marki polskie, zaś bilet lotniczy ok. 6000. W 1929 r. pasażer, który chciał samolotem pokonać trasę 1300 km pomiedzy trzema krajami, musiał zapłacić za bilet ok. 110 zł. W tym czasie górnik zarabiał ok. 250 zł miesiecznie, zaś dyrektor banku ponad 1000 zł." Źródło: artykuł "Kto dał nam skrzydła" Kalejdoscope - magazym pokładowy LOT nr 05/2010.
P.S. Planuję zeskanować cały artykuł dla swojej biblioteki. Jeżeli, ktoś chciałby otrzymać kopię, proszę o priv z adresem emailowym. Kopię artykułu prześlę w ten weekend.
krzysiekl 2010-05-20 21:40   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Na wielu trasach było szybciej:
W 1939r Kraków 22:00 - Gdynia 10:29, pociąg jechał przez...Poznań.
Dziś:
Kraków 18:00 Gdynia 8:34
marecki 2010-05-20 11:05   
marecki - Profil marecki
pociągi przed wojną były drogie, za to ich komfort dużo lepszy. W I klasie na dłuższych trasach serwowano wykwintny, kilkudaniowy posiłek. Do tego na niektórych trasach były....szybsze niż teraz. Pomijam lux torpede ... ale np. pociąg relacji Krk-Lwów jechał krócej, niż teraz (odliczając już oczywiscie stratę na granicy, ktorej wtedy nie było)
krzysiekl 2010-05-20 10:57   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Dodam, że bilet na samolot w relacji krajowej kosztował w 1939r. mniej więcej tyle ile bilet na 1kl w pociągu pospiesznym. Przynajmniej tak wynika z rozkładu i cennika. Nie mniej 1kl w pociagu pospiesznym byla prawie dwa razy drozsza niz przejazd szybszą lux torpeda (ktora byla traktowana jako 3klasa + doplata)
Bagaż do 15kg był gratis.

Ciekawie wygladala relacja cena lotu/hotel.
Bilet lotniczy typu Warszawa - Krakow 40zl, noc w hotelu reklamujacym sie jako komfortowy, w Warszawie, od 5 lub 7zł.
mleko 2010-05-20 10:20   
mleko - Profil mleko
No a FR jak wtedy latał? :P Dublin-Cork 2 razy dziennie i Dublin-Londyn 3 razy w tygodniu?
2010-05-20 09:34   
 - Profil
oho, that będzie chyba dobrym pilotem ;p Odróżnia cmentarz od lotniska, a to dobra wróżba! Cmentarz to dobre miejsce, ale na lądowania awaryjne ;p (taka poranna doza czarnego humoru) ;p
marecki 2010-05-20 09:10   
marecki - Profil marecki
that: Rakowice to dziś nazwa własna cmentarza ale tak na prawde cmenatarz nie lezy na terenie dawnych Rakowic (podkrakowskiej wsi, która potem została włączona w granice miasta). A lotnisko było właśnie w owych Rakowicach.
marecki 2010-05-20 09:05   
marecki - Profil marecki
szumny: o to samo chodzi :) przed wojną mówiło się lotnisko Rakowice albo Rakowice-Czyżyny.
nadja 2010-05-20 08:50   
nadja - Profil nadja
z Katowic loty odbywały się z lotniska Muchowiec i to chyba nawet do lat 60-tych :)
that 2010-05-20 07:16   
that - Profil that
szumny: Racja, Rakowice to cmentarz i nigdy nie bylo tam lotniska ;)
szumny 2010-05-20 07:13   
szumny - Profil szumny
marecki: chyba z Czyżyn
irton 2010-05-20 05:09   
irton - Profil irton
a w Łodzi w latach w latach 1945-1958 lotnisko stało się ważnym węzłem w komunikacji lotniczej. Utrzymywane były regularne loty m.in. do Wrocławia, Warszawy, Krakowa, Gdańska; ruch pasażerski w Łodzi stanowił w tym okresie ponad 20% przewozów krajowych
marecki 2010-05-20 01:19   
marecki - Profil marecki
W II polowie lat 30-tych LOT przewoził rocznie przeciętnie ponad 30 tys. pasażerów;) I latał też na trasie KRK-KTW. oczywiście nie z balic tylko Rakowic - lot trwał ok. 45 min:-)
mrader 2010-05-19 23:47   
mrader - Profil mrader
Faktycznie trochę...może rozwiniesz wątek...;)
krzysiekl 2010-05-19 23:42   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Według letniego rozkładu lotów 1939r. oferowane były następujące trasy:
Warszawa - Poznań - Berlin(Tow. LOT, D.L.H.); Warszawa - Berlin - Londyn(Tow. B.A.L.); Warszawa - Kaunas - Riga - Tallin - Helsinki (LOT) - 4 międzylądowania, postoje po 20minut.; Warszawa - Kraków - Budapeszt(LOT i Malert); Warszawa - Budapeszt - Zagreb- Roma (LOT, Malert, Ali); Warszawa - Athinai(Ateny) - Lydda - Beyrouth (LOT, dwa razy w tygodniu); Warszawa - Lwów - Cernauti - Bucuresti a do tego trzy razy w tygodniu po noclegu w Bucaresti: Bucaresti - Sofia - Thessaloniki - Athinai (LOT); Warszawa - Praga (Air France); Warszawa - Gdynia - Gdańsk (LOT, Ali, Malert); Warszawa - Gdynia (LOT, tylko w sezonie); Warszawa - Katowice(LOT);
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy