Trzech chętnych do prywatyzacji LOT

Air France – KLM to na razie jedyny zainteresowany inwestor branżowy. W ciągu kilku tygodni Ministerstwo Skarbu rozpocznie rozmowy z oferentami. Na pierwsze wezwanie resortu skarbu odpowiedziało trzech chętnych: linie lotnicze i dwie firmy finansowe. Chociaż Zdzisław Gawlik, wiceminister skarbu państwa, nie chce ujawnić nazw tych podmiotów, to zapewnia, że oferentem z branży nie jest niemiecka Lufthansa. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że ofertę złożyła grupa Air France – KLM, najgroźniejszy rywal Lufthansy. LOT, który dziś działa z Lufthansą w jednym lotniczym sojuszu Star Alliance (SA), pomógłby temu inwestorowi umocnić pozycję na wschodzie Europy. Włodzimierz Rydzkowski, kierownik katedry polityki transportowej Uniwersytetu Gdańskiego, uważa jednak że sprzedaż LOT-u byłaby dużym sukcesem. Według naszego rozmówcy sama zmiana sojuszu (Air France – KLM działa w SkyTeam, konkurencyjnym sojuszu lotniczym) będzie bardzo kosztowna dla LOT-u. Gdy w 2001 roku LOT – po upadku Swissair, byłego inwestora spółki – wchodził do SA, tylko zmiana systemów rezerwacyjnych kosztowała 50 mln dol. Przeważają jednak głosy, że ewentualne wejście Air France – KLM może być dla LOT-u korzystne. Elżbieta Marciszewska ze Szkoły Głównej Handlowej zaznacza, że o plusach takiego powiązania mówić będzie można, tylko gdy Warszawa uzyska w nowej konfiguracji status portu przesiadkowego dla Air France – KLM, a LOT odegra zasadniczą rolę w ekspansji sojuszu na Wschód. Na taką pozycję LOT nie może liczyć teraz – Lufthansa w naszej części kontynentu opiera się na lotnisku w Wiedniu, a nie na Okęciu. Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
20/01/2010 08:08  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
marecki 2010-01-20 11:18   
marecki - Profil marecki
oczywsicie mysl tezo SU tutaj i ich siatce.
marecki 2010-01-20 11:16   
marecki - Profil marecki
seep2: ja mysle że głownym problemem jest wyraźna niechęc do Lufthansy kregów decyzyjnych w PL. A zmiana sojuszu (a co za tym idzie potęzne koszty) nie byłaby najlepszym rozwiązaniem pry obecnej kondycji LOTu. Blizz: Bałkany są obstawione już dośc dobrze przez CSA, tak jak i inne kierunki typu Uzbekistan. Więc lot nie miałby monopolu w ST i nie sądzę żeby przebił się z WAW jako baza przesiadkowa dla pasazerów St z europy zachodniej.
seep02 2010-01-20 11:09   
seep02 - Profil seep02
to jak dobrze zrozumiałem: Lufthansa nie widzi perspektyw, żeby inwestować w LOT? ;-)
jurek 2010-01-20 11:06   
jurek - Profil jurek
No to dzięki Mirosławowi poranny przegląd prasy mamy z głowy ;p // Air-France/KLM ciekawy inwestor. Latając LOTem co kilka lat zmieniamy program lojalnościowy jak rękawiczki. To byłby już czwarty :)
blizz 2010-01-20 09:53   
blizz - Profil blizz
Dla lotu zostaje całkiem pokażna część.
Cała Ukraina, Polska, Bałkany oraz duża część Kaukazu. Więc nie jest żle.
marecki 2010-01-20 08:34   
marecki - Profil marecki
p. Marciszewska zapomniała chyba, że członkiem Sky Team'u jest...Aeroflot i do tego CSA (z całkiem dobrą siatką wschodnią). Więc nie wiem w jaki sposób LOT miałby sie stac nośnikiem sojuszu na wschód.......
miras 2010-01-20 08:08   
miras - Profil miras
Air France – KLM to na razie jedyny zainteresowany inwestor branżowy. W ciągu kilku tygodni Ministerstwo Skarbu rozpocznie rozmowy z oferentami. Na pierwsze wezwanie resortu skarbu odpowiedziało trzech chętnych: linie lotnicze i dwie firmy finansowe.
Chociaż Zdzisław Gawlik, wiceminister skarbu państwa, nie chce ujawnić nazw tych podmiotów, to zapewnia, że oferentem z branży nie jest niemiecka Lufthansa.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że ofertę złożyła grupa Air France – KLM, najgroźniejszy rywal Lufthansy. LOT, który dziś działa z Lufthansą w jednym lotniczym sojuszu Star Alliance (SA), pomógłby temu inwestorowi umocnić pozycję na wschodzie Europy. Włodzimierz Rydzkowski, kierownik katedry polityki transportowej Uniwersytetu Gdańskiego, uważa jednak że sprzedaż LOT-u byłaby dużym sukcesem.
Według naszego rozmówcy sama zmiana sojuszu (Air France – KLM działa w SkyTeam, konkurencyjnym sojuszu lotniczym) będzie bardzo kosztowna dla LOT-u. Gdy w 2001 roku LOT – po upadku Swissair, byłego inwestora spółki – wchodził do SA, tylko zmiana systemów rezerwacyjnych kosztowała 50 mln dol.
Przeważają jednak głosy, że ewentualne wejście Air France – KLM może być dla LOT-u korzystne. Elżbieta Marciszewska ze Szkoły Głównej Handlowej zaznacza, że o plusach takiego powiązania mówić będzie można, tylko gdy Warszawa uzyska w nowej konfiguracji status portu przesiadkowego dla Air France – KLM, a LOT odegra zasadniczą rolę w ekspansji sojuszu na Wschód. Na taką pozycję LOT nie może liczyć teraz – Lufthansa w naszej części kontynentu opiera się na lotnisku w Wiedniu, a nie na Okęciu.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy