×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


[taniocha] to się opłaca?


Liniom lotniczym opłaca się latać tak tanio? Przykładowo Katowice - Skandynawia ciężko kupić bilet za więcej niż 100zł, nawet dzień przed wylotem może być coś ok 100. wliczając podatki. Z tygodniowym wyprzedzeń cena spokojnie osiąga 39zł. Czyli powiedzmy średnia na pasażera to 80zł. Mniej niż 20 euro. Z tego jest zysk? Rozumiałem jeszcze gdy bilety były tanie z dużym wyprzedzeniem a tak to jednak trzeba było zapłacić kilkaset złociszy. 20 euro na 180 osób daje 3600 euro za lot w jedną stronę. Opłata lotniskowa w Katowicach to ok 200 euro, powiedzmy, ze w w lotnisku docelowym podobnie. Ile spali? Znalazłem, że A320 spala ok. 3000 l/h (prawda to?) Z cen znalazłem że tona kosztuje nieco ponad 440 usd. Jako, że litr to ok 0,75 kg(???) daje to nam 2,25 tony na godzine. Lot trwa dwie godziny czyli 4.5 tony, razem ok 2000 usd czyli ok 1520 euro. pozostaje ok 1700 euro, faktycznie nie tak źle. Jakie będą inne koszty (personel, amortyzacja, co jeszcze?) albo gdzieś się pomyliłem bo faktycznie tanio to wyszło.

20/01/2009 11:37,  
<>

gość_efcb4 - Profil
gość_efcb4
  

  
krzysiekl: oprócz tego kwestii którą poruszył Stenus jest także ta bardziej prozaiczna, którą wcześniej przytoczyłem.. "recent research done by the Travel Industry Association, over 60% of travelers purchase their plane tickets with less than 2 weeks notice". W luźnym przełożeniu na polski: abyśmy my latali tanio (często za mniej niż koszt paliwa) musi być trochę "sponsorów" którzy zapłacą i za paliwo i za opłaty lotniskowe - za siebie i za nas B) Np. jest teraz taki lot: POZ - GRO - POZ, 25.02 - 25.03, 2x2h35min (paliwo 5.2 x40zł =~218zł) lotu za całe 19.5zł (139.5zł), ale Ci co rezerwują na ostatnią (na dniach) chwilę płaca po 300zł one-way, a lato to i 400-500zł one-way, więc jak zbilansują lato z wiosną/ zimą - jest całkiem całkiem
29/01/2009 07:54  

  
Ale linia lotnicza planuje koszty na całą siatkę, a nie na poszczególne trasy. Na niektórych daje tanie bilety, aby ją rozruszać, choć wie, że przyniesie straty.
25/01/2009 13:46  

  
Czyli 2h lotu to 14k pln.

Bile na dziś Katowice - Stockholm Skavska 109pln także przy wyborze 24 osób.

Więc jeśli wszyscy tyle płacą i będzie nawet 100% frekwencji(a nie będzie)
to mamy19k pln.

a podajecie, że koszt paliwa
to 40 -50% kosztów operacyjnych.
25/01/2009 10:01  

  
Co innego loty (AirTaxi) dla biznesmenów po kraju (i bliskich okolicach) polskim samolocikiem typu Orka EM 11c. Cena ~1.5 mln zł, szacowany koszt w leasingu 2-3tys. EUR miesięcznie
23/01/2009 03:31  

  
BTW. własna linia lotnicza (przynajmniej, taka masowa jak Wizz czy RyanAir), to marny pomysł (bez przyszłości..) na biznes - czy ktoś tego chce czy nie cena ropy będzie rosła i poziom 150-200USD za baryłkę za 1-2 lata całkiem realny.
23/01/2009 03:28  

  
Co do kupowania biletów i z jakim wyprzedzeniem.. (...) recent research done by the Travel Industry Association, over 60% of travelers purchase their plane tickets with less than 2 weeks notice. W tanich liniach lotniczych 40 do 50% kosztów operacyjnych to koszt paliwa, więc daj sobie spokój z szacowaniem reszty opłat.. Jeśli chodzi o cenę paliwa, to zaniżyłeś cenę za litr (0.83zł) prawie 3-krotnie!! Tak zgadza się JET-A jest po 440USD/ tona (1 tona paliwa =~1235ltr), ale jak sprawdzisz sobie w googlu po wpisaniu: petrolot --> litr na trasie międzynarodowej, to koszt dla linii lotniczej (nie płacą VATu i akcyzy) 2.27-2.37zł (zależy od lotniska.. czasem i kraju - trzeba pamiętać, że w niektórych cena za litr jest nawet 2x wyższa)
1h lotu w pełni załadowanego A320/B738, to koszt ~7000zł
Ile spala na h dany model samolotu znajdziesz w googlu po wpisaniu: airline tycoon 2983
23/01/2009 03:21  

  
Ups. 3 litry na 100 km na pasażera.
22/01/2009 09:56  

  
Ja gdzieś wyczytałem że średnio zużywa 3 litry na godzinę na pasażera.
22/01/2009 09:56  

  
Ja gdzieś kiedyś znalazłem w internecie ile 737 zużywa paliwa, nie pamiętam dokładnie, ale wiem, że całkiem sporo to było. A temat można by rozwinąć rzeczywiście - idealnie na przewodnik "Jak stworzyć własną linię lotniczą" ;)
21/01/2009 10:22  

  
Przymierasz sie do zalozenia wlasnych linii. ;) A tak na serio temat ciekawy.
20/01/2009 17:41  

  
ale wracając do głównego wątku tego wątku ;) chciałbym obliczyć koszty takiego lotu dla przewoźnika do końca.

Jak uwzględnić pozostałe koszty, paliwo to ważny składnik ale nie jedyny, opłaty nawigacyjne już chyba uwzględniłem(chyba, że są jeszcze jakieś?)
ile można liczyć ryczałtem za obsługę w samolocie? jakie jeszcze inne opłaty?
20/01/2009 17:27  

  
ale to ciągle jest tanio. Bilet w ostatniej chwili 109 zł + bagaż. Jeśli te 109 zł to dlatego, że mało sprzedano mało biletów, że jeszcze nie podskoczyła to jeszcze gorzej bo znaczyłoby, że samolot leci prawie pusty. Nie sądzę, żeby większość osób kupowała bilet dzień lub góra dwa przed wylotem.
20/01/2009 17:25  

  
Nie wszystkie bilety na lot są w tak niskich cenach - spróbuj np. kupić 20 biletów na raz. Nawet jeśli się uda, to zaraz cena podskoczy. Poza tym zawsze ktoś nada bagaż i za to zapłaci, kupi coś na pokładzie itp. Za darmo by nie latali na pewno ;)
20/01/2009 13:07  

  
Liniom lotniczym opłaca się latać tak tanio?
Przykładowo Katowice - Skandynawia ciężko kupić bilet za więcej niż 100zł, nawet dzień przed wylotem może być coś ok 100. wliczając podatki. Z tygodniowym wyprzedzeń cena spokojnie osiąga 39zł.
Czyli powiedzmy średnia na pasażera to 80zł. Mniej niż 20 euro. Z tego jest zysk? Rozumiałem jeszcze gdy bilety były tanie z dużym wyprzedzeniem a tak to jednak trzeba było zapłacić kilkaset złociszy.

20 euro na 180 osób daje 3600 euro za lot w jedną stronę.

Opłata lotniskowa w Katowicach to ok 200 euro, powiedzmy, ze w w lotnisku docelowym podobnie.

Ile spali?
Znalazłem, że A320 spala ok. 3000 l/h
(prawda to?)
Z cen znalazłem że tona kosztuje nieco ponad 440 usd.
Jako, że litr to ok 0,75 kg(???)
daje to nam 2,25 tony na godzine. Lot trwa dwie godziny czyli 4.5 tony, razem ok 2000 usd czyli ok 1520 euro.

pozostaje ok 1700 euro, faktycznie nie tak źle. Jakie będą inne koszty (personel, amortyzacja, co jeszcze?)
albo gdzieś się pomyliłem bo faktycznie tanio to wyszło.
20/01/2009 12:23  

reklama
reklama
  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie