Katowice: 7% spadek we wrześniu

Katowice: 7% spadek we wrześniu We wrześniu w porcie lotniczym Katowice obsłużonych zostało 277 424 pasażerów. To o 6,8% mniej niż we wrześniu 2011 roku.Niewielki wzrost został zanotowany w ruchu regularnym - z połączeń przewoźników tradycyjnych oraz niskokosztowych, oferujących loty z Katowic, skorzystało 160 910 podróżnych. Stanowi to 1,6% wzrost w stosunku do września ubiegłego roku.W ruchu czarterowym...
01/10/2012 16:06   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
marekg 2012-10-04 10:11   
marekg - Profil marekg
oj gosc_bbbbe, płyniesz i to równo...
Co z tego, że przyjemniej jest kupować w dużym sklepie gdzie niema tłoku skoro najprawdopodobniej ten sklep cienko przędzie? Zarówno ten sklep jak i port lotniczy są BIZNESEM a więc celem jaki przyświęca zarządcy/właścicielowi jest ZYSK.
Wracając na moment do tego sklepu to zauważ, że sklepy gdzie jest bardzo dużo klientów mogą dzięki temu oferować lepszy asortyment i w lepszych cenach. I to się sprawdza. Lotniska, które sporo zarabiają właśnie dzięki paxom są w stanie oferowac pasażerom inne udogodnienia, samodzielnie wprowadzać promocje itd.
Rola zarządy lotniska nie sprowadza się do czekania aż mu linia lotnicza zaoferuje otwarcie kierunku albo czekania na to co wprowadzi jaśnie wojewoda. I tak dalej i tak dalej. Oczywiście duża ilość pasażerów nie gwarantuje sukcesu ale jest warunkiem niezbędnym żeby go osiągnąć. Bez pasażerów port lotniczy zbankrutuje i tyle nawojowałeś. Jeśli dla ciebie argument o ilości pasażerów nie byłby istotny w strategii rozwoju własnej firmy to życzę powodzenia w interesach. Pomyśl o pracy na etacie lepiej.
Zgodzę się z tobą, że nie można mieć ciągle wzrostu ilości pasażerów na lotnisku, bo na to ma wpływ wiele różnych czynników, nie zawsze możliwych do przewidzenia (np. spadki w wyniku bankructwa linii lotniczej, masowego padania biur podróży itp itd) natomiast istotne jest aby zarządca lotniska elastycznie potrafił reagować na takie sytuacje i tak dostosowywał plan działania aby osiągnąć zakładany cel.
Twój argument o nabijaniu liczy paxów jest komplenie chybiony, dlaczego? bo oczywiście sama w sobie liczba paxów nie jest celem żadnego zarządcy a zyski z tego wynikajace. Jeśli lotnisko w jakiś sposób dopłaca linii lotniczej aby operowała z danego lotniska to znowu nie jest to żadna charytatywna działalność tylko rachunek ekonomiczny, który jest w dzisiejszych czasach number one. Czyli w ogólnym rozrachunku to się musi opłacać. A więc sztuczne naganianie poprzez kupowanie biletów przez lotnisko jest bez sensu.
PAX niestety ale jest najważniejszy, bo to jest lotnictwo komunikacyjne a więc do wożenia ludzi. Kto ma ich więcej, ten więcej zarabia. Duże lotniska zarabiają więcej, przyciągają więcej linii lotniczych. Co nie oznacza, że mniejsze sa skazane na niebyt. To od zarządcy lotniska zależy najwięcej a nie od decyzji jakichś tam urzędników niewiadomo gdzie. To nie jest gospodarka centralnie sterowana. Poza tym ruch lotniczy to nie tylko goście przylatujący do nas ale również my latający w drugą stronę.
PS. Piszemy Okęcie a nie Okencie.
spotter10 2012-10-04 09:48   
spotter10 - Profil spotter10
Wybierając sklep gdzie zrobię zakupy nie kieruję się tym ile osób tam chodzi, ale ile mają produktów i jakiej jakości. Niestety najczęściej tak bywa, że wiele osób myśli podobnie jak ja i przez to jest tam tłok. Analogicznie - lecisz z tego lotniska, które ma dla Ciebie ineteresujące kierunki i oferty. Wiele osób myśli podobnie - tworzą się tłumy. Ja wcale nie neguję innego zdania niż moje, ale staram się wytłumaczyć (pokazać wam) mój tok rozumowania. Bo twierdzenie jednego z gości, że "im mniej pasażerów tym lepiej, bo mniejszy tłok" jest błędne. Analogicznie wracając do sklepów - spytaj się swojej żony, matki, babci czy woli robić zakupy w mięsnym, gdzie są pustki jeżeli chodzi o kupujących zaś towary na pułkach średniej jakości, czy może w takim, gdzie są tłumy ale towar jest codziennie świeży? Bo ja wolę w tym drugim. Powyższy przykład pokazuje, że ludzie wolą chodzić tam, gdzie mają dobry towar i spory wybór! Analogicznie do lotnictwa - ludzie wybierają lotniska takie, z których jest ciekawa oferta! I dalsza część mojego toku rozumowania wyjaśniająca, dlaczego liczba pasażerów ma znaczenie dla okołolotniskowego biznesu. Czy jezeli byłbyś inwestorem i chciał wybudować stację paliw, to jaką byś wybrał lokalizację: przy mało ruchliwej lokalnej drodze, gdzie nie będziesz mieć tłoku na swojej stacji, czy może przy bardzo ruchliwej drodze krajowe, gdzie prawdopodobnie tłum będzie? To jest analogia która mam nadzieję jest zrozumiała. No i teraz przejdźmy do meritum, czyli jak liczba pax ma się do potencjalnych nowych kierunków. Jeżeli miałbyś linię lotniczą i chciałbyś owtierać nowe połączenia, to musisz zrobić ocenę opłacalności danego kierunku, tj. liczba potencjalnych pax i ich zasobność portfela (między innymi). Tylko żeby dokonać oceny konkretnego potencjalnego połączenia, musisz się zdecydować na jakąś trasę, czyli konkretny port lotniczy. A jak dokonasz wyboru? Co zwróci Twoją uwagę? Napewno wielkość portu i ilość odprawianych pax. Nie mówię, że to jest główny wyznacznik, ale w pierwszej kolejności przykuje twoą uwagę lotnisko w GDN niż w RZE. A dlaczego? Bo jest większe! Bo jeżeli jest lotnisko, które obsługuje sporą liczbę pax, może to oznaczać, że rynek cały czas jest nienasycony, że jest cały czas potencjał na nowe połaczenia i może świadczyć o zamożności nie tylko pasażera, ale tez regionu w którym to lotnisko się mieści. Bo skoro TYLE osób chce tam latać i lata, musi być coś, co ich przyciąga! I na koniec powtarzam jeszcze raz: NIE uważam, że liczba obsługiwanych pax jest JEDYNYM wyznacznikiem dla nowych połączeń, ale twierdzę, że NIE MOŻNA jej negować i twierdzić że nic nie znaczy!
gosc_bbbbe 2012-10-04 07:28   
gosc_bbbbe - Profil gosc_bbbbe
Do spotter10. Przeczytałem poniższe wpisy i nie wiem gdzie tutaj widzisz taką wielką bzdurę? Jak myślisz czy lepiej jest kupować w zatłoczonym sklepie gdzie się wszyscy przepychają czy tam gdzie jest luźno i komfortowo? Moim zdaniem ktoś wcale nie miał na mysli ograniczania ruchu pasażerskiego. Jest też ciekawy pogląd traktujący lotniska jako obiekty strategiczne co też ma jakieś uzasadnienie więc nie można wszystkich opinii różniących się od twojej negować. Z całym szacunkiem ale pax nie jest wyznacznikiem i gwarantem dobrego biznesu dla firm kooperujących z lotniskiem? Z mojego punktu widzenia jak bym miał robić interesy przy lotnisku to argument że przez dane lotnisko przewija się więcej ludzi niż przez inne lotnisko to jest żaden argument. Ale pewnie jako człowiek z branży masz tak "skażone" myślenie że nie potafisz postrzegać spraw z innej strony jak tylko przez pax. Nie da się mieć ciągłych wzrostów i jest to normalne. Jak ludzie będą mieli pieniądze to będą latali na wakacje i jak ktoś już napisał jak władze województwa przygotują odpowiednie atrakcjie turystyczne to będą tutaj ludzie przylatywali. Logicznie myśląc i patrząc przez twój tok myślenia to nowe połączenia powinno mieć tylko lotnisko Okencie bo ma największy pax. Trochę pogdybam. Jeśli wszystkie lotniska mają takie parcie na tą liczbę pasażerów to może same kupują bilety lub dopłacają do biletów albo wogóle może płacą przewoźnikom. No jeśli założyć że tak to wygląda bo przecież pax jest najważniejszy to są sztucznie utrzymywane wzrosty nie mające wogóle odzwierciedlenia w potencjale lotnisk. A z drugiej strony patrząc co się wyrabia w Gdańsku to to moje gdybanie wcale nie jest takie nierealne. Jeśli by to była prawda to te liczby można sobie wrzucić do kosza bo są bez wartości.
osaka47 2012-10-03 14:45   
osaka47 - Profil osaka47
a moze bysmy tak...wpadli na dzien do Bruxelles/Charleroi?
spotter10 2012-10-03 10:04   
spotter10 - Profil spotter10
Im mniej tym lepiej bo mniejszy tłok? Sorry, ale (za przeproszeniem) większej bzdury nie słyszałem. Jeżeli port lotniczy odprawia dużo pax i jest za ciasno, to musi coś zrobić, by to poprawić. A żeby to poprawic to trzeba rozbudować infrastrukturę, powiększyć terminale i zwiększyć komfort pasażerów. Ale napewno nie poprzez ich zmniejszanie. Lotniska takie jak MUC czy FRA odprawiają miliony rocznie i uważam że są komfortowe. Te wielkie liczby potoków pasażerów wogóle nie przeszkadzają a same porty ciągle się rozbudowywują. Dlatego liczby pax oraz odprawionych towarów są bardzo ważne, ponieważ, tak jak wspomniałem wcześniej, im ich więcej tym większy wpływ do kasy portu. A jeżeli chodzi o rentowność - to już od władz portu zależy ile na czysto będą na tym zarabiać, lub ile dopłacać. Tak samo komfort jaki będą mieć pasażerowie zależy co zrobi zarząd. A "bezsensowne przerzucanie się cyframi o ilości pasażerów" jak to ująłeś daje i to wiele. Może dla zwykłego zjadacza chleba nie, ale już dla firm z branzy sporo. Dzięki takim informacjom firmy handlingowe mogą się zastanawiać, czy warto wchodzić do takiego portu czy nie. Podobnie wszystkie firmy świadczące usługi na terenie samego terminala, nie wspominając już o liniach lotniczych. Wiadomo, że nie wchodzą one na podstawie liczby obsłużonych pax przez port, ale napewno te liczby pomagają zwrócić uwagę na same lotnisko. No i jeszcze masz firmy kompletnie nie związanie z lotnictwem, ale takie, które chcą mieć swoje oddziały bądź siedziby blisko lotnisk. Bo wiadomo, że im większe lotnisko tym większa liczba bezpośrednich połąćzeń i łatwiejszy do nich dostęp. Przykładów mógłbym wymienić jeszcze kilka, ale powyższe powinny wystarczyć. Także jak sam widzisz, liczba obsługiwanych pasażerów i chwalenie się tymi liczbami ma ogromne znaczenie!
gosc_aaaf9 2012-10-03 08:12   
gosc_aaaf9 - Profil gosc_aaaf9
Do spotter 10. Zgadzam się z tobą. Niemniej jednak jak pewnie wiesz to wszystko jest na lotnisku KTW. Natomiast niezgodzę się z tym, że ilość pasażerów to fundamentalny i jedyny parametr istotny dla lotnisk. Jak pewnie zauwazyłeś większość się bezsensownie przerzuca ilością przewiezionych pasażerów a nikt nie zwraca uwagi np. na rentowność czy chociażby z mojego punktu widzenia jako pasażera na jakość obsługi czy łatwość dojazdu itd. Być może jak ktoś z np KTW przeczytałby informację o np. niedogodnościach związanych z odprawami czy szeroko pojętą obsługą pasażerską to jest to jakaś konkterna informacja dla lotniska aby coś poprawić. Jednak jak widzisz samo bezsensowne przerzucanie się cyframi o ilości sasażerów nic nikomu nie daje. Z mojego punktu widzenia im mniej pasażerów tym lepiej ponieważ np nie ma takiego tłoku. Moim zdaniem to nie port lotniczy jest odpowiedzialny za stymulowanie ruchu pasażerskiego tylko władze regionu i to im powinno zależeć na tym aby tworzyć takie atrakcje turystyczne aby chcieli tu przylatywać goście.
spotter10 2012-10-02 12:47   
spotter10 - Profil spotter10
@gosc_b9e79 -> czasmy komuny już dawno minęły i kazdą złotówkę się liczy. Wiadomo, że są pewne instytucje do których się dopłaca i dopłacać tzreba z budżetowej kasy, ale stara się w miarę możliwości doprowadzić do tego, by te dopłaty były jak najniższe. Dworce kolejowe i lotniska to są właśnie takie instytucje do których owszem, można i opłaca się dopłacać, ale może też na siebie zarabiać. Jako świetny przykład dworca kolejowego mogę Ci podać Hauptbanhof w Berlinie - to ma niewiele wspólnego z polskimi dworcami. Jeżeli nie byłeś, to powiem Ci że to jest raczej jak centrum handlowe z własnymi stacjami kolejowymi. Głowny przychód jest z wynajmu powierzchni handlowych. A co do lotnisk - im więcej pax, tym więcej kasy dla lotniska. Chyba zapomnieliście, że każde lotnisko pobiera opłatę liczoną za 1 pax'a. Im więcej tych paxów, tym większe wpływy do kasy portu lotniczego. Więc nie mówcie, że to nie ma znaczenia. Rozwój i ilość odprawianych pasażerów jak i towarów ma OGROMNE znaczenie dla kasy lotniska. Poza tym, im więcej pax się przewinie przez lotnisko, tym więcej zarobią sklepy oraz restautacje/kawiarnie i tym będą bardziej skłonne do płacenia wyższych czynszy. Im więcej pax tym większe zainteresowanie agencjami reklamowymi na reklamy na terenie portu. To tez jest wpływ do kasy lotniska - wynajem powierzchni reklamowych. Więcej przykładów chyba już nie muszę podawać!
gosc_b9e79 2012-10-02 11:15   
gosc_b9e79 - Profil gosc_b9e79
Lotnisko jest nie tylko obiektem użyteczności publicznej, ale też obiektem strategicznym - ma działać, tak jak skrzyżowanie dróg czy most na rzece. Po prostu jest konieczne i tyle. Nie ma zarabiać, po co? Ono jest dla wszystkich, nie dla właścicieli lotniska, zrobione za publiczne pieniądze i dopłaty, to z jakiego powodu mają mieć zyski? Powariowaliście wszyscy? Dworzec kolejowy też nie ma zarabiać, tak jak kibel na dworcu. Co to za jakieś absurdalne podejście. Kible się robi po to, żeby nie lać w krzakach, dworce się robi po to, żeby dało się wsiąść do pociągu, a lotniska się buduje po to, żeby samolot mógł wylądować. Tyle.
gosc_99358 2012-10-02 10:45   
gosc_99358 - Profil gosc_99358
Do gość 76f16. Skąd ty możesz wiedzieć jakie nastroje panują w GTL. No chyba że jesteś pracownikiem lotniska. To raczej powinieneś się wziąść do roboty aby było lepiej. Ppieram mojego przedmówcę. Widzę że niewielu rrozumie ten biznes. Przerzucają się tylko ile kto odprawi pasażerów jakby to było wyznacznikiem funkcjonowania całego lotniska. A poza tym żeby ludzie latali to muszą mieć po co przylatywać na śląsk a to moim zdaniem jest zadanie dla władz województwa. Lotnisko to tylko przystanek a nie cel podróży pasażerów. Jak będą atrakcje dla turystów to będzą tu przylatywać i myślę że zyska wtedy nie tylko lotnisko ale cały region.
gosc_7310d 2012-10-02 10:23   
gosc_7310d - Profil gosc_7310d
gość _bac5; odkąd to nowe powierzchnie mają wpływ na zwiększenie połączeń. A odnośnie negocjacji to słyszymy to każdego roku. I co ?
gosc_3bec6 2012-10-02 10:18   
gosc_3bec6 - Profil gosc_3bec6
No właśnie z tym rozumieniem biznesu lotniskowego. Otóż oprócz tego że lotnisko winno być biznesem , jest także obiektem użyteczności publicznej. A to są także inne zadania. Rozwój połączeń lotniczych to jest ogromny wpływ na rozwój regionu ( miejsca pracy , nie tylko na lotnisku). W przeciwnym razie najlepiej jest rozwijać cargo , bo jest najtańsze kosztowo ( nie potrzebuje kosztownych terminali, takiej ilości obsługi) , ale czy oto tylko chodzi. To tyle jeśli chodzi o rozumienie biznesu lotniskowego.
gosc_ad129 2012-10-02 08:28   
gosc_ad129 - Profil gosc_ad129
Tu niektórzy maja świra na punkcie liczenia pasażerów, a mało kto patrzy na biznes, ile ktore lotnisko ma zysku. Niewielu tu piszących rozumie biznes lotniskowy niestety.
bavok 2012-10-02 07:07   
bavok - Profil bavok
To że GDN przegoni KTW wiadomo od wiosny br.
wroord 2012-10-02 02:42   
wroord - Profil wroord
Wyglada na to ze GDN przegoni KTW.
gosc_48a4c 2012-10-01 21:24   
gosc_48a4c - Profil gosc_48a4c
gosc_3c697
Tak jeżeli Modlin będzie (a właściwie JUŻ oferuje) więcej destynacji, większy wybór lowcostowych (a więc nie oszukujmy się, w 90% tylko na takich polaków stać) przewoźników i niższe ceny.
Fakt faktem że szybciej będzie do Pyrzowic pojechać ale jeżeli ten sam lot z Modlina kosztuje kilka stówek mniej to sorry ale kopsnę się do Modlina
gosc_1b924 2012-10-01 21:17   
gosc_1b924 - Profil gosc_1b924
moze cargo KTW ratuje... nie, nie, przeciez CargoJet lata teraz z WAW.. hmmm
tom971 2012-10-01 19:51   
tom971 - Profil tom971
Przenieście proszę to info z 'Informacji z PL' do 'Informacje z lotnisk"
gosc_76f16 2012-10-01 19:42   
gosc_76f16 - Profil gosc_76f16
Najlepsze, a może i najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że nastroje w GTL nadal są szampańskie :D
gosc_3c697 2012-10-01 18:40   
gosc_3c697 - Profil gosc_3c697
Przepraszam ale czy to jest jakaś paraolimpiada między portami lotniczymi? biją się o złotą patelnię? przegrany traci pasażerów, którzy teraz tłumnie z Katowic będą jeździć do WMI i stamtąd latać bo tam odprawia się więcej pasażerów?
gosc_4d393 2012-10-01 17:40   
gosc_4d393 - Profil gosc_4d393
To co? W 2013 WMI wyprzedzi KTW czy nie? Z pół roku temu brzmiałoby to jak żart a dziś po sukcesie WMI, zapowiedzianych trasach oraz tej sytuacji w KTW wcale nie brzmi niemożliwie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy