Modlin vs. ERBUD: Na razie 1 mln zł

Modlin vs. ERBUD: Na razie 1 mln zł Zarząd Portu Lotniczego w Modlinie, podczas obrad Sejmiku Województwa Mazowieckiego, poinformował o wystawieniu firmie ERBUD SA pierwszego wezwania do pokrycia utraconych korzyści w wyniku nieprawidłowego wykonania pasa startowego. W najbliższą środę (23.01) generalny wykonawca przedstawi szczegóły kompleksowej naprawy uszkodzonych części drogi startowej. Wystawione...
21/01/2013 20:18   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gosc_11988 2013-01-23 15:06   
gosc_11988 - Profil gosc_11988
W polsce wygrywa zawsze najtansza oferta i wychodzi bubel !!! a gdzie był inspektor nadzoru ? chyba ze działał w wiadomym szwindlu razem z wykonawcą.
tombik 2013-01-22 11:51   
tombik - Profil tombik
Jeśli chodzi o zabezpieczenie należytego wykonania umowy to zgodnie z obowiązującą Ustawą, Zamawiający jak najbardziej mają prawo go żądać (w pieniądzu, gwarancji bankowej itp).
gosc_13daf 2013-01-22 11:45   
gosc_13daf - Profil gosc_13daf
gosc_0f704,
Ale dzięki temu pieniądze idą tam gdzie iść powinny tj. do krewnych i znajomych królika.
malin 2013-01-22 11:40   
malin - Profil malin
A co do przetargu - jeżeli jest opisane w specyfikacji dokładnie, jaki ma być beton, to chyba się da zbadać (masa, gęstość, wytrzymałość na nacisk) itp. Przetarg powinna wygrywać najtańsza oferta, która SPEŁNIA wymogi.
malin 2013-01-22 11:38   
malin - Profil malin
Zenek ma rację, normalne firmy żądają wystawienia przez firmę budowlana gwarancji bankowej czy ubezpieczeniowej. W razie gdy firma nie wywiązuje się z kontraktu (gwarancji) bank musi zapłacić. I to bank sprawdza wykonawcę, bo bierze na siebie ryzyko.
zenek767 2013-01-22 11:33   
zenek767 - Profil zenek767
a najlpiej zamist przetargu zrobic licytacje w dol :) pelna odpiweddizalnosc jak ponizej
zenek767 2013-01-22 11:32   
zenek767 - Profil zenek767
~gosc_90673, widze, że nie rozumiesz problemu. W obecnej sytuacji nie istnieje coś takiego jak odpowiedzialność finansowa/materialna za wykonaną robotę. Firmy daja minimalne stawki , wygrywaja przetargi , wuduja badziewie np. bankrutuja nie ponoszac zadnej odpwoiedzialnosci. Z ten kto oglasza przetarg w zaden sposb sie nie zabezpiecza. Jezeli oferenci mieliby swiadomosc PELNEJ ODPOWIEDZIANOCI to dwa razy policzyliby koszty. PRobelem rozwiazuje branie odpowiedzialnosci, bo w innycm przypadku firma kszak nie dostanie gwarancji finansowych... ot i tyle. proste jak drut
gosc_90673 2013-01-22 10:50   
gosc_90673 - Profil gosc_90673
@zenek 767, a dlaczego jest oczywiste że najtańsza oferta ma wygrać ? Nie zawsze ale często cena jest adekwatna do jakości a poniżej pewnej kwoty już nie da się zaoferować usługi/produktu zgodnie ze standardem. Problem polega w myśleniu ludzi jak ty którzy wybierają najniższe cenowo oferty. Spotter10 też ma racje. Tę metodę stosuje się przy robieniu statystyk, skrajne wartości się po prostu odrzuca i tyle.
MF
zenek767 2013-01-22 09:53   
zenek767 - Profil zenek767
~spotter10; oczywisice, ustawa jest chora. Natomiast jest o wiele prostsze rozwiązanie. Otóż ogłaszany jest przetarg wart powiedzmy 1 mld PLN, zgłosiły się cztery firmy. Powinna wygrać najtańsza oferta, ale obowiązkiem jest wejście na hipotekę oferetna lub zapewnienie gwarancji finansowyo bankowych w ramach niewyplacalnosci. Proste i działa.
gosc_a9ca6 2013-01-22 09:25   
gosc_a9ca6 - Profil gosc_a9ca6
Tam też chodzi o nadzór by patrzeć wykonawcy na ręce-lotnisko planowało wydać 7 mln, druga oferta była na prawie 4 mln a wygrał Bud Invest za jakiejś 600 tys- raptem 10% planowanej kwoty, więc jak mogli rzetelnie kontrolować by wykonawca/podwykonawca nie robił lewizny? Wykonawca wiedział o tym, że nadzór to lipa i wyszła lewizna. Na dodatek podobno firma ma powiązana rodzinne z władzą regionalną i sprawa jest od września w prokuraturze, więc jak tu się nie wkurzyć. Myśleli, że ,,wykonawca zrobi jak trzeba a firma szwagra zarobi" a tu klops bo przez brak rzetelnego nadzoru spartolono robotę i wychodzą kwiatki. Na dodatek Erbud może wypiąć się i nie naprawi i jak pisano kary to 10%, raptem 11 mln a koszty naprawy to lekko licząc z 20-40 mln a jak się uwzględni szybkie tempo by skrócić czas naprawy to i więcej(potrzeba więcej maszyn, ludzi by szybciej zrobić określoną pracę a to zawsze kosztuje). Przez czas zamknięcia port na dodatek nie zarabia więc są podwójnie w plecy(zero dochodów, extra wydatki).
spotter10 2013-01-22 08:52   
spotter10 - Profil spotter10
Tak jak już napisałem w inny watku, w Polsce jest chora ustawa dot. przetargów publicznych. A zmiana, jaką można by wprowadzić jest prosta - najtańszą i najdroższą ofertę z marszu odrzucić, bez sprawdzania innych parametrów złożonych ofert. Spowoduje to, że firmy będą się starały dać jak najbardziej rynkowe ceny i nikt nie będzie chciał być najtańszy, bo od razu odpadnie. A oferując ceny rynkowe wykonawcy nie będą musiały później szukać wszędzie oszczędności, co się przełoży na jakość usług.
gosc_d25db 2013-01-22 07:23   
gosc_d25db - Profil gosc_d25db
"Kontrakt w Modlinie ma limit kar na poziomie 10 proc. wartości kontraktu (kontrakt: 108 mln zł brutto). Umowa nie przewiduje możliwości odszkodowania za utracone korzyści lotniska - można ich dochodzić z kodeksu cywilnego, ale jest to długie postępowanie, a szanse sukcesu dla lotniska - ograniczone."
zobacz link
gosc_0f704 2013-01-22 07:10   
gosc_0f704 - Profil gosc_0f704
piotrpank: nie do konca jest jak piszesz, np w polsce autostrady buduje sie najdrozej w europie (a generalnie mamy bardzo sprzyjajace uksztaltowanie terenu) a wykonawca to prawda dostaje grosze (lub nie dostaje zaplaty) bo...wiekszosc kasy idzie na posrednikow - tym powinna zajac sie prokuratura (przy budowie aotostrad bylo nawet 5 poziomow posrednikow ktorzy brali kase za zlecanie prac podwykonawcom)
gosc_c8b4f 2013-01-22 04:11   
gosc_c8b4f - Profil gosc_c8b4f
Ale czy sprawa Modlina czymś się różni od zasad funkcjonowania pozostałej części polskiej gospodarki od pięciu lat? Mechanizm tego przekrętu jest stosowany z powodzeniem w 90% wszystkich przetargów w których dzielone są publiczne pieniądze. Zawsze z góry wiadomo kto ma go wygrać i ile odpalić. Jakość i terminy to są już mniej ważne parametry, nigdy nie wymieniane jako kryteria w SIWZ.
korrado 2013-01-22 03:42   
korrado - Profil korrado
aguirre: a wybitni członkowie menażerii Erbudu szybko dostaną jeszcze lepsze posadki w innych firmach. Udowodnili, że potrafią spieprzyć i zarobić. To dziś uważane jest za geniusz w biznesie, niestety. A kryzys niczego tych debili nie uczy.
piotrpank 2013-01-22 03:08   
piotrpank - Profil piotrpank
Cały problem wywodzi się od systemu przetargowego. Firmy co wygrywają rzedowe przetargi muszą oferować niską ceny by wygrać, a co za tym idzie ciąć koszty później gdzie sie da. To jest chore że liczy się tania ceny tylko i wyłącznie. Jakość jest później proporcjonalna do ceny. Firma Erdbud ogłośi upadłość, port nie dostanie nic i na własny koszt będzie musiało dokonać naprawy, sprawa będzie w sadzie przez kilka lat i nic z niej nie wyniknie. Porządne firmy co zaoferowały normalne ceny i były w stanie wykonać dobra robotę trwała na lata, czy to polskie firmy czy zagraniczne z bogatym doświadczeniem i zapewniające usługi na odpowiednim poziomie zarówno w trakcie budowy jak i później jako serwis posprzedażowy nie maja szans w przetargach. Oznacza to że to co się w Polsce buduje musi być bublem. Ludzie w białych kołnierzykach się nachapali, premie wypłacone, później podwykonawcy nie opłaceni, lipna robota i bankructwo. Wszyscy stratni poza kilkoma kolesiami. Prawo musi być zmienionena korzyść poważnych firmych świadczacych dobre usługi bo inaczej nic się nie zmieni przez lata.
aguirre 2013-01-22 02:57   
aguirre - Profil aguirre
A ERBUD przeniesie nie obciążony majątek do innej spółki (czyli manewr LO-K2) i ogłosi upadłość ;-) I nikt nic nie dostanie, a co najgorsze też nikt nic nie naprawi :-(
gosc_268f6 2013-01-22 01:46   
gosc_268f6 - Profil gosc_268f6
tak z ciekawości: linie lotnicze będą domagać się rekompensaty od portu lotniczego, port lotniczy od wykonawcy. W przypadku niewypłacalności wykonawcy i bankructwa, port lotniczy będzie musiał pokryć straty poniesione przez linie lotnicze? jeżeli tak, to modlin niedługo też może stać się bankrutem...
humbak 2013-01-22 00:35   
humbak - Profil humbak
Ile stawiacie na kolejne... transze? :o)
maciek_waw 2013-01-21 23:59   
maciek_waw - Profil maciek_waw
Pytanie co dalej, jak zbankrutuje? Lotnisko musi w końcu zacząć znów funkcjonować! Jedyny plus, że jeszcze przed otwarcie zdążyliby zainstalować ILS-a i klimę w budynku.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy