Wizzair, LOT, Finnair, Austrian czy Aeroflot jakoś wylądowały w WAW. W Lufie za sterami pewno znowu jakiś świeży pilot i taki LH1346 z FRA próbował podejścia (bez powodzenia - poleciał do KTW) 3x na RWY33, przy widoczności 300-400m (za mało na ILS I, wystarczy na ILS II)
Kat. II (za ileś tam mln zł) pozwoliłaby dziś na lądowanie 0.5h wcześniej niż lądowały - warte to zachodu i tylu pieniędzy?? W Balicach (b.niekorzystne położenie, nie to co 'przewiewne' KTW) jak są takie dni jak dziś i królują mgły, to dałby im radę (przy tym ukształtowaniu terenu pewnie nawet technicznie nierealny w instalacji) dopiero ILS kat. III. Ps. od 18:30 w Balicach znowu nic nie ląduje i nic by tu (widoczność RVR 100-200m) nie zmieniła instalacja ILS cat.II
gosc_20920 napisał dziś o 09:41
ILS II-kat. np. w KRK gdzie już wszystko jest przetestowane. Przy tej widoczności i możliwości pracy na ILS II KRK spokojnie mógłby przyjmować teraz samoloty. // Chyba dziś rano w KRK ILS kat.II raczej nic by tu nie dał. O 8:30, 9:00, 9:30, 10:00 widoczność była odpowiednio: 150m/30m, 150m/30m, 250m/30m, 200m/30m. Pierwsze samoloty zaczęły lądować o 11:00, gdy było już 800m/30m (nadal 30m, a nie wymagane w kat. I 60m). Przypomnę: ILS I ma limity 800-550m/60m, ILS II 300/60-30m. O 9:30 dałyby radę dopiero ILS IIIA i te dalsze wersje B i C.
tomwkr7: tak zgadzam się certyfikat daje ULC ale kwestia infrastruktury i procedur lotniskowych (nie mylić z procedurą lądowania) zależy od zarządzającego lotniskiem czyli MPL Balice. Jak wszystkie sprawy załatwią to przychodzi ULC i daje certyfikat.
nescafe: nie do końca jest jak piszesz. To Urząd Lotnictwa Cywilnego w porozumieniu z PAŻP wydaje decyzję o podwyższeniu kategorii nie samo lotnisko. Gdyby decyzja była podjęta to lotnisko zapewne by z tego korzystało.
gosc_7fb52: i nic z tego. gosc_20920: PAZP nie decyduje o możliwości prowadzenia operacji w cat.II. Wszystko zależy od zarządzającego lotniskiem. PAŻP sprawdziło ILS i ten jest ok.
Przy takich zdarzeniach widać jak niepraktyczne jest stosowanie krzyżujących się pasów startowych...
gosc_9bf00
2011-11-02 09:54
No własnie, czy ktoś wie, jak to jest z tą drugą kategorią w Krakowie? będzie działała w tym roku?
gosc_7fb52
2011-11-02 09:43
nescafe: a w Gdańsku tez i co z tego?
gosc_20920
2011-11-02 09:41
Od dawna wiadomo że Polska ma kłopoty wiosną i jesienią z mgłami a Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej ociąga się z wydaniem decyzji o możliwości pracy na ILS II-kat. np. w KRK gdzie już wszystko jest przetestowane. Przy tej widoczności i możliwości pracy na ILS II KRK spokojnie mógłby przyjmować teraz samoloty. Ale po co niech pasażerowie koczują na lotniskach albo jeżdżą autokarami po Polsce
A w KTW ruch normalny :) do tego planuje się IŁ96 z Moskwy Aeroflotu.
gosc_0d0d6
2011-11-02 09:39
Ale jaja:) Dwa główne lotniska w Polsce (WAW,KRK) stoją do tego mniejsze też.