Raport: Tureckie kazanie

Raport: Tureckie kazanie Umowa sprzed niemal pół wieku ogranicza rozwój polskiego rynku lotniczego. Absurd? Tak, ale taka właśnie sytuacja ma miejsce na trasie pomiędzy Warszawa i Istambułem. Pomiędzy stolicą Polski a największym miastem Turcji tygodniowo jest 8 połączeń lotniczych. Po 4 obsługują LOT i Turkish Airlines, partnerzy ze Star Alliance. Informacje, do których dotarł Pasazer.com,...
02/08/2011 12:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jjemiolo 2011-08-07 05:48   
jjemiolo - Profil jjemiolo
A mnie ciagle boli ze blisko 40 milionowy kraj nie jest w stanie utrzymac "wlasnej" linii lotniczej. Bo na to wyglada.
Mowiac o aliansach to z geometryczno-geograficznego punktu widzenia najwieksze szanse dla LO oraz WAW na stworzenie z LO i WAW znaczacego wezla w kierunku wschodnim daje Oneworld. LHR na Atlantyk Polnocny, MAD na Atlantyk Poludniowy, zas WAW na wschod. Obawiam sie jednak ze jesli LO rowiodlby sie ze STARem LH zdomonowalaby polski rynek calkowicie, bo moze to zrobic. Prawde mowiac robi to juz teraz teraz be pardonu. Ma osiem (31 wobec 23 przez LO) wiecej lotow dziennie miedzy Polska a Niemcami w tym sezonie. Obsluguja wylacznie siedem linii, na ktore LO ma z nimi cs, zas LO lata wylacznie na trzech trasach na ktorych LH wspolpracuje rowniez. Czyli nie widze za bardzo zbalansowanej wspolpracy.
W koncu: choc malzenstwo z TK daje moze potencjalnie szanse na rozwoj WAW jako wezla ale nie LO jako przewoznika.
usuniety 2011-08-03 10:19   
usuniety - Profil usuniety
ciekawa sytuacja ma miejsce w brukseli gdzie TK zwiekszyly czestotliwosc lotow w sezonie letnim z 21 do 24 tygodniowo odpowiadajac tym samym na bardzo duzy popyt. bardzo czesto zdazaja podmiany maszyn na wieksze, nawet 2 razy dziennie. wtedy TK wprowadza np A333. z relacji podroznych wiadomo ze LF praktycznie caly czas oscyluje w granicach 100%. zeby bylo ciekawie to na trasie BRU-IST TK operuje samodzielnie. SN kiedys lataly na tej trasie ale nie wytrzymaly niskich cen oferowanych przez TK i wycofaly sie z obslugi tego rynku.

zgadzam sie ze TK bylyby dobrym partnerem dla LO. jednak same nie moga przejac LO ze wzgledu na przepisy dot. konkurencji. musialyby przejac LO wspolnie z jakims podmiotem z UE, np. funduszem equity.
hops 2011-08-03 09:29   
hops - Profil hops
@macieksylwia jeśli nie widzisz różnicy miedzy LOTem a PPLem no to moje gratulacje...
poza jasne, że można napisać kilka "ciepłych" słów na temat PPLu, lecz mimo wszystko nadal uważam, że pracuje tam gro profesjonalistów.
@jurek kilku użytkownikom tutejszego forum wydaje się, że lepiej by potrafiło zarządzać LOTem, EuroLOTem, PPLem, handlingami etc. etc. :]
jurek 2011-08-02 23:18   
jurek - Profil jurek
Podoba mi się koncepcja mariażu LOTu z Turkish Airlines. Mógłby w ten sposób powstać tandem mogący konkurować nawet z największymi przewoźnikami europejskimi. Także z tym największym w Star Alliance. // Tak jak dotychczas czyniłem, nie odniosę się do tego co wypisuje humbak.
humbak 2011-08-02 23:09   
humbak - Profil humbak
jurek byłby wiceprezesem ds. cateringu.
jurek 2011-08-02 22:43   
jurek - Profil jurek
Czasem tak sobie myślę, że kilku użytkowników tutejszego forum lepiej by potrafiło zarządzać LOTem niż wszelkie dotychczasowe 'derekcje' :)
usuniety 2011-08-02 21:58   
usuniety - Profil usuniety
do: tadeo64; Okoliczne huby już dawno wyssały paxów z Polski zachodniej porozmawiaj z tymu którzy latają a najpierw jadą samochodem do hubu w niemczech i nie tylko i z WAW też, proszę nie pisz że WAW się nie daje bo piszesz nieprawdę
marecki 2011-08-02 20:57   
marecki - Profil marecki
b747: jak najbardziej zgadzam się, taki mariaż by LO wyszedl na dobre
b747400er 2011-08-02 20:50   
b747400er - Profil b747400er
Marecki: Jak jest napisane w artykule LO ma zapelnienie siegajace 80%, a zatem to wyniki bardzo dobre, zwlaszcza, jesli to ruch lokalny, na rynku, gdzie wplywy jednostkowe nie naleza do niskich, wiec wynik finansowy tego polaczenia moze byc bardzo dobry. Uwazam, ze powinno cos zostac zrobione, ale nie na hurra otwierajac rynek dla TK. Strona polska jak napisano w artykule kilkukrotnie chciala zmienic umowe, Turcy odmowili, bo nie mieli w tym interesu, teraz Turcy maja interes i chca zmian, ale LO nie ma w tym interesu. Ja patrze na temat LO/TK z perspektywy dalekosieznego rozwoju i uwazam, ze taki tandem moglby swietnie wspolpracowac, gdyby doszlo do powiazan kapitalowych. Bez tego nie ma sensu dla LO tworzyc sobie kolejnego konkurenta, jesli prawo na to pozwala, zwlaszcza, gdy LO mysli o lataniu do Azji. Dla LO warto byloby otworzyc polski rynek dla TK, gdyby ten zainwestowal w jego rozwoj i np. stworzyc dwuhubowy model tranzytowy via WAW i IST miedzy Wschodem a Zachodem, co przyniosloby LO ruch pasazerski i pieniadze. TK zalezy na szerszym wejsciu na rynki UE, ale jako przewoznik spoza UE tego zrobic nie moze, LO moglby w tym im pomoc. Dodatkowo oba rynki lokalne PL i TR sa rozwojowe, wiec mariaz miedzy tymi dwoma przewoznikami wyszedlby obu na dobre.
marecki 2011-08-02 20:27   
marecki - Profil marecki
b747: ale w tym momencie LO ma problem z zapełenieniem swoich samolotów na tej trasie; nie wiem jak wyglądają szczegolowe wyniki finansowe ISt, ale podejrzewam że jet cienko; nikt też nie mówi o uwolnieniu rynku przewozów między PL/Turcją, ale może dałoby sie lepiej wykorzystać potencał tej trasy, także z korzyścią dla LO.
b747400er 2011-08-02 20:21   
b747400er - Profil b747400er
Marecki: ale przewoznik marketingowy nie ma nic z tego, ze dowozi.... dostaje jedynie 5-10% tzw. code share commision i nic wiecej. A jak dowozi do polaczen dalekiego zasiegu, to pieniadze jakie dostaje za swoj odcinek jakie dostaje z prorate'u sa male, wiec lepiej to samo miejsce sprzedac dla pax lokalnego, bo wtedy nie dzielisz sie pieniedzmi z nikim innym, tylko caly wplyw z odcinka idzie do kasy operujacego. Dodatkowo otwierajac rynek WAWIST LO stracilby tych lokalnych pasazerow, ktorych wozi dzis i na ktorych zarabia, bo TK majac wiecej rejsow by potencjalnie tych pax moglo przejac, wiec dlatego sie broni przed zwiekszeniem oferowania i liczby frekwencji TK do PL. Mimo wszystko, ze TK bylby jednym z najlepszych udzialowcow dla LO, wowczas nie byloby 'problemu' wywozenia ruchu, bo TK zalezaloby na rozwoju LO, a nie na tym by wywiezc z WAW jak najwiecej pax. To, ze LO i TK sa w jednym aliansie nie ma znaczenia, dalej pozostaja konkurentami i konkuruja o tych samych pax.
marecki 2011-08-02 20:03   
marecki - Profil marecki
tadeo: ale LOT mogłby ugrac coś tez na tym wążać pasażerów do IST i zarabiając na tym; niestety u nas pokutuje ciągle wizja WAW jako wiekiego hubu, w najnowszej wersji na linii zachód-wschód ; efekt jest taki, że LOT nie zarabia tam gdzie mógłby, a ludzi i tak latają przez inne huby
humbak 2011-08-02 20:00   
humbak - Profil humbak
domosie: No to LOT ma zdecydowanie łatwiejszą sytuację zatem od Lufthansy. macieksylwio: Ale LH skutecznie blokuje wejście EK na BBI.
tadeo64 2011-08-02 19:12   
tadeo64 - Profil tadeo64
A ja myślę, że Turcy chcieliby wywozić ruch azjatycki z Polski za frajer. LOT musi chronić rynek bo wielokrotnie informował o swoich planach w Azji. Turcy cwano chcieliby wysysać rynek latając do swojego hubu wielkimi samolotami. Intencje są bardzo oczywiste. LOT w sumie robi tak samo z portami ukraińskimi czy kaukazkimi, ale potencjał rynków jest inny. Analiza jest ciekawa, ale wygląda mi na lobbing Turkish Airlines. Wniosek na koniec beznadziejny. Lotnisko Chopina właśnie nie daje wysysać się większym hubom w tym Istambułowi.
domos 2011-08-02 17:49   
domos - Profil domos
Lufthansa mocno walczy z Emirates i innymi przewoźnikami z rejonu Zatoki Perskiej, ale głównie poprzez naciski na odpowiednie władze w sprawie przyznawania slotów na BBI. Umowa międzynarodowa jest normalna i liberalna i LH mało co może zrobić, żeby blokować rynek.
usuniety 2011-08-02 17:41   
usuniety - Profil usuniety
a poza tym LOT sam zmusza do latania konkurencją bo nie oferuje codziennych połączeń i nie mówię tu o połączeniach CS
usuniety 2011-08-02 17:39   
usuniety - Profil usuniety
To trochę średnio wychodzi ochrona rynku przez Lufthanse, bo Emirates lata do Frankfurtu, Monachium, Hamburga, Dusseldorfu a nawet an A380, więc porównanie nie trafione a LOT zamiast zarabiać to walczy z konkurencją, do hops: rozumiem że taki status LOTu i PPL ci odpowiada, tylko nie wiem gdzie ten profesjonalizm, całkowicie się zgadzam z tym co napisał rafalpd, zresztą nie raz o tym psiałem.
rafalpd 2011-08-02 17:24   
rafalpd - Profil rafalpd
@humbak - roznica miedzy Turkishem a Emirates jest taka ze Turkish jest w *A. LO moglby wstawic C/S na ich loty na dalszej siatce i zarabiac na tym czy latajac samemu czy tez podrzucajac PAX'ow na ich loty
humbak 2011-08-02 17:08   
humbak - Profil humbak
A Lufthansa w podobny sposób blokuje wejście Emirates na lotniska w Niemczech. To taka obrona Europy przez muzułmańskim zalewem. :o)
humbak 2011-08-02 17:08   
humbak - Profil humbak
Zawsze można jeszcze ładnie napisać Konstantynopol. :o)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy