Lotnisko w Modlinie rośnie w oczach

Lotnisko w Modlinie rośnie w oczach Po latach opóźnień nikt nie przypuszczał, że tak szybko powstanie drugie lotnisko dla Warszawy. Jednak obecny etap prac pokazuje, że port w Modlinie może zostać oddany... przed czasem. Okazuje się, że to nie jest typowy, polski żart, a informacja potwierdzona postępem prac na budowie.Zapraszamy na krótką fotorelację z placu budowy. Terminal buduje konsorcjum Mostostalu...
09/06/2011 22:51   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
mietek 2011-06-14 10:22   
mietek - Profil mietek
Popieram 4tech-a i uważam, że Modlin jest jak najbardziej potrzebny. Aguirre pisze, że wystarczył był chopin ale Modlin ma na celu przyciągnięcie chociażby FR. A swego czasu ktoś z U2 też wspominał, że jak powstanie Modlin to zrobią tam bazę, więc spokojnie. Ja wierze w tą inwestycje i że za 2-3 lata to lotnisko będzie 2 w Polsce pod względem liczby paxów. A i WAW na tym zyska, bo będzie musiało zejść z ceny i może wreszcie przyciągnie Emirates lub jakiegoś chińczyka. Już zaraz będzie lepiej jak wejdzie Lotos. Najlepiej tylko narzekać i nic nie budować, wtedy na pewno będziemy się rozwijać...
mlodyy1985 2011-06-12 22:17   
mlodyy1985 - Profil mlodyy1985
@4tech, masz jakiejś źródło informacji na temat opłat z Modlina, podałeś 32-36 zł ewentualnie firm dostarczających paliwo, handling?Z góry dzięki.
flybe 2011-06-12 21:30   
flybe - Profil flybe
panowie, o co te kłótnie? No może wymiana zdań, niech będzie. Aby lotnisko zarabiało na siebie musi mieć przynajmniej dwóch, trzech stabilnych przewoźników, do tego dobrze rozwiniętą siatkę czarterów. Tak jak napisał 4tech lotnisko wielkości Modlina aby przynosić zyski musi odprawiać minimum ponad 1 milion pasażerów rocznie, zupełnie pomijam fakt sponsorowania linii lotniczych przez samorządy, skupiam się jedynie na kosztach lotniska. Pracownicy lotniska -> w wielkim uogolnieniu-> czy odprawia 100 tyś pasażerów czy też 1 mln ich wyngrodzenie rocznie będzie takie same, najem powierzchni handlowych tez będzie przynosił zysk chyba ze cena za metr kwadratowy będzie jak w WAW to wtedy ajeci bedą mieć ceny z WAW, gdy jednak ceny bedą ustalone z głowa to myśle ze nikt konserw i wałówki wyjmować nie będzie. Chciałbym zwrócić panom uwagę na mały "myk" stosowany przez linie LCC. Opłata lotniskowa od pasażera na krajowych lotniskach jest różna od 30 do 90 PLN, linie LCC pobierają opłatę od pasażera prawie stawkę razy 2, bo na tym tez zarabiają. Modlin nie będzie wyjątkiem w tej materii. Darmowy parking? Mało realne ale płatny z rozsądna stawka czemu nie? Strumień pasażerów; to skąd i jak docierają pasażerowie do lotniska w Polsce nie ma najmniejszego znaczenia. O tym z jakiego lotniska ktoś odlatuje podyktowana jest cena za lot a nie cena za dojazd. Proszę mi wierzyć, pasażerowie ze wschodniej części kraju wybierają GDN,BZG czy WAW kierując się tym z jakiego lotniska dolece do domu/rodziny/znajomych/ na urlop itp. Mając do wyboru Modlin z lotem bezpośrednim i czasem 2-2,5 godziny a mając Warszawe z lotem z przesiadka bądź na inne lotnisko z czasem 6-7 godzin nawet w tej samej lub podobnej cenie wybiorą Modlin a nie WAW . Dziś można powiedzieć ze lotnisko nie będzie dochodowe oraz ze będzie dochodowe, a zweryfikuje to czas i lotnicze życie. Mam nadzieje ze się uda.
4tech 2011-06-12 21:04   
4tech - Profil 4tech
aquirre, ile rocznie przewozi z WAW W6?opłata na Modlinie będzie wynosiła ok. 32-36 PLN od paxa, pomnoż to razy ilość paxow W6 dodaj 200 tys paxow FR może jakąś 100 z czarterow ;) wychodzą grube miliony... ;))
mimis 2011-06-12 21:01   
mimis - Profil mimis
Tfu, "aguirre" oczywiście miało być... ;)
mimis 2011-06-12 21:00   
mimis - Profil mimis
Korrado, a tak z innej beczki - na jakiej podstawie twierdzisz, że na lotniskowym parkingu zarabiałoby bądź traciło LOTNISKO? Jestem pewien, że byłby to jedynie najem powierzchni lotniskowej prywatnemu podmiotowi, O ILE ta powierzchnia własnościowo ma cokolwiek wspólnego z lotniskiem.
aguirre 2011-06-12 20:13   
aguirre - Profil aguirre
@4tech- to zdolna z Ciebie wróżka ;-) Jak ma zarabiać, skoro bedzie musiało dać promocyjne taxy dla FR i W6? I nie zarobi na najmie powierzchni etc.? A nawet na parkingu - jak proponują niektórzy? Przyciągnąć LCC - czyli kogo? Tylko FR i W6 bo reszta się nie liczy, a U2 to nie ta lokalizacja. Nikogo więcej nie przyciągną i w FR i W6 o tym wiedzą. Stołki, posadki, kontrakty dla 'wybranych' wykonawców etc. To już większy sens miałaby budowa lotniska dla Mazur i Podlasia. Tanie, zastrzyk inwestycji dla tych regionów, szansa rozpropagowania poza Polską ...
4tech 2011-06-12 19:57   
4tech - Profil 4tech
aquirre, tak sam ja Tobie oraz mareckiego próbuje wytłumaczyć ze mówienie dziś o tym ze lotnisko nie będzie dochodowe to tak samo jak udać się wróżki która wróżką nie jest i otrzymać wróżbę która z wróżba nie ma nic wspólnego:) Zalozenie budowy Modlina ( oprócz ciepłych posadek) było takie aby przyciągnąć LCC dla Warszawy, przenieść czartery z WAW, mieć drugie lotnisko dla stolicy na E2021. Jeżeli ( założenie czysto hipotetyczne) W6 przeniesie swoje operacje na Modlin wraz z ilością paxow plus może FR to spokojnie po okresie 2-3 lat lotnisko zacznie zarabiać na siebie.
aguirre 2011-06-12 19:25   
aguirre - Profil aguirre
@4tech - marecki i ja próbujemy Tobie i kilku innym wytłumaczyć, że to, że ktoś będzie latał do i z Modlina nie oznacza, że lotnisko będzie dochodowe. Ilość paxów nie ma znaczenia, jeśli taxy za nich nie zapewnią wraz z dochodami z najmu nie pokryją bieżących kosztów funkcjonowania lotniska.
@michalb - po pierwsze czytaj ze zrozumieniem, a jak nie potrafisz to nie zabieraj głosu, bo inwektywami tylko sobie wystawiasz świadectwo :-P. A o Okęcie się nie bój - Twoje zdanie, że Modlin będzie się rozwijał a Okęcie przez to świeciło pustkami to dla mnie jeden z najgłupszych postów w historii serwisu pasazer.com :-)))
michalb 2011-06-12 14:31   
michalb - Profil michalb
aquirre, określanie kogoś gołodupce bo kupił bile za 100-200 zl jest buractwem i typowym zachowanie typowego Warszawiaczka który widzi tylko czubek własnego nosa .Znam kilku takich "gołodupców" którzy przylatują do Polski na urlop (weekend)zatrzymują się w 5* hotelach ,chodzą do drogich restauracji. Zastanawiam się czy aby Twoim problem nie jest obawa ze na lotnisku Okęcie będzie wiatr hulał a Modlin będzie się rozwijał. Jak widać jest dużo lotnisk LCC gdzie lata 2 lub kilka linii a radzą sobie znakomicie.
4tech 2011-06-11 22:33   
4tech - Profil 4tech
aquirre, "luknij na mapę";) z jakich kierunków można spodziewać się strumienia paxow w Modlinie;) pytanie czy szerokiego strumienia:) jeżeli dzisiaj ze wschodniej części Polski ludzie dojeżdżają do GDN, BZG, WAW to i dojada do Modlina, taka jest prawda. I w większości płaca wiecej niż te owe 200 złotych za bilet lotniczy nie licząc kosztów dojazdu z/do danego lotniska. Analogicznie paxy dojeżdżają do innych regionalnych lotnisk w PL z bardzo różnych regionów. Przykładem są chociażby czartery czy to z WAW czy z KTW. Jeżeli ktoś leci na wakacje np. na Djerbe to loty ma tylko z WAW podobnie jak "Africa dzika":) wiec dla takiego paxa -turysty nie ma znaczenia czy będzie to Modlin czy Okecie. Ruch na Okeciu w większości generowany jest przez prowincje a nie paxa "direct" do WAW. Oczywiście należy w tym przypadku pamiętać o transferach. Można założyć ze 60-70 procent ( może ciut mniej lub wiecej) potencjalnych paxow LCC to pax przyjezdny do WAW i dla takiego paxa nie ma różnicy czy to Modlin czy to WAW. Poprostu w tym przypadku różnica dla niego jest mało zauwazalna a wręcz obojetna. Ludzie wybierają z reguły jak najbliżej dolot do swojego grajdola z lotniska którego mogą się w miarę sprawnie dostać. Koszt dojadu nie ma tu zasadniczego znaczenia bo i tak go w tym przypadku ponoszą.//. Marecki, jak już pisale wcześniej, aby takie lotnisko jak Modlin przynosilo zyski musi rocznie obsługiwać min. 1 mln paxow co w tym konkretnym przypadku powinno być osiągnięte w ciagu 2-3 lat.
marecki 2011-06-11 22:04   
marecki - Profil marecki
4tech: problem nie w tym, że nie będzie w ogole paxów chętnych latać z Modlina, bo tacy sie znajdą, tylko czy ci, którzy będą z niego latać - biorąc pod uwagę prawdopodobną ofertę lotów , które będą z tego lotniska oferowane czyli typowe kierunki W6 i FR być może jakieś czartery oraz przypuszczalny profil ich klienteli - pozwolą na zawor inwestycji i stabilne samofinasnowanie lotniska, bez konieczności jego wieczystego dotowania jego biezacej dz. operacyjnej z publicznej kasy
aguirre 2011-06-11 21:53   
aguirre - Profil aguirre
Tak, dla ludzi z Ciechanowa, Płocka, Ostrołęki, Podlasia czy Warmii i Mazur ;-). Gdzie zarabiają 2 razy mniej, bezrobocie 4-5 razy wyższe i za 200 GBP do BHX i tak nie polecą ;-))). Z każdej innej strony WAW lepszy jest dojazd na Okęcie. Poza tym Modlin jest z góry uzależniony od FR i W6, więc będzie niedochodowy, bo ostrzejsza postawa w negocjacjach oznacza po prostu brak jakichkolwiek lotów. Jak BZG ;-))). Drenaż pieniędzy podatników i tyle.
4tech 2011-06-11 21:46   
4tech - Profil 4tech
hm, to może inaczej;) z WAW latają tylko i wyłącznie warszawiacy? Nie sadze i na pewno nie:) dla "przeciętnego" paxa z " prowincji" nie ma różnicy czy ma dojechać do WAW czy do Modlina. Dla części będzie taniej i szybciej dojechać do Modlina niż do WAW;)
aguirre 2011-06-11 21:39   
aguirre - Profil aguirre
Ucięło mi resztę posta - gdyby byli chętni płacić za WAW-BHX 200 GBP RT, to to połączenie by się utrzymało i to na Okęciu. I 10 - 20 GBP (prawdopodobna różnica w cenie biletów z Modlina) nie byłaby żadnym problemem dla nikogo przy tej akceptowanej cenie biletów. Ale tak nie było, bo DY i WW zamknęły tą trasę. Ponadto według tego, co pisze flybe FR ma dać 4 trasy, z czego 3 pokrywają się z W6, jedna z EI, i 2 z LO. Nie napisałem, że tylko biedni podróżują LCC, lecz że tylko dla biednych 50-100 zł różnicy RT to wystarczający powód, by tracić czas na jazdę do Modlina. A na takich nie zarobią ani linie, ani lotnisko. Tacy nie potrzebują tez na lotnisku knajp, sklepów ani rent a car, a więc kto coś tam wynajmie i za ile? Do tego jeszcze WAW nie potrzebuje dofinansowywania lotów, bo jako stolica finansowa i tak generuje najbardziej dochodowy ruch (business i economy flexible). Inaczej niż lotniska na prowincji.
aguirre 2011-06-11 21:28   
aguirre - Profil aguirre
@mimis - Midlandy to zły przykład, bo BHX z WAW się nie utrzymało nie z powodu taxów i paliwa na Okęciu ;-) Ale z powodu niechęci do kupowania biletów za 200
mimis 2011-06-11 20:12   
mimis - Profil mimis
Tak że nie tylko biedni latają LCC ;).
mimis 2011-06-11 20:09   
mimis - Profil mimis
Aguirre: No ale jednak jeżdżą. Czyli zapotrzebowanie istnieje. Zresztą nie chodzi o zero kasy: nie zauważasz, że linie hipotetycznie chcące latać z takiego Modlina oferują coś czego nie mają tradycyjne - dolot nie tylko do zagranicznej stolicy, ale i do "pipidówy" w pobliżu miejsca zamieszkania danego przedstawiciela Polonii. Weźmy hipotetyczną sytuację, że osobnik mieszkający w Midlandach ma rodzinę/znajomych/interesy w Wawie, kasę w obfitości i do wyboru: a) lecieć z WAW do BHX przez AMS, co trwa rozkładowo 7 godzin i kosztuje 300GBP, b) lecieć z WAW do LHR, a dalej pociągiem/autobusem i płacić 200BGP za dojazd (znów 7 godzin), i c) lecieć z Modlina bezpośrednio do BHX za nawet niech będzie też 200GBP. Jak myślisz, co wybierze? Bo mnie jakoś dziwnie się wydaje że jednak pokatula się do Modlina... sam przynajmniej bym tak zrobił.
aguirre 2011-06-11 19:54   
aguirre - Profil aguirre
@mlodyy - dyskusja jest o Modlinie i o sensowności wywalenia na nie pieniędzy podatników. To lotnisko ma tylko dwóch potencjalnych użytkowników rozkładowych - W6 i FR. Nie ma innego LCC, który byłby zainteresowany tym lotniskiem i zapewniłby więcej niż 1 połączenie dziennie. Co więcej - ilość LCC w Europie spada i nowe nie powstają. FR i W6 mają zatem mocniejszą pozycję w negocjacjach (bo bez Modlina i tak sobie poradzą), niż lotnisko, które sobie nie poradzi bez nich. A skoro tak, to lotnisko będzie nieustannie dotowane. Nie pomoże mu najem powierzchni, bo najbiedniejsi pasażerowie nie będą na lotnisku nic jeść ani pić, tylko wyciągną zapasy z własnego bagażu, a więc z najemców też niewiele wycisną. A bogatsi pojadą na Okęcie. Bo dla nich liczy się czas.
Dotowanie lotnisk ma sens na prowincji, ale nie każdej. KRK sam się obroni, ale BZG czy RZE to dla przeciętnego Europejczyka miasta, których nazw nawet nie wymówi i bez LCC te lotniska są do zaorania.
@adamlubin - dokładnie tak. W6 ma z WAW ceny takie, że bardziej się opłaca lecieć do niektórych miejsc LH z przesiadką :-P. A to z powodu braku konkurencji LCC. W Modlinie będą czuli oddech FR ...
aguirre 2011-06-11 19:43   
aguirre - Profil aguirre
@cani - czyli przyznajesz, że lotnisko na siebie nie zarobi, skoro oczekujesz dotacji od władz dla LCC (czytaj FR i W6). Ale te dotacje nie przełożą się na ceny biletów, bo obie te linie doliczają do opłat nie tylko taxy. Dojazd jest istotny, bo Warszawa to nie prowincja,
gdzie nie ma wyboru.
michalb - jedno połączenie dzienni lub jego brak nic nie zmienia. O to chodzi, jeśli nie zrozumiałeś. Okęcie się od niego nie zapcha ;-). A co do info o braku w systemie rezerwacyjnym, to zgłaszał to ktoś z forumowiczów w jakiejś dyskusji. A do Łodzi jeżdżą pewnie Ci, którzy mają dużo czasu i zero kasy i tylko na połączenia typu 1
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy