Kraków - Chicago powróci?

Kraków - Chicago powróci? W Polskich Liniach Lotniczych LOT po dymisji prezesa Sebastiana Mikosza przeważa pogląd, że likwidowane właśnie połączenie z Krakowa do Chicago należy utrzymać - pisze Dziennik Gazeta Prawna. Według gazety, ma być to możliwe dzięki wynajęciu przez przewoźnika dodatkowego samolotu.LOT podaje, że głównym powodem likwidacji trasy była deficytowość i wielomilionowe straty,...
11/10/2010 10:10   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
4tech 2010-10-12 12:19   
4tech - Profil 4tech
jjemilo, powód "krótkiego pasa" w KRK jest jak najbardziej prawdziwy. LOTowskie B767 potrzebują przy max MTOW około 2300-2400 m pasa, w KRK jest 2500m, margines 100m jest zbyt mały. LO trochę kombinował na tym połączeniu, a to nie zabierając frachtu, a to ograniczając ilość miejsc a to znowu robiąc międzylądowanie tech., etc. Dodając do tego sprzedaż biletów w najniższych taryfach to wychodzą straty.
jjemiolo 2010-10-12 06:24   
jjemiolo - Profil jjemiolo
madej: owszem, priorytety w 1997 byly inne. Konkurencja tez wzrosla, ale zarazem ostatnio to LO podwozi ta linia tranzytowcow przez ORD na UA i AA (ciagle), czego na poczatku nie bylo. Bilans wychodzi chyba na zero. LO nigdy nie byl zainteresowany promowaniem Atlantyku z KRK przez c/s via inne porty by nie kanibalizowac swojej trasy. Owszem, tranzyt propagowali inni bo skoro LO byl non-stop to musial byl popyt. Bez watpienia popyt spadl ostatnio, bo zamiast szesc lotow tygodniowo zostalo cztery (w sezonie). To przez mozliwosc wyjazdu na zarobek do Unii zamiast do Jackowa jak przed 2004. Moja polemika od poczatku dotyczyla watpliwego argumentu w postaci krotkiego pasa. Jakby byl za krotki linii by nie bylo wcale. A to ze w sytuacji slabnacego popytu na Stany z kraju LO chce skanalizowac caly ruch przez WAW, dla siebie a nie przekazujac go na c/s z innymi, ma absolutny sens. Tak powinno byc od poczatku bez rozdrabniania sie na KRK czy RZE. Brak maszyn ten krok przyspieszyl. Inaczej, trasy spoza WAW bylyby nadal bo to wygodne dla wielu, ze mna wlacznie.
madej 2010-10-11 20:49   
madej - Profil madej
jjemiolo: A wiesz kiedy rejsy KRK - ORD bezposrednio zostały uruchomione? W 1997 roku wtedy były troche inne priorytety, Nie był zbytnio popularny code sharing wtedy, LOT nie miał zbyt duzo partnerów w zachodniej europie dzieki którym mógłby im podrzucac pasazerów i korzystac z ich siatki połączen, dlatego uruchomiono to połączenia. Oczywiscie ze ona zawsze będzie miało wieksze lub mniejsze powodzenie wsród polskich paxów, ale teraz ma partnerów ze stara ma szerokie mozliwosci sharingu i mając tak ograniczoną flote samolotów dalekiego zasiegu nie musi tego bezposredniego połączenia kontynuować, dlatego bo własnie moze skorzystac z połączen do USA via WAW lub własnie skorzystac z pomocy LH przez jeden z jej niemieckich hubów czyli FRA lub MUC.
gruszkatt 2010-10-11 20:38   
gruszkatt - Profil gruszkatt
oj jak ja nie rozumiem tego pamuły i ta całą sprawa jest jakaś dziwna, jak nie chce LOT to nie polecą górale prosto do Chicago, trudno, takie zycie. I nie wiem czemu pamula jeszcze powtarza ze ten rejsy sa rentowne, no jak LOT stracil miliony no to co on ma jeszcze do powiedzenia... nie rozumiem tego pana, zal.
jjemiolo 2010-10-11 20:02   
jjemiolo - Profil jjemiolo
4tech: masz racje, w businessie nigdy nie bylo pelno, zeby nie powiedziec zwykle pusto. Czy linia jest dochodowa tego nie wiem na 100%. Pamietam jednak ze nigdy jak lecialem, nawet pelny, 767 nie ladowal po drodze do ORD po paliwo. Sadze ze argument krotkiego pasa jest bardziej podejrzany niz dochodowosc. Jedynym chyba powodem jest brak maszyn od jesieni. Jesli brak rentownosci czy krotki pas bylyby przeszkoda ta linia zostalaby zamknieta dawno, albo nie uruchomiona wcale.
madej 2010-10-11 19:24   
madej - Profil madej
dlaczego wszystko jest możliwe skoro w czasach PRL do KRK latał Pan Am co prawda tylko na 727 i dolotówkach do FRA gdzie pasazerowiec przesiadali sie do 747 lecącego do JFK czy ORD ale latał, wiec jezeli LOT nie widzi potencjału połączenia to moze ktoras linia zza oceanu go zauważy.
aynis 2010-10-11 17:10   
aynis - Profil aynis
No jakby z KRK latał United, to dopiero byłoby to prestiżowe połączenie! Nawet WAW by się nie mogła pochwalić czymś takim...
madej 2010-10-11 16:36   
madej - Profil madej
skoro jest tak duze zapełnienie samolotów na tej trasie to czemu nie spróbowac przyciągnąć jakies amrykanskiego przewoźnika do KRK np United. Może im by sie bardziej opłacało latać.
4tech 2010-10-11 16:21   
4tech - Profil 4tech
jjemiolo, to ze samolot był pełny to wcale nie oznacza ze zarobił w tym momencie na siebie i ten lot. Trzeba byłoby znać przekroj cenowy danego lotu, i tu bardziej wiarygodny jest LO ze sprzedawali się tylko bilety w najzszej taryfie, co powodowalo straty które łącznie wyniosły 12 milionów ( czy jakoś tak). Sam LF o niczym nie świadczy.
piotrek737 2010-10-11 16:12   
piotrek737 - Profil piotrek737
gralu: Źle napisałem ;) stricte nie chodzi mi o ludzi z samego Krakowa i Krakusów z dziada pradziada mieszkających w mieście tylko miałem na myśli okręg krakowski i ludzi z Podhala i okolicznych miejsc bo oni najbardziej mącą ;)
gral 2010-10-11 15:57   
gral - Profil gral
piotrek737: spędziłem w KRK 26 lat i doprawy nie rozumiem w czym jestem specyficzny :P
aynis 2010-10-11 15:46   
aynis - Profil aynis
Nie wątpię, że p. Mazur ma bogate CV i pojęcie o lotnictwie, więc byłby dobrym prezesem. Chodzi mi o ogłoszenie o pracę samo w sobie.
2010-10-11 15:43   
 - Profil
madej: Otóż to. Wydaje mi się, że "p.o" działa zachowawczo i - póki co - jedynie administruje, i słusznie. Unika przy tym mediów, i to też in plus. A wcale nie jest takie pewne, że konkurs wygra, bo ten nie jest pisany "pod niego". Jak już napisałem - wolę, aby tym prezesem oficjalnie został Mazur (nieoficjalne noty z LOTu płyną takie, że to dobra opcja) niż ktokolwiek nowy, niepewny, typowy polityczny administrator na niczym się nie znający.
madej 2010-10-11 15:41   
madej - Profil madej
Teraz mamy p.o. prezesa wiec nie sadze zeby on podejmował jakies kluczowe decyzje. Wydaje mi sie ze na ten czas ostatni rejs do chicago odbedzie sie tak jak juz było mówione 27 pazdziernika a co zrobi nowy prezes, nowy zarząd to sie dopiero okaże.
2010-10-11 15:40   
 - Profil
Aynis: Co do wymagań, masz racje, jednak trochę trafiasz kulą w płot bo chcesz przez to powiedzieć, że te śmieszne wymagania są napisane pod obecnego p.o. prezesa. Zapewniam Cię, że nie są, gdyż ten Pan ma CV o wiele bogatsze, niż takie, które pasowałoby "na styk" pod te wymagania z konkursu. Bardzo obiektywnie rzecz oceniając, mogło być dużo gorzej. Zawsze powtarzałem i powtarzam nadal, że źle się stało, że LOTem nie zarządza już S.Mikosz, jednak przygotowania zawodowego, dorobku i znajomości na zarządzaniu i na finansach odmawiać Z.Mazurowi nie można. Poza tym - jest to gościu, który pracował w LOT. Więc w całych tych negatywach jakieś plusy są - mogło być gorzej. Jeśli mam wybierać - wolę, aby pozostał Mazur, który jest bardzo dobrym menadżerem i jest "gościem z LOTu", niż nagle w drodze konkursu pojawi się w LOT jakiś "pchnięty przez Ministra znawca prawa administracyjnego".
jjemiolo 2010-10-11 15:34   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Wielokrotnie lecialem KRK-ORD, w wiekszosci samoloty byly pelne, lub prawie pelne, ale nigdy nie ladowalismy dla dotankowania. Dlatego ten argument jest troche zaskakujacy dla mnie. Inna rzecz, ze lepiej miec dluzszy pas na wszelki wypadek. Czas sie zabrac za to. A co do oplacalnosci trasy. Przy niemal pelnych samolotach latem, coraz drozszych biletach, twierdzenie ze trasa jest deficytowa jest rownie zaskakujace. Obawiam sie ze problem tkwi nie w tym ze dochody nie pokrywaja kosztow, tylko w sposobie rozrachunku 767 w skali roku. Specyficznie w zbyt duzym obciazeniu 767 kosztami calego przedsiebiorstwa.
madej: moim zdaniem z dwoch lotnisk NYC bardziej logicznym jest EWR, bowiem to wezel CO z mozliwoscia duzo wiekszej liczby tranzytow niz JFK. UA oraz CO sa prawie nieobecni w JFK. Chociaz EWR jest logiczny, JFK jest wygodniejszy dla Grennpoint, tak samo jak bezposrednie loty KRK-ORD sa wygodniejsze niz z przesiadka. Prawda jest ze nie zawsze mozna miec wszystko.
piotrek737 2010-10-11 15:31   
piotrek737 - Profil piotrek737
siwol: może troszkę za ostro to madej napisał ale w tej kwestii troszkę ma stety lub niestety racji... Aynis i Driverze: w Krakowie spędziłem prawie 6 lat no i są to bardzo bardzo specyficzni ludzie ;) Co inni uważają za normalność i nie robią z tego problemu to oni mają ten problem nadal i nie posłuchają kogo innego bo ich racje jest cytując film "mojsza niż twojsza" ;). Ile się czasem trzeba było natłumaczyć tym ludziom na lotnisku to tylko pracownicy to wiedzą. Wracając do innego wątku na temat latania z Krakowa za ocean rozmawiałem z kapitanem B767 i on tego aż tak czarno nie widział choć oczywiście jak to się mówi szału nie ma ;) Jest jednak to wszystko zależne ile paxów, ile cargo, czy jest sucho, czy mokro, jaki wiatr, jakie temperatury itd. itd. Jedno jest pewne, że zniwelowanie górki i przedłużenie pasa o 200-250 metrów na pewno by pomogło w tej kwestii. Jednak szaleństwo prezesa w tej kwestii jest troszkę nie na miejscu i zamiast energię pakować w coś z czego może być kasa to on na siłę chce zatrzymać połączenie, które w dłużej perspektywie może pogrążyć Lot finansowo i wrócimy do punktu wyjścia.
4tech 2010-10-11 15:25   
4tech - Profil 4tech
Madej, hm mam pytanie, czy od dziś rano obowiązuje inna geografia i czy w USA zmieniły się granice stanów?
aynis 2010-10-11 15:24   
aynis - Profil aynis
Co do następnego prezesa LOTu to mam obawy, czy nie będzie jedynie marionetką w ręku polityków. Chciałabym się mylić, ale patrząc na wymagania stawiane kandydatom na to stanowisko nie sposób się nie uśmiechnąć. Z politowaniem...
madej 2010-10-11 15:20   
madej - Profil madej
zobaczymy jakie poglądy w tym temacie bedzie miał nowy prezes, jezeli bedzie to rozsadny człowiek ktory bedzie chciał rozwijac dalej LO w kierunku wschodnim to nastepne po ORD padnie WAW - EWR to bedzie tylko kwestia czasu. Być może lot wróci w wiekszej ilosci polaczen do USA kiedy przyjdą 787. Ma byc ich 8 sztuk opcaj na 6 dodatkowych ale to tez opcja z której Lot moze skorzystac lub nie w zaleznosci od tego w jakim kierunku bedzie sie chciał rozwijac, tzn probowac zdobywac rynek wschodni głownie daleki wschód czyli wracać do wożenia polaków do stanów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy