Lotnisko Chopina skręca w inną stronę niż CPK

Lotnisko Chopina skręca w inną stronę niż CPK Stołeczne lotnisko ma za sobą bardzo udany rok. W czwartym roku od wybuchu pandemii COVID-19 w porcie na Okęciu gościło 21,3 mln pasażerów, czyli więcej niż w 2019 r. i to prawie o 13 proc. Port odnotował też 13 proc. wzrost względem 2023 r. obsłużonych ładunków cargo, których tonaż przekroczył po raz pierwszy 117 tys. Wiele portów w Europie chciałoby móc pochwalić się...
16/01/2025 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2025-01-16 18:46   
demar - Profil demar
Ciekawe zestawienie danych i potwierdzenie znanego już trendu.

Tylko co z tym może zrobić PPL – podnieść ceny obsługi pasażera, przy zwiększeniu upustu dla transferów? Linie wrażliwe cenowo (teoretycznie tanie i chartery) powinny szukać innych możliwości (WMI? LCJ? RDO?) uwalniając sloty dla operacji transferowych.

Co może zrobić LOT? Może zwiększyć możliwości transferów: lepiej wykorzystując własne sloty poprzez wprowadzanie większych samolotów, zwiększyć flotę szerokokadłubowców i ofertę dla nich, a w końcu własne chartery wyprowadzić także do innych portów.

Pytanie tylko czy ktoś będzie chciał cokolwiek zrobić, bo na razie to wszyscy się cieszą, że ruch na Okęciu rośnie. A jeśli będzie już naprawdę ciasno? To wtedy można zrobić to co napisałem powyżej.

Z drugiej strony: sprawdziłem dzisiejsze (16 stycznia) loty z WAW na szerokim kadłubie, razem 14 sztuk:
3x B777 (EK180, LO26 oraz jeden czarter)
5x B788 (QR264, QR260, LO3, LO71, jeden czarter)
6x B789 (LO15, LO45, LO97, AC2345, ET731, jeden czarter LOT-u)
Ale to tylko 7 rotacji LOT-u. Do tego trzeba dodać ósmą: czarter z KTW do CUN. Trzy maszyny w serwisie, sporo, ale niech będzie. Co robią pozostałe 4 dreamlinery LOT-u?

Trudno zbudować sensowną ofertę przesiadkową oferując 6 regularnych rotacji dziennie. Rozumiem, że transfery to także krótsze trasy po Europie, ale wizerunek hub-u kreują dalekie rotacje. Naprawdę 6 sztuk?
solokhumbu 2025-01-16 10:25   
solokhumbu - Profil solokhumbu
Obstawiam, że taki trend się utrzyma.
Dlaczego? - powodów jest kilka:
1. Już od covidu ruch biznesowy stopniowo maleje / rośnie wolniej na rzecz spotka online itp.
2. Spotkanie z kontrahentem da się zrobić na np. Teamsie, a nie da się w ten sposób zjeść paelii na Fuercie czy w Valencii.
3. Polaków stać coraz bardziej na podróże, zatem ten segment rośnie. Rośnie szybko,. Szybciej, od będących w stagnacji /w minimalnym wzroście podróżach służbowych.
4. Wspomniana przez Was (dla mnie nie do końca zrozumiała) polityka LO - rozwój czarterów.
5. Średnio największe maszyny na Chopinie ma W6 - 230/239. Są one nieznacznie tylko mniejsze od B788, a sporo większe od B737 i pochodnych, o embraerkach nie wspominając. Zatem dodanie choćby 1 maszyny W6 daje znacznie większy wzrost w segmencie LCC.
6. Znaczące wstrzymanie (wskutek oczywiście agresywnej polityki putina i rosji) tranzytu Wschód-Zachód. To nie wina PPL, ale fakt jest faktem.
7. Rosnący udział linii p2p na tradycyjnych i nadal istniejących (choć słabnących) rynkach LO: FlyOne operuje p2p z Armenii, Wizz z KUT czy ROM.
8. Rosnąca konkurencja legacy w portach regionalnych - dziś pax z GDN, POZ czy KRK nie musi latać via WAW, gdyż ma różne FRA, AMS czy nawet IST/DXB.

Pewnie powodów jest więcej... Wszystkie one powodują, że - póki jeszcze czas - warto zaplanować CPK ze znacznie mniejszym rozmachem, może stworzyć terminal na LCC/czarterów. Bo skoro już brniemy, niestety, w tę paranoję, to zróbmy ją tak, aby po 2032 jakoś spinała się biznesowo. Żeby nie było: na Mazowszu brakuje przepustowości, ale gdyby nie durne pomysły poprzedniego reżimu, dziś mielibyśmy 30m rocznych możliwości na Chopinie, kolej do WMI i rozbudowę tegoż. A to wystarczyłoby na wiele lat. Zwłaszcza przy zmieniającej się (wspomnianej w artykule) strukturze latania z WAW.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy