Ryanair nie dogadał się z Modlinem

Ryanair nie dogadał się z Modlinem Konflikt Ryanaira z władzami portu lotniczego Warszawa-Modlin o nową długoterminową umowę we wrześniu ubiegłego roku wszedł w swoją decydującą fazę. Od tego momentu irlandzki niskokosztowiec co jakiś czas ogłasza znaczne cięcia w swoim rozkładzie lotów z podwarszawskiego...
09/12/2024 09:20   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2024-12-11 11:14   
demar - Profil demar
To żaden problem, że władze portu WMI nie uzgodniły specjalnych zniżek dla Ryanair.

Modlin musi rozbudować swoje możliwości obsługi pasażerów (do 5-7 mln na początek, docelowo nawet 10-12 mln pax rocznie będzie zasadne i to przy działającym CPK).

WMI będzie w stanie skusić niższą ceną sporo pasażerów, szczególnie tych z północno-wschodnich kierunków Polski. Ceny obsługi pax na CPK będą na pewno wyższe niż w WMI. Jeśli przyjmiemy, że w dzisiejszym pieniądzu średni koszt na CPK będzie mógł być ok. 100+ PLN (nie licząc zniżek na transferach i to nie są żadne absurdalne stawki, tylko raczej rynkowe na tego typu obiektach) to Modlin będzie zyskowny bez problemu za 30-40% stawki CPK. Warto przy okazji przypomnieć, że jeśli będzie decyzja o zmianie statusu Okęcia na lotnisko typu City Airport to stawki na takim City będą 250-300% takiej stawki na CPK plus ograniczenia co do wielkości i typu samolotu, możliwych godzin obsługi, itd.

CPK powinno być zyskowne już przy 25+ mln pax rocznie. Jeśli Okęcie w latach 2030+ będzie miało przepustowość nawet 28-30 mln pax to nie oznacza, że całość ruchu Okęcia przejmie CPK – to klienci, pasażerowie będą o tym decydować, a należy się spodziewać, że nawet 10-20% pasażerów Okęcia nie będzie chciało lecieć z CPK tylko wybierze coś innego.

Dlatego CPK na 34 mln pax w roku ok. 2033 wygląda całkiem rozsądnie, tym bardziej, że dalsze plany rozbudowy infrastruktury na lata 2034-2040 (uruchomienie transy Y do Poznania i Wrocławia, czy czwarty pirs terminala, który da nawet do 45 mln pax rocznie, itd.) też wyglądają rozsądnie.

Natomiast linie lotnicze (w tym Ryanair, czy Wizz Air) będą mogły sobie wybierać czy chcą zapłacić więcej za korzystanie z CPK, czy też wolą ofertę bardziej konkurencyjną cenowo, ale z Modlina, Łodzi, Lublina, czy Radomia. I taki wybór uważam, że korzystny dla pasażera, bo będą tacy, co zdecydują się zapłacić więcej za wygodniejszy CPK, ale będą tacy co dojadą do innego lotniska by nieco zaoszczędzić (nie tylko na samych biletach lotniczych, ale także innych opłatach choćby parkingowych).
krzysiekl 2024-12-09 23:14   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@ec29
z góry zakładasz, że na CPK będą absurdalnie wysokie koszty a wcale tak nie musi być (gdyby tak miało być to budowa lotniska byłaby bez sensu).
Jest mnóstwo nowych dużych lotnisk, które miały wysokie koszty budowy a opłaty dla przewoźników nie są wysokie. przykładem Berlin.
Owszem, bez CPK porty regionalne miały by lepiej (albo raczej trudniej bo jeszcze pilniejsza byłaby ich rozbudowa) gdyż znacznie więcej podróżnych do/z Warszawy by z nich korzystało (z braku pojemności, czyli odpowiednich dla nich lotów, na lotniskach koło Warszawy)
ec29 2024-12-09 21:38   
ec29 - Profil ec29
@krzysiekl

Jeśli dojdzie do tego nieszczęścia (czyli budowy lotniska CPK) to Ryan swoje operacje z Chopina przeniesie do Modlina i do Łodzi. Obecna władza nic nie rozumie z sytuacji w aglomeracji, więc rozbuduje Modlin do 6 mln. O sloty w Modlinie będzie też starał się Wizz.

CPK będą spłacać podatnicy, a władze będą wymyślać utrudnienia dla Modlina i portów regionalnych, aby CPK okazało się sukcesem.
krzysiekl 2024-12-09 21:26   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@ec29
CPK nie będzie puste, bo przeniesie się tam ruch z zamkniętego Okęcia.
Skoro obecnie rząd planuje rozbudowę Okęcia do 30mln i dopiero wtedy chce przenieść ruch na CPK, który będzie na 34mln to znaczy że CPK będzie od razu w pełni wykorzystywany.
Nawet jak część linii wybierze Modlin zamiast CPK. Choć to będzie ryzykowne, CPK ma dużo korzystniejsze położenie dla większości Warszawy. o Łodzi nie wspominając.
imho Ryanair będzie latać z CPK, tak jak lata z Okęcia.
krzysiekl 2024-12-09 21:22   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@jsg
to są lotniska odległe od innych lotnisk, nawet szybka kolej tego nie zmienia.
Natomiast Modlin nie jest wcale kluczowy, bo Warszawa ma Okęcie, będzie (być może...) CPK.
Co prawda na razie można go trzymać jako rezerwę dla Okęcia, ale docelowo to nie ma sensu albo niech będzie dochodowy albo próbować sprzedać...o ile będzie chętny na zakup...czemu Ryanair nie weźmie skoro tak chętnie krzyczy, ze "za drogo"?
ec29 2024-12-09 19:24   
ec29 - Profil ec29
Ryan nie mógł się dogadać z Modlinem, bo przegrał rywalizację z Wizzem latającym z Okęcia. Nawet 1 zł za paxa by nie pomogła. Po prostu Wizz radykalnie zwiększył oferowanie z Okęcia, planuje 4,8 mln paxów w tym roku i 5,5 mln w przyszłym i zabrał paxów Ryanowi.

Jeśli porównamy sytuację do rynku w Londynie, to tam mimo prawdziwego zapchania Heathrow pozostałe lotniska Gatwick, Stansted, Luton i drogie City mają pasażerów. Po prostu aglomeracja warszawska jest mniejsza i biedniejsza od Londynu i jak widać niecałe 20 mln w duoporcie (plus około 5 mln przesiadkowiczów) to na teraz maksimum popytu. Podaż znacząco przewyższa popyt, LOT i Wizz maja problemy z wypełnieniem samolotów, a Ryan bardzo ograniczył oferowanie z Modlina. Nadpodaż w duoporcie warszawskim niszczy też Łódź i Lublin.

Ze względu na planowane CPK Ryan na 99,9% nie zrezygnuje z Modlina, bo po likwidacji Okęcia stanie się najlepszym lotniskiem w Warszawie i na dokładkę z niskimi opłatami. Puste będzie CPK. Nawet Łódź będzie od CPK lepsza, przynajmniej dla Ryana.
jjemiolo 2024-12-09 16:59   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Dlaczego tylko Ryanair ma prawo by grac swoje? Administracja lotniska tez moze byc twarda, nieprawdaz? Zwlaszcza kiedy poprzednia umowa byla absolutnym absurdem ekonomicznym z korzyscia dla FR. Nie sadze ze to calkowity koniec negocjacji.
jsg 2024-12-09 11:58   
jsg - Profil jsg
Czyli rozumiem Szczecin do likwidacji tak? Lublin i Rzeszów też, Bo jest CPK?
latajnik 2024-12-09 11:19   
latajnik - Profil latajnik
No i żadna strata, ryan nie dogadał się z modlinem, a ja nie dogaduję się z ryankiem, nikt nie jest nie do zastąpienia ;) odkąd Ryan pogryzł się z Modlinem, zacząłem latać z wizzem dużo częściej i do tego z Okęcia, a nie z pola, i życzę temu każdemu, żeby o'learyemu jeszcze bardziej w pięty poszło to jego chojrakowanie.
Jak Ryan myśli, że przeniesie się do Łodzi i mu to zastąpi Modlin, to też się grubo myli, bo przy obecnych cenach u ryana to kompletnie gra nie warta świeczki, skoro można lecieć z Okęcia
krzysiekl 2024-12-09 11:08   
krzysiekl - Profil krzysiekl
miało być: "konkurować o przewoźnika"
krzysiekl 2024-12-09 11:08   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Proste:
zamiast budować koło siebie wiele mniejszych lotnisk które muszą potem kłócić się o podróżnego, lepiej mieć jedno duże lotnisko: CPK.
a lotniska regionalne będą w regionach...np. Kraków, Poznań, Gdańsk.
Modlin nie jest nam krytycznie potrzebny, można rozważyć jego sprzedaż.. może niech Ryanair kupi, wtedy nie będzie musiał narzekać na ceny :)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy