Rząd rozważa stworzenie przewożnika cargo

Rząd rozważa stworzenie przewożnika cargo Maciej Lasek wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z portalem WNP.pl wskazał elementy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, z których obecna władza zamierza zrezygnować. W związku z poszukiwaniem oszczędności przynajmniej w pierwszej fazie inwestycji nie powstaną w Baranowie hangary MRO czyli napraw i bieżących przeglądów technicznych...
3 dni, 9 godzin temu   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2024-07-12 09:54   
demar - Profil demar
Jeśli za 15 lat w Polsce ma być ponad 1,2 mln ton lotniczego cargo rocznie to już dzisiaj należy planować ten rozwój. Rocznie cargo musi rosnąć o ok. 60-80 tys. ton z obecnych ok. 200 tys. ton. Teoretycznie te 60-80 tys. ton rocznie może zrobić jeden duży frachtowiec o ładowności około 100 ton. Ale praktycznie zrobi może połowę tego.

Czy osobna spółka typu LOT Cargo ma sens? Zależy jak do tego podejść. Jeśli PGL miałoby utworzyć osobną spółkę kapitałową z dużymi operatorami logistycznymi (nawet typu Poczta Polska, InPost, czy inna firma kurierska) to być może miałoby to sens, w końcu ktoś musi zapewnić zlecenia dla tego dużego ruchu lotniczego cargo. Operatorem dużych samolotów mógłby być LOT, mniejszymi mogłyby latać prywatne firmy. Do tego PGL mógłby zamówić i potem leasingować te duże samoloty (np. A350F, albo coś podobnego).

Dużo szczegółów do sprecyzowania w tym obszarze, ale o lotniczym cargo warto rozmawiać i rozważać różne scenariusze, w tym wykorzystanie i rozwój istniejących lotnisk regionalnych typu KTW.
jjemiolo 2024-07-10 17:23   
jjemiolo - Profil jjemiolo
@wroord i krzysiekl: dokladnie! Po co nowa firma skoro mamy juz dzialajace. Dla LOTu cargo to dodatkowe zrodlo dochodow. Inne polskie zrodlo do tego tematu dalo tytul ze "rzad podzieli LOT" tworzac linie cargo. Jak mozna cos dzielic czego nie ma? Ale to taka dziennikarska tworczosc na efekt!
Ponadto: jesli jest szansa na rozwoj cargo to nie czekajac na Baranow poza KTW potencjalnie korzystnym wezlem moze byc LCJ bo jest zlokalizowane blisko WAW, super polaczone drogami z calym krajem. Pytanie tylko, czy LCJ moglaby funkcjonowac noca co jest korzystne dla operacji cargo.
krzysiekl 2024-07-10 12:57   
krzysiekl - Profil krzysiekl
po co nowy przewoźnik? To tylko wyższe koszty, nowy zarząd, nowy certyfikat itd... LOT teraz też może kupić samoloty tylko dla cargo.
" 172 szerokokadłubowe jako belly cargo lub 36 all cargo dziennie. "
ale to dotyczy startów oraz lądowań, więc takich samolotów musi przylecieć połowa tego.
więc 86 szerokokadłubowych lub 18 all cargo.
im więcej będzie szerokokadłubowych tym mniej potrzeba all cargo by osiągnąć ten wynik.
to nie jest nierealne, gdy będzie lotnisko nadające się na hub cargo, bez ograniczeń przepustowości, mogące działać także nocą.
wroord 2024-07-09 15:17   
wroord - Profil wroord
Przeciez sa juz 3 polskie linie specjalizujace sie wylacznie w cargo. Pan Lasek dopiero sie obudzil? SprintAir, Exin i SkyTaxi. Sky Taxi z Wroclawia ma 3 B767 i z powodzeniem wozi cargo po calym swiecie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy