Opinie: Przyszłość lotniska w Radomiu

Opinie: Przyszłość lotniska w Radomiu Od wielu lat najważniejsze tematy dyskusji w Polsce o systemie transportu lotniczego dotyczą przyszłości i to dość odległej. Główna kwestia to oczywiście CPK i powiązane z nią pytania dotyczące PLL LOT. A gdy spieramy się o przyszłość to, szczególnie z pozycji laika, osąd czyje argumenty są mocniejsze, prawdziwsze jest prawie niemożliwy. Szczególnie, gdy jedna...
23/05/2023 10:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
usuniety 2023-05-29 17:27   
usuniety - Profil usuniety
Następny wyjaśniacz. To jaką stawkę ma WMI konkretnie? Prezes ULC w Radomiu zatwierdził zaledwie 40 zł i od tego zniżki. Nowy przewoźnik nowa trasa, 16,00 zł od pasażera! Chętnych brak. A tak z ciekawości, Ryanair jak przekroczy 3 mln pasażerów to za pierwszego też płaci 5 zł, czy opłaty maleją stopniowo przy przekraczaniu progów? 1 stycznia 40 zł, po przekroczeniu 50.000 36 zł, powyżej 100.000 32,00 zł itd?
marad_co 2023-05-28 21:17   
marad_co - Profil marad_co
Uwaga wyjaśniam jak to działa: jak RDO zaoferowało by Ryanair-owi albo innej linii taką samą stawkę jak ten ma w WMI to by się zabijali aby tam wejść. Ryan nie jest w WMI ze względu na ładne widoki tylko ze względu na kasę
lysypiotr76 2023-05-27 18:19   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Radom może istnieć ale tylko z tanią linią lotniczą . Każda inna opcja jak obecna ze sztucznie kreowanym popytem tradycyjnego przewoźnika jest w dłuższej perspektywie nie do przyjęcia.
usuniety 2023-05-27 06:21   
usuniety - Profil usuniety
No to może w wakacje z Radomia do Tirany ? Tylko 1 lot LOT w tygodniu w niedzielę? Wybieramy 9-16 lipca w obie strony. 749,62 zł Natomiast z Chopina LOT lata codziennie, ten sam termin 2495,96 zł. Wiem to jest taki test dla Warszawiaków, leniwy, któremu nie chce się dymać do Radomia dopłaca 1.500 i wtedy meloman może lecieć z Chopina. Te 1.500 to na specjalny fundusz? Rekompensata dla Radomia za czerwiec 76' Druga refleksja. Jaki jest rzeczywisty koszt przelotu do tej Tirany.? Może to rzeczywiście jest 750 zł ale to by oznaczało, że nasz narodowy, patriotyczny przewoźnik, do którego z budżetu państwa dopłacamy miliardy, zdziera z każdego rodaka 1.500 zł? Ale tak już było podczas ekspansji Azji i Dalekiego wschodu. W latach 2017-2019 za loty do Seulu, Tokio, Pekinu, Singapuru, Hanoi, Delhi 1.950 zł w obie strony, a nawet 1.650, a w tym samym czasie za Nowy Jork i Chicago 3.000-4.000 zł.
usuniety 2023-05-26 19:17   
usuniety - Profil usuniety
I to dużo większy niewypał niż blok węglowy Ostrołęka. Tam w piach poszło 1,5 miliarda złotych ale zburzyli i koniec snów o potędze. Niestety do bankruta w Radomiu trzeba będzie cały czas dopłacać! Do tego LOT musi sprzedawać bilety z Radomia taniej niż Chopina, aktualnie minimum o 1.000 zł, tutaj wpływy mogą być mniejsze nawet o 50-60 mln rocznie. Tak to się kończy gospodarka ręcznie sterowana. Śmieszni ludzie gubią się w zeznaniach, gdy ich pytać po co te lotnisko to odpowiadają, szansa dla regionu i miasta, 400 zatrudnionych na samym lotnisku i do 1000 biorąc pod uwagę firmy współpracujące i kooperujące. Ale jak pytać o koszty to liczba zatrudnionych spada do 190 i wychodzi brak możliwości technicznych na utworzenie stałej bazy obsługi samolotów.
BCN 2023-05-24 14:23   
BCN - Profil BCN
RDO to niewypał i taka niestety jest prawda.
Gdyby WMI nie było blokowane, to mieliśmy przynajmniej bardziej niż poprawne drugie lotnisko obsługujące aglomerację warszawską.
RDO nigdy nie będzie obsługiwać ruchu aglomeracyjnego i proszę nie porównywać go do BVA czy TRF, bo do tych lotnisk lataj w większości imigranci i osoby wrażliwe cenowo.
Polska staje się krajem imigracji dla wielu narodowości, ale są to głównie osoby na wyższe stanowiska z jakimiś tam zasobem pieniędzy, a nie niewykwalifikowani pracownicy i studenci.
Ci drudzy są głównie z Ukrainy, gdzie obecnie nie ma ruchu lotniczego i z Indii, którzy to latają z przesiadkami lub połączeniami realizowanymi przez LO do WAW.
krzysiekl 2023-05-24 08:29   
krzysiekl - Profil krzysiekl
w artykule śmieszna teza: "skoro teraz tranzyt jest wielokrotnie większy przez Niemcy to żaden inny kraj nie będzie w stanie pozyskać ruchu tranzytowego". Takie nie da się, bo nie.
Jeśli np. w Polsce jakaś linia będzie miała dobrą ofertę i podróżni to zauważą to będzie w stanie w tego tortu wykroić dla siebie całkiem sporo. Oczywiście pytanie czy taki np. LOT będzie w stanie to zrobić. Z mojej perspektywy to jest kiepska linia lotnicza, ale Lufthansa wale nie jest jakaś zdecydowanie lepsza. Są teoretyczne szanse by LOT rozkręcić. Poza tym CPK to nie musi być tylko LOT, nie ma limitu że żadna inna linia sieciowa nie może tu mieć bazy albo, że np. Wizzair nie może zacząć oferować lotów z przesiadką.
BTW: przesiadki na CPK będą także na pociągi dalekobieżne: to jeden z kluczowych elementów CPK. Plus dużo tańsze parkowanie niż na lotnisku Chopina, ludzie będą też dojeżdżać samochodem na CPK by tu wsiąść w pociąg. Gdyż w Warszawie koło dworca Centralnego nie ma gdzie parkować, na CPK będzie.
krzysiekl 2023-05-24 08:21   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Inwestowanie w Modlin ma sens jedynie wtedy gdy ma szansę być dochodowe i samo się utrzymywać.
Sama idea by odciążać lotnisko Chopina przenosząc część ruchu do Modlina jest absurdalna gdy ma powstać CPK i zarówno tanie linie jak i czartery spokojnie się tam zmieszczą. CPK to nie jest "City airport" do którego blisko Okęciu, więc CPK powinien być tak zorganizowany aby być dobrym lotniskiem dla tanich linii lotniczych.
W razie gdyby chwilowo na Okęciu brakowało przepustowości a na Modlinie też nie było to teraz jest ten nieszczęsny Radom (w którego inwestowanie też nie miało sensu bo dochodowy też nie będzie...).
Gdy będzie CPK inne lotniska w okolicy Warszawy powinny funkcjonować tylko wtedy gdy będą w stanie na siebie same zarobić, co oznacza, że powinny trafić w ręce podmiotów prywatnych które będą widzieć sens w ich dalszym funkcjonowaniu (lub zostać zamknięte: nie ma sensu utrzymywać z publicznych pieniędzy kilku lotnisk koło siebie).

btw jeśli Modlin ma w dłuższej perspektywie sens to Radom też.
piasek52 2023-05-24 02:07   
piasek52 - Profil piasek52
Państwa komentarze dotyczące radomskiego lotniska są jednostronnie krytyczne odnośnie rachunku ekonomicznego. Zwracam uwagę na strategiczny element tego lotniska, w strukturze obrony powietrznej RP. Nie od dziś wiadomo, że lotnisko ma przygotowaną infrastrukturę do obsługi samolotów wojskowych.
lysypiotr76 2023-05-23 23:17   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Tu nie pomogą żadne prognozy ruchu, realne czy z tzw. ,,sufitu''. Lotnisko będzie nierentowne przez dekady. A Radom może jedynie być w jednym szeregu z tymi małymi polskimi regionalnymi lotniskami które są zdane na łaskę jednej z dwóch dominujących w Polsce tanich linii. Modlin ma 3 mln. pasażerów i chyba tylko raz nie był pod kreską. Dlatego im większy udział nisko kosztowego ruchu, przyciąganego niskimi opłatami bądź umowami (patrz Modlin), tym próg rentowności jest coraz wyższy.
jsg 2023-05-23 16:47   
jsg - Profil jsg
Pomysła z lotniskiem w RDO zupełnie nietrafiony. Lepiej doinwestować Modlin i przenieść czartery oraz LCC z Okęcia do Modlina.
jony 2023-05-23 12:34   
jony - Profil jony
RDO niech pan pozostawi w spokoju. Dziś liczcie zyski z dochodowego Modlina. Wasza awersja do tego projektu nawet jeśli jest w istocie kontrowersyjny szokuje. Zacznijcie się zajmować obiektywnie branżą, a nie uprawianiem polityki. Na każdym kroku argumenty i logika w ocenie tego projektu przez tzw. fachowców nie idą w parze.
Jak to możliwe że jakiś dziennikarzyna z warszawy jedzie do Radomia w 3,5 godziny. Z jednej strony już rozliczają lotnisko z dochodów, a z drugie krytykują, że za parking przed lotniskiem trzeba płacić. Zresztą jest to chyba najsłynniejszy obiekt w Polsce, bo takie spektrum medialne jakie informowało o jego opodatkowaniu nie miał chyba żaden obiek użyteczności publicznej.
A generalnie szkoda bić tą pianę. Lotnisko samo się obroni.
usuniety 2023-05-23 12:24   
usuniety - Profil usuniety
Jak PPL wyrówna 30 mln strat Radomia ? Proste! Dokręcimy śrubkę na Chopina za usługi, handel, duty free, postój samochodów na parkingach, wjazd autobusów pod terminal, Taxi .... Teraz pół Polski przejadę autobusem za 35 zł pod warunkiem, że wysiądę w centrum przy PKiN, jeżeli tym samym autobusem pojadę na Chopina to muszę zapłacić 60 zł. 25 zł PPL pobiera za podniesienie szlabanu i wpuszczenie autobusu pod terminal? 25 zł nie za autobus tylko od każdego pasażera? A woda, jaki problem podnieść cenę za butelkę 1/2 litra z 8-10 zł na 12-15 zł, o kanapce czy czymś na ciepło nie wspominając? Albo może jeszcze bardziej podrasujemy cennik PAŻP, tak żeby lotniska regionalne płaciły 3 razy więcej niż Chopin za start i lądowanie samolotu, bo obecnie płacą chyba tylko o 1/3 więcej? I taki drobiazg, od stycznia 2022 mamy zniesiony podatek od nieruchomości dla lotnisk, a gdyby nadal obowiązywał to Radom ile miałby strat ?
usuniety 2023-05-23 11:57   
usuniety - Profil usuniety
I nowiny: PKP PLK wreszcie ogłosiło przetarg na projekt połączenia kolejowego Modlin - Lotnisko Modlin.
Może przeprowadźmy taką analizę: co by było gdyby to w Modlin zainwestować miliard zamiast w Radom? Rozbudowany terminal, dwa pasy startowe, połączenie kolejowe .. to umożliwiłoby obsługę 15 mln pasażerów, stałe bazy przewoźników, itd. No ale wówczas 15 mln Modlin, 15 mln Chopin, 25 mln Gdańsk, Kraków, Wrocław, Katowice, Poznań, Rzeszów i CPL za 150 miliardów byłby zbędny! Radom nigdy nie będzie rentowny, do 2028 będą go na siłe rozwijać, a po uruchomieniu CPL zaczną go zwijać. Średnio rocznie 30 mln strat? Ukryją w kosztach PPL, a następnie grupy kapitałowej CPK/CPL/PPL?
usuniety 2023-05-23 11:45   
usuniety - Profil usuniety
Oo! Mamy większą, dogłębną analizę, no to przypomnę:
W odpowiedzi na interpelację Gill-Piątek 17 maja 2023 Horała napisał, że aby lotnisko Radom zaczęło generować zyski musi obsługiwać 80.000 pasażerów miesięcznie czyli 960.000 rocznie. Prognozowanej przez PPL liczby pasażerów dla Radomia nie podał zasłaniając się tajemnicą przedsiębiorstwa ale podał prognozę / wykres IATA i z niego wziął milion pasażerów w 2025 roku! Tylko, że w tej samej prognozie IATA stwierdza, że Radom zyski zacznie przynosić dopiero w 2028 roku przy 1,5 mln pasażerów rocznie czyli 125.000 miesięcznie! I tu widać jak Horała manipuluje przekazywanymi informacjami, gdy pytają o rentowność to podaje swoje dane lub PPL, gdy o liczbę pasażerów podaje dane IATA, a gdy dane są niekorzystne to zasłania się tajemnicą przedsiębiorstwa?
Najciekawsza informacja z odpowiedzi na interpelację, w Radomiu nie ma i nie będzie stałej bazy samolotów żadnego przewoźnika - brak warunków technicznych! Z Flightradar wynika, że samolot LOT lądujący w Radomiu o 22:00 startuje kolejnego dnia dopiero o 13:30 (np. SP-LWA) Wyobrażacie sobie żeby u O'Learego samolot stał niewykorzystany 15,5 godziny? Samoloty Ryanair wykonują 6-8 operacji lotniczych na dobę, a SP-LWA i inne LOT'u zaledwie 3 do 5.
Na Chopina jest zakaz operacji lotniczych od 23:00 do 5:30, a czym niby się różni Radom od Chopina pod względem usytuowania? W Radomiu podejście do pasa startowego jest przez centrum miasta i obszar zabudowany! Jeżeli ruch wzrośnie do 1,5 mln pasażerów (9-10.000 operacji lotniczych) to zaczną się protesty mieszkańców, którzy zażądają zakazu lotów w nocy, a wciskali kit, że Radom ma być lotniskiem zapasowym dla CPL. Prezes ULC zwolnił jednak Radom z opłaty hałasowej?
Interpelacja tu: orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTCRXHDZ/%24FILE/i40699-o1.pdf
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy