Konsolidacja europejskiego rynku lotniczego. Czy można nią sterować?

Konsolidacja europejskiego rynku lotniczego. Czy można nią sterować? Niedawno w mediach przetoczyła się dyskusja, w której próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy i jaka konsolidacja europejskiego rynku lotniczego jest potrzebna. Już samo pytanie sugeruje, że konsolidacją rynku można sterować. Jedyne podmioty, które mogłyby się o to pokusić to administracje rządowe, Komisja Europejska i, w ograniczonym zakresie również...
17/02/2023 09:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
krzysiekl 2023-02-23 19:56   
krzysiekl - Profil krzysiekl
styrian
jeśli hub nie będzie zyskowny to go nie będzie gdyż LOT zbankrutuje. może już niedługo.
wtedy i tak stanie się to o co tutaj są naciski czyli resztki LOT trafią do kogoś innego.

natomiast oddanie LOT komuś w długoterminowe zarządzanie odcinamy go od politków zarazem zachowując szansę ma opisanie w umowie czym ma być LOT(np minimalny zakres usług typu do USA )
styrian 2023-02-23 13:58   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - gdzie napisalem, ze LO ma byc tym czy jest EI. Napisalem ze EI jest tym czy moze byc i na co jego pozycja rynkowa pozwala. LO jest gdzie indziej i moze miec hub. Ale nie po to zeby miec hub tylko po to, zeby ten hub byl zyskowny.
Nie bede wiecej odpisywac na Twoje posty bo wole sie obracac w realiach rzeczywistosci a nie gdybania. Pozdrawiam
krzysiekl 2023-02-23 07:38   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian
tyle, że jeśli LOT ma mieć ofertę na poziomie EI to równie dobrze może przestać istnieć.
Potrzebujemy silnej hubowej linii lotniczej (gdyż to zwiększa wpływy dla gospodarki). Jeśli LOT tego nie zrobi, to lepiej żeby zbankrutował, w jego miejsce ma wtedy szanse pojawić się ktoś inny (a jeśli nie to i tak małą strata w porównaniu z Lotem na wzór Air Lingus)

To, że się czegoś nie praktykuje to nie znaczy, że nie można zacząć.
Przejęcie LOTu nie wchodzi w grę, jakim cudem obecny rząd miałby się zgodzić na "oddanie LOTu"?
Natomiast "przekazanie w zarządzanie" to jest coś co są w stanie zaakceptować.
Z resztą jak wygra opozycja to też nie odważą się sprzedać całego LOTu. W grę wchodziłaby tylko sprzedaż części udziałów - co nic nie zmieni bo będzie jak z Orlenem. Niby S.A, a i tak jakby spółka państwowa.
"Dzierżawa" to jedyna szansa dla LOT.
styrian 2023-02-22 18:10   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - no wlasnie. Nie ma. Przyklady przejec jak najbardziej, np EI lub LX (i sam fakt ze OS jeszcze w ogole istnieje tez jest sukcesem).

Mozna sobie gdybac na temat wyimaginowanych rozwiazan biznesowych ale to bezcelowe. “Dzierżaw” sie w lotnictwie nie praktykuje. Przejecia tak.
krzysiekl 2023-02-22 10:23   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian
tak samo nie znam przypadku dobrych skutków przejęcia małej linii przez dużą.
(jestem pewien, że Polska może dobrze funkcjonować także jeśli LOT całkiem zniknie. Inni wypełnią jego miejsce. Dlatego jeśli walczyć o LOT to tylko tak by wnosił coś więcej niż kilka połączeń lokalnych).
Nie twierdzę, że to jest proste i na pewno będę chętni.
Choć akurat na pewno łatwiej znajdzie się chętny na zarządzanie całym LOT przez np. 50 lat niż na zakup np. 40% udziałów (gdyż wtedy państwo i tak będzie robić co chce z LOT). Nie widzę innej szansy dla LOT niż taka "dzierżawa".
styrian 2023-02-21 18:21   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - podaj, please, konkretne przykłady “dzierżaw”, które sprawdziły się w przypadku linii lotniczych.
krzysiekl 2023-02-21 11:53   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian
"dzierżawa" (przekazanie w zarządzanie) ma polegać na pozbyciu się wpływów rządu!
w umowie można to dokładnie opisać, oraz jakiś zakres usług minimalnych a umowa może być na np. 50 lat.
Poza tym, co w umowie rząd nie może się w nic mieszać ale też nie ponosi odpowiedzialności ze ewentualne straty przewoźnika (po okresie karencji)

To jest dużo łatwiejsze niż znalezienie inwestora mniejszościowego, czyli takiego gdy rząd ma nadal wpływ na LOT (i dopowiada za jego wyniki co powoduje, że czuje się zobowiązany żeby się mieszać).
W Orlenie Skarb Państwa ma kontrolę choć nawet nie ma większościowego pakietu. Ktoś to zauważył? Media nadal uważają Orlen za spółkę państwową.
Tak somo byłoby w przypadku sprzedaży np. 45% udziałów w LOT komuś typu IAG.

Z drugiej strony sprzedaż całego LOTu z różnych powodów nie wchodzi w grę (opisywałem)

"Dzierżawa"/przekazanie w zarząd jakiemuś podmiotowi to najlepsze rozwiązanie.
styrian 2023-02-20 21:18   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - trudno dyskutowac z sila Twoich argumentow. Zgadzam sie w kazdym punkcie. Gleboko wierze ze znajdzie sie masa zainteresowanych z gleboka wiedza o branzy ktorzy sie zgodza inwestowac know-how w przewoznika calkowicie uzaleznionego od rzadu. I jak najbardziej liczy sie tylko wzrost. Bo jest najwazniejszy. Nie musi byc rentowny:) wazne, zeby LOT byl duzy:)
krzysiekl 2023-02-20 16:21   
krzysiekl - Profil krzysiekl
istnieje w ogóle jakaś mała linia która przejęta przez wielki podmiot dobrze się rozwija?
Aer Lingus w IAG? przecież to jest prawie niezauważalny przewoźnik, trasy ma tylko do USA co wynika głównie z lokalizacji (taka Polska już by nie miała).
Austrian w grupie Lufthansy? to jakaś kropka dawniej świetności jeśli patrzeć na siatkę połączeń zwłaszcza długodystansowych.

Oddać LOT w zarządzanie komuś mądremu daje szanse na dobre wyniki, ale jak to ma być po prostu przekazanie w inne ręce praw własności (de facto samolotów i slotów na lotniskach)...to równie dobrze możemy LOT zlikwidować.
krzysiekl 2023-02-20 16:13   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian
Przecież to jest naiwność.
Po co IAG miałaby być zainteresowana dalszym istnieniem LOTu w postaci podobnej do obecnej.
Zrobię tak żeby an tym zarobić a nie tak jak nam się wydaje, że LOT mógłby działać, czyli ograniczą jego ofertę do minimum, w szczególności rezygnując z tras długodystansowych. Przecież do USA można lecieć przez Londyn itd. W takim układzie jest szansa zachowania tras na Daleki Wschód, ale tylko jeśli ktoś nie uzna, że te Dreamlinery przydadzą się gdzie indziej. Może sloty na Heathrow też bardziej by Iberii się przydały... równie dobrze można LOT zlikwidować bo to co zostanie nie będzie do niczego przydatne.

Dlatego zamiast różnych form sprzedaży (na co obecny rząd i tak nie pójdzie) dużo lepszym rozwiązaniem jest przekazanie LOTu "W zarządzanie" (odpłatnie jeśli ktoś zapłaci, może być do IAG). Nadal należałby do Skarbu Państwa, ale państwo wszystkie elementy zarządzania, odpowiedzialności przekazałoby IAG, który mógłby korzystać z ewentualnych zysków ale też byłby zobowiązany do pokrywania strat (po upływie iluś tam lat karencji).
Wbrew pozorom to bardzo duża różnica, poza tym na taką "dzierżawę" łatwiej zgodzi się obecny rząd.
Może być trudniejsze do znalezienia chętnego, bo przy zwykłej sprzedaży zawsze chętni na Drealinery i sloty na Heathrow się znajdą (a w praktyce na takim rabunku polega w Polsce większość prywatyzacji od lat 90-tych. Stąd też niechęć wielu do prywatyzowania.).
styrian 2023-02-20 13:37   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl nie wiem o jakiej konsolidacji mowisz. Potocznie mowiac o konsolidacji ma sie na mysli konsolidacje wlasnosciowa. Pod tym wzgledem LO nie jest w zaden sposob skonsolidowany. A wejscie do IAG zapewni profesjonalny know-how, strategie a przede wszystkim stabilne finansowanie i decision-making oparty wylacznie na pojeciu zysku. Tego trzeba liniom ktore nie sa zyskowne. A nie dodatkowego ryzyka.
krzysiekl 2023-02-20 10:01   
krzysiekl - Profil krzysiekl
btw duży partner branżowy z europy (na zasadzie przekazania mu pakietu większościowego) to tak jakby owca szukała opieki o wilka.
jeśli natomiast mówimy o jakimś porozumienie joint venture, to na serio to wcale tak dużo nie zmienia. np. jak by mogła wyglądać taka współpraca z Lufthansą albo IAG? co się zmieni?

krzysiekl 2023-02-20 09:56   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian LOT jest na krawędzi bankructwa, żeby przetrwać musi stawiać na rzeczy, które może i wydają się niemożliwe.
Jakie partnerstwo z liniami z Europy ma mu pomóc? Takie jak teraz z Lufthansą czy ma wymienić Lufthansę na IAG? (przy okazji zmieniając sojusz lotniczy). Nawet jeśli tak zrobi to i tak musi ambitnie walczyć o rozwój siatki połączeń i współpracę z liniami z innych krajów.
Nikt nie zapomina, że LOT jest w Europie. Jakim cudem można nie uważać współpracy z grupa Lufthansy za współpracę czy nawet formę konsolidacji? Jeśli obecna forma to za mało to na czym ma jesz ze polegać? Lepsze uzgodnienie wspólnej siatki połączeń? (Czytaj likwidacja tego co LOT dubluje według partnera).
Choć z mojego punktu widzenia kluczowe jest, żeby przestać do niego dopłacać. Tylko szkoda każdego przewoźnika który znika bo to zmniejsza konkurencję na rynku.
styrian 2023-02-19 22:49   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - piszesz tak jakby LOT byl liczacym sie na niebie przewoznikiem. Nie jest. Przynosi straty i nie ma spojnej strategii. Pisanie o partnerstwie w Seulu czy Nowym Jorku z calkowitym pominieciem tego, ze LO jest w Europie nie ma wiekszego sensu. LO potrzebuje partnera branzowego, z Europy, bo tu sie musi przede wszystkim bronic.
krzysiekl 2023-02-19 22:26   
krzysiekl - Profil krzysiekl
jeszcze dodam, że LOT wcale nie musi współpracować z Lufthansą czy BA. Wcale nie musi tam dowozić.
Równie dobrze może tworzyć skomunikowania do miast w Ameryce Północnej przez np. Nowy York i Chicago, do Azji przez Seul (atak Rosji na Ukrainę obecnie to utrudnia) czy też przez Indie, z innymi kontynentami podobnie. Na każdym z nich współpracując z innym przewoźnikiem. Trudne? Jednak więcej na tym zyska niż dowożąc podróżnych do Frankfurtu.
Jeśli LOT ma być jedynie dowożącym do Frankfurtu i Londynu to równie dobrze możemy go od razu zlikwidować.

krzysiekl 2023-02-19 22:16   
krzysiekl - Profil krzysiekl
tak btw w kwestii fragmentu:
"To przejaw ignorancji, gdy przedstawiciele decydentów mówią, że nie możemy godzić się z tym, że tak dużo ruchu tranzytowego z/do Polski ucieka przez globalne huby.
Nie rozumieją, że z Frankfurtu, czy też z Londynu można operować rentownie do około dwudziestu miast w Ameryce Północnej, około trzydziestu w Azji, ponad dwudziestu w Afryce itd. Z Warszawy jest to niemożliwe."
Przecież z pierwszego zdania nie wynika drugie. Można starać się powiększyć ruch bezpośredni z Warszawy (jak i przesiadkowy przez Warszawę) wcale nie oczekując, że dogodni się taki Frankfurt czy Londyn! Jakiś przykład wypowiedzi, że ktoś coś takiego sugerował?
Jaki jest więc sens tego fragmentu? Przecież nie chodzi o to, że LOT ma oferować tylko połączenia do Frankfurtu i Londynu by podróżni mogli się tam przesiąść...
Problemem LOTu to jest pomysł by latał z Radomia a nie szukanie szans na rozwój na trasach długodystansowych.

krzysiekl 2023-02-19 19:13   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian
code-share i program lojalnościowy to podstawa. na czym ma polegać jeszcze większa konsolidacja? Kolejny krok to już wymuszone przez nowego właściciela likwidowanie połączeń.
LOT ma już program "lot dla firm". Czy przypięcie się do Miles and More jest złe - mam mieszane uczucia.
Na pewno wskazana jest współpraca z większą liczbą innych przewoźników w tym kolejowymi. Zwłaszcza PKP Intercity. Żeby to dobrze działało potrzebny jest CPK...

IAG też może zjeść LOT. Nie oszukujmy się: konsolidacja rynku już teraz polega na ograniczaniu siatki słabszych, zwłaszcza w połączeniach długodystansowych. Widać to choćby na przykładzie Austrian. Bogaty rynek, brak przewoźnika sieciowego z hubem w Budapeszcie i Bratysławie - oba blisko lotniska w Wiedniu - a połączeń mniej niż ma LOT.

Dużo lepszym rozwiązaniem od sprzedaży pakietu większościowego jest wydzierżawienie linii lotniczej na podstawie umowy opisującej warunki. Byłoby to także dużo łatwiejsze do zaakceptowania przez obecne władze. Natomiast o sprzedaży pakietu mniejszościowego nie mówię bo to na większą skalę nic nie zmienia (gdyby byli chętni na taki zakup - warto to zrobić).

imho Emirates nie zje LOTu. Większym zagrożeniem są linie z Europy. LOT mógłby nawet współpracować z Emirates, gdyby Emirates widział w tym interes. Emirates zyskałby punkt przesiadkowy w Warszawie do krajów bałtyckich i wiele innych mniejszych ośrodków gdzie nie poleci bo ma tylko samoloty szerokokadłubowe. LOT straci szansę na loty do Azji Południowo Wschodniej, części Afryki itp, zachowa jednak loty transatlantyckie oraz Japonię i Koreę, także Pekin.
Tyle, że do tego znów potrzebny jest CPK, gdyż teraz Okęcie wręcz zniechęcało Emirates do latania A380, zostaje też kwestia przepustowości lotniska (byłyby konkretne godziny gdy nagle jest bardzo dużo przesiadających się pasażerów).
styrian 2023-02-19 18:11   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - code-share i program lojalnosciowy nie ma nic wspolnego z konsolidacja. To wylacznie wspolpraca handlowa i to raczej dosc luzna (dzisiaj licza sie w zasadzie wylacznie joint-business a nie code-share’y). Fakt, ze Lot nie ma wlasnego programu lojalnosciowego i wdal w relacje z Lufthansa mimo ze nie jestvczesci jej grupy swiadczy tylko o glupocie managerow ktorzy Lotem zarzadzali i nadal zarzadzaja.

Zgadzam sie, ze na szali jest albo znikniecie z rynku albo konsolidacja, natomiast nie zgadzam sie, zeby laczenie sie malych przewoznikow i to odleglych mialo sens. Lotowski hub w Warszawie to mikrus i jak sie polaczy z jakims innym mikrusem to nic dobrego z tego nie bedzie. Zjedza go (ich) albo Lufthansa albo Emiraty. Szkoda zachodu. Konsolidacja ma sens wtedy jak sie wchodzi w jakas silna grupe i mam nadzieje, ze Lot do takiej dolaczy. I mam nadzieje ze skonczy sie na IAG bo korzysci z Lufthansy wiele nie bedzie, Wieden i Warszawa to huby pokrywajace te same rynki. Jedynym dodatkiem Lotu jest jego udzial rynkowy w polskim rynku, ktory Lufthansa i tak juz lepiej obsluguje od samego Lotu.
krzysiekl 2023-02-19 16:58   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@styrian łączenie się(silna współpraca) z przewoźnikiem z innego kontynentu uważam za szansę, gdyż wtedy jest możliwość równego rozwoju obu linii, którzy wzajemnie uzupełniają swoją ofertę.
Jaka jest alternatywa? Nie ma żadnej innej - na szali jest upadłość LOTu, jego zniknięcie z rynku.

Przecież LOT już teraz mocna współpracuje z Lufthansa i liniami z jej grupy (np. zakup biletu na stronie Austrian z dolotem LOTem to standard). Korzysta z tego samego programu lojalnościowego. Co można jeszcze bardziej "skonsolidować"? Już tylko zlikwidować własne loty inne niż do hubów tych przewoźników i po bliskiej okolicy...
(kluczowe z prostszych rzeczy co widzę to rozwój własnej strony internetowej, sprzedaż na niej także biletów z przesiadką na innych przewoźników).
Jedynie mądre zarządzanie daje jakąkolwiek szanse dla LOTu, ale prywatyzacja wcale nie daje takiej gwarancji. Wręcz przeciwnie. Po co nowy właściciel typu Lufthansa miałby dbać o LOT i jego siatkę połączeń gdy można go wykorzystać do rozwoju własnej? bo warto mieć hub w Warszawie? Nic pewnego. Zwłaszcza w obecnych warunkach z ograniczeniami nocnymi itp.
Z resztą jeśli LOT upadnie to i tak znajdziemy się w tej sytuacji (więc po co samemu do tego doprowadzać? jedyne uzasadnienie to szybkie zakończenie dopłacania z podatków do LOTu. ale wtedy trzeba wprost powiedzieć "nie stać nas na utrzymanie LOTu i nie widzimy dla niego przyszłości".)
Prywatyzacja LOT będzie oznaczać jego zniknięcie. Jeśli chcemy uniezależnić LOT od polityków i dać szansę na mądre zarządzanie jedyny sposób imho to "dzierżawa" na kilkadziesiąt lat.

styrian 2023-02-19 15:59   
styrian - Profil styrian
@krzysiekl - na jakiej podstawie uwazasz, ze laczenie sie z przewoznikiem z innego kontynentu jest “lepsze”? Jakies ewidentne success story? Laczenie sie z malymi graczami brzmi jak jakas utopia. 2 male linie lotnicze kompletnie niczego nie zdzialaja. O monopolizacji nie ma mowy. Czy bedzie mniejsza konkurencja, tak, mierzona liczba linii lotniczych ale w dalszym ciagu rynem jest obslugiwany przez caly szereg przewoznikow a przeciwko dzialaniom monopolowym sa pewne narzedzia, np odgorne rozdzielenie slotow.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy