Pierwsza całościowa analiza projektu CPK. Książka Tomasza Wardaka

Pierwsza całościowa analiza projektu CPK. Książka Tomasza Wardaka Należy to mocno podkreślić w sytuacji, gdy nie ukazał się żaden oficjalny raport, który miałby taki charakter. I zdaniem niżej podpisanego, jest próba udana, szczególnie, gdy uwzględnimy stopień komplikacji projektu i fakt, że obejmuje on tak różne rodzaje transportu. Weźmy też pod uwagę bardzo ograniczony dostęp do materiałów i raportów oficjalnych zawierających dane...
11/01/2022 09:01   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
analityk 2022-01-11 16:51   
analityk - Profil analityk
Jeszcze jedna uwaga do części kolejowej.
Hiszpanie po kilkudziesięciu latach inwestycji i wydaniu około 60 mld EUR na kolej zrobili analizę postinwestycyjną. Z tych 60 mld 10% poszło na kolej municypalną a 90% na szybką.
Teraz doszli do wniosku że te proporcje zostały absolutnie źle ustalone.
Ludzie codziennie dojeżdżają do pracy i to powinna być główna przesłanka do alokowania pieniędzy. Natomiast połączenia międzymiastow (poza kluczowymi miastami np. Barcelona-Madryt) przynoszą tylko ogromne straty.
W Polsce Pewnie to co mamy "w pendolino" plus Poznań i Łódź w zupełności wystarczy jako szybka kolej. Może jeszcze trasa Gdańsk-Katowice.

Drugi przykład z Chin. Zbudowali ogromną siatkę linii kolejowych. Inwestowali tylko w szybkie połączenia pasażerskie. Zero inwestycji w linie na których można transprtować cargo. Żeby obniżyć koszty szybkie linie mają przystanki na obrzeżach miast. Efekt jest taki że podróż cała podróż trwa dłużej niż "wolnymi" pociągami które wjeżdżają do centrów (de facto w wielu przypadkach nie są wolniejsze).
Dojazd ze stacji kolei szybkiej do centrum to czasami 1-1.5h. Czyli tyle co z lotnisk. Na lotnisku jeszcze odprawa, kontrola ale w sumie samolot też szybciej leci więc nie ma różnicy między samolotem, szybką koleją a koleją tradycyjną. Jaka różnica? No te setki miliardów wydane na infrastrukturę, ktorej teraz nawet nie ma z czego utrzymać.
Jak policzyli analitycy kolej wielkiej prędkości musi mieć 34 mln pasażero-kilometrów na kilometr żeby osiągać zyski. Shinkasen ma 90 mln.
Średnia dla China Railways to zaledwie 17 mln. Nawet najbardziej obłożona linia (Pekin-Sznghaj) osiąga 40 mln. A i tak wychodzi na zero.
Chińczycy gwałtownie wyhamowują budowę nowych linii a China Railways stoi na progu bankructwa. Strara za 2020 to prawie 9 mld dolarów.
Co robi China Railways? Tnie tradycyjne połącznie żeby ludzie nie mieli wyboru.
analityk 2022-01-11 16:23   
analityk - Profil analityk
Z opisu wygląda ta książka bardzo rozsądnie.

Co do "chwilowego" rozwiązania duoportu Okęcie/Modlin. Jeżeli coś wystarczy nam na najbliższe 5-7 lat to wystarczy nam na zawsze. Demografie jest nieubłagana. Za ostatnie dwa lata ubyło 300 tys. Polaków. Nadal będzie nas ubywać. Na początku lat 30-tych ubytek ludności i starzenie się (w kolejnych 10 latach dojdziemy do 30% emerytów w strukturze społeczństwa) skasują nam wzrost PKB i dalszy rozwój. Dlatego z ironią opisywałem tu kilka razy cały ten CPK jako ofertę dla emeryta z Zamościa wylotu raz do roku na karnawał w Rio. Ilu znajdziemy takich emerytów? Jak często polecą?
A do latania po Europie emeryt ma lotniska w Lublinie czy Rzeszowie. I nie musi jechać jakimś pendolino za 150 zł bo braknie mu kasy żeby dojechać do CPK. Może co najwyżej wpaść do Suntago :-)

Z tym rządem nie ma opcji na masową imigrację więc nie ma żadnych szans na powodzenie tego projektu.
Wszelkiego typu "zbędne" środki powinny iść na budowanie taniej i stabilnej energetyki bo za chwilę upadnie produkacja w całym kraju.
Kup bilet Więcej
Rezerwuj loty
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wypożycz samochód
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska
Okazje pasażera
Reklama