Już nie tylko pandemia jest ogromnym problemem dla LOT-u

Już nie tylko pandemia jest ogromnym problemem dla LOT-u Od wielu miesięcy pokazujemy, jak dramatycznie wielki jest wpływ pandemii na popyt na rynku lotniczym. Kilkuletnie prognozy ruchu w Europie nie są zbyt optymistyczne. Teraz już wiemy, że oceniając obecną sytuację i myśląc o przyszłości musimy dodatkowo uwzględnić jedną kwestię. Pandemia znacznie mocniej ograniczyła popyt na tym segmencie europejskiego rynku, który...
29/11/2021 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
B52 2021-11-29 21:21   
B52 - Profil B52
Na początek chciałem zaznaczyć że nie jestem żadnym ekspertem lotniczym i nawet nie pracuję w tej branży ale pewne sprawy wydają mi się "oczywiste" chociaż mogę się mylić.
Moim zdaniem LOT ma błędną strategię rozwoju. Po pierwsze próbuje konkurować na rynku europejskim z tanimi liniami. Nie jest w stanie wygrać tej konkurencji ponieważ jego efektywność i wydajność nigdy nie będzie na tym samym poziomie jak w Ryanair lub Wizz Air z trzech podstawowych powodów: 1) Jest spółką Skarbu Państwa i jak działają takie spółki wszyscy wiemy. 2) Gdyby LOT nawet chciał wprowadzić podobne zasady pracy i wydajności u siebie to związki zawodowe zjadłyby go na dzień dobry i w dodatku trzeba by zwolnić masę ludzi którzy zostali zatrudnieni w LOT bo LOT jest spółką Skarbu Państwa a to nie wchodzi w rachubę. 3) Obciążenia związane z płatnościami za samoloty są procentowo o wiele większe w porównaniu z tanimi liniami.
W związku z powyższymi sprawami być może byłoby rozsądniej zamiast walczyć z tanimi liniami nawiązać z nimi współpracę, tzn. podpisać umowę na zasadzie codeshare aby one za "grosze" w porównaniu z LOTem dowoziły pasażerów na hub LOTu a sam LOT aby skoncentrował się na lataniu między swoim hubem i destynacjami poza Europą chyba że w Europie są miejscowości gdzie LOTowi opłacałoby się latać (np. w ramach czarterów dla biur turystycznych) co przy obecności Ryanair i Wizz Air na rynku europejskim jest mało prawdopodobne. Takiego samego codeshare partnera LOT powinien szukać w obu Amerykach i w Azji. Być może na początek oznaczało by to zmniejszenie ilości samolotów LOTu ale na dłuższą metę być może by to zwiększyło jego zyski a przynajmniej zmniejszyłoby to straty bo konkurencja z tanimi liniami w Europie nie przyniesie LOTowi żadnych zysków.
Podejrzewam że wielu pasażerów nie tylko z Polski bardzo by się ucieszyło gdyby mogli odbyć swoją podróż z lokalnego lotniska w Europie na jakieś lokalne lotnisko w północnej/południowej Ameryce lub Azji na jednym bilecie ale to wymaga "trochę" pracy ze strony LOTu.
Wiem że w chwili obecnej współpraca między LOTem, Wizz Air, Ryanair lub jeszcze jakąś inną linią, np. airBaltic, brzmi jak jakaś abstrakcja ale LOT stoi o krok od ogromnej przepaści i aby się do niej nie stoczył wymaga to nadzwyczajnych kroków. Być może to co piszę byłoby dobrym rozwiązaniem. Z chęcią przeczytam co inni forumowicze o tym sądzą i z góry dziękuję.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy