Raport Kearney'a o CPK czyli zmarnowana okazja

Raport Kearney'a o CPK czyli zmarnowana okazja W tym tygodniu ukazała się druga część raportu firmy A.T. Kearney o wpływie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na polską gospodarkę. Wnioski z opracowania są oczywiste. Za dekadę czeka nas wielki wspaniały ekonomicznie świat albo, jeśli ktoś woli, po prostu gospodarczy raj. Specjaliści z firmy doradczej A.T. Kearney przestudiowali cztery rodzaje...
08/10/2020 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_2c43c 2020-10-11 06:42   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@gość_6499d tak, tak. teraz wizjonerzy... a wiesz co to jest przeskalowanie?
gość_8b80a 2020-10-10 21:40   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_6499d

Na Tegel był ścisk i co z tego, ludzie lubili to lotnisko. Na Okęciu ścisk był w porannej fali wylotowej (to wiem z własnych doświadczeń) i podczas fali długodystansowej (to wiem z doniesień), poza tym lotnisko było puste. W KTW latem 2019 według relacji był ścisk. W KRK był ścisk w godzinach kumulacji, wg relacji innych.

Zwężanie Górczewskiej jest w interesie mieszkańców Warszawy. Podobnie w interesie mieszkańców byłoby zwężenie Puławskiej na odcinku do Piaseczna. Tymi ulicami wlewa się znaczna część z miliona aut wjeżdżających codziennie do Warszawy.

Zaś ograniczenia operacji na Okęciu są i w interesie LOT-u i w interesie Warszawy. Jeśli chodzi o LOT to popatrz na wyniki Austriana i Finnaira za lata 2018 - 2024, natomiast jeśli chodzi o interes Warszawy to w interesie Warszawy jest utrzymanie wielkiego long haulu, zaś long haul można utrzymać tylko w przypadku zachowania Okęcia i utrzymanie limitu operacji 560 plus punkty.
gość_6499d 2020-10-10 10:33   
gość_6499d - Profil gość_6499d
Ludzie w Polsce są już przyzwyczajeni ,że nie może być wygodnie tylko musi byś tłok ścisk i na stojaka jak w autobusie z tego powodu negują wszystko co w danym momencie trochę wyprzedza potrzeby,gdyby tak podchodzić do rzeczywistości to trasa Łazienkowską miałaby po 1 pasie w każdą stronę,tacy wizjonerzy zwężają Górczewska do 1 pasa nie zdając sobie sprawy że są wypadki,stłuczki i pół miasta stoi,budować jak najwięcej bo będziemy wiecznym zasciankiem
gość_2c43c 2020-10-09 18:11   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@gość_8aee4 no właśnie jest tam bardzo duży przewoźnik cargo, który ma tam swoją bazę. jaki duży przewoźnik (polski) cargo potrzebuje takie hubu? jaki przewoźnik (polski) jest duży?
gość_bb4c4 2020-10-09 09:19   
gość_bb4c4 - Profil gość_bb4c4
.....Takie rezultaty z inwestycji pod Baranowem i jej części kolejowej czekają nas już w 2029 r., a więc już dwa lata od momentu, kiedy pierwszy samolot wyląduje w porcie lotniczym „Solidarność”......
Rozumiem, że pierwszy samolot wyląduje w 2027r. Chyba Cessna 150 bo nie ma możliwości żeby taką inwestycję oddać w 6 czy 7 lat.
gość_8aee4 2020-10-09 07:58   
gość_8aee4 - Profil gość_8aee4
hmm a co jest takiego w Lipsku, że DHL ma tam swoją bazę i 10 000 pracowników?
gość_00546 2020-10-08 22:59   
gość_00546 - Profil gość_00546
@ gość_ea2fd

Dlaczego poczucie rzeczywistości nazywasz hejtem? Nie wszyscy muszą bujać w obłokach i zachwycać się bajkami o CPK. Zrozumiałe że jak ktoś na tym robi lub będzie robił kasę to wszelka krytyka choćby poparta tysiącem argumentów jest dla niego hejtem. A ci wszyscy "eksperci" i "doradcy" za kasę też dostarczają takie ekspertyzy i analizy na jakie jest zapotrzebowanie.
gość_00546 2020-10-08 21:46   
gość_00546 - Profil gość_00546
gość_6e5ab

"Będzie port na potrzeby rynku?" Czy mógłbyś wymienić kilka produktów które są dużej wartości, stosunkowo lekkie, są produkowane w Polsce i wysyłamy je na cały świat a więc cena transportu lotniczego w porównaniu do wartości produktu jest minimalna? Może pralki, telewizory lub lodówki? Nie? Może samochody? Też nie? Coś z produktów rolniczych, np. ziemniaki, cebula, jabłka? Odpada? Wyroby z drewna? Nie za bardzo? Wiem! Węgiel! Nasze narodowe złoto! LOL!

Dobra a teraz na poważnie. Co? Na początek przeanalizuj profil polskiego przemysłu a potem bujaj w obłokach. Chyba że klikasz z Nowogrodzkiej to nie sądzę że ta dyskusja ma jakikolwiek sens.
gość_6e7bd 2020-10-08 21:34   
gość_6e7bd - Profil gość_6e7bd
Autor nie pierwszy zreszta raz krytykuje koncepcje CPK, robiono to także przed epidemia,
Nie zmienia to jednak faktu, ze lotnictwo nie powróci do formy zapewne przez najbliższe lata (i to nie jest moja opinia, a wielu dużych linii lotniczych, które sa coraz bardziej pesymistyczne ). Tym samym nie wiedząc, jak rynek bedzie wyglądał za 10 lat pakujemy się w inwestycje za pieniądze podatników, na zasadzie łatwego wydawania naszych pieniędzy. Druga sprawa to założenia odnośnie ruchu tego portu, LOT zrobił w okresie prosperity (2019) trochę ponad 10mln, musi dojść do poziomu pewnie 3-4 krotnie większego , jest to nierealne przez najbliższe pewnie nawet 15lat. Zbudujemy za 10 lat lotnisko, które będzie wykorzystywane w 20-30%, jeżeli to taki super biznes niech stworzy rząd konsorcjum z firmami prywatnymi (ale nie Orlen czy inne PGE) jeżeli oni uznają ze warto ładować prywatna kasę właścicieli w taki biznes to będzie to miało sens.
gość_ea2fd 2020-10-08 21:26   
gość_ea2fd - Profil gość_ea2fd
Każda nienegatywna opinia na temat CPK jest tu niemal z automatu krytykowana, niezależnie od tego jaki autorytet by się wypowiadał. Hejt w stosunku do CPK jest na tym portalu wręcz zatrważający.
gość_be572 2020-10-08 19:51   
gość_be572 - Profil gość_be572
@gość_6e5ab: Nie podoba mi się to, że nie akceptujesz, ze ludzie mogą mieć negatywną opinię na temat CPK. Gdzie tu wolność wypowiedzi? Każdy powinien mieć prawo do napisania tego co uważa, dopóki to jest zgodne z prawem i nie rani innych osób.
gość_2c43c 2020-10-08 17:55   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@gość_6e5ab a cargo się nagle pojawi, bo wybudują nowe lotnisko? no gratulacje za zaklinanie rzeczywistości...
gość_0fc88 2020-10-08 17:50   
gość_0fc88 - Profil gość_0fc88
Lotnictwo już nigdy nie wróci do poziomu z 2019 roku. A to jednocześnie powoduje iż CPK nigdy nie będzie rentowne
gość_6e5ab 2020-10-08 16:28   
gość_6e5ab - Profil gość_6e5ab
Zagadzam sie z @gość_d095f. Prawie codziennie cos negatywnego na CPK. Przeciez ten projekt to nie tylko ruch pasazerow lotniczych, ale cargo korego w PL prawie teraz nie ma, kolej i drogi itd. Fakto na rynku jest zalamanie, ale zanim port bedzie otwarty potrwa pare lat i co wtedy? Bedzie port na potrzeby rynku.
gość_04dec 2020-10-08 16:15   
gość_04dec - Profil gość_04dec
Podstawowa sprawa. Skąd oni chcą wziąć na CPK 40 mln pasażerów bez zabierania ich z KRK i KTW? Tym bardziej że jest depopulacja Polski oraz starzenie się społeczeństwa którego spora część będzie dostawać głodowe emerytury. Ci ludzie będą się zastanawiać czy kupić żywność czy lekarstwa a nie gdzie lecieć.

Panowie z Nowogrodzkiej muszą się zastanowić czy są gotowi zamknąć WAW, WMI, KRK i KTW a CPK wybudować w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK. Jeśli twierdzą że na CPK w Baranowie będzie 40 mln lub więcej pasażerów i nic nie zabiorą z regionów to muszą być cudotwórcami a ludzi mają za upośledzonych psychicznie. CPK w Baranowie to będzie przeniesienie WAW w nowe miejsce tyle że LOT już nie będzie chroniony brakiem slotów i konkurencja go zeżre a Polacy tak jak do tej pory będą latać poza Europę głównie przez Frankfurt i inne huby. CPK nie ma być centralny geograficznie tylko centralny dla 4 największych aglomeracji w Polsce między którymi szybki dojazd jest już prawie gotowy. W przeciwnym wypadku niech dadzą sobie spokój i rozbudują WAW i WMI a nie marnują pieniądze biednego podatnika bo wtedy to się kwalifikuje przed trybunał.
gość_8b80a 2020-10-08 14:55   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_d095f

Czy lotnisko jest potrzebne? Czy na pewno Okęcie jest "zapchane" i nie da się rozsądnym kosztem go rozbudować? Mumbai na pasach krzyżujących się obsłużył 49 mln, Gatwick na jednym ponad 46 mln. Okęcie miało niecałe 19 mln. To gdzie są te "utracone" szanse rozwojowe?

A teraz z punktu wiedzenia LOT-u. Przykład Austriana za lata 2018 - 2024 pokazuje, że TYLKO ograniczenia slotowe są szansą na przetrwanie LOT-u jako samodzielnej linii. Przykład Finnaira pokazuje 2018 - 2024, że linia przerośnięta w stosunku do rynku macierzystego musi ponosić straty. Tak zarząd LOT-u występuje o rozwiązanie które jest gwarancją bankructwa/przejęcia!!!
gość_a2df2 2020-10-08 14:12   
gość_a2df2 - Profil gość_a2df2
CPK oraz modernizacja infrastruktury w Polsce jest bardzo potrzebna. Polska straciła mnóstwo inwestycji przez brak dobrej infrastruktury.
gość_2c43c 2020-10-08 13:52   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@gość_d095f blokowaniu? co najwyżej jasnej i rozsądnej analizie oraz negowaniu pomysłu. porty z jedną DS obsługują więcej pasażerów i da się. może trzeba umieć zarządzać i nie torpedować własnej infrastruktury co PPL robi od dłuższego czasu.
gość_d095f 2020-10-08 12:17   
gość_d095f - Profil gość_d095f
Determinacja redakcji w blokowaniu tego co najwyżej średniego w skali światowej lotniska jest już zastanawiająca. Każdego dnia ten pomysł jest bombardowany, wręcz wyśmiewany. Sami dajecie Państwo paliwo dla domysłów że jest to celowe sabotowanie projektu. Okęcie jest maleńkim portem w skali nawet Europejskiej który nie nadaje się na hub (2 niekrzyzujace się drogi startowe z odpowiednia separacja przyl./odlot. to absolutne MINIMUM aby obsłuzyc FALĘ przylotów, a tego w Polsce najbardzej brakuje - Nie chodzi o dzielenie ruchu PtoP na kilka lotnisk)
Odkładanie takiej inwestycji „na później” nie jest w niczyim interesie, chyba ze konkurencji z krajów ościennych. I nie, nie ma żadnych dowodów na to ze Polacy nie chcą/nie bedą wkrótce latać tak często jak ich znajomi z Europy zachodniej.
gość_142b3 2020-10-08 11:56   
gość_142b3 - Profil gość_142b3
Firmy konsultingowe nie są wiarygodne. Przecież wiadomo, że gdy się zleca takiej firmie, to ona tylko dostarcza dowodów na wcześniej postawioną tezę. Inaczej: zagra tak jak jej się zapłaci.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy