Czas strategów

Czas strategów Każda szanująca się firma posiada w swojej organizacji komórkę odpowiedzialną za strategię. Głównym zadaniem takich jednostek jest przewidywanie przyszłego rozwoju danego rynku i odpowiednie dopasowanie działań firmy do założonych trendów, co ma na celu utrzymanie przedsiębiorstwa na fali nadchodzących zmian. Większość czasu osoby odpowiedzialne za formułowanie prognoz...
30/09/2020 09:00   
gość_2d714
gość_2d714 - Profil gość_2d714
gość_04dec 2020-10-04 08:16   
gość_04dec - Profil gość_04dec
Jedną ze strategii może być lokalizacja CPK między Katowicami i Krakowem pod warunkiem że panowie z Hyperloop Poland udowodnią że pociągi w rurze próżniowej nie są tylko fantazją i za 15-20 lat są w stanie wybudować trasę Warszawa/Łódź - CPK (Katowice/Kraków) - Budapeszt/Bratysława/Wiedeń o ile oczywiście Węgrzy, Słowacy i Austriacy byliby tym zainteresowani. Przy prędkości minimum 600 km/h dla wszystkich wymienionych miast dojazd na CPK powinien zająć 40 - 60 min. w zależności od prędkości i ilości przystanków. Śląsk i Kraków miałby dojazd do 60 min. bez Hyperloop lub KDP.

Sumując ludność ze wszystkich wymienionych miast i regionów wokół nich w przybliżeniu według mojego szacunku i danych wychodzi około 30 mln. ludności. Zakładając że ten CPK przejąłby całkowity ruch pasażerski z Warszawy, Katowic i Krakowa oraz około 20% z lotnisk w Budapeszcie i Wiedniu czyli około 10 mln. to CPK między Katowicami i Krakowem powinno obsłużyć około 50 mln. pasażerów. Jeśli jeszcze udało by się wybudować Hyperloop do Wrocławia z przedłużeniami do Poznania i Pragi to jeszcze doszłoby gdzieś 5 mln. pasażerów. Na takim lotnisku siatka połączeń byłaby o wiele większa niż to będzie w Baranowie i tranzyt z całej Europy Wschodniej byłby o wiele większy a więc też można doliczyć jeszcze kilka milionów pasażerów czyli w sumie ilość pasażerów mogła by być w granicach 60 mln. a więc możemy wtedy pomarzyć o konkurencji z Frankfurtem bo CPK w Baranowie to nie będzie konkurencją nawet dla Wiednia.

Tylko czy Hyperloop kiedykolwiek przestanie być fantazją i czy inne kraje będą zainteresowane takimi połączeniami i czy Warszawa zdobyłaby się na taki krok żeby zbudować CPK między Katowicami i Krakowem. A jeszcze inna sprawa czy LOT i PKP podołałyby takim wyzwaniom? Mam poważne obawy że takie coś jest mało prawdopodobne.
gość_8d56f 2020-10-03 18:32   
gość_8d56f - Profil gość_8d56f
Jarosław Kaczyński jest najlepszym strategiem.
gość_04dec 2020-10-02 17:27   
gość_04dec - Profil gość_04dec
Strategia dla polskiego lotnictwa jest stosunkowo prosta chociaż dość brutalna. Podstawowa sprawa to jest odpolitycznienie przy podejmowaniu decyzji odnośnie CPK, LOTu i lotnisk regionalnych. Obawiam się że jest to mało prawdopodobne. Ale zakładając że panowie na Nowogrodzkiej zaczęli myśleć racjonalnie to pierwsze pytanie na które muszą odpowiedzieć to jest czy faktycznie chcą stworzyć hub i linię lotniczą które mają jakieś znaczenie w Europie. Jeśli odpowiedź jest że TAK to muszą również odpowiedzieć skąd chcą wziąć około 40 mln pasażerów na tym lotnisku bo z 20-paroma mln. pasażerów CPK w Baranowie będzie takim samym graczem w Europie jak WAW obecnie.

Moim zdaniem, jak już wielokrotnie pisałem, 40 mln na CPK jest możliwe tylko w przypadku budowy CPK w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK. Ale wtedy Nowogrodzka musi sobie zadać drugie pytanie czy jest gotowa na zamknięcie WAW oraz znaczne ograniczenie ilości pasażerów na KRK, KTW, LCJ i WMI a w dalszej perspektywie na możliwe zamknięcie ich dla ruchu pasażerskiego ze względu na zbyt małą ilość pasażerów. Oczywiście lotniska te mogłyby być wykorzystane dla kargo, kurierów, biznesu, wojska, oficjeli rządowych na WMI oraz jako lotniska zapasowe w razie jakichś trudności na CPK chociaż tereny po KRK jak i WAW byłyby bardziej potrzebne pod zabudowę mieszkalną i biurową. Jest jeszcze kwestia czy PKP podoła z obsługą ogromnej ilości pasażerów na CMK i jaka będzie cena za dojazd na CPK.

CPK musi być lotniskiem lokalnym czyli z dojazdem do 1 godziny pociągiem dla 4 największych aglomeracji Polski albo LH i reszta dużych linii w Europie będą wywozić pasażerów z południa Polski do swoich hubów a CPK w Baranowie nigdy nie osiągnie 40 mln. W dodatku CPK w miejscu o którym ja piszę ograniczyłoby znacznie wywożenie pasażerów z południa Polski przez duże linie europejskie do swoich hubów na loty poza Europę gdyż LOT przy 40 mln. mógłby stworzyć odpowiednią siatkę połączeń do większości dużych i popularnych miast świata. Przy 20 mln. jest to niemożliwe gdyż nie jest w stanie wypełnić samolotów a to ma wpływ na ich ilość światowych destynacji a co za tym idzie tranzyt z innych krajów leci przez Frankfurt lub inne huby. LOT próbuje budować swoją siatkę połączeń na bazie tranzytu ale żeby duży tranzyt się pojawił siatka musi już istnieć i tu jest problem bo i jedno i drugie nie istnieją to jest błędne koło. 4 największe aglomeracje Polski są w stanie przerwać to błędne koło nawet jeśli nie powstanie 1 km kolejowych szprych a więc stosunkowo tanio.

Tak, Nowogrodzka i Warszawa muszą się zdecydować czy chcą mieć CPK w Baranowie z 20 mln pasażerów i nic nie znaczyć w Europie czy CPK w zasięgu 1 godziny jazdy pociągiem dla 4 największych aglomeracji Polski z 40 milionami pasażerów i zaznaczyć swoje miejsce na mapie europejskich hubów. Na dobrą sprawę jest to być albo nie być dla LOTu. Cena? Warszawa i Kraków muszą się zdecydować czy będą na lotnisko dojeżdżać około 30 min. dłużej niż obecnie bo ich lotniska najprawdopodobniej byłyby zamknięte. Jeśli NIE to zapomnijcie bujać w obłokach o super hubie, silnym LOcie i P2P połączeniach na cały świat. Coś za coś bo w wielkości jest siła tylko to wymaga trochę poświęceń aby konkurować z dużymi graczami w Europie. "Kurniki" typu WAW lub CPK w Baranowie z obecnym LOTem nie mają szans.
gość_daf50 2020-09-30 12:07   
gość_daf50 - Profil gość_daf50
Świetny tekst
gość_13540 2020-09-30 10:59   
gość_13540 - Profil gość_13540
Wielki strateg Horała ma z pewnością świetny plan, który jest znany na razie tylko zbawcy narodu wicepremierowi Kaczyńskiemu. Tak więc, spoko !
gość_8e51c 2020-09-30 09:46   
gość_8e51c - Profil gość_8e51c
Trafne spostrzeżenia.
W przyszłości huby będą dużo mniejsze niż obecnie. Redukcja ruchu biznesowego (telekonferencje) nie pozwoli na znaczący wzrost ruchu. Brak pasażerów biznesowych spowoduje brak dochodowości wielu tras. Ruch będzie bardziej sezonowy co podwyższy koszty utrzymania floty (na pasażera).
LOT powinien się skoncentrować na jak najlepszym zaspokojeniu lokalnych pasażerów turystycznych/prywatnych jak również kluczowych kierunków biznesowych. Na mniejszej ale dochodowej siatce.
gość_3ff2b 2020-09-30 09:38   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
CPK jest aktem wiary w Nową Rzeczywistość, a nie lotniskiem. Nie ma sensu stosować tu argumentacji merytorycznej, bo zupełnie inna jest jego rola. Trzeba wierzyć, nic innego nie pozostaje. Wiara nie jest logiczna.
Kup bilet Więcej
Rezerwuj loty
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wypożycz samochód
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska
Okazje pasażera
Reklama