Norwegian walczy o życie

Norwegian walczy o życie Warto śledzić aktualną sytuację, a przede wszystkim, plany norweskiej taniej linii, nie tylko, dlatego, iż jest to trzecia, co do wielkości europejski przewoźnik. Najistotniejszy jest jej eksperyment z rozszerzeniem taniego latania na połączenia interkontynentalne. Rozwój sprawił, iż w ostatnich kilku latach praca przewozowa przewoźnika, mierzona w RPK (Revenue...
04/05/2020 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_5f897 2020-05-08 08:27   
gość_5f897 - Profil gość_5f897
@gość_3ff2b Tylko, że ewidentna przesadna reakcja całego świata (a przynajmniej większości) na tego wirusa a II WŚ to raczej inna liga.
Chciałbym dopytać co rozumiesz przez "finansowanie ewidentnej bańki lotniczej"? Finansowanie przez kogo? Turystów bo wg Ciebie "za dużo" latają i zwiedzają? Biznesmenów bo wg Ciebie powinni ustawiać kontrakty przez Skype? Czy może opisujesz zjawiska w małej skali jak dopłaty samorządów do połączeń Ryanaira?
gość_3ff2b 2020-05-07 11:17   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Jeszcze raz powtórzmy - nie chodzi tu tylko o wirusa, ale o finansowanie ewidentnej bańki lotniczej. Ruch nie spadnie do zera, ale spadnie drastycznie w porównaniu do 2019 roku. I to będzie trwałe w przewidywalnej perspektywie. Gdy wybuchała II wojna światowa albo gdy się zaczynał Wielki Kryzys 1929, sytuacja nigdy nie wróciła do "normy" cokolwiek to by znaczyło. Była nowa rzeczywistość, choć oczywiście samoloty ciągle latały, samochody jeździły itd
gość_66614 2020-05-06 22:43   
gość_66614 - Profil gość_66614
20 lat temu doszło do ataków na WTC i podobnie jak dziś ludzie przestraszyli się latania. W Ameryce zajęło to trzy lata, ale w końcu lotnictwo cywilne wróciło do poziomu sprzed 11 września. Wprowadzono jednak dodatkowe środki ostrożności na lotniskach, które z nami pozostały. Z koronawirusem będzie podobnie. Być może do czasu efektywnej szczepionki, będziemy musieli latać w maseczkach. To jest do przeżycia.
gość_86dc6 2020-05-06 20:41   
gość_86dc6 - Profil gość_86dc6
@gość_3ff2b: uważam podobnie, choć myślę, że druk pustego pieniądza jeszcze trochę potrwa
gość_49cfc 2020-05-06 19:38   
gość_49cfc - Profil gość_49cfc
gość_abd57: ale ten ruch biznesowy to także wiele osób, które podróżują na mniej ważne spotkania, czy szkolenia. I to przez jakiś czas na pewno da się odczuć, bo siła bezwładności wspierana ludzkimi obawami, zapewne do konca tego roku (o ile epidemia nie wróci jesienią) spowoduje, ze takich spotkań f2f będzie początkowo mniej, ale z czasem taki ruch wróci do normy. Wbrew pozorom nie wszystko da się uzgodnić zdalnie.
gość_3ff2b 2020-05-06 18:08   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Nie tylko. Także na szkolenia, różne mniej lub bardziej istotne spotkania które mogą być zastąpione telekonferencjami, konferencje naukowe, rotacje między oddziałami firm i wiele innych. Może niekoniecznie w najwyższych taryfach ale dużo tego było.
gość_abd57 2020-05-06 14:28   
gość_abd57 - Profil gość_abd57
@gość_3ff2b Ruch biznesowy ma niewiele wspólnego z pracą zdalną. Większość z nas do pracy dojeżdża jakimś lądowym środkiem transportu a nie samolotem. Biznesowy ruch lotniczy to ludzie latający na spotkania w sprawie ważnych kontraktów czy transferów kompetencji.
gość_5393f 2020-05-06 13:00   
gość_5393f - Profil gość_5393f
tak, ludzie tak samo nie będą latać jak zaakceptowali kolejki, zamknięte sklepy, lasy i inne ograniczenia.
gość_3ff2b 2020-05-06 11:46   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Ja się spodziewam ogromnych różnic bo będą wielkie zmiany geopolityczne i ekonomiczne. Głównym problemem nie jest wirus ale napędzanie wszystkiego długiem i pustym pieniądzem. To nie może działać w nieskończoność. Po urealnieniu okaże się że obywatel Wielkiej Brytanii czy USA jest zbyt biedny na bezstroskie podróżowanie, nie sfinansuje kolejnego urlopu kolejną pożyczką. Może więcej będą podróżować Chińczycy, to już się działo. Ruch biznesowy natomiast spadnie ze względu na pozytywne wyniki testu pracy zdalnej. To jest pewne. Oczywiście nie spadnie do zera, ale znacząco. Na pewno nie będzie tak: fundusz venture capital XXX inwestuje w linię lotniczą YYY ileś mld $, ta zamawia 200 samolotów w procesie "ekspansji".
gość_9c24e 2020-05-06 08:18   
gość_9c24e - Profil gość_9c24e
Jaki Lublin? Jaki Olsztyn? Mowa o lataniu na dużą skalę... Myślisz, że turystyka na całym świecie zginie? Myślisz, że nagle wysadzą Tadż Mahal, piramidy czy Manhattan? Myślisz, że za kilka miesięcy ludzie nie zaczną latać jak szaleni jak się tylko otworzą połączenia? I nie mowa o żadnym Lublinie, nie tylko o Polsce, a bardziej o turystyce do Azji/Ameryki czy po Europie. Nie wspominając o ruchu biznesowym we wszystkich kierunkach.
Racja, nie wszyscy będą mogli sobie na to pozwolić bo niektórzy stracili pracę. Ale to efekt tego, że zamknięto zakłady pracy, które, jak się tylko otworzą, zaczną znowu zatrudniać. Na pewno nie będzie tak, że 100% tych co stracili pracę odzyska ją, ale nie spodziewam się jakichś wielkich różnic.
gość_3ff2b 2020-05-05 18:50   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
O tak, na pewno. Ludzie już teraz masowo tracą pracę. Paliwa potaniały ale żywność mocno podrożała. "Gdzie popyt tam i podaż" - ja pamiętam późne lata PRL i powiedziałbym że niezbyt to się sprawdzało. Koniec! Było minęło, to były czasy... airport Lublin i airport "Olsztyn" i takie tam różne. Genialne są zdolności złożonych systemów do samoregulacji. Ciekawe na czym będzie kolejna bańka?
gość_bc5a8 2020-05-05 12:41   
gość_bc5a8 - Profil gość_bc5a8
@gość_3ff2b Zadziwiają mnie te teksty o bańce i boomie. Sprawa jest prosta! Jak ludzie mają pieniądze to chcą zwiedzać, a więc i latać. Ludzie po zakonczeniu epidemii będą nadal mieli pieniądze więc nadal będą chcieli latać. Gdzie popyt, tam podaż. Na pewno na samym początku nie będzie tyle lotów co przed epidemią, ale w krótkim czasie powinno wszystko wrócić do normalności.
gość_3ff2b 2020-05-05 09:17   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Nie ma powrotu do "normalności" - czyli szczytu bańki. Nie będzie kapitału, a to podstawa każdego "boomu". Skończyły się marzenia o masowym lataniu, ja się cieszę. Odetchnie klimat, globalizację trzeba przyciąć tak czy inaczej...
gość_a0177 2020-05-04 19:40   
gość_a0177 - Profil gość_a0177
do ORDflyer
To byłoby dobre ale przed pandemia.
Rzeczywistość będzie inna. Pasażerowie nie będą skłonni do licznych przesiadek i będą wybierali loty P2P. Poza tym koszty paliwa to nie decydujący czynnik na następne pare lat. Ważny będzie kosz leasingu. A te w przypadku 737 i 320 sa spore. Wypełnienie tych samolotów tez będzie problemem. I chyba dlatego wiele lini myśli by pozbyć się dużych maszyn.
Konkurencja z Wizz to osobny temat. Dla obu jest miejsce na Okęciu.
A o przepustowość Okęcia tez bym nie martwił się. Lotowi musi zależeć na blokowaniu jaknajwiekszej ilości slotów. To być albo nie być dla nich. Lepiej i skuteczniej robić to mniejszymi samolotami niż latać po 4razy do CDG np pustym 737.
Rzeczywistość po pandemii będzie inna.
Ujednolicenie floty to cięcie kosztów wiec chyba to czeka LOT.
gość_a0177 2020-05-04 18:04   
gość_a0177 - Profil gość_a0177
Co do pomysłu sprzedaży slotów na LHR i wejść w 4 loty w ciągu dnia na LCY to faktycznie pomysł niezły. Loty na LHR maja sens gdyby LOT był w IAG ale nie jest wiec to dowożenie pasazerow BA. Zamiast tego lepiej latać z Polonia i turystami i biznesem na City. A cargo faktycznie można wozić na STN tez swoim samolotem cargo. Sloty na LCY napewno będą, poza tym samolot z BUD można wstawić i chyba to lepszy pomysł niż drogie LHR.
Trochę dziwią mnie tak szybkie deklaracje Norwegiana i LH o postojowym niemal do końca 2021 i dłużej.
Fakt ze procedury na lotniskach po tym co widać w VIE sa strasznie uciążliwe, ale coraz częściej padaja opinie ze w wielu miejscach kraje oszalały z restrykcjami i uciekły gałąź na której siedziały. Myśle ze pęd powrotu do normalności będzie szybszy niż w tej chwili wydaje się to. Oby.
ORDFlyer 2020-05-04 16:00   
ORDFlyer - Profil ORDFlyer
@pawel ryr
Embraer przez długi czas wiernie służył Lotowi, jednak jego czas chyba minął. Tu chodzi przede wszystkim o nieoptymalną konfiguracje pasów na Okęciu, która ogranicza port do 600-800 operacji dziennie. By kontynuować rozwój w Warszawie, Lot będzie musiał przejść na większe maszyny.

Maszyny typu B737/A320 chwalą się też o wiele niższymi kosztami. Nowy Max przewiezie dwa razy więcej pasażerów niż E170, a zużyję do tego zaledwie 30% więcej paliwa. To jedyny sposób by konkurować z Wizzairem na Okęciu, co Lot jest jak najbardziej wstanie robić przy odpowiedniej polityce flotowej.
usuniety 2020-05-04 13:22   
usuniety - Profil usuniety
Lot nawet w dobie najlepszej koniunktury mial problem z wypelnieniem 737 wiec nie zmienie zdania ze samolot ten jest w tej chwili kompletnie nie trafionym pomyslem. Oddac wszystkie przestarzale 800tki plus te nieszczesne Maxy ktore beda jedna wielka mina dla lini i postawic na Emb, a w przyszlosci pomyslec o A220 lub 320
gość_18120 2020-05-04 13:21   
gość_18120 - Profil gość_18120
Norwegian przetrwał. Ale od dzisiaj będzie to nowy Norwegian. 95% lotów do Polski będzie skasowanych. Ze wszystkich lotów przewoźnika przetrwają tylko te, które są dochodowe.
gość_e714a 2020-05-04 13:04   
gość_e714a - Profil gość_e714a
To jest szansa, ze z rozkładu lotów znikną loty do Wrocławia
gość_d5ff3 2020-05-04 11:45   
gość_d5ff3 - Profil gość_d5ff3
@pawel ryr Zgoda. Jednak LOT to firma rządzona przez polityków a nie biznesmenów i będzie wykonywać polecenia polityczne bez znaczenia na ich koszt (vide rozdrobniona flota czy otwieranie absurdalnych kierunków, z których nie ma pieniędzy).
Zmiana slotów na LCY to ciekawa koncepcja. Natomiast jeśli LOT jest choć w maleńkiej części firmą polską, a nie polityczną, czy pisowską (przypominam, że to nie to samo), to wystarczyłyby albo umowy z BA na przejęcie przez nich slotów i uruchomienie z tychże slotów połączeń np. do Wrocławia i Gdańska, albo np. uruchomienie przez sam LOT połączeń z regionów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy