Kryzys: Plan LOT-u, a może jego brak?

Kryzys: Plan LOT-u, a może jego brak? W całym światowym i europejskim systemie transportu lotniczego, najsłabszym obecnie elementem są linie lotnicze. Kluczowe porty lotnicze nie zbankrutują i nie zawieszą trwale działalności, gdyż nie dopuszczą do tego państwa. Z liniami lotniczymi, w większości prywatnymi, jest inaczej. Dlatego powinniśmy na bieżąco śledzić, jakie podejmują działania, jak oceniają...
28/04/2020 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_0436d 2020-05-02 19:03   
gość_0436d - Profil gość_0436d
Póki co Lot jest państwową spółką, którą się szczycił przez kilka lat rząd Prawa i Sprawiedliwości, w obliczu pandemii LOT wydaje się być dofinansowywany w sposób pośredni przez skarb państwa chociażby poprzez zlecanie przewozów cargo z Chin (wszystkie państwowe spółki zlecają te przewozy Lotowi nie wiadomo po jakich stawkach) i program #lotdodomu (nie wiadomo ile wynosi dofinansowanie rządowe do tego programu, LOT jest monopolistą z góry bez przetargu wybranym przez rząd). Albo pomoc skarbu państwa w sposób pośredni (zlecenia państwowych spółek jak KGHM i Orlen) lub bezpośredni jest gigantyczna, albo sytuacja jest już tragiczna w LOT-cie a wyjdzie na jaw zaraz po wyborach prezydenckich planowanych w maju.
Tak czy siak jest to niekorzystna sytuacja, w pierwszym przypadku LOT i rząd łamie wszelkie porozumienia odnośnie pomocy publicznej, tym bardziej że Lot dostał już taką pomoc parę lat temu, w drugim przypadku spółce grozi szybki bankructwo.
gość_04dec 2020-04-29 16:35   
gość_04dec - Profil gość_04dec
@ gość_8b80a

Nie jest istotne ile jest kilometrów do lotniska tylko ile czasu zajmuje dojazd dlatego forumowicz podał przykład Pyrzowic i lokalizacji CPK między Warszawą i Śląskiem. Jak pojedziesz furmanką na lotnisko które jest oddalone od Twojej wioski o 30 kilometrów to dojazd zajmie Ci więcej czasu niż dojazd na lotnisko oddalone o 150 kilometrów jadąc pociągiem 300 km/h. Poza tym sukces lotniska to również ilość połączeń które oferuje, ile pasażerów obsługuje i czy jest dochodowe a żeby do tego doszło to musi być jak największa ilość ludzi która będzie chciała z niego korzystać bo to już nie te czasy i łapanek na ulicach robić się nie da, LOL. I trzeba przyznać że faktycznie ilość ludzi w promieniu 150 km od jego proponowanej lokalizacji jest około 2 razy większa nie mówiąć już o istniejącej w całkiem dobrym stanie CMK a nie kolejowych szprychach których ogromna większość pozostanie tylko na papierze.
gość_a2c10 2020-04-29 13:37   
gość_a2c10 - Profil gość_a2c10
@gość_49cfc

Póki co dla LOT główny klient to Polacy i polski rynek. Tu słaby złoty nie pomaga, bo z perspektywy tego klienta drożeją wszystkie wyjazdy. Cała reszta może pomóc dopchać pokłady ale raczej nie zrekompensuje spadku wyjazdów ze strony Polaków. Przynajmniej na rok-dwa. Możemy podziękować PiSowi za jego najdebilniejszą możliwą reakcję na koronowirusa i wpędzenie nas w kryzys gospodarczy. Wirus to pech, ale głupia i nielegalna reakcja na niego to już w 100% wina PiS

Brak odwołania rezerwacji to nie głupota LOT tylko darmowe kredytowanie się kosztem klientów. Jeśli ktokolwiek kupił bilety na te loty to mają jakąś gotówkę na plus. Skoro loty zawiesza państwo nie linia to brak jest podstaw do odszkodowań. Ktoś wystąpi o zwrot, ktoś inny o voucher. Pieniądze tego pierwszego też masz za darmo na kilka tygodni zanim mu oddasz, oszczędzasz na odsetkach kredytowych. Zawsze więcej pieniędzy do kasy wpadnie niż wypadnie. Wystarczy mieć jakiekolwiek pojęcie o finansach by to zrozumieć. Sam zakaz lotów to także jest jakaś forma wsparcia LOTu czy szerzej lini lotniczych. Lataliby na pusto i płacili odszkodowania za odwołania. Wirus sam w sobie nie uniemożliwia realizacji lotu tylko popyt spadł do niemal zerowego poziomu. Kasując lot musieliby zrealizować lotu lub zapłacić odszkodowanie tej garstce, która jednak chciałaby polecieć. Brak popytu to ryzyko biznesowe, a nie czynnik obiektywny. Linia lecieć może, a ja jako pasażer chętnie skorzystałbym z niskich cen biletów nie popadając w paranoję przez głupią grypę
gość_8b80a 2020-04-29 07:31   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_00546

"a CPK które ewentualnie będzie potrzebne za 20 a może 30 lat powinno być zlokalizowane w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK"

To co proponujesz to byłoby lotnisko dla nikogo. Wymagałoby zamknięcia Okęcia, Modlina, Łodzi, Pyrzowic, Balic, a nawet Radomia. Ludzie chcą latać z pobliskich lotnisk. Sukces Okęcia wynika z bliskości WAW, KRK z bliskości Krakowa, GDN z bliskości Trójmiasta. Oddalone od Katowic Pyrzowice mają niewielki ruch regularny, natomiast ze względu na największy w Polsce catchment area i tanie parkingi stały się największym lotniskiem charterowym. Rośnie WRO, bo jest w pobliżu Wrocławia. Zupełnie nie ma potrzeby budowania lotniska ogólnopolskiego. Może zaproponujesz budowę lotniska ogólno-UK w Birmingham i zamknięcie wszystkich lotnisk londyński lub budowę ogólno-francuskiego pomiędzy Lyonem, a Paryżem? A lotnisko pomiędzy Madrytem, a Sewillą/Malagą już zbudowano...
gość_022d3 2020-04-29 07:24   
gość_022d3 - Profil gość_022d3
To jest niepowtarzalna szansa dla LOTu by pozbyć się związków. Przecież nie mają już swojej broni czyli STRAJKU. Panie Prezesie, to jest cud, to jest ta szansa jedyna!
gość_49cfc 2020-04-28 22:53   
gość_49cfc - Profil gość_49cfc
Jeśli złoty będzie długo osłabiony, a zapewne tak, to Lot będzie bardziej konkurencyjny cenowo czym może podebrać czesc klientów liniom z krajów na zachód od Odry. Druga strona medalu, to nie ma co porównywać ruchu Lufthansy ze wszystkimi córkami do Lotu, bo to Dawid i Goliat. W tym przypadku, jeśli ceny ropy na dłużej pozostaną na niskim poziomie, Lot może mieć podwójnie łatwiej. A małemu szybciej może się udać wrócić do obrotów sprzed epidemii niż kolosowi. Inna sprawa to czy w Locie ktoś myśli taktycznie i perspektywicznie. Patrzac na idiotyczna karuzele wokół udostępniania połączeń na kilka dni, żeby za chwile je odwołać to trudno się dopatrzyć logiki. Chyba, ze rząd po prostu wprowadził Lot w błąd tym, ze ruch krajowy wróci 26.04, a międzynarodowy 4.05. Choć z drugiej strony mam wątpliwości, bo na rejsy międzynarodowe Lot tez oferował sprzedaż od 26.04, gdy wiadomo było, ze granice będą zamknięte do 26.04. Lufthansa raz ogłosiła swoją elastyczna politykę zmiany rezerwacji i zrobiła to dawno temu dla lotów do 30.04 od razu. Po ostatniej sugestii UE data się przesunęła na 15.05, ale to tyle. Lot w tym samym czasie już cztery razy ogłaszał nowe zasady przy czym za pierwszym razem te zasady sporo różniły się od obecnych, co wskazywało na to, ze podejmując decyzje nikt nie myślał pierwotnie, ze nie będzie latania dłużej niż do końca marca. To wydaje mi się najlepiej oddaje sposób działania Lotu. Nie ma przemyślanych długofalowych decyzji, jest po polsku - Alleluja i do przodu, w myśl zasady, ze prowizorki są najlepsze.
gość_00546 2020-04-28 22:09   
gość_00546 - Profil gość_00546
Najwyższy czas żeby LOT przestał zamawiać 787 lub podobnej wielkości samoloty a połowę z tych które ma faktycznie przerobić na prawdziwe cargo a nie tylko wyjęcie foteli. Drugą połowę przeznaczyć na czartery i regularne połączenia bo tyle da się zagospodarować. Ale co najważniejsze na trasy które może obsługiwać A321XLR nie wysyłać 787 tylko zamówić A321XLR i nie jest to podyktowane jakimiś ideowymi przesłankami tylko czystą ekonomią obu samolotów na trasach do 4500 NM i łatwością wypełnienia pasażerami w A321XLR. Sugeruję czartery dla 787 bo różne wyspy na Karaibach i inne egzotyczne kraje otworzą się na turystów o wiele szybciej niż wielkie miasta.

Jeśli chodzi o rozwój LOTu to może się w miarę rozwijać tylko na WAW gdzie w miarę potrzeb LOTu można rozbudowywać i kontrolować WAW bez wpuszczania nadmiernej konkurencji. I jeśli na WAW LOT osiągnie około 15 mln to można zacząć budować CPK ale do tego może dojść nawet za jakieś 10 lat. Na CPK konkurencja zeżre LOT bo EU nie pozwoli na to żeby na CPK były ograniczenia dla innych linii. LOT jest do uratowania a nawet rozwoju tylko Nowogrodzka nie ma pojęcia jak to zrobić i chce się nażreć na wszystkim na raz.

W dodatku obecnie planowana lokalizacja CPK jest błędna a CPK które ewentualnie będzie potrzebne za 20 a może 30 lat powinno być zlokalizowane w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK. Już dzisiaj dojazd do takiego miejsca z Warszawy, Katowic i Krakowa nie powinien prekroczyć 50 min a za 20-30 lat być może około 30 min. Dla pasażerów ze Śląska już teraz byłoby to lepsze rozwiązanie bo nawet jeśli połączenie kolejowe do Pyrzowic powstanie to dojazd ma zająć około godziny. Dla Krakowa byłoby to kilka minut więcej ale mieliby dostęp do lotniska z większą siatką połączeń a Balice mogliby sprzedać budowlańcom bo miasto się rozrasta i trzeba nowych terenów pod budynki mieszkalne i biurowe nie mówiąc już o eliminacji hałasu i smogu.

Ale co jescze jest istotne przy takiej lokalizacji to jest fakt że CPK w tym miejscu ma duże szanse na sukces nawet jeśli nie powstanie ani jeden kilometr z obiecanych kolejowych szprych trzeba tylko odpowiednio przystosować CMK ale na to jest co najmniej 20 lat bo możliwości WAW przy odpowiedniej rozbudowie wynoszą około 40 mln pasażerów rocznie. Oczywiście lotniska w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Modlinie, Łodzi i planowany Radom musiałyby zakończyć obsługę ruchu pasażerskiego a dla większości z nich w zasadzie zakończyć swoją działalność. CPK za 10 lat w Baranowie w mojej opinii to jest upadek LOTu i stałe dopłaty do CPK z kieszeni podatnika.
gość_ea8cf 2020-04-28 21:25   
gość_ea8cf - Profil gość_ea8cf
gość_8b80a - nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz.

1. Slotów nie trzeba wykorzystać. Można zwrócić.
2. Dreamlinery które lataja puste, przynoszą strate. Można postawić na kółkach. Lub w końcu silniki naprawić raz a dobrze. Realnie lata 12-13 a nie 17. Jak Budapesztu nie będzie to o 1 mniej. Dodatkowych B789 nie trzeba odbierać, a więc 15.
3. Lufa zwalnia bo rządzą nią ludzie którzy się na biznesie znają. Hub ma to do siebie, że wozi się przesiadkowiczów. LOT też - 70% pasażerów to przesiadki.
4. Upadek Norwegiana dla LOT nie ma znaczenia, bo Norwegian w Europie Wschodniej jest znikomy. UIA jak upadnie to pomoże minimalnie, bo Ukraińców i tak nie będzie stać na latania, a ci których będzie, zapełnią luki po Polakach, których nie będzie na to stać. A więc nie żadna ekspansja a co najwyżej utrzymanie Warszawy takiej jaka jest.
5. Wirus niczego nie ułatwi - będzie recesja i ludzie zamiast latać do Wietnamu będą oszczędzać. A jak już polecą to własnie Emiratami i Qatarem, które mają dostęp do taniego paliwa i będą mogły obniżyć ceny.
6. Zważywszy na to, jakie bzdury piszesz, stwierdzenie o CPK też nie jest niczym poparte. Być może jest zbędny. A być może nie. Za wcześnie na to.

Jak się nie wie o czym się pisze, to lepiej się nie wypowiadać.
gość_e7c70 2020-04-28 20:19   
gość_e7c70 - Profil gość_e7c70
Strategię prezesa można określić jako Alleluja i do przodu!
Czy ktoś widział cokolwiek przygotowanego przez Milczarskiego? Poza tym co przygotował wcześniej Mikosz?
To była cały czas nieprzemyślana ekspansja. Trochę jak Norwegian. Efekt widoczny (w Norwegianie i w LOT). Finanse w rozsypce, Budapeszt, Radom, CPK, Condor, 100 lotów do Chin tygodniowo.
Czy cokolwiek z tych pomysłów zostało przemyślanych czy przeliczonych? Nie. No chyba że liczyli jacyś filolodzy.

To że za rok wszystko będzie w normie to kolejne hurraoptymistyczne założenie. Żadnej refleksji, żadnego zarządzania ryzykiem. Ciekawe co zrobią gdy jednak rację będą mieć Norwegian (powrót do pełnego ofertowania 2022), Lufthansa (2023) czy Austrian (jeszcze później).
Oczywiście prezesunio wie że będzie się bawił dalej bo rząd wyrzuci w błoto kolejne miliardy z naszych podatków. To coraz bardziej przypomina PRL.
gość_2c43c 2020-04-28 19:53   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@pawel ryr oprócz nawoływania fajnie byłoby mieć jakieś argumenty. LOT nie jest jedyną polską linią, a wymienione przez Ciebie kraje chronią swoich, ale te linie nie rozrzucają kasy na lewo i prawo w karuzeli kierunków, jakie uprawia LOT. jeśli LOT - PO RAZ KOLEJNY - miały dostać choć złotówkę to każdy inny przewoźnik z polskim AOC powinien dostać przelew na konto, bez warunków, tony biurokracji i kruczków, które wykluczą wszystkich poza LOTem (tak jak to miało miejsce w pierwszym rozporządzeniu o zakazie lotów)
gość_f98e3 2020-04-28 15:58   
gość_f98e3 - Profil gość_f98e3
ile jeszcze podatnik musi dopłacać do tej nierentownej firmy?!?!
Pracownicy w ogóle nie rozumieją sytuacji na rynku, a związki jak zwykle grzebią firme zamiast jej pomgać.
Szkoda tylko, że do zwolnień na pierwszy ogień pójdą wszyscy na samozatrudnieniu...
gość_8b80a 2020-04-28 13:41   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
Po pierwsze LOT musi wykorzystać wszystkie przyznane sloty w S21, co oznacza konieczność ekspansji w S21. Nawet gdyby miał latać z Okęcia do Modlina.

Po drugie Dreamlinery: 17 sztuk, nawet jeśli część pójdzie na cargo, wymusza ekspansję. Może być z WAW (chociażby całoroczne Kolombo, więcej Doliny Krzemowej, Hanoi itd.), z BUD (LA), czy z KRK (NY, Detroit).

Lufa zwalnia, bo chce zredukować FRA, bo ma zbyt wysoki udział przesiadkowiczów. Po drugie prawdopodobnie chce pozbyć się najwyżej opłacanej załogi i wyraźnie, widać chęć zrobienia porządku z załogami Austriana i Brussels. Po trzecie pozbywa się starych paliwożernych samolotów i niepotrzebnych A380.

Jest duża szansa, że odpadnie UIA, a Norwegian zrobi się mniejszy. Więc utrzymanie mocy, a nawet ekspansja ma sens. Ruch etniczny będzie silniejszy, niż stricte turystyczny, więc LOT powinien stracić mniej, niż UIA.

Wirus powinien też ułatwić odbicie paxów wylotowych z WAW, teraz korzystających z Qatar, czy Emirates. W tym celu należy, poza całorocznymi Kolombo i Hanoi uruchomić długą listę kierunków sezonowych.

CPK nie tylko jest zbędny, ale ze względu na zniesienie ograniczeń slotowych doprowadziłby do szybkiego bankructwa LOT-u.
gość_885e8 2020-04-28 13:41   
gość_885e8 - Profil gość_885e8
Jestv jeszcze jedna przyczyna. LOT dostał w 2012 r . pomoc publiczną i ma w związku z tym zakaz na 10 pobierania innej pomocy publicznej. UE musiałaby uchylić ten zakaz, żeby można było tej pomocy udzielić. Pewnie jest szansa na taki waiver bo ine linie, które dostały w ostatniej dekadzie pomoc państwa też cienko przędą i potrzebują państrwowej kroplówki (Alitalia) Na razie trzeba więc stroszyć piórka i potrząsać szabelką a po cichu szykować cięcia. Stąd też pewnie desperacki pomysł na konwersję 787 na cargo (Wszystkich?, Na stałe?)
gość_e70f6 2020-04-28 13:21   
gość_e70f6 - Profil gość_e70f6
Tak jak z MAXAmi... Prawie cały świat uziemił a oni "nasze są bezpieczne"... A potem EASA uziemiła dzień później...
gość_13540 2020-04-28 13:17   
gość_13540 - Profil gość_13540
No to jesteśmy w czarnej d..pie. Tylko CPK im Solidarności Baranów nam jeszcze potrzeba.
Bankructwo LOT'u jest raczej nieuchronne.
gość_3ff2b 2020-04-28 11:23   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
W żadnym wypadku nie należy wspierać LOTu. To studnia bez dna. Ciągle to samo. Mówi się o wielkich zyskach a realnie są ciągle straty, dotacje, ratunki... Węgry są niby w tym samym obozie politycznym, a jednak zarządzane bardziej pragmatycznie. Co strasznego im się stało po upadku "narodowej" linii? W obecnej sytuacji dziwię się że leasingodawcy nie pootwierają swoich linii, czego tu trzeba? Personel się wynajmie, systemy biletowe czy inne można kupić gotowe, zamówić logo...
usuniety 2020-04-28 11:18   
usuniety - Profil usuniety
Bez dwoch zdan. W tym wypadku Polska nie powinna zwlekac tylko wspomoc spora gotowka Lot.
Nie robiac tego , Lot zacznie szybko kurczyc sie, a tooznacza wolne sloty na Okeciu, a to oznacza bezpardonowe wejscie Wizzai Ryanaira oraz Lufthansy KLM na te wlasnie sloty. Dla Lotu to oddanie rynku i co za tym pojdzie bankructwo i to w sposob najgorszy jaki mozna sobie wyobrazic.
Linie ktore wyczuja mozliwosci przejmowania slotow, napewno nie beda zainteresowane przejmowaniemLotu, bo i po co...
A mimo wszystko oddanie calego rynku obcemu wlascicielowi to bedzie bardzo duzy blad.
Dlatego jeszcze raz, dofinansowanie i Lotu jak i pomoc Enterowi to e tym kierunku powinni isc rzadzacy.
Nie bez powodow rzady Niemiec Franchi USA itd robia bo tylko w ten sposob chronia sie przed oddaniem waznego strategicznie rynku
gość_d9f9f 2020-04-28 10:39   
gość_d9f9f - Profil gość_d9f9f
Brakowało od paru dni kolejnego pochylenia się nad LOTem. Autor jak.zwykle odniósł się do merytoryki a nie emocji, odczuć, domysłów i zaopatrzenia w zagraniczne rozwiązania. Brawo. Tak trzymać.
gość_a0177 2020-04-28 10:32   
gość_a0177 - Profil gość_a0177
Póki co w Lot pensje obniżają i to do poziomów dużo niższych niż u konkurencji. Do tego dochodzi ogromna niesprawiedliwość w wymiarze pensum które równe dla wszystkich powoduje ze cześć pilotów (787) będzie bardzo ale to bardzo uprzywilejowana. Wystarczy jeden rejs i już wynik godzinowy szybuje ponad pensum. Na innych samolotach wątpliwe by załogi osiągały pensum w tym roku.
Firma wciąż upiera się by trzymać obcokrajowcow (lepiej opłacanych) co jest totalnym absurdem.
dla Lotu to chyba najlepszy moment by uporządkować flotę. 3 typy w segmencie short to chyba trochę przesada.
Strategi za wielkiej faktycznie nie widać , a myślenie ze za rok będzie jak dawniej.... chyba mylne. Ale faktycznie tego nikt nie wie jak będzie..
gość_db20b 2020-04-28 10:10   
gość_db20b - Profil gość_db20b
Dla przypomnienia to LOT w ostatnich latach dostał ok 2 mld PLN (Pozyczka zamieniona na kapitał, bankructwa spółek i odkupowanie przez państwowe spółki) 2.5 mld żywej gotówki dostało PGL.
Polska ma ważniejsze wydatki niż bawienie się drogimi zabawkami.
Pytanie za 100 pkt na co komu Radom?
CPK się jeszcze jakoś obroni.
PS. Lufthansa planuje wycofać 100 samolotów a co za tym idzie 10000 pracowników będzie zbędnych.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy