Wielkie CPK dla wielkiego LOT-u. Co dalej?

Wielkie CPK dla wielkiego LOT-u. Co dalej? Pierwsza część analizy poświęcona była oficjalnemu spojrzeniu na obecną infrastrukturę lotniskową wiceministra Marcina Horały, w sytuacji kompletnej zapaści rynkowej. Konkretów odnośnie Centralnego Portu Lotniczego jest niewiele. Wiemy, że nastąpi zmiana harmonogramu poprzez przesunięcie terminu wykupu, na dużą skalę, działek. Zaiste...
23/04/2020 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_5523e 2020-04-27 21:07   
gość_5523e - Profil gość_5523e
Silna marka?
Może wśród emerytów i fanów lotnictwa. Reszta pewnie nie kojarzy.
Sloty na lotniskach? W tej chwile warte są zero. Gdy upadnie kilka linii, pasażerowie będą się obawiali lotów a biznesy nauczą się u€żywać telekonferencji popyt mocno spadnie i nie wiadomo czy wróci do stanu wyjściowego.
W związku z tym prawa przelotu też mają zerową wartośc.
gość_2c43c 2020-04-27 20:44   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@gość_8b80a analityk z bożej łaski... jakbyś miał choć cień wiedzy i sprawdzonych informacji to może byś tak nie piał nad mocarnym Wizzem (który dopiero co 3 lata mógł nie latać i plaża, po czym zwalnia 1000 osób...) i wielkim LOTem, który ledwo się zaczął rozkręcać po zmianach Mikosza, to wpadł kolejarz i z karuzelą tras zaczął się bawić w zarządzanie.
@gość_ee374 LOT w zeszłym roku przewiózł tylu paxów i Easy czy Ryan wożą miesięcznie... dla kogo to CPK, skoro ma być wycięte LC i czartery?
@gość_3ff2b dokładnie! najlepiej się cofnijmy ja wiem, do kamienia łupanego? czy może jednak XIV/XV w tylko? to okropne beztroskie podróżowanie, które rozwijało turystykę, gastronomię, wynajmy, itp. itd. skandal!
gość_a2c10 2020-04-26 14:18   
gość_a2c10 - Profil gość_a2c10
@gość_3ff2b

Wartość LOT to:

-silna w regionie marka
-sloty na lotniskach
-prawa przelotu
-niewielki majątek fizyczny

Załogi? Te na umowach cywilnych pewnie tak, choć teraz raczej będzie nadmiar pracowników na rynku. Stara gwardia ze związkami to obciążenie i jednoznaczny minus. Najrozsądniejsza restrukturyzacja LOT jaką można by przeprowadzić to stworzenie nowej lini, wyniesienie do niej wszystkiego co wartościowe po czym likwidacja macierzystej firmy. Usunęło by to z niej wszystkie Żelaziki, Rzeszoty i inne ropiejące krosty, które są przeszkodą w rozwoju firmy

CPK to absurd i bez limitów operacji. Dziwi mnie tylko, że większość z was troszczy się o los LOTu (firmy) niż o swój własny. Źle zarządzana firma państwowa blokująca konkurencje oznacza mniejszą ilość drogich połączeń. AA chciało latać do WAW nie KRK ale nie dostali slotu. Co stracił polski pasażer? Tańsze połączenia w większej ilości niż są dzisiaj. Jest to oczywiście w interesie rządu (nawet tak fatalnego i antypolskiego jak PiS) ale nie w interesie mieszkańców Polski
gość_04dec 2020-04-26 07:19   
gość_04dec - Profil gość_04dec
LOT swoją "potęgę" może budować jedynie na WAW a nie CPK. Na CPK można wprowadzić ograniczenia dziennych operacji na CPK raczej nie. Drugi ruch powinien być w Balicach na P2P do Chicago, Toronto i Nowego Jorku. LOT powinien wykorzystać potencjał skupisk Poloni oraz oferować połączenia P2P do największych miast świata choćby to było tylko 1 lub 2 razy w tygodniu. Rozwój LOTu jest ograniczony zasobnością portfela polskiego pasażera bo Niemiec, Holender czy inny obywatel Europy Zachodniej najprawdopodobniej poleci ich linią. I jeśli LOT uda się przejąć rynek w innych krajach Europy Wschodniej to już będzie super sukces bo LH i Aeroflot też nie śpią a mają o wile korzystniejszą sytuację z kosztami za samoloty. Największym jednak problemem LOTu jest polityka rządu który tańczy tak jak mu zagrają w innych krajach i gdybanie wszystkich forumowiczów jest pustym gadaniem bo bazuje na jakichś zasadach ekonomi i sensowności a Nowogrodzka tym się nie kieruje wogóle.
gość_ddbfc 2020-04-25 21:18   
gość_ddbfc - Profil gość_ddbfc
Wielkie CPK dla wielkiego LOT-u. Co dalej?
Wielka klapa. Albo Radom ;)
gość_3ff2b 2020-04-25 16:04   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Uwielbiam wakacje krajowe, z perspektywy dziecka pamiętam lata 80-te i przyroda jakoś nie cierpiała. Było podobnie jak teraz. Mniej samochodów ale ludzi więcej - tyle że lokalnie. W Bieszczadach zawsze zatłoczone były okolice Soliny, połonin i tyle. W Tatrach było ogólnie puściej niż teraz (w polskich, na Słowacji aż takich tłumów nie ma). Zresztą o czym tu dywagować? Zmiana jest faktem. Wcześniej ja musiałem finansować jako podatnik "ekspansję" LOTu, masowej turystyki, bezsensownych lotnisk, dopłat "do marketingu"...

Sloty na Heathrow też zapewne "nieco" stanieją. W firmie w której pracuję (IT, Warszawa) doświadczenia z pracą zdalną są znakomite i na pewno będzie mniej podróży służbowych. Powrót do sytuacji sprzed kilku miesięcy nie nastąpi w przewidywalnej perspektywie. To jest kwestia nie tylko wirusa ale przede wszystkim całego modelu gospodarczego. Koncepcja "Chińczyk produkuje a my radośnie konsumujemy i mamy ekologiczną gospodarkę opartą na usługach" skutkowała wzrostem zadłużenia, co nie mogło trwać w nieskończoność. No ale zobaczymy... A co do CPK to mi się wydaje że nie chodzi tu o to by cokolwiek budować ale by ogłosić dalekosiężną koncepcję i się przy niej lansować. Zwykły człowiek to łyknie, tak jak wierzył w prom, w milion elektrycznych samochodów, w przekop mierzei i gigantyczne korzyści z niego wynikające... w stadiony i elektrownie atomowe (to już poprzednia konfiguracja)...
gość_8b80a 2020-04-25 13:33   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@demar

LOT nie przetrwałby nawet zwiększenia liczby operacji do 800 dziennie, gdyby do konkurencji trafiło choćby 50 (czyli 350 na tydzień). CPK to bankructwo LOT-u. Oni nie są w stanie konkurować ani z Wizzem, ani z Ryanem w przypadku gdyby Ryan dostał sloty na Okęciu lub w przypadku budowy położonego dalej od Warszawy, niż Modlin CPK. Jest niewyobrażalnym skandalem, że to zarząd LOT-u i premier forsują CPK, ale to wynika z tego, że chłopaki się pomyliły, a teraz nie chcą się przyznać do błędu.

W 2019 LOT przewiózł w WAW 9,7 mln paxów na 2631 slotach, Wizz 2,8 mln paxów na 359 slotach. Czyli coś co możemy nazwać wydajnością slotową wynosi 71 dla LOT-u i 151 dla Wizza. Czyli przy ograniczonych slotach rozwijać się może w zasadzie tylko LOT.

Natomiast przy pozostawieniu obecnych limitów LOT jako absolutny dominator powinien zacząć przynosić zyski. Trzeba tylko poprawić siatkę (likwidacja SIN, LAX albo i z WAW i z BUD albo wcale, likwidacja pipidówek w CEE i nowe kierunki Hanoi, więcej Doliny Krzemowej (ja bym zmienił lotnisko na San Jose), Cleveland z WAW jeśli dopłaci, sezonowe Kathmandu, Male itd.) i zmniejszyć odsetek przesiadkowiczów. LOT powinien bez najmniejszego problemu przynosić setki milionów zysku już w 2022. Wygląda na to, że UIA nie przetrzyma kryzysu, zaś Norwegian wyjdzie z niego bardzo mały. To oznacza ważną dla LOT-u podwyżkę cen do NY i LA.

Zaś zakup Możejek był koniecznością, bo w przeciwnym razie Jukos zalałby Polskę tanią benzyną i przejąłby Orlen za bezcen. Powinniśmy raczej ubolewać, że rządy nie pozwoliły menedżerom Orlenu przejąć Leuny.

A za niegospodarność nie odpowie nikt, bo wszyscy przestrzegają prawdziwej konstytucji III RP, czyli "My nie ruszamy Waszych, Wy nie ruszacie Naszych".
demar 2020-04-25 12:49   
demar - Profil demar
@gość_8b80a: "1) sloty na Okęciu 62% całości: 8 mld"
Czy ja dobrze zrozumiałem?

Jeżeli ktoś pobuduje CPK, gdzie nie będzie już ograniczeń slotowych i zlikwiduje Okęcie to tym samym zabierze LOT-owi wartość 8 mld?
Kto odpowie za taką niegospodarność?

Chyba, że to po prostu kolejna bzdura...

"zakup Możejek był błędem" - jeśli łączny koszt zakupu to ok. 3,7 mld USD (ok. połowy dzisiejszej wartości PKN Orlen S.A.) to trudno to uznać za okazyjny zakup...
gość_8b80a 2020-04-25 11:52   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_3ff2b

Napisz jeszcze, że zakup Możejek był błędem. Że grupa Lufthansy traci na Eurowings, bo Eurowings sobie nie radzi. Albo, że nic nie warte są też sloty na Heathrow . To tak by nikt nie miał złudzeń o Twoim poziomie wiedzy na temat strategii.

I jeszcze, że gdyby 10 mln Polaków urządzało sobie wycieczki po obecnie rzadko uczęszczanych trasach w polskich lasach to przyroda, by od tego nie ucierpiała.
gość_3ff2b 2020-04-24 20:42   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Sloty na Okęciu w obecnej sytuacji nie są nic warte. Bańka pękła: BUUUM! Nic nowego. Tulipomania 1637 rok, nie było komputerów, samolotów ale na cebulkach tulipanów też można było robić spekułę. Wszystkie inne sloty, prawa dwustronne itd - teraz będzie problem popytu a nie podaży.
gość_a85a2 2020-04-24 13:09   
gość_a85a2 - Profil gość_a85a2
Sprzedać LOT zachodnim firmom? Co za brednie. Nie ma chętnych.
Po co? Co daje LOT? Dostęp do relatywnie małego rynku skrojonego juz mocno przez low costy.
Jedyną wartość ma ruch do USA i Kanady ale ile to jest lotów tygodniowo?
Spokojnie można tam wsadzić kilka A321XLR i nie potrzeba nic kupować. Teraz się czeka na upadki kolejnych linii i przejmuje ich pasażerów (znacznei mniej licznych bo ludzie a zwłaszcza podróże biznesowe znacząco spadną). Bez klientów biznesowych wiele połączeń straci sens finansowy.,
gość_8b80a 2020-04-24 10:08   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
Forumowicz kubab222 to przypadek szczególny: sam lata LCC na lotniska regionalne, ale gardłuje za CPK. Po co Tobie człowieku CPK?

I po co lotnisko CPK dwóm naszym forumowiczom Adamom z Poznania? Chyba WROMK też popierał CPK: i po co Tobie, mieszkańcowi Wrocławia CPK?
gość_8b80a 2020-04-24 10:04   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_25992

A Ty dalej te swoje brednie! Może w końcu wyjawisz nam nazwę firmy logistycznej, która zadeklarowała budowę centrum logistycznego zatrudniającego 10 000 pracowników od razu po zbudowaniu lotniska czynnego 24h/7dni w tygodniu pomiędzy Warszawą, a Łodzią.

I niech politycy, zwłaszcza Morawiecki, Kaczyński i Duda powiedzą wyborcom w regionach, że celem budowy CPK jest zniszczenie lotnisk regionalnych. Niech zrobią objazd po regionach w ramach kampanii i jasno zadeklarują: drodzy wyborcy, zniszczymy Wam lotnisko!!!

gość_8b80a 2020-04-24 09:59   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_3ff2b

Wartość LOT-u to 10 miliardów, w tym

1) sloty na Okęciu 62% całości: 8 mld
2) pozostałe sloty, w tym te na Heathrow: 2 mld
3) status przewoźnika flagowego, prawa do lotów wg umów dwustronnych i prawa do lotów nad Syberią 2 mld
4) pozostała wartość firmy: minus 2 mld

RAZEM: 10 mld.
gość_3ff2b 2020-04-24 08:42   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
"Sprzedać LOT zachodnim liniom" - co jest do sprzedania? Leasingowane samoloty? Siedziba j.w.? Załogi w firmach zewnętrznych? Logo? Sloty na Heathrow? Tradycja?
gość_3ff2b 2020-04-24 07:55   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Ciągła wiara że będzie jak było. Mamy do nadrobienia w kwestii mobilności - to raczej będzie tak że na zachodzie mobilnosć spadnie, po prostu nie będzie ich już na to stać. Co zresztą zaczęło się jakiś czas temu, było tak że domy w Hiszpanii były dla Anglików tanie a potem się okazało że lotów mniej niż kiedyś, pieniędzy mniej... Nie zawsze doświadczenia z przeszłości się potwierdzają, gdy Niemcy przegrywali II wojnę się pocieszali - podczas pierwszej też mieliśmy krótką rosyjską okupację i nie była taka straszna... Teraz nie chodzi tylko o wirusa ale głównie o zadłużenie. USA drukuje dolary z powietrza, za te dolary Walmart i Amazon sprowadzą z Chin konkretne towary, co więc się w tle dzieje z długiem? Jak długo Chińczyk będzie sprzedawał za "monopoly money"?
gość_25992 2020-04-24 00:34   
gość_25992 - Profil gość_25992
Zacznijmy od początku.
Radom NIE ma jakiegokolwiek sensu.
CPK ma sens,, budowane etapami 20, 40, 60, 80 by się nie przejechac
Siła nabywcza w PL jest co najmniej 4 x tańsza, mówię tylko o obsłudze lotniska.
Pracownik lotniska w DE to min 15 ojro czyli 67.5 PLN na h.
Pracownik LH, tu dopiero można zobaczyć dysonans zarobków.
Lotnisko w Lipsku czyli typowe Cargo to 10 000 pracowników (min w DE to 10 ojro).
Jedno scentralizowane lotnisko dla Polski ma sens, skomunikowanie drogowo kolejowe Polski ma jeszcze większy sens.
CPK jest bolączką portów regionalnych zwłaszcza prezesów i zarządów bo stają się nie potrzebni.
I jak tu wyłudzać kolejne dotacje do swoich stołków.
gość_b6ad5 2020-04-23 21:20   
gość_b6ad5 - Profil gość_b6ad5
Ach ten biedny Radom. Jak kość w gardle...
To tak samo jak z ateistami... Twierdzą, że Boga nie ma, ale zwalczają go wszędzie, gdzie tylko mogą.
W tej materia retoryka jest zawsze ta sama. Z Radomia można i trzeba jechać do Wa-wy, czy Modlina, bo to oczywiście tanio, blisko, wszystkim się opłaca. W drugą stronę jest "be" bo daleko, drogo, no, i w ogóle to przecież...Radom.
Jeszcze z tej samej strony Wisły, ale ...
gość_a47d0 2020-04-23 21:09   
gość_a47d0 - Profil gość_a47d0
Artykuł do Bani. Moim zdaniem powinni budować nowy Port Lotniczy bo wcześniej czy później wszystko wróci do normy. A takie gdybanie nie ma sensu. Najlepiej by było sprzedać Lot i wszystko zachodnim Liniom Lotniczym ale myślę że Polacy tak nie myślą, myślą tak osoby nie związane z Polską. Pozdrawiam
gość_02b24 2020-04-23 19:49   
gość_02b24 - Profil gość_02b24
po co wasze swary, po co wasze kłótnie głupie, wnet i tak zginiemy w zupie ;-)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy