Strategiczne wyzwania przed polskim systemem transportu lotniczego

Strategiczne wyzwania przed polskim systemem transportu lotniczego Szczególnie w tak trudnych i skomplikowanych sytuacjach warto zacząć od przeglądu sytuacji. Wiadomo już, że dla europejskiego i polskiego rynku ogromna część pierwszej połowy roku jest stracona. To, co kilka tygodni temu wydawało się wariantem bardzo wyważonym, a nawet lekko pesymistycznym, czyli stopniowy powrót komercyjnego, normalnego ruchu lotniczego w...
16/04/2020 15:37   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_42439 2020-04-20 20:43   
gość_42439 - Profil gość_42439
do gosc_72b4a
Kilka dni temu jedna z lokalnych gazet na dolnym śląsku poinformowała o długach wrocławskich spółek. Do nich należy miedzy innymi wrocławskie lotnisko. Jak podaje wspomniana gazeta dług wrocławskiego lotniska kształtuje sie na poziomie 71 mln 282 tys zł. Dlatego tez uważam, ze w obecnej sytuacji zamiast spłacając długi firmy, ktora w pełni moze zostać zastąpiona innymi jak np z Katowic Poznania czy Pragi Drezna Berlina to mozna ja po prostu zlikwidować lub zmienić jej profil, by przestała przynosić straty. Zamiast dopalacac do tej firmy mozna te środki przeznaczyć na szpitale dps, które obecnie bardzo potrzebują pomocy. A lotnictwo w Polsce będzie się odbudowywało do okresy sprzed pandemii kilka lat i można przy okazji cos zreformować, pozbyć się niepotrzebnego balastu dla budżetu państwa jakim jest lotnisko wroclaw-strachowice
gość_6c6db 2020-04-19 22:56   
gość_6c6db - Profil gość_6c6db
gość_8b80a

naprawdę myślisz że taką strategię ma MOL? A możesz podać przykład gdzie mu się udało ją wprowadzić w życie?
Low costy latają zazwyczaj z regionalnych lotnisk. Od niedawna zaczęły się też rozpychać w dużych hubach ale to ciągle nisza.
Jego taki maluch jak LOT nie interesuje. Jest 15 razy większy pod wg liczby pasażerów i jeszcze więcej razy więcej dochodowy. Nie jest mu do tego potrzebne.
Mnie zupełnie odległość Modlina nie przeszkadza. Dojadę taksówką, pociągiem albo autobusem. Ile razy latałem samoloty wypełnione do ostatniego miejsca. Ceny za które kupowałem bilety wskazują że na pewno mają ładne zyski.
A wyniki Laudy podają w raportach rocznych. I w Wiedniu tracą tak jak wszyscy bo tam teraz jest wojna cenowa. Takiej wojny cenowej nie wygra z nimi ani Austrian ani LOT bo Ryanair ma dużo niższe koszty. Wizzair może powalczyć.
Tak jak napisałem. Gdyby mu się nie opłacało latać do Polski to by się stad wyniósł. On się nie bawi w politykę tylko zarabia kasę.
Po co rejstrowałyby w Polsce Buzza (Ryanair Sun). Teraz jeszcze dostanie w prezencie od LOT sporo przeszkolonych pilotów.

Co do biura to masz trochę nieaktualne wiadomości. W Polsce jest 300 tys. ludzi pracujących w centrach biznesu i BPO. Prawie wszyscy w tej chwili pracują z domu. Firmy już zaczęły wypowiadać umowy najmu. Część która migruje usługi do Polski zapowiada że będą je przekierowywać do domów.
Mam prawie 100 osobowy zespół. Wszyscy pracują z domu. Też mamy zamiar wypowiedzieć umowę najemcy.
Tutaj nic nie można ukraść. To czy ktoś pracuje widzę po efektach jego pracy a nie to po tym czy siedzi prosto za biurkiem i patrzy w ekran.
Pracuję w firmie lotniczej i nie widzę sensu latania. Tracę tylko kilka godzin na lot, firma kasę na hotel a suma sumarum to jestem zmęczony. To samo załatwię przez aplikacje do videokonferencji. Dla celów integracji zespołu można raz na tydzień wyjść na piwko.
Biznes będzie musiał liczyć kasę (tak czy siak mamy kryzys). Coraz większa część biznesu jest zresztą wirtualna. Sam wirus też szybko nie zniknie.
Nie twierdzę że w ogóle ludzie przestaną latać ale będzie spory spadek.
gość_8b80a 2020-04-19 11:58   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_72b4a

Jeśli chodzi o CPK to się zgadzam, tylko pkt 2 cytuję: "Biznes przestanie latać bo nauczy się w trakcie kryzysu pracy zdalnej. Firmy już zaczynają likwidować biura bo przekonały się że ludzie pracując z domu zrobią wszystko dokładnie tak samo jak z biura a koszty mocno spadną." to piramidalna bzdura, świadcząca o braku międzynarodowego doświadczenia menedżerskiego. Bzdurą jest zarówno to, że biznes przestanie latać jak i to, że można na dłuższą metę prowadzić firmę bez biura. Nawet przy doświadczonych zmotywowanych udziałem w zyskach pracownikach to po prostu nie działa. Partyzantkę to można robić przez kilka miesięcy, jest takie powiedzenie "oko pańskie konia tuczy" i ono jest dalej aktualne. Poza tym sugerujecie się Polakami, którzy są pracowici, uczciwi i wykształceni. A za granicą ludzie naprawdę kradną i nie chce tu wymieniać krajów, ale chodzi również o te blisko Polski.
gość_8b80a 2020-04-19 11:42   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_72b4a

Raczej Ty nie masz pojęcia o strategii Ryana i charakterze MOLa. Ryan od lat ma strategię zniechęcania konkurentów lub doprowadzania do ich bankructwa. I plan na Warszawę przewidywał bankructwo LOT-u. Tylko najpierw MOL chciał zapewnić sobie możliwość negocjacji cen opłat lotniskowych i po to mu było drugie lotnisko. Tylko bez połączenia kolejowego ono jest na tyle gorsze, że Ryan w aglomeracji warszawskiej stał się chłopcem do bicia. Na razie dla Wizza, ale jeśli LOT poprawi ofertę to również dla LOT-u.

Natomiast MOL bardzo nie lubi się przyznawać do porażek. Gdyby Lauda nie była oddzielną spółką nie dowiedzielibyśmy się o stratach. A w Modlinie nie bardzo ma pole do manewru, bo naopowiadał, że potrzebuje lotnisko na 6 mln, więc ze względów prestiżowych nie bardzo może się wycofać. Myślę, że ucieszyły się z podwyżki opłat, wtedy miałby dobry pretekst do zamknięcia bazy.
gość_72b4a 2020-04-19 09:57   
gość_72b4a - Profil gość_72b4a
Zamknąć należy Radom a ten miliard z budowy przesunąć na ratowanie pozostałych lotnisk.

gość_6bb8d
Spisałeś na straty Wrocław? Ciekawe.

gość_8b80a
nie masz pojęcia o finansach. Low costy tną nierentowne połączenia. Oczywiście że Ryanair zarabia w Modlinie. Gdyby nie zarabiał to by przeniósł samoloty gdzie indziej zwłaszcza przez ostatnie kilkanaście miesięcy gdy ze wg na problemy z MAXem musiał ograniczać oferowanie.
Ryanair nie ma żadnego interesu w zamykaniu Modlina na którym na niskie opłaty i brak konkurencji. Do tego wchodzi w chartery i Modlin świetnie się będzie do tego nadawał.

LOT będzie teraz miał ogromne problemy. Nie będzie w stanie wykorzystać slotów które ma na Okęciu. Te mikro połączenia do całej Europy Centralnej będą musieli pozamykać bo im więcej będą latać tym większe będą na nich straty. Jeżeli będą sie skupiać na gotówce a nie ekspansji za wszelką cenę (tak jak ostatnio) to okaże się że wystarczy im 1/3 obecnych slotów. A Wizzair i Ryanair oczywiście mogą wskoczyć i rozjechać LOT na połączeniach europejskich. Rosnący udział low costów na lotnisku powoduje rozjechanie siatki dolotowej linii hubowej i jej upadek.
Samo lotnisko też coraz mniej będzie przypominało hub a bardziej lotnisko dla ruchu P2P. Witamy w Budapeszcie! Podobny proces teraz odbywa się w Wiedniu.
Oczywiście rząd będzie na różne sposoby próbował hamować ekspansję low costów ale czy mu się uda to nie jestem pewien.

CPK to wyrzucenie w błoto 50 mld aby mogły z niego latać low costy za marne opłaty. Od początru ten projekt był bez sensu a teraz tylko lepiej to widać.
1. Gospodarka globalna w wyniku koronawirusa może się znacząco zmienić. Państwa zaczną stosować protekcjonizm w gospodarce. Wymiana handlowa może spaść (cargo). Będzie ruch w kierunku większej samowystarczalności. Rosnące płace w Chinach i spadające w Europie zrównają wynagrodzenia do tego stopnia że niekoniecznie będzie się opłacało przenosić produkcję. Część może wrócić do Europy.
Chińczycy może i są największym producentem maseczek i ubrań ochronnych ale robią to ciągle na niemieckich maszynach.
2. Biznes przestanie latać bo nauczy się w trakcie kryzysu pracy zdalnej. Firmy już zaczynają likwidować biura bo przekonały się że ludzie pracując z domu zrobią wszystko dokładnie tak samo jak z biura a koszty mocno spadną.
3. Turystyka zagraniczna również się znacząco zmniejszy bo ludzie bedą się bać ryzykować.

Podsumowując
Spadnie popyt zarówno biznesowy jak i turystyczny. Dochodowość spadnie i linie hubowe ucierpią bardziej (strata klientów iznesowych) niż low costy. Nastąpi duża eksansja low costów. Państwa pomagając liniom hubowym będą wymagać cięć w siatce tak aby firmy zarabiały i spłacały długi.

Oczywiście jest też scenariusz optymistyczny. Szybko znajduje się szczepionkę oraz leki i wszystko mniej więcej wraca do normy. Ale część rzeczy które opisałem powyżej już z nami zostanie. A wirus niestety może też mutować.
gość_7ec55 2020-04-17 13:56   
gość_7ec55 - Profil gość_7ec55
@lysypiotr76 - Słusznie zauważyłeś że Bydgoszcz spełnia warunki. Tam jest również LPR.
gość_6bb8d 2020-04-17 13:40   
gość_6bb8d - Profil gość_6bb8d
Powinno się przeanalizować potrzebę utrzymania tylu lotnisk regionalnych w Polsce. Powinny funkcjonować lotniska w Gdańsku Krakowie Katowicach i Poznaniu. Resztę lotnisk zlikwidować lub pozbawić jakiejkolwiek dotacji czy wsparcia. Niech żyją na własny użytek. Albo przetrwają albo nie. Bez pomocy Państwa
lysypiotr76 2020-04-17 10:13   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Lista lotnisk które mogą liczyć na pieniądze z budżetu została wygenerowana w oparciu o pewne kryteria o których autor nie napisał. Chodzi tu m.in. o przynależność do europejskiej sieci TEN-T, również brano pod uwagę potrzeby związane z obronnością kraju oraz czy na lotnisku znajduje się baza LPR. Tylko te kryteria predysponowałyby również m.in. Bydgoszcz gdzie są serwisowane polskie F-16. Mam wrażenie, że wybór lotnisk jest mało klarowny.
gość_3b1af 2020-04-17 08:11   
gość_3b1af - Profil gość_3b1af
jak zwykle pasażer.com jako obrońca moralności Ryanaira i Modlina. Irytujące jest to Wasze podejście. Nie tylko ta linia i to lotnisko liczy się w tym kraju...
gość_8b80a 2020-04-17 08:08   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
Zupełnie nie zgadzam się z Autorem:

1) sloty na Okęciu. Zostały przydzielone w zasadzie wszystkie, za 2020 nikomu nie przepadną, zaś w 2021 LOT po prostu musi wykorzystać wszystkie posiadane. W przeciwnym razie grozi mu dalsza ekspansja przede wszystkim Wizza. Wizzowi znacznie łatwiej będzie skorzystać nawet z pojedynczych slotów. I Wizz może zmienić lotniska na główne.

LOT nieświadomie zrealizował strategię małego Heathrow, jedyną umożliwiającą przetrwanie i rozwój. A na pewno zrobili to nieświadomie, bo jednocześnie zawnioskowali o podwójne bankructwo: czyli zwiększeni liczby operacji do 800 i CPK.

Przypomnienie: w 2019 LOT przewiózł 9,7 mln paxów na 2631 slotach (około 4,9 mln p2p2), Wizz 2,8 mln na 358 slotach, pozostali 6,3 mln na 1305 slotach. Czyli coś co możemy określić mianem wydajności slotowej wynosi: LOT 71 (i p2p 36), Wizz 151 (i p2p 151), pozostali 93. Więc przy ograniczonych slotach to LOT może najłatwiej się rozwijać an rynku warszawskim, zwiększając samoloty lub zwiększając odsetek paxów p2p.

2) Ryan w Modlinie. Wiele wskazuje na to, że Ryan w Modlinie przynosi straty. Bo ma trzy grupy przewoźników zdejmujących popyt: 1) Wizz 2) LOT 3) pozostali w WAW i to sprawia, że dostaje ruch najniżej płatny. Dodatkowo po wejściu Wizza do KRK do szło do wojny i Wizz zmienił godziny lotów na anty-Ryan (kiedyś staranie latali w systemie rano/wieczorem lub w inne dni). Myślę, że głównym zainteresowanym zamknięciem Modlina jest właśnie Ryan.

3) Ograniczenia infrastrukturalne w aglomeracji warszawskiej. Z jednej strony one występują, z drugiej strony w 2019 w Aglomeracji doszło do nadpodaży o czym świadczą słabe wyniki LOT-u, bardzo prawdopodobne straty Ryan w Modlinie, ograniczenie oferowania przez BA i UIA.

4) Modlin, a dostępność komunikacyjna: istnienie Modlina niszczy lotniska w Łodzi, Lublinie, Olsztynie i Bydgoszczy. Z punktu widzenia rozwoju regionalnego zamknięcie Modlina byłoby bardzo pożądane. Można to zrobić w sposób cywilizowany, PPL może kupić Modlin jako lotnisko zapasowe i podnieść ceny.

5) Modlin, a CPK. W tym przypadku się zgadzam się z Autorem, największą i zarazem nieusuwalną wadą Modlina jest to, że jest bliżej Warszawy, niż CPK. Takiej wady nie ma Radom. I w przypadku budowy CPK atrakcyjność Modlina od razu wzrośnie. Głównym wygranym CPK byłby w takim przypadku Ryan.

6) Mnie oburza brak Łodzi, Lublina, Bydgoszczy, Olsztyna, a nawet Zielonej Góry na liście lotnisk do wsparcia. W moim przekonaniu zupełnie bez sensu jest tylko lotnisko w Radomiu, bo z niego nikt, dokładnie nikt nie chce latać, a CSA i Air Baltic próbowały. Radom jest rozbudowywany z dwóch powodów: jest dalej od Warszawy, niż CPK i lobby radomskie ma dostęp do Ucha Prezesa.
gość_f68e3 2020-04-17 08:06   
gość_f68e3 - Profil gość_f68e3
@gość_c4cd0 Tylko, że CPK nikt (poza rządem dla propagandy) nie potrzebuje :)
gość_032df 2020-04-16 22:04   
gość_032df - Profil gość_032df
WMI to lotnisko które nie zarabia przez monopol FR. Powinno zostać zamknięte.
gość_c4cd0 2020-04-16 18:33   
gość_c4cd0 - Profil gość_c4cd0
Moze w końcu nadejdzie czas analizy ilości lotnisk w Polsce oraz ich tak dużej potrzeby Powinno zostać w Polsce oprócz CPK góra 4 lotniska regionalne. KRK GDN KTW i POZ. W pełni te lotniska pokryją mapę kraju a dzięki planowanej budowie dróg będzie dobry dojazd do Rzeszowa Szczecina czy Wrocławia do w/w lotnisk.
gość_d40de 2020-04-16 18:31   
gość_d40de - Profil gość_d40de
Pomoc finansowa dla WAW, KRK, GDN, KTW, WRO, POZ, RZE i SZZ byłaby świetną wiadomością, ale brak WMI na tej liście jest kiepską wiadomością. Mam nadzieje, że Horała mówi to na poważnie, a nie żeby podbić wynik Dudy.
gość_c27bc 2020-04-16 16:59   
gość_c27bc - Profil gość_c27bc
Ciekawe. Rozumiem, że klasa autora powoduje, że nie może napisać wprost, że pojęcie myślenia strategicznego jest pojęciem obcym dla miłościwie nam rządzących (i teraz i wcześniej, z tym, że teraz ma to już charakter ekstremalny).
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy