PGL chce umorzenia pożyczki Condora

PGL chce umorzenia pożyczki Condora Polska Grupa Lotnicza (PGL) miałaby zostać zwolniona z obowiązku spłaty pożyczki pomostowej w wysokości 380 mln EUR udzielonej Condorowi przez niemieckie instytucje finansowe. Taką informację przekazał portal jundewelt.de. W ten sposób miałaby zostać uratowana transakcja przejęcia niemieckiej linii lotniczej przez PGL. Umowa miała zostać...
01/04/2020 11:02   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_abd26 2020-04-02 23:35   
gość_abd26 - Profil gość_abd26
Przejmowanie Condora od początku było głupotą.
Dzięki Bogu koronawirus ochroni podatnikom miliardy. Oczywiście nie na długo bo będzie trzeba znów ratować LOT.
gość_69ca3 2020-04-02 22:31   
gość_69ca3 - Profil gość_69ca3
@adam1987
a) zapoznaj się z prawem upadłościowym w Niemczech, zwłaszcza spółek GmbH, co się dzieje z długiem
b) upadek DE to brak wpływu w wielu podatkach
c) 4000 pracowników ląduje w Job Center, rząd Hesji co najmniej przez rok płaci im 60% wynagrodzenia a to 200-300 mln euro rocznie
d) upadek dużej firmy ciągnie na dół firmy współpracujące, dostawców jak np. catering, obsługa naziemna, agencje turystyczne, hotele i wiele, wiele innych firm współpracujących, więc to taka spirala warta 1-2 mld euro

Condor to nie była zwykła linia czarterowa tzw. jedno stronna (np. Enter wozi Polaków tylko w 1 stronę i połączenia bezpośrednie) Condor sprzedaje wycieczki w te i nazad, nie będąc przywiązany do 1 biura również jak linia przesiadkowa z CodeSahare-ami (nie mając własnych połączeń zasilających), z Pragi (CSA), z WAW (LH i LO) jak i niemieckie wszystkie miasta i inne czyli Czartery bez i pośrednie w 2 strony i połączenia regularne bez i pośrednie w 2 strony, linia niby wakacyjna ale ma połączenia 3,4,5,6 i nawet codzienne.

Rząd Hesji jak i Niemcy, wiedzą czym to dla nich grozi i dla nich najważniejsze jest chronić miejsca pracy
ORDFlyer 2020-04-02 20:44   
ORDFlyer - Profil ORDFlyer
@adam1987
To prawda. Condor za pewne będzie próbował powiązać konieczność odroczenia pożyczki z koronawirusem. Podobno do lutego radził sobie całkiem dobrze i nie miał w ogóle zamiaru wykorzystać pożyczki w całości. Jest w tym pewna racja, a to czy rząd niemiecki łyknie to inna sprawa. Po tym jak tamtejszy rząd wyraził chęć nacjonalizacji Condora w razie (prawdopodobnej) potrzeby, raczej olania DE bym się nie spodziewał.

Na pewno PGL dobrze zrobił, że się nie pospieszył z dokończeniem kupna. Żądanie kolejnych 200 mln€ zbliża się cenie samego zakupu. Może się okazać, że przejęcie Condora nawet za darmo byłoby już problemowe.
adam1987 2020-04-02 18:11   
adam1987 - Profil adam1987
@ORDFlyer ale właściwie dlaczego trudno będzie uzasadnić rządowi olanie Condora? Dali pożyczkę? Dali. Inwestor się znalazł? Znalazł. Zrezygnował? Zrezygnował. Nie ma kupca, no to bankructwo. 380 mln€ nie mają jak spłacić, to jak dasz im 200 kolejnych to spłacą? Lufie dasz 1mld€ (pewnie z 5) i jest szansa że spłaci kiedyś, mają jednak zdecydowanie lepsze podstawy biznesowe.
gość_69ca3 2020-04-02 16:18   
gość_69ca3 - Profil gość_69ca3
gość_ee3cb pomyślałem i to co mi wyszło napisałem

PS. Hesja chce znacjonalizować Condora (więc obie strony grają w Pokera)

PS2. Nawet od kary umownej da się wymigać powołując się na kataklizm i każdy sąd to kupi, zwłaszcza, że umowa do końca klepnięta nie jest.
Odstąpić od umowy zawsze można jeżeli "produkt" w międzyczasie stracił na wartości.

PS3. W obecnej sytuacji nikt DE nie kupi, jak przejmie go Hesja to LH DE i tak szybko wykończy, sama zaczęła już dublować kierunki przez Eurowings.

ORDFlyer 2020-04-02 15:56   
ORDFlyer - Profil ORDFlyer
@gość_6d5ec
W porządku. Nie koniecznie PGL przelicytował, bo cena to tylko jeden czynnik wpływający na wybór. Przede wszystkim chodziło o fakt, że PGL ma możliwość przejęcia Condora w całości jako firma Europejska w przeciwieństwie do Apollo oraz Greybull po Brexicie. Konieczność znajdywania współinwestora znacząco komplikuję sprawę, a niemieckie biura niekoniecznie miały na taki wydatek apetyt.

Kwestia ceny natomiast straciła w tych okolicznościach znaczenie. Oprócz odroczenia pożyczki, Condor ubiega się o kolejne 200.000.000 EUR pomocy publicznej. Prawdopodobnie istniejące zobowiązania wraz z pewnymi stratami w najbliższych miesiącach przekraczałyby samą cenę zakupu. W przypadku kiedy nawet zdrowe linie jak Lufthansa ubiegają się o fundusze publiczne, wszelkie zbędne wydatki wydają się wykluczone. Wszyscy się teraz sami ratują.

Każda firma miałaby rację próbować się wycofać z umowy w takich okolicznościach. Niech PGL się cieszy, że się nie pospieszył z zakupem, bo skutki mogłyby być katastrofalne dla narodowego przewoźnika. W przypadku niemieckiego rządu, dobrze bym się zastanowił czy w ogóle warto ratować tego Condora. Trudno mu będzie jednak uzasadnić pomoc Lufthansie a wała Condorowi.
gość_04510 2020-04-02 12:35   
gość_04510 - Profil gość_04510
@gość_6d5ec - gdyby głupota mogła fruwać to ty byś dźwignął na swych skrzydłach dużą linię lotniczą.
gość_ee3cb 2020-04-01 23:56   
gość_ee3cb - Profil gość_ee3cb
Gość 69ca3 zanim coś napiszesz to najpierw pomyśl , a potem pisz nie odwrotnie
gość_0a505 2020-04-01 23:20   
gość_0a505 - Profil gość_0a505
Minister finansów landu Hesja Thomas Schaefer popełnił samobójstwo. Sprawa może mieć drugie dno.
gość_6d5ec 2020-04-01 19:52   
gość_6d5ec - Profil gość_6d5ec
@ORDFlyer : wszystko bylo by ok jesli nie durny rzad pragnacy pokazac jacy to sa mocni, wykupuja znienawidzinych sasiadow. Moglo byc inaczej te dwa fundusze mogly to przejac a Polskie glupki przelicytowaly bo chcialy cos pokazac swiatu jak wstaja z kolan.

Tutajnie chodzi o narodowosciowe spory ale o rzetelny biznes taki podmioty gospodarcze nie powinny byc dopuszczane do licytacji - malo masz dziwnych konztraktow na autostrady do ktorych przewaznie po jakims czasie trzeba doplacac bo inwestor 'zle' przekalkuowal oferte i zamiast Polskie firmy wygrywaly Chinskie lub Wloskie. Dziekuje ale nie popieram takiego 'biznesu'.
gość_04dec 2020-04-01 18:34   
gość_04dec - Profil gość_04dec
Pożyczka to jeszcze nie wszystko. Sama wartość rynkowa Condora w obecnej sytuacji jest o wiele mniejsza i PGL powinien zjechać z ceną po odliczeniu pożyczki. Gdyby Niemcy byli w pozycji PGL to zdarli by z Polski skórę i jeszcze kazali by się cieszyć że chcą łaskawie tą linię kupić. Dlaczego Polska ma być taka łaskawa i hojna? Bądźmy mądrzejsi przed szkodą a nie po.
gość_69ca3 2020-04-01 18:26   
gość_69ca3 - Profil gość_69ca3
Nawet jak zapłacą odszkodowanie to i tak PGL na tym dobrze wyjdzie.
Jak PGL się wycofa to nie znajdą nowego inwestora, jak Condor padnie i wszyscy wylądują w Job Center to będą Niemcy musieli płacić wszystkim pracownikom 60% wynagrodzenia przez rok (ach ten niemiecki socjal), Condor to 4000 miejsc pracy bezpośrednio i pewnie 2 tyle pośrednio.
4000 pracowników * powiedzmy 4000 euro * 12 miesięcy to 200 mln euro netto + ubezpieczenie zdrowotne + utracone wpływy z podatków od Condora + mniejsze podatki (mniej zarabiam, mniej wydaje)
Wliczając 4000 pośrednich miejc można spokojnie można spokojnie 200 mln podwoić = 400 mln.
jak się nie zgodzą na 380 mln a pożyczyli im jeszcze 200 (z marną szansą na odzyskanie) to utopią jeszcze 400 = 1 mld euro
Umorzenie pożyczki obniża rangę tej ewentualnej skargi LH.
Chcąc nie chcąc, rząd Hesji jest w czarnej, zwłaszcza, że w kolejce jest też Lufthansa i jej pracownicy
adam7691 2020-04-01 18:14   
adam7691 - Profil adam7691
gość_6d5ec: a gdy wszystko co polskie padnie będę się cieszył, przecież nic tak nie cieszy Polaka, jak wtopa rodaka.
gość_b0c8e 2020-04-01 17:41   
gość_b0c8e - Profil gość_b0c8e
Myślę, że Niemcy skasują kary umowne, a Condona przejmie rząd niemiecki (bailout). I znów Polska będzie w plecy. Wysokość tych kar to pewnie najpilniej strzeżona tajemnica, a polscy prawnicy którzy puścili taką umowę mają spory problem.
zobacz link
ORDFlyer 2020-04-01 17:36   
ORDFlyer - Profil ORDFlyer
Umowa została ogłoszona około 24-ego stycznia. Prawie nic nie mówiono wtedy o koronawirusie, gdyż występował jedynie w Chinach. Pierwsze pojedyncze przypadki zanotowano poza Chinami dopiero w lutym. Trudno więc twierdzić, że PGL powinien był się spodziewać takiego rozwoju wirusa, kiedy generalnie wszyscy bagatelizowali sprawę. Zmiana warunków gospodarczych ze względu na wirus to jak najbardziej uzasadniony powód by się wycofać. Nie będzie żadnej kary, gdyż umowa na pewno uwzględnia różne ewentualności.

Dziwi mnie jednak postawa u osoby piszącej "Niemcy niech twardo staja na swoim i jesli mozliwe to staraja sie o odszkodowanie za ta niezrealizowana transakcje". Byłbym wstanie zrozumieć neutralność względem narodów. Chodzi w końcu o kwestie biznesowe, a podobno narodowości nie mają znaczenia w biznesie. Można na przykład uważać, że PGL zrobił Condorowi świństwo i ten powinien się ubiegać o odszkodowanie. Jednak komentujący nie odnosi się do przedstawicieli Condora, tylko wprowadza kwestie narodowe zupełnie zbędnie i staję po stronie obcego narodu. Było kiedyś określenie na takich i nie chodzi o kierowców volkswagenów.
gość_3145f 2020-04-01 15:15   
gość_3145f - Profil gość_3145f
Wlasnie podano informaqcje, ze Niemcy sa gotowi upanstwowic Condor-a i bedzie proba ratowania tej linii.
gość_13540 2020-04-01 13:33   
gość_13540 - Profil gość_13540
Proszę o szybką budowę CPK, o przekop Mierzei Wiślanej i milion samochodów elektrycznych !
gość_3fbf3 2020-04-01 12:43   
gość_3fbf3 - Profil gość_3fbf3
Spoko, prezes Glapiński mówi, że pieniędzy mamy więcej niż amerykańska rezerwa federalna złota. Dodatkowo są w bardzo poręcznej formie wirtualnych liczb, a nie kruszcu, który jest oczywistym przeżytkiem... No jakby wyglądały dopłaty rządu do lotowskich biletów repatryjacyjnych, gdyby nie takie ułatwienie...
gość_6d5ec 2020-04-01 11:56   
gość_6d5ec - Profil gość_6d5ec
Tlumaczenie jak frankowiczow 'sytuacja sie zmienial', widzialy galy co braly nic sie nie zmienilo bo kryzys wirusowy dotknal wszystkich w branzy lotniczej po rowno to nie jakas nagla wada towaru ktorej nie ujawniano przy sprzedazy to bylo wiadomo z gory i do tego sa jeszcze silne zwiazki pracownicze w niemczech ktore nie zgodza sie na polityke wobec pracownikow jaka prowadzi LOT /Ryanair dlatego zwina sie z terenu niemiec bo nie przechodza samozatrudnienia w takim stopniu jak oni by to chcieli/.

DO tego nalezy doliczyc jeszcze zobowiazania wobec niezwroconych platnosci klientom i druga ew. pozyczke od panstwa na czas az jasnie pan PGL sie wyplaci. Niemcy niech twardo staja na swoim i jesli mozliwe to staraja sie o odszkodowanie za ta niezrealizowana transakcje.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy