Chorzewski: Polskie lotniska długo kryzysu nie wytrzymają

Chorzewski: Polskie lotniska długo kryzysu nie wytrzymają Koszt utrzymania modlińskiego lotniska to miliony złotych w skali miesiąca niezależnie od liczby obsłużonych pasażerów a odbudowa ruchu lotniczego będzie trwała wiele miesięcy, twierdzi Leszek Chorzewski, członek zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin (MPL) Chorzewski zdradza, że z oficjalnego pisma Ryanaira wynika, że...
30/03/2020 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_b6ffa 2020-04-03 15:03   
gość_b6ffa - Profil gość_b6ffa
Modlin kto słyszał o takim Lotnisku ?
gość_9851a 2020-04-02 11:13   
gość_9851a - Profil gość_9851a
A nie będzie to szansa dla Wmi? Oglosic upadłość, podmiot ktory, nie chce dalej inwestowac (PPL generalnie musi szukac oszczednosci i pewnie moze zapomniec także o RDO) zostanie wykupiony przez reszte?
gość_04dec 2020-03-31 18:38   
gość_04dec - Profil gość_04dec
A najwyższy guru z Nowogrodzkiej zdecyduje że CPK i tak będzie i nikt nie ma prawa tego zmienić i koniec dyskusji. To że jego kaprys pogłębi kryzys finansowy związany z koronawirusem to nie jego problem bo jemu wolno wszystko. Brak słów na taką bezczelność i durny elektorat.
gość_abd57 2020-03-31 13:21   
gość_abd57 - Profil gość_abd57
@gość_2409c Toteż obecnej ekipie rządzącej koronawirus spadł z nieba. Mają idealne wytłumaczenie dlaczego nie realizować głupich obietnic. CPL? Sami widzicie, chcieliśmy, ale się nie udało przez epidemię. Recesja? My robiliśmy wszystko dobrze, ale wirus nas zaatakował. Zakup Condora? Już mieliśmy wykładać pieniądze na stół a tu nagle nas zaatakowała zaraza i musieliśmy was ratować.
gość_2409c 2020-03-31 09:51   
gość_2409c - Profil gość_2409c
A propos cpk czy rdo moze takie otrzezwienie przyda sie nam wszystkim ?
gość_13540 2020-03-31 07:34   
gość_13540 - Profil gość_13540
Poproszę o pilną budowę CPK ! Duży port lotniczy dla wielkiego LOT-u to być albo nie być dla dumnego narodu polskiego. Przy okazji przejmijmy Lufthansę.
gość_36ed5 2020-03-30 22:50   
gość_36ed5 - Profil gość_36ed5
gość_98fd7 Chyba cię trochę poniosło.Jeszcze może KTW, KRK i GDN zaczną latać z LCJ. Jak widać Warszawa ze względów biznesowych przyciąga przewoźników, ale również ze względu na to że tam mogą za pomocą PLL LOT prowadzić loty łączone. LCJ będzie lotniskiem dla low costów, ale tylko na tych najbardziej popularnych połączeniach. Żaden przewoźnik nie doprowadzi do dywersyfikacji lotów np. 2+1 kiedy może zaproponować pasażerom lepszą częstotliwość z jednego portu. Na tej samej zasadzie działają porty KTW i KRK. Gdzie KRK jest głównym portem na południu dla linii typu LH, AF, KLM czy BA. KTW są natomiast na lepszym miejscu niż LCJ.
W obecnej sytuacji przychodzi nam czekać! Trudny test dla Polskich lotnisk szczególnie dla tych najmniejszych, ale również dla WMI, WAW gdzie wszystko będzie zależeć od jednego gracza. Trudną sytuacje ma także KRK, skąd lata bardzo dużo turystów szczególnie tych przylotowych. W KTW odwrotna znowu sytuacja,natomiast lotnisko jest dobrze przygotowane bo ma istniejąca dobrą infrastrukturę. W KRK może teraz będą mieli trochę czasu na budowę pasa lecz pytanie za co go budować? W GDN za to rozbudowa na wyrost szczególnie terminal, w którym po epidemii będzie można obsłużyć ruch z Szczecina, Bydgoszczy, Olsztyna,Poznania i pewnie się wspomniana Łódź też się zmieści !
Jeszcze niedawno wszystko pędziło z zawrotną prędkością...!
Nie trzeba wojen by zatrzymać cały świat obecnie wystarczy Wirus!
gość_98fd7 2020-03-30 22:35   
gość_98fd7 - Profil gość_98fd7
gość_3ff2b: Nie wiem czy tą mądrość, czy po prostu padło akurat na LUZ i RDO. Fakt jest taki, że lepiej dla kieszeni pidatnika, że lotniska w Białymstoku nie ma. Im mniej nierentownych portów tym lepiej.
gość_3ff2b 2020-03-30 20:08   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Przemysł turystyczny w obecnej formie to jest kompletne nieporozumienie. Konstrukcja niestabilna na wielu płaszczyznach. Skrajnie podatna na kryzysy polityczne, ekonomiczne, klimatyczne, zdrowotne... Stracą turystyczne fabryki w Egipcie, zyskają agroturystyki i pensjonaty w Bieszczadach. Stracą linie lotnicze, zyskają przewoźnicy autobusowi i kolejowi w kraju.

Zachodnie społeczeństwa "tylko płacą za tę zabawę." - pytanie jaką część kosztów. Wygląda na to że nie za dużą. Teraz będzie chwila prawdy. Jeśli płacili i było to opłacalne, to będzie kontynuowane gdy pandemia osłabnie.

Mam nadzieję że nastąpi odwrót od globalizacji w obecnej formie. Chodzi też o rolę Chin. Sądzę że nastąpią przesunięcia w sojuszach, USA i Rosja zwrócą się przeciw Chinom.
adam1987 2020-03-30 16:18   
adam1987 - Profil adam1987
@gość_3ff2b: w czasie II wojny światowej, to jednak branża wyglądała zupełnie inaczej. Promil ludzi w ogóle latał i nie miało to takiego wielkiego znaczenia dla gospodarki. W obecnych czasach turystyka, jako branża, jest jednym z najważniejszych źródeł dochodów dla państw i społeczeństw. Bez lotnictwa turystyka sobie nie poradzi. Także biznes na tym cierpi, bo wbrew pozorom nie wszystko da się załatwić na przysłowiowym Skype
gość_185c2 2020-03-30 16:16   
gość_185c2 - Profil gość_185c2
gość_3ff2b: Zachodnie społeczeństwa nie "uważają że im się należy prawo do masowego podróżowania", tylko płacą za tę zabawę. Każdy inny też może zapłacić. A jak nie ma z czego, to już zupełnie inna sprawa...
gość_3ff2b 2020-03-30 14:07   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
"Największy kryzys lotnictwa cywilnego w jego stuletniej historii" - taaak druga wojna światowa to był jednak rozwój, można było polecieć Ju-52 z Berlina do Stalingradu a jak się miało trochę szczęścia to nawet z powrotem?

Cały ten boom był chory. Nie chodzi nawet tylko o to że dla ludzkości byłoby zdrowiej gdyby były izolowane populacje. Tak jak np Majowie upadli a życie w Europie toczyło się niezależnie od tego. Ale już w czasach średniowiecza dżuma dostała się do Europy z Chin, mimo że nie było samolotów i masowych podróży.

Ale nie jest normalne że zachodnie społeczeństwa uważają że im się należy prawo do masowego podróżowania gdzie zechcą. Obciążenie środowiska, niszczenie miejsc docelowych, zwiększanie zadłużenia państw i firm... ja tam się nawet cieszę z tego że na razie koniec.

Co to znaczy "bankructwa"? Spółki pewnie upadną ale lotniska będą działać w jakiejś formie tam gdzie to będzie mieć uzasadnienie? Podziwiam mądrość Białegostoku że nie wszedł w swój Airport!
gość_ee3cb 2020-03-30 12:38   
gość_ee3cb - Profil gość_ee3cb
gość 8b70a
Lublin i Łódź to będą pierwsze bankructwa po koronowirusie
gość_98fd7 2020-03-30 10:47   
gość_98fd7 - Profil gość_98fd7
gość_8b80a: Bankructwo Modlina byłoby bardzo smutną wiadomością. Gdyby do niego doszło jedną sensowną alternatywą byłaby LCJ. Nikt z Warszawy nie będzie jeździł do LUZ, co warszawiacy już pokazali (RDO). LCJ tymczasem to świetna lokalizacja i gotowa infrastruktura. Gdyby Ryan zaoderował stamtąd tyle co z WMI, to paxów miałby z Warszawy, Łodzi, Poznania i Wrocławia. Także potencjał bardzo duży. BZG to osobna kwestia. Lotnisko raczej tylko dla Torunia i Bydgoszczy.
gość_8b80a 2020-03-30 10:27   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
Bankructwo Modlina by uzdrowiło sytuację w Lublinie i Łodzi oraz pomogło Bydgoszczy. W aglomeracji warszawskiej mamy nadpodaż.

Historycznie poszło tak, że LOT upierał się przy absurdalnie wysokich cenach biletów. Powstała więc presja społeczna na wpuszczenie LCC do Warszawy. I powstała Etiuda z opłatą 30 zł. To groziło bankructwem LOT-u, więc Etiudę zamknięto. I powstała alternatywa, akceptowana przez ówczesne kierownictwo LOT-u, czyli Modlin.

Zbudowano Modlin, LCC wyleciały z Okęcia, był problem z pasem więc tylko Ryan wrócił do Modlina. I się zaczęło: wielka ekspansja LCC. Linie masowo odbierały pasażerów narodowemu przewoźnikowi. Ryan planował 6 mln paxów, zaś Wizz rozwijał się w WAW. To znowu groziło bankructwem LOT-u, więc obecny prezes zaatakował LCC administracyjnie: zablokował rozbudowę Modlina i budowę torów, zaś w przypadku Wizza poszła seria cisza nocna znienacka, mimo już sprzedanych biletów i potem po ułożeniu nowej siatki zakaz tankowania.

Swoją grę grał MOL: on mógł bez najmniejszego problemu wykończyć LOT otwierając połączenia z WAW. Ale chciał po bankructwie LOT negocjować opłaty z pozycji siły. Do tego potrzebne mu było drugie lotnisko. Dlatego parł do rozbudowy Modlina do 6 mln. Jednocześnie błędnie oszacował atrakcyjność lotnisk: okazało się, że Wizz latając z WAW może zarabiać więcej, mimo płacenia 55 zł więcej za paxa. Ale to był czas, gdy Varadi unikał konfrontacji z Ryanaem, więc generalnie zarabiali Wizz i Ryan. To się zmieniło wraz systematycznym rozwojem Wizza w WAW, a wraz z wejściem do Krakowa Wizz zdecydował się na otwartą walkę również w aglomeracji warszawskiej. To sprawiło, że jest bardzo prawdopodobne, że Ryan ponosi straty w Modlinie.

Uzdrowienie sytuacji jest proste: Ryan może przenieść samoloty do miast, które za to zapłacą. 3 mln paxów dla Łodzi, Lublina, czy Bydgoszczy to game changer, a w związku z kryzysem dopłaty od samorządu to bardzo atrakcyjne, stabilne źródło przychodów i dochodów. Zresztą Ryan zawsze dopłaty lubił. A samorządy będą mogły kupić bazy po cenach, o których w 2019 mogły sobie tylko marzyć.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy