Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_58f6d
2015-03-14 15:03
Moi drodzy dość dużo widzę komentarzy na temet tego czy Ił 62 w drodze do USA miał międzylądowanie i gdzie. W tamtych czasach akurat latałem do Stanów tak na Ił 62 potem Ił 62M, następnie B767 a obecnie B787. Ił 62 w drodze do Nowego Jorku miał międzylądowanie i nie w Szkocji ani nie na Islandii, międzylądowanie było w Nowej Fundlandii w Kanadzie na lotnisku w Gander. Nawet w filmie Katastrofa w Przestworzach Kapitan Tomasz Smolicz opowiada o tym jak przebiegał w tamtych czasach lot do USA. Pozdrawiam wszystkich na forum
krzysiek-wro
2010-03-15 20:20
that: w tamtych czasach LF nie miał żadnego znaczenia. Każde połączenie LOT było uważane za prestiżowe i było utrzymywane bez względu na koszty.
4tech: Pomylilem wypadek, z drugim LOTem ktory lecial z WAW do JFK. Teraz mam odpowiedz, dlaczego LF byl taki niski na tym locie.
4tech: ale Kargul i Pawlak wrócili i nawet repatrianta z sobą przywieźli :D
A mi sie wydaje, ze dlatego ze malo osob bylo w stanie sobie pozwolic na bilet lotniczy w tamtych czasach, a LOT wolal latac z 40% LF niz obnizyc ceny. Pozostalem "60%" poplynela 'Stefanem Batorym' za polowe ceny przez dwa tygodnie do Nowego Jorku ;) Pozatym, nawet dzisiaj szukajac taniego polaczenia z usa do KRK, oferta LOTu jest jedna z najdrozszych jakie moge wybrac...
Jeszcze jedna rzecz/sprawa, w tamtym okresie wiecej ludzi "wylatywalo" z PRL-u niż przylatywalo. Jest artykuł w Niusliku na temat o którym pisałem w poprzednich postach w tym wątku....który potwierdza to o czym pisałem a mianowicie ze nie tylko " balszoj technika" zawiodła ale również postępowanie ówczesnych "sternikow" PLL LOT oraz PRL.... szkoda tylko tych pasażerów w obydwu samolotach- Kopenik i Kosciuszko..[*]
krzysiek-wro: to prawda. Dolary wtedy były po 70-90 złotych (oczywiście na czarnym rynku, bo po oficjalnym kursie przy wyjeździe w NBP można było kupić tylko dziesięć dolarów). Czyli w przeliczeniu przeciętna pensja to było 20 dolarów. Bilet krajowy lotniczy kosztował wtedy około 500 złotych a bilet WAW-LHR-WAW 1700 zł czyli około jednej pensji. Nie mam pojęcia ile kosztował bilet do USA ale z pewnością była to wielokrotność przeciętnej pensji i mało kogo było stać nawet na sam bilet.
krzysiek-wro
2010-03-15 19:22
that: LF było słabe bo w tamtych czasach niewielu rodaków miało dostęp do paszportu, nie wspomnę o spełnieniu warunków wizowych. Dolary były dla nas niewyobrażalnie drogie.
To strasznie mial slaby LF, jesli tylko 77 paxow do JFK lecialo, no a zalogi az 10 osob? LOT-owki IL-62 zabieral 185 paxow w dwoch klasach. Cale szczescie, ze tego dnia nawet polowa z nich nie leciala.
merlin31
2010-03-14 21:02
a mówią że 767 takie nieekonomiczne a one na jednym tankowaniu taki kawał przelecą :D
wlasnie na polsat news jest na temat o ktorym pisalem reportaz/dyskusja...
merlin31 767 nie potrzebuje dobierania paliwa ani miedzyladowania techniczego:)
merlin31
2010-03-14 19:40
teraz tez trwa krócej :)
markof...i ja sie z tym zgadzam, ale ja w tamtych czasach zylem i widzialem jak pewne rzeczy/sprawy/tematy przebiegaly, jak powstawaly buble etc...wiec wcale bym sie zdziwil jesli ten raport/dokument mowi prawde..jak i tez jest "zrobiony na zlecenie".....ale jest cos na rzeczy....[*]....
fakt tankowanie paliwa mogło byc tylko w drodze do JFK, z powrotem nie bo rejs trwał o godzine krocej z zachodu na wschod niz odwrotnie.
4tech: między prawdą a Bogiem czasy wtedy były takie że nie chce mi się wierzyć w rzetelność badań i analiz tej katastrofy.Takie śledztwo mógł przeprowadzić ktoś na zlecenie Moskwy. Poza tym wiadmomo jak to w takich sytuacjach jest, każdy próbuje zrzucić odpowiedzialność na drugą stronę aby zachować dobry wizerunek i pieniądze.
madeju..podalem w jakich przypadkach to miedzyladowanie mialo miejsce, po czesci przyznajac Tobie racje....ze bylo, jednakze nie zawsze i nie na kazdym locie za ocean...
4tech: mimo tych parametrów które podajesz miedzyladowanie w przypadku iła 62 było w przypadku iła 62m juz nie. jurek: w latach 70 i 80 iły 62 regularnie latały do LHR to jedna z niewielu destynacji europejskich gdzie były uzywane iły 62/62m na zmiane z Tu 134 które zastapiły na tej trasie z pocztakiem lat 70 iły 18 turbosmigłowe. Oczywiscie ze lecac do LHR jak i innego lotniska docelowego w europie czy USA ił 62 miał tankowanie paliwa na powrót to normalne i do tego sie stosowano. Apropo ostatnie zdjecie "kościuszki" na miesiac przez katastrofą zostało zrobione własnie na LHR 18 kwietnia 1987 niecały miesiac pozniej 9 maja zakonczył swoj zywot w lesie kabackim.
markof..: pozwolisz ze cos Ci zacytuje....
"..Według tych dokumentów, ma to związek z oszczędnościami czynionymi w latach 70., odnoszącymi się głównie do przedłużonego czasu eksploatacji silników samolotów, nie wysyłania ich do radzieckiego serwisanta w przypadku problemów technicznych i prób naprawiania ich we własnym zakresie oraz do przeciążania silników poprzez starty z maksymalną ilością paliwa, by oszczędzić na tankowaniu na Zachodzie. Wyniki tego śledztwa uzyskały jednak w latach 80. klauzulę tajności, a w powszechnej opinii winę za katastrofę "Kopernika" ponosi wyłącznie radziecki producent. .." dokumenty znajduja sie IPN-ie...