×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Opinie: Koronawirus zmienia wszystko. Co dalej z LOT-em i CPK?


Pandemia koronawirusa to punkt zwrotny w historii branży lotniczej. Przy tej okazji warto wrócić do fundamentalnych pytań i zastanowić się na sensownością kosztownych projektów.

20/03/2020 09:30
gość_7973b - Profil
gość_7973b
  

gość_4e986 - Profil
gość_4e986
  
gość_8b80a

Ty jesteś gościu niemożliwy. Wszyscy są debilami tylko nie twoje "tezy" o braku zarabianiu o przesiadkach i konieczności przejścia na A321 XLR. LH głupia, bo ma hub w MUC i FRA, a nie w DUS. Alitalia też przez lata się nie skapnęła, że MXP jest ważniejsze od FCO, a LOT już dawno powinien olać WAW, robić hub w KTW/KRK, a najlepiej niech lata p2p...
03/04/2020 08:34  

gość_21337 - Profil
gość_21337
  
Oj biedny ten Radom. Nawet teraz tak wielu "fachowcom" uwiera w gardle niczym kość. Budujcie, na nic nie zważajcie. To ruszy na 100 procent, bo ten kryzys kiedyś się skończy.
02/04/2020 21:03  

gość_e8299 - Profil
gość_e8299
  
LOT I CPK to szansa na wielki wzrost gospodarczy po okresie pandemii
01/04/2020 02:32  

  
gość_8b80a: zbawca polskiego lotnictwa
24/03/2020 09:41  

gość_13384 - Profil
gość_13384
  
Według mnie debatowanie nad sensownością kosztów wydanych w ramach akcji związanej z korona wirusem jest kompletnie zbędne,przecież najważniejsze było to żeby sprowadzic wszystkich obywateli Polski do kraju,inne rzeczy są zbędne.Jak kryzys się skończy,lotniska znowu będą pełne,ludzie znów będą podróżować a koszty przeznaczone na np.akcje lot do domu,zwrócą się ze zdwojoną siłą.
23/03/2020 22:24  

gość_fa3e6 - Profil
gość_fa3e6
  
Uważam, że kryzys jak każdy przedtem minie, i ruszy z kopyta do przodu. Po chwilowym zastoju ludzie wrócą do podróżowaniu. To pewne jak dwa razy dwa jest cztery.
I lotniska, nowe i duże, będą potrzebne nadal. A może nawet bardziej? Bo będziemy chcieli wszystko nadrobić.
Obecna sytuacja nie może być przeszkodą w dokończeniu projektu CPK. To lotnisko jest dla Polski po prostu niezbędne.
23/03/2020 11:15  

  
Zacznę od tego, że życzę narodowemu przewoźnikowi jak najlepiej. Przede wszystkim jest to wysoce nieodpowiedzialne budować od nowa odległe lotnisko, kiedy jest realna możliwość rozbudowy istniejącego. Wbrew stwierdzeniom partii rządzącej, Okęcie nie jest w "centrum miasta" i wystarczy wykupić niezamieszkały tereny i zmienić trasę obwodnicy by zwiększyć przepustowość o drugie tyle.

O Radomiu można zapomnieć, bo żadna linia dobrowolnie tam się nie wyniesie. W 2023 roku wygaśnie korzystna dla Ryanaira umowa w Modlinie. Na ten termin można już zacząć rozbudowywać terminal do poziomu np. Katowic i doprowadzić do niego tory kolejowe. Jak już LCC się tam przeniosą, niech samorząd się boryka z dalszą rozbudową Modlina.

Przejmując przepustowość dotychczas zajętą przez LCC, Lot mógłby zwiększyć się do 15-20 milionów pasażerów rocznie. Wymagałoby to jedynie dobudowę pirsu południowego. W między czasie można zacząć budować drugi pas wraz z terminalem. Cały projekt za pewne powstałby prędzej niż CPK.

Jeśli w perspektywie 10-20 lat maksymalnie rozbudowane WAW+WMI nie wystarczyłyby, dopiero wtedy warto rozmawiać o CPK. W innym razie, CPK naraża Lot na ostrą konkurencje ze strony LCC. Przetrwa albo nie przetrwa, ale Lot korzysta z restrykcji slotowych i dodatkowa konkurencja na pewno nie przyczyni się do sukcesu.
22/03/2020 21:50  

gość_3ff2b - Profil
gość_3ff2b
  
Niemcom niezwykle by się opłacała budowa tego absurdalnego Misia. Oni produkują ogromnie dużo specjalistycznego drogiego sprzętu: rękawów, pojazdów gaśniczych, sortowni bagażu, autobusów lotniskowych, nie mówiąc o schodach ruchomych i windach. A potem by to zgniło na świeżym powietrzu...
22/03/2020 20:02  

gość_8b80a - Profil
gość_8b80a
  
@gość_dd4cb

Nie ulegaj propagandzie rządowej. CPK to przede wszystkim projekt anty-regionalny. A już absolutną bzdurą jest lansowana w TVP teza, że CPK to konkurent BER. CPK to potencjalny konkurent MUC i FRA, a także PEK, PKX, SVO oraz PHL, ORD, BOS i można długo wymieniać. Gigantyczna konkurencja ze strony najbogatszych miast świata to kolejny powód by tego zbędnego i szkodliwego lotniska nie budować.

Rozwiązaniem jest rozsądna rozbudowa portów regionalnych, nakłady na polepszenie komunikacji do portów regionalnych i w szczególnych przypadkach specustawy ułatwiające rozbudowę portów regionalnych i ograniczenie absurdalnych odszkodowań. Plus rozbudowa Okęcia z zachowaniem limitu 560 plus hałas.

W przypadku Poznania należy oddać Krzesiny na cele cywilne, a Ławicę przeznaczyć na deweloperkę i tereny wypoczynkowe.

I zanim kogoś oskarżysz o bycie zdrajcą i sprzedawczykiem to zastanów się czy sam nie jesteś ŁATWOWIERNYM ulegającym propagandzie IDIOTĄ!!!
22/03/2020 11:51  

gość_dd4cb - Profil
gość_dd4cb
  
Uchu... ale znaffców... a może lobbystów i artykuł na zamówienie? Koronawirus nie odwróci trendu w lotnictwie. Nie sprzedawajcie się Niemcom za kasę i nie piszcie takich bzdur. Niemcy zrobią wszystko, żeby ich pozycja pozostała nienaruszona, łącznie z urabianiem opinii, ładując kasę na grę na rozbudowę Okęcia. Ci, którzy są za rozbudową Okęcia, to zdrajcy i sprzedawczyki!
22/03/2020 10:25  

gość_bc853 - Profil
gość_bc853
  
gość_185c2: A jakim problemem jest zbudowanie drugiego pasa startowego (który w tej sytuacji i tak by musiał powstać) i remont obecnego. Do tego terminal mógłby powstać kompletnie nowy, przy czym aktualny mógłby pozostać dla LCC (jeśli takowe dalej by tam latały) lub GA (w przeciwnym wypadku). Ponadto niewiele by wystarczyło żeby pociągnąć linię kolejową do lotniska. Kolejna oszczędność wynika z tego, że nie trzeba byłoby utrzymywać czterech portów lotniczych na Mazowszu.
20/03/2020 19:08  

gość_8b80a - Profil
gość_8b80a
  
@adam1987

Z punktu widzenia bogactwa to raczej ani Kinszasa, ani Warszawa, ani Kraków, ani Budapeszt. Dusseldorf doskonale nadaje się na wielki hub, tylko miał pecha bo ruch rozłożono na dwa lotniska, poza tym Lufa bała się kanibalizacji FRA. Zaś Air Berlin rozpoczął od BER i zbyt późno rozpoczął rozwój DUS, poza tym miał zbyt niski udział w rynku, a hub wymaga warunków zbliżonych do monopolu. Zresztą Lufa po wycofaniu A380 prawdopodobnie jednak hub w DUS zbuduje, bo już odkryli że na przesiadkach tracą.

Na wielki hub doskonale nadaje się Mediolan, tam problemem był podział na Malpense/Linate i słabość Alitalii.

W aglomeracji warszawskiej już w 2019 gołym okiem (redukcja w Modlinie i słabe wyniki LOT-u mimo niemal monopolu) było widać olbrzymią nadpodaż, ze względu na ograniczone dochody i ograniczony catchment area.

A rozkład wkleiłem, bo nie każdy od lat czyta forum, tak jak Ty.
20/03/2020 18:57  

gość_f4027 - Profil
gość_f4027
  
@gość_185c2: Piszesz bzdury. Nikt nie będzie rozbierał nowa wyremontowanej drogi startowej. Droga startowa jak i płyty postojowe zostały już wyremontowane. Latem nocą w Modlinie droga startowa była zamknięta i był prowadzony jej remont. Modlin jest blokowany i mimo to udało się przeprowadzić remont drogi startowej.
20/03/2020 18:56  

gość_3ff2b - Profil
gość_3ff2b
  
Niedawne 100% to będzie za chwile 30%. To był szczyt koniunktury, która raczej się nie powtórzy przez najbliższe lata. Poza tym nawet gdyby zbudować pasy startowe od nowa, to i tak będzie bez porównania taniej niż zaczynać od zera.
20/03/2020 18:07  

gość_185c2 - Profil
gość_185c2
  
gość_bc853: Już wielokrotnie wałkowano, że inwestowanie w Modlin nie daje żadnych oszczędności. W Modlinie wszystko pracuje na 100%. Brak jakichkolwiek rezerw, a płaszczyzny dopuszczone do ruchu lotniczego (droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe) zbliżają się do swej śmierci technicznej - wkrótce trzeba będzie je rozebrać i zbudować od nowa. To gdzie chciałbyś szukać oszczędności? Trudno mi sobie wyobrazić, z jakich powodów można tego ciągle nie rozumieć. Nawet FR ograniczył w ostatnim roku oferowanie z tego lotniska.
20/03/2020 16:19  

gość_3ff2b - Profil
gość_3ff2b
  
Cała ta koncepcja nie ma żadnego sensu i wszyscy to dobrze wiedzą. Najbardziej się dziwię tym którzy uwierzyli że ma szanse być zrobione cokolwiek więcej oprócz wycięcia drzew i powołania Zarządów, Rad Nadzorczych i Ciał Eksperckich. Wzrost był napędzany emisją pustego pieniądza, nie mógł trwać wiecznie i musiał się załamać. Do tego zachód ogólnie słabnie. Polska ma ponoć raczej nie dążyć w stronę totalnej wielokulturowości, więc skąd ten ruch by się miał brać? Marzenia... Linie lotnicze to raczej słaby generator wielkich zarobków, bardzo podatne na koniunkturę i zdarzenia losowe, ogromna konkurencja, wielka zależność od kosztów paliw. No ale co sobie pomarzyliśmy to nasze :) Z mierzeją podobna bajka, to taki CPK w skali mikro, można sobie popatrzeć.
20/03/2020 15:59  

  
@gość_8b80a: uczepiłeś się tego rozkładu ludności. To nie liczba ludności jest najważniejsza, a bogactwo społeczeństwa i zależności biznesowe regionu z innymi regionami w kraju i na świecie. Ani Kinszasa, ani Dusseldorf nie są odpowiednimi miejscami na gigantyczne lotniska, choć ludzi tam cała masa. Tak się składa, że warszawa jest stolicą biznesowo-finansową kraju, a lotnisko bliżej Łodzi jest dodatkowo lepiej usytuowane niż Modlin dla reszty kraju. Lepszego miejsca raczej w Polsce się nie znajdzie...pytanie tylko czy koszty tego rozwiązanie nie są zwyczajnie zbyt wysokie.
20/03/2020 15:49  

gość_c3ded - Profil
gość_c3ded
  
Mam nadzieję, że Lufthansa upadnie i przestanie sponsorować ten portal.
20/03/2020 15:48  

gość_8b80a - Profil
gość_8b80a
  
CPK nie miał sensu przed epidemią, bo w aglomeracji warszawskiej mamy nadpodaż i CPK ignoruje rozkład ludności w Polsce. A uwolnienie slotów w aglomeracji warszawskiej (w sytuacji bez wirusa) pozwoliłoby Wizzowi doprowadzić LOT do strat w ciągu maksimum dwóch lat.

50 km 100 km 150 km 180 km

CPH 2.4 mln 3.3 mln 4.1 mln 5.4 mln
BER 4.1 mln 5.8 mln 10.0 mln 13.7 mln
PRG 2.0 mln 4.8 mln 9.6 mln 13.2 mln
VIE 2.4 mln 4.7 mln 8.9 mln 12.1 mln
BUD 2.9 mln 4.9 mln 8.3 mln 11.2 mln
KBP 3.4 mln 4.5 mln 6.4 mln 7.9 mln
LWO 1.4 mln 3.4 mln 7.0 mln 9.4 mln

WAW 2.9 mln 5.0 mln 8.9 mln 11.9 mln
KRK 2.4 mln 8.2 mln 13.4 mln 16.9 mln
GDN 1.4 mln 2.5 mln 5.1 mln 6.2 mln
KTW 3.6 mln 8.5 mln 13.6 mln 18.2 mln
WRO 1.4 mln 4.2 mln 9.0 mln 14.7 mln
POZ 1.4 mln 3.2 mln 7.6 mln 10.0 mln
CPK 2.7 mln 6.0 mln 9.4 mln 12.6 mln

20/03/2020 12:40  

gość_bc853 - Profil
gość_bc853
  
gość_f85c7: A ja wciąż nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego właśnie WMI nie mógłby w przyszłości przejąć rolę centralnego lotniska dla Polski ? Potencjalne korzyści podobne, jak przy CPK, ale dużo niższe koszty inwestycji.
20/03/2020 12:30  

reklama
reklama
  


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie