LOT: Źródła czterech lat wzrostów

LOT: Źródła czterech lat wzrostów Pod koniec 2019 r., po raz pierwszy w swojej ponad 90-letniej historii, LOT przewiózł 10 mln pasażerów w ciągu jednego roku kalendarzowego. Spółka zorganizowała małą uroczystość na Lotnisku Chopina. Historycznym, 10-milionowym podróżnym okazała się pasażerka udająca się z Warszawy do Amsterdamu. Prasa informowała o wielkim sukcesie LOT-u a prezes Rafał Milczarski...
03/01/2020 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_4ec33 2020-01-06 09:09   
gość_4ec33 - Profil gość_4ec33
Wskaźniki typu load factor, obroty na sprzedaży, czy liczba przewiezionych pasażerów to są wskaźniki polityczne. Propagandowe. Policzcie rzeczywiste wyniki finansowe, takie jak EBITDA czy zysk. Bardzo niepokojąco wyglądały sprawozdania LOTu, gdzie wynik był osiągany w kolejnych latach dzięki zmniejszeniu amortyzacji, tarczy podatkowej, czy różnicom kursowym. Czyli wirtualnie. Ciekawe byłoby przeliczenie efektywności biznesu, czyli np. przeliczyć wpływ jednostkowy na jednego pasażera, ale uwzględniając loty dalekodystansowe, oraz to, że pasażer jest liczony dwukrotnie jeśli dolatuje na rejs dalekodystansowy. Wskaźniki takie jak load factor i liczba pasażerów łatwo poprawić obniżając ceny, z czego jako pasażer cieszę się, ale jako podatnik już nie. Przeliczcie proszę czy jako Polska zarabiamy na tym?
gość_7ac35 2020-01-06 00:27   
gość_7ac35 - Profil gość_7ac35
Otoz to - finanse. Na wszystko napisane wczesniej trzeba patrzec przez pryzmat zarobionych pieniedzy. A z tym chyba juz tak dobrze nie jest. Fajnie gdyby pasazer.com pokusi sie o taka analize ktora uwzgledni wyniki finansowe i porowna je do innych linii z Europy. Rowniez do tych o podobnej wielkosci
gość_21da3 2020-01-05 13:46   
gość_21da3 - Profil gość_21da3
Linia lotnicza to nie komunikacja miejska, która jest utrzymywana w dużej mierze ze środków publicznych, to komercyjne przedsiębiorstwo, które musi się samo utrzymywać. Zamiast zatem trąbić o sukcesach w postaci setek nowych połączeń, liczby samolotów i przewożonych pasażerów, podstawowym kryterium oceny powinny być wyniki finansowe.
Przykład OLT chyba najlepiej pokazał jak to działa. Na początku zachwycano się dynamika rozwoju siatki, liczby połączeń, czy mitycznego „oferowania”, a także snuciem urojonych wizji przyszłości, wprost proporcjonalnych do wielkości reklam. A samoloty przecież w dużej mierze latały pełne. I co? Oczywiście, porównanie wprost jest bez sensu, bo skala jest zupełnie inna, ale warto pamiętać, ze nie liczba foteli, lotnisk czy nawet przewiezionych pasażerów gwarantują sukces linii lotniczej.
gość_839c4 2020-01-04 20:11   
gość_839c4 - Profil gość_839c4
Genialny (w swoim mniemaniu) pan prezes M zwany w firmie pieszczotliwie "Grubaskiem" szybko się uczy, ale nie przerabiał jeszcze jednej do=syć istotnej lekcji w swojej szkole biznesu lotniczego. Temat tej lekcji to "Co robić w trudnych czasach kiedy się wcześniej przeinwestowało flotę podczas dobrej koniunktury na rynku". Bo jak dotąd to żaden operator przed nim tego problemu nie zdążył rozwiązać przed swoim upadkiem. A kryzys na rynku chyba zbliża się , nawet jakby nieco szybciej od wczorajszego wydarzenia w Iraku - wystarczy popatrzeć co się dzieje z cenami paliwa.
gość_23b33 2020-01-04 15:04   
gość_23b33 - Profil gość_23b33
gość_0e1fe

a ty jesteś wróżbita że wiesz ile LOT zarobił w 2019? :-)
LOT zarobił w 2016 i 2017. W 2018 był zysk na poziomie 45 mln a w 2019 być może będzie strata.
Przy wzroście sprzedaży spadek zysku. Co będzie gdy sprzedasz się wypłaszczy? Albo nawet teraz gdy ropa gwatownie idzie w górę?

Mielczarski może opowiadać różne bajki czego to on nie zrobił a prawda jest taka że było kilka lat bardzo niskich cen paliwa i większośc linii na świecie zarobiło najwięcej w historii. Za ostatnie 4 lata linie lotnicze zarobiły więcej niż przez poprzednie 70 lat.
Za lata 2007-2014 straty linii lotniczych wyniosły 20 mld dolarów. W 2016 i 2017 zysk był między 35 a 40 mld dolarów. Później trochę spadł. W 2019 około 28 mld.

gość_0e1fe 2020-01-04 13:33   
gość_0e1fe - Profil gość_0e1fe
gość_4ccd0

Komentarzy nie będę czytał bo zawierają nie potwierdzone niczym bzdury, tak jak cała twoja wypowiedź.
Lot rzeczywiście otrzymał pomoc publiczną w 2013r po kilku latach nieudolnego zarządza
w dwóch transzach, 400 i 127 mln zł, razem 527 mln.
Razem to jest nie 100PLN tylko 15 PLN przypadające na każdego Polaka.
W dodatku w latach 2016-2019 LOT zanotował zysk netto w kwocie 700mln zł. To trochę więcej niż pomoc jaką uzyskał.
gość_4ccd0 2020-01-04 13:15   
gość_4ccd0 - Profil gość_4ccd0
Koleżanko czy kolego poczytaj nawet w komentarzach ile do tego sukcesu doplaciles.
Bo jak na razie to każdy Polak co najmniej 100 PLN w LO umoczyl i na razie nie zanosi się by to się zwrocilo
Däne finansowe są ogololnie dostepne tylko trzeba je połączyć dotacja, pożyczka, leasing, kapitalizacja, obniżka, ograniczenia środowiskowe itp itd.
gość_0e1fe 2020-01-04 12:42   
gość_0e1fe - Profil gość_0e1fe
gość_4ccd0
A kiedykolwiek zaglądałeś do finansów LOTu, czy tak sam dla siebie sobie gadasz?

adam7691
Pudelek pisał o finansach, po za tym one są publicznie dostępne w formie elektronicznej na ekrs.
adam7691 2020-01-04 12:37   
adam7691 - Profil adam7691
gość_4ccd0: tylko jedno pytanie, skąd masz dane finansowe, że mogłeś się w nich zagłębić, chyba pudelek nie publikował
gość_4ccd0 2020-01-04 11:14   
gość_4ccd0 - Profil gość_4ccd0
Rozwój LOTu cieszy, tylko jak człowiek się zagłębi w jego finansach to już tak wesoło nie jest, sukces na sterydach
gość_b1c8d 2020-01-04 00:37   
gość_b1c8d - Profil gość_b1c8d
Naprawdę mam z czego być dumni. Nie tak dawno temu LOT tylko miał dalekodystansowe rejsy do NJ, Chicago i Toronto i flotę 5 B 767. Teraz lata do Singapur, Miami, LA, Miami, Pekin A i B, Seul, Tokio, Delhi, Sri Lanka i już nie długo San Francisco i Waszyngton. A widać ze do dopiero początek. Brawo dla wszystkich w Locie. Wasze osiągniecie jest mega.
gość_a0db9 2020-01-03 20:47   
gość_a0db9 - Profil gość_a0db9
Typowo lemingowy opis świata, na tej zasadzie można stwierdzić, że przed 2015 nie kradli na rympał podatku vat tylko odkładali na państwowych kontach i z tej kasy nowa władza ufundowała maluczkim comiesięczne wypłaty
gość_0e1fe 2020-01-03 18:32   
gość_0e1fe - Profil gość_0e1fe
gość_3145f
Ulotkowy zasięg A-321XLR jest mocno naciągany. Jest kosztem sztucznego zwiększenia MTOW do 103 ton, bez zwiększania powierzchni skrzydeł, przez co w początkowej fazie lotu pali paliwo jak smok.
Dopóki nie będzie nowej generacji samolotów w o powierzchni skrzydeł 150-200 m2 zapomnijmy o lotach transatlantyckich z Polski na samolotach wąskokadłubowych.
gość_3145f 2020-01-03 17:53   
gość_3145f - Profil gość_3145f
No dobrze, a teraz czekamy co bedzie dalej. Zyski 2019 i decydujacy bedzie rok 2020.
Jesli LOT podejmie dobre decyzje flotowe i jakims cudem zalata dziure po nieistniejacych 737Max, jesli pozbedzie sie chorego Budapesztu, ktory pali kase i to coraz wieksza.
Trzeba sie rozejrzec za jakims samolotem, ktory bylby optymalny dla LOT-u, takim wydaje sie na pewno A-321XLR
Ale, realia sa jakie sa, mocarstwowe zapedy i sztuczne utrzymywanie wegierskiego rynku przy wielkich stratach, teraz plany trzech 777 i plejada uzywanych, wypozyczanych samolotow we wszystkich barwach, markach i kolorach.
Dobrze, to nie wyglada.
Zycze LOT wszystkiego co dobre, by nigdy nie zniklenli z nieba, ale patrzac na to co sie dzieje, mam bardzo pesymistyczne mysli.
adam7691 2020-01-03 17:07   
adam7691 - Profil adam7691
czytam wasze (w większości) wpisy i przychylam się do stwierdzenia: Nic tak nie cieszy Polaka jak wtopa rodaka
gość_99bf5 2020-01-03 15:09   
gość_99bf5 - Profil gość_99bf5
Fajnie, że LOT się rozwija, szkoda, że za cenę ograniczania konkurencji i dopłacania do interesu z budżetu. Polskim obywatelom i gospodarce szkodzi się ograniczając rynek, na którym mogłoby pojawić się wiele innych linii i kierunków. W interesie Polski jest to by było jak najwięcej kierunków lotów, jeśli realizowanych przez polską linię fajnie, jeśli przez obcą trudno. Ważne by były. Poza tym cieplarniane warunki się prędzej czy później skończą i wtedy będzie wielkie bum

@gość_0ec52 jeśli komuś nie pasują warunki pracy zawsze może zmienić pracodawcę. Skoro tego nie robi tzn, że nie jest tak źle. Ograniczenie chorych przywilejów i przede wszystkim dokopanie związkowcom jest zawsze dobre i za to obecny zarząd LOT należy pochwalić. Strajkownisie ze związków są natychmiast rozpoznawalni na pokładzie. Takich chamstwem i brakiem elementarnego profesjonalizmu w obsłudze cechują się tylko starzy kolejarze z PKP. Podobna mentalność ludzi
gość_ba24f 2020-01-03 15:05   
gość_ba24f - Profil gość_ba24f
gość_f7b82

a nie wpadłeś na pomysł że jeżeli jest krytyka to po to żby poprawić błędy?
Od 2005 też słyszałem te bajki a po 3 latach firma zbierała szczękę z podłogi.
Zarząd LOTu i plany rozwoju robil wtedy min. niedwny prezes PEKAO SA, "cudowne dziecko" PIS. Pamiętam jak planowali loty do RPA. Otwarli już nawet biuro.
Ten Budapeszt to zupełna wtopa.
gość_6c4e3 2020-01-03 14:28   
gość_6c4e3 - Profil gość_6c4e3
zara, a jak Miro latał intensywnie na Florydę PO to by przyczynić się do zniesienia wiz, przy okazji imPOrtując futerka z Florydy wraz ze swą piękną żoną, to sie NIE liczy?
gość_4603d 2020-01-03 14:02   
gość_4603d - Profil gość_4603d
gość_f7b82
Nie przejmuj się, to klasyczne tutaj w komentarzach. Dlatego aż się odechciewa czytać komentarze, do szpiku kości przesiąknięte chęcią dowalenia, z pobudek politycznych. A merytoryki w nich zero, wiedzy zero, byle coś napisać.
gość_0ec52 2020-01-03 13:29   
gość_0ec52 - Profil gość_0ec52
@gość_f7b82 jaki masz interes w ślepym, bezkrytycznym popieraniu nieLota? Linia się 'rozwija' ale za cenę pieniędzy z budżetu państwa, administarcyjnego ogranicznaia konkurencji i rozwoju mniejszych lotnisk; za cenę systematycznego łamania prawa pracy... Czysto polityczna jest inwestycja w BUD; tak samo wybór i warunki zakupu samolotów.

Za cały ten koszt masz fatalną obsługę klienta i katastrofalny system sprzedaży biletów: koszmarnie skromne możliwości łączenia lotów lotem z jakimkolwiek innym przewoźnikeim, co notorycznie eliminuje tę linię z możliwych opcji przy tak słabej siatce.

A tych zysków do transferowania to trudno się doszukać nawet kretywnym księgowym.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy