Grabarczyk: CPK to propaganda

Grabarczyk: CPK to propaganda Poseł Platformy Obywatelskiej (PO) i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk w wywiadzie dla portalu OKO.press przedstawia swoją opinię o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Warto przytoczyć kilka opinii byłego ministra, bo przedstawiciele opozycji na temat CPK merytorycznie wypowiadają się...
30/12/2019 13:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_6d13e 2020-01-01 13:14   
gość_6d13e - Profil gość_6d13e
CPK w takiej formie i przy planowanym sposobie realizacji to projekt stricte polityczny, nie biorący pod uwagę biznesowych kalkulacji. Pan Grabarczyk ma niestety rację...
gość_00546 2020-01-01 02:42   
gość_00546 - Profil gość_00546
Wysłałem komentarz do tego artykułu ale z pewnych powodów się nie ukazał pomimo, że nikogo nie obrażał, nie był wulgarny ani polityczny. Może był za długi? Spróbuję jeszcze raz ale muszę przyznać że podejście redakcji lub autora artykułu w kontekście zamieszczania komentarzy mi się nie podoba bo doświadczam bezpodstawnej cenzury.

Wracając do sprawy CPK uważam że najważniejszą sprawą dla CPK aby odniósł sukces jest ilość ludzi która będzie chciała z niego korzystać. Krótko mówiąc jak najwięcej ludzi musi mieć jak najbliżej do CPK. Budując CPK w Baranowie ludność Warszawy i Łodzi oraz okolicznych miejscowości a więc około 5-6 mln ludzi będzie miała blisko do CPK, zakładam do 60 min jazdy pociągiem lub samochodem. Pytanie jest czy 5-6 mln plus tranzyt z innych lotnisk to wystarczająca ilość aby wypełnić CPK? Wydaje mi się że nie. Moim zdaniem przydałoby sie drugie tyle. Problem w tym jest taki że drugie tyle do Baranowa będzie miało około 2 godziny dojazdu bo sie znajduje na Śląsku, w Krakowie i przy południowej granicy. Dla tych ludzi nie ma większego znaczenia czy lotnisko przesidkowe jest w Baranowie czy tam gdzie jest obecnie czyli lotnisko Chopina. I jedno i drugie jest za daleko.

Aby to zmienić uważam że CPK powinien być zbudowany przy linii Centralnej Magistrali Kolejowej ale kilka kilometrów poniżej Opoczna. W dodatku trzeba by przeprowadzić modernizację CMK aby zwiększyć prędkość do minimum 250km/h. W ten sposób dojazd z Warszawy wynosiłby około 40 min a z Krakowa i Śląska około 60 min. Wiem że mieszkańców Warszawy nie interesuje ile czasu zajmie innym dojazd byleby oni mieli jak najbliżej ale w przypadku CPK może być tak że dzięki takiemu rozwiązaniu ten CPK w ogóle będzie istniał bo ilość chętnych do korzystania z niego się podwoi i to tylko przy wykorzystaniu istniejącej CMK bez fantazjowania o 1600 km nowych linii kolejowych. Nie mówiąc o tym że takie miejscowości jak Łódź, Radom, Kielce, Częstochowa, Tomaszów M. miałyby mniej niż 100 km do CPK czyli żadna szybka kolej nie jest potrzebna a w przyszłości budowa i podłączenie linii Y powinno być łatwiejsze.

Trzeba się skoncentrować na tym co jest realne i co dostarczy jak największą ilość pasażerów na CPK bo to jest również być albo nie być LOTu. W przeciwnym wypadku LH i inne linie zachodnie oraz ich huby nie martwią się że stracą pasażerów z południa Polski. Co ma ich przekonać żeby wybrali CPK a nie inny hub gdy CPK będzie oddalony o 2 godziny jazdy pociągiem?

SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU DLA WSZYSTKICH CZYTELNIKÓW, REDAKCJI I DZIENNIKARZY.
gość_185c2 2019-12-31 14:41   
gość_185c2 - Profil gość_185c2
gość_d30b8@ Na pociąg wysokich prędkości w Hiszpanii często trudno kupić bilet, a ich ceny są porównywalne z cenami za przelot (np. między Santiago de Compostela a Madrytem). Trwają starania o jak najlepsze wykorzystanie już zbudowanej infrastruktury w celu zwiększenia ilości pociągów. Była o tym mowa ostatnio - przy okazji ustalania nowych zasad dostępu do sieci, tak aby przynajmniej częściowo dopuścić do konkurencji nowych operatorów. Same państwowe koleje Renfe chcą zwiększyć ilość własnych szybkich pociągów o ok. 20%, a konkurencja dorzuci kolejne. Budowa nowych odcinków sieci postępuje, m.in. w Galicji. Nikt tego nie zarzucił.
gość_07dfa 2019-12-31 13:57   
gość_07dfa - Profil gość_07dfa
Pytanie tego eksministra o cokolwiek związanego z rozwojem infrastruktury to strata czasu....
Nie znam projektu, który by mu wyszedł.
gość_13540 2019-12-31 09:22   
gość_13540 - Profil gość_13540
CPK to miś na skalę naszych możliwości. Odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. Tym CPK otwieramy oczy naszym niedowiarkom. Duży projekt to dużo etatów i duże odprawy. Horała to przecież wybitny fachowiec, niejedno lotnisko już zbudował.
demar 2019-12-31 09:01   
demar - Profil demar
Kilka skrótów myślowych z p. Grabarczyka:
1. CPK to na razie nie budowa, a propaganda.
2. Rezygnacja z budowy Kolei Dużych Prędkości to błąd.
3. CPK zbudowany za 20 lat.
4. Należy wybudować trzeci pas na autostradzie A2.

A moja opinia:
Ad.1. W sumie to co zbudowano przez cztery lata w ramach CPK?
Ad.2. To nawet duży błąd, ale koncepcja "szprych" PLK korzysta w części z Y-ka.
Ad.3. To bliższe prawdy niż budowa w ciągu 7 lat (do 2027). W ciągu 7-10 lat powstanie może jeden pas (?) i terminal dla tanich linii. Przez kolejnych 10-20 lat można budować kolejny pas i duży terminal.
Ad.4. Trzeci pas A2 miał być już kilka lat po Euro 2012. Do tego trzeba budować Autostradową obwodnicę Warszawy (ta o średnicy 35-50km od centrum).

Jestem nieco zaskoczony, ale te wypowiedzi można sprowadzić do tezy "jesteśmy za CPK tylko w późniejszym, realnym terminie" oraz "trzeba budować najpierw koleje i drogi, a potem lotnisko".
I zgadzam się, że budować trzeba roztropnie, bo zbyt duże koszty inwestycji mogą sprawić, że ceny usług transportowych będą nieakceptowalne dla dużej liczby klientów.
gość_cf95f 2019-12-31 08:30   
gość_cf95f - Profil gość_cf95f
@gość_d8990 dobrze, że obecni rządzący póki co spijają śmietankę i podpisują pod projektami, które się kończą (a nie trwały 4-5 lat tylko dużo więcej), a do których nie przyłożyli nawet palca
gość_04dec 2019-12-31 01:49   
gość_04dec - Profil gość_04dec
Wyjaśnijmy sobie podstawową sprawę. To że CPK oznacza CENTRALNY Port Komunikacyjny to nie znaczy że on powinien znajdować się CENTRALNIE w sensie geograficznym kraju i jak najbliżej stolicy. Moim zdaniem jeśli CPK ma odnieść sukces to CPK powinien znajdować się centralnie ale pod względem gęstości zaludnienia kraju a to nie jest Baranów tylko kilka kilometrów poniżej Opoczna przy CMK. Spokojnie drodzy Warszawiacy nic tu nie jest wymierzone przeciw wam tylko żeby CPK i LOT miały wypełnienie i nie upadły. Opierając się na tych przesłankach ani linia Y ani połączenie do Trójmiasta nie są dla CPK priorytetami w pierwszym etapie budowy linii kolejowych tylko kierunki Warszawa, Śląsk, Kraków i Łódź i nie chodzi tu o jakieś sentymenty czy animozje tylko czystą demografię i ekonomię a co za tym idzie szansę na sukces.

Sumując sprawy demograficzne, CPK w Baranowie bez południa Polski do 60 min dojazdu koleją i drogami (Warszawa/Łódź + inne połączenia) może liczyć na około 5-6 mln ludności, nie licząc tranzytu lotniczego bo dla tranzytu nie ma znaczenia gdzie jest CPK. Jeśli CPK przeniesiemy poniżej Opoczna i doliczymy aglomeracje Śląska, Krakowa i ludność przygraniczną (Rybnik, Belsko Biała, Ostrawa, Podhale) przy założeniu że przeciętna prędkość na trasie KRK/KTW - CPK wynosiłaby minimum 150-180km/h dojazd z Warszawy, Katowic i Krakowa powinien być poniżej 60 min. CPK wtedy może liczyć na około 12 mln ludności (WAW/Łódź i okolice 4 mln, Śląsk/KRK 4 mln, ludność przygraniczna 2 mln, ludność w promieniu 50-100 km (Radom, Kielce, Częstochowa, Piotrków Trybunalski i inne mniejsze) która jest w stanie dotrzeć do CPK do 60 min bez szybkiej koleji 2 mln). Tak więc CPK może mieć ponad 2 razy więcej pasażerów jeśli CPK będzie zlokalizowany bliżej południa Polski w przeciwnym wypadku południe nadal będzie latać przez Frankfurt, Londyn, Paryż, Wiedeń, Amsterdam i inne huby a nie tylko przez CPK. Oczywiście oznacza to znaczny ubytek pasażerów na lotniskach w KRK, KTW i Łodzi oraz prawdopodobnie likwidację Chopina.
zobacz link

Drugą istotną sprawą obok demografi i lokalizacji CPK są połączenia kolejowe do CPK. W chwili obecnej jedyną linią kolejową która w przybliżeniu przypomina coś co można nazwać KDP (koleją dużych prędkości) jest CMK (centralna magistrala kolejowa). Na szczęście łączy ona dwa najbardzie zaludnione regiony kraju (WAW i Śląsk/KRK) na nieszczęście przeciętna prędkość między Warszawą i Katowicami/Krakowem wynosi około 120km/h. Liczenie na zbudowanie 1600 km KDP dla potrzeb CPK zgodnie z planami rządu graniczy z cudem Hyperloopa. Dlatego trzeba budować lub modernizować to co jest realne. Najbardziej realistyczna moim zdaniem jest modernizacja CMK aby ją dostosować do prędkości minimum 250 km/h ale to i tak będzie wymagać ogromnych nakładów na nową elektryfikację oraz "prostowanie" zbyt ostrych łuków nie mówiąc już o bezpiecznych przejazdach i przejściach dla ruchu drogowego, pieszych i zwierząt. Być może niewiele droższa okazałaby się budowa nowej CMK wykorzystując szlak istniejącej CMK dla pociągów o prędkości do 350km/h. Być może Chiny byłyby tym zainteresowane chociaż napewno spotkałoby się to z opozycją ze strony USA i Nowogrodzka musiałaby się sporo nagimnastykować żeby to przepchnąć ale skróciłoby to czas dojazdu na CPK dość znacznie. Chyba że chłopaki z Hyperloop Poland faktycznie osiągną to o czym mówią a ja zacznę wierzyć w cuda. No i oczywiście jest jeszcze sprawa ceny za te dojazdy do CPK.
zobacz link
zobacz link

Tak więc aby CPK się udał potrzeba dwóch rzeczy:
1) Przybliżyć CPK do największego skupiska ludności które znajduje się na południu kraju.
2) Zwiększyć prędkość na CMK poprzez modernizację istniejącej lub budowę nowej CMK co i tak byłoby "niewielkim" (300-400 km) wyzwaniem w porównaniu do mega planu 1600 km "szprych" do CPK. Jeśli te 300-400 km się uda to wtedy można budować resztę sieci i ją przedłużać ale wtedy będzie już wiadomo czy CPK i rozwój LOTu to sukces czy porażka.
Zacznijmy od czegoś co jest najbardziej realne i ma największą szansę na sukces.
gość_96002 2019-12-30 21:07   
gość_96002 - Profil gość_96002
gosc_d30b8- Miedzy Poznaniem a Warszawą na obecnych torach nie pojadą pociagi powyżej 160 km/h bo takie są przepisy aby Pociah w Polsce jechał powyżej 160 km/h to wszystkie skrzyzowania muszą być bezkolizyjne żadnych przejsc i nowy ststem kierowania ruchem. Na obecnej trasie nie ma wszędzie miejsca na wiadukty (gęsta zabudowa w pobliżu miast) wiec taniej jest wybudować nową linę od zera
Obecnie przy predkości max 160 km/h pociąg jedzie 2 godz 20 min
gość_7f387 2019-12-30 20:47   
gość_7f387 - Profil gość_7f387
Ten głos jest mętny, na zasadzie nasz przeciwnik polityczny (PiS) źle robi to co my (PO) choć obiecywaliśmy to nigdy nie zaczęliśmy i mieliśmy rację mimo że to by było dobre.
gość_821c2 2019-12-30 19:56   
gość_821c2 - Profil gość_821c2
zara, a co Grabarczyk zrobił ws Y, Po za hasłem
gość_d30b8 2019-12-30 17:23   
gość_d30b8 - Profil gość_d30b8
Po co wyrzucać w błoto kolejne kilkunaście miliardów na KDP? Nie ma popytu na przejazdy długodystansowe w Polsce bo ceny za te przejazdy są za wysokie.
Poza trasą Warszawa-Kraków pozostale trasy nie wypełnią pociągów bo nie ma odpowiedniej liczby chętnych do podróży za te ceny. Tylko że na trasie Warszawa Kraków już się jedzie około 2.20h a niedługo ma to być 2h. Może po zakończeniu remontu trasy Warszawa-Poznać uda się tam wpuścić jakieś składy pendolino lub innego pociągu osiągającego 250 km/h i przejazd będzie trwał 2.30 a może krócej. Jaki sens ma wyrzucanie kilkunastu miliardów aby urwać może 20 minut?
Możemy się wkopać jak Hiszpanie. Mają wielką sieć szybkich pociągów tylko że niewile osób nimi jeździ i cała ta infrastruktura kosztuje majątek a wszystkie trasy przynoszą straty. Powyżej 250km/h kolej staje się potwornie droga i finansowo zupełnie nieopłacalna.
Inwestować można w kolej regionalną która przewozi ludzi codziennie do pracy a nie w dalekodystansową którą ktoś będzie iechał dwa razy do roku lecąc na wakacje.
gość_e5c69 2019-12-30 15:10   
gość_e5c69 - Profil gość_e5c69
To, ze CPK to propaganda wiadomo od dawna. PiS bedzie gral ta karta jeszcze co najmniej do nastepnych wyborow, ale jestem przekonany, ze zadnego lotniska nie zobaczymy. Zamiast mrzonek lepiej wydac ulamek tych miliardow na rozsadna rozbudowe Okecia ( spokojnie mozna do ok 30milionow) oraz Modlin i Radom. Na poludniu duoport Krk i Ktw na polnocy Gdn i wystarczy. Dziekuje dobranoc
gość_d8990 2019-12-30 15:10   
gość_d8990 - Profil gość_d8990
Ludzie z PO niech lepiej się na ten temat nie wypowiadają.Obojętnie za co by się nie chwyciła ta partia wszystko zamienia w ruinę.
gość_1b201 2019-12-30 14:25   
gość_1b201 - Profil gość_1b201
To jeszcze zapytajcie karpie co sądzą o Wigilii i będzie super :-P
gość_31446 2019-12-30 13:48   
gość_31446 - Profil gość_31446
Ja też nie wierze w budowę CPK. Powinno się postawić pod Sąd tych, co chcą utopić w błocie pieniądze podatników. Przecież będziemy mieli blisko lotnisko w Berlinie!!!!!!!!
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy