LOT: 20 proc. floty obecnie wyłączone z ruchu

LOT: 20 proc. floty obecnie wyłączone z ruchu Obecnie na 78 samolotów we flocie polskiego przewoźnika, regularne operacje lotnicze wykonują 63 maszyny, czyli 80 proc. wszystkich. Największym problemem jest pięć uziemionych od marca boeingów 737 MAX oraz dwa boeingi 787-8 (SP-LRC, SP-LRE) i dwa boeingi 787-9 (SP-LSE, SP-LSF), które wymagają napraw silników Rolls-Royce Trent 1000....
19/12/2019 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_40901 2019-12-20 08:42   
gość_40901 - Profil gość_40901
Podjęli decycje (w sprawie floty) jakie podjęli. Teraz trzeba sobie radzić z tym co mają.
Powinni jak najszybciej zamknąć Budapeszt i skupić sie na Polsce. To proste jak konstrukcja cepa. Po co tam tkwią i po pierwszych nieudanych doświadczeniach jeszcze rozbudowują siatkę nie rozumiem.
Za chwilę być może polegną linie ukraińskie i rumuńskie. Trzeba się skupić na przejęciu ich ruchu do USA oraz Kanady (zwłaszcza Ukraina).
Na Węgrzech za kilka lat Wizzair wejdzie w long haule i LOT nawet nie powącha tego rynku. A 321XLR zapewni niskie koszty, całoroczne dobre wypełnienie i zyski. Jeżeli nie Wizzair to American to zrobi zamieniająć sezonowe 787 na całoroczne A321XLR których już sporo zamówili.
gość_92e6e 2019-12-20 00:52   
gość_92e6e - Profil gość_92e6e
"LOT przekonuje, że poza opóźnieniem startu trasy do Pekinu-Daxing, reszta połączeń długodystansowych jest realizowana bez zakłóceń." - totalna bzdura. Jak nie LAX to inne rejsy ciagle odwolywane...
arahja 2019-12-19 22:07   
arahja - Profil arahja
Nikt nie mógł przewidzieć że MAXy to nieudany model i uziemia go na półtora roku (moim zdaniem raczej nigdy nie wróci do służby) więc pomimo że też zakup z dzisiejszej perspektywy trzeba ocenić źle, to nie dało się tego przewidzieć. wydajność tych samolotów podobno była lepsza niż boeing obiecywał w preorderze. Mało kto pamięta ale LOT odebrał pierwsze MAXy już po kilku miesiącach od złożenia zamówienia co też pewnie było powodem wybrania boeinga. Ale sytuacja z 787 i RR to już totalna wtopa. Jeśli LOT nie zabezpieczył sobie dużych odszkodowan w przypadku uziemienia, patrząc na dotychczasowa historię eksploatacji to jest frajerem
gość_bc087 2019-12-19 18:17   
gość_bc087 - Profil gość_bc087
gość_0d758 ... problem w tym ze samoloty nie sa.od producenta tylko od leasingodawcy. O zadnych odszkodowaniach od boeinga nie mam mowy ... trzeba placic raty i plakac
gość_fd559 2019-12-19 17:55   
gość_fd559 - Profil gość_fd559
Jak tu już ktoś napisał mieszanie polityki z biznesem daje takie efekty. Złe decyzje dotyczące samolotów czyli zakup awaryjnych 787 co skutkuje uziemieniem 1/3 z nich, MAX-y i dashlinery. Dziwne decyzje odnośnie obsługi połączeń- do LUZ (średnio 65% wypełnienia) latają Embraery, a do POZ Q400. Także RZE często lata na Embraerach, a nawet 738. Chyba ktoś celowo wozi swoich wyborców lepszymi maszynami. Kolejna rzecz czyli BUD. Nie ma co się rozpisywać- wypełnienie tych samolotów przy normalnych cenach jest żenująco niskie. No chyba, że ICN z biletami w cenach z black friday. Wszystkie liczące się linie zamawiają Airbusy od A220 do A350. Za chwilę czas oczekiwania będzie wynosił kilka lat. Co wtedy zrobi LOT? Wszyscy będą śmigać po europie A21N, tylko nie LOT. Było wiele tras z lotnisk regionalnych do europejskich hubów, które zajęły już inne linie, które teraz cieszą się z wysokiego lf (WRO-ZRH, WRO-CDG, WRO-AMS). LOT wtedy spał. Na koniec coś co odstrasza wielu pasażerów- stare wyleasingowane samoloty. Widząc taki stan rzeczy, zamaist lecieć LOT-em lecę LH
gość_9a53e 2019-12-19 16:47   
gość_9a53e - Profil gość_9a53e
Wprost trudno uwierzyć, że LOT jeszcze istnieje. Nie życzę przewoźnikowi źle, ale czas na rozwόd z Boeing'iem. Interesy z Jankesami to w przypadku LOT's istna katastrofa. Unia Europejska dokłada nam do budowy dróg, kolei oraz wielu innych rzeczy. Jaki narodowy interes mamy my Polacy z tymi nieukami znad Potomacu?
gość_421e3 2019-12-19 16:38   
gość_421e3 - Profil gość_421e3
Cytat z Wyborczej: "Rafał Milczarski jest szefem LOT-u z powołania ministra skarbu (obecnie podlega Mateuszowi Morawieckiemu) od początku 2016 roku. Ma 41 lat i pochodzi z Radomia, mieszka w Jedlni Letnisko z żoną i trojgiem dzieci. Jest maturzystą katolickiej szkoły średniej Downside School w Wielkiej Brytanii i absolwentem ekonomii na Uniwersytecie w Cambridg".
Wcześniej zajmował sie PKP Cargo......
gość_421e3 2019-12-19 16:13   
gość_421e3 - Profil gość_421e3
Jak to możliwe - nowe SP-LSE oraz SP-LSF kupiono/wyleasingowano z wiadomo z góry wadliwymi silnikami RR Trent 1000? - co za dureń z LOTu się na to zdecydował??? - pewnie podobnie będzie z SP-LSG i SP_LSH -..... LOT zbankrutuje do 2 lat - przypomnę to tym "mega" "fachowcom" wypowiadającym się pod nickiem lub bez....
Landor 2019-12-19 15:00   
Landor - Profil Landor
Ciekawe, że autor artykułu wykorzystał informację z komentarza, który się nie ukazał (dodając tylko od siebie datę o wyłączeniu SP-LSC z ruchu) i zamieścił ją jako aktualizację. Jeżeli tak działa Wasz portal, to gratuluję!
gość_fff03 2019-12-19 12:31   
gość_fff03 - Profil gość_fff03
Na ASKach to wygląda jeszcze gorzej bo wśród dużych samolotów ten % jest jeszcze wyższy.
Powinni się skupić na Polsce a nie trwonić zasoby w Budapeszcie. Zwiększyć częśtotliwość lotów z Budapesztu do Warszawy i Krakowa i tłuc kasę w Polsce a nie rozdawać ją w Budapeszcie.
gość_4056b 2019-12-19 12:25   
gość_4056b - Profil gość_4056b
Obecnie wyłączonych z użycia jest sześć Dreamlinerów - trzy 787-8 (SP-LRB, który przechodzi przegląd C w Abu Dhabi oraz SP-LRC i SP-LRE) oraz trzy 787-9 (SP-LSC, SP-LSE i SP-LSF).
gość_8dffe 2019-12-19 11:59   
gość_8dffe - Profil gość_8dffe
@demar: "Już w 2016 roku wielu pisało, że skupienie się tylko na B737 to zły pomysł i równolegle z zamówieniem B737-800 trzeba było zamówić np. A321ceo."

Która linia lotnicza w Europie korzysta jednocześnie z B737 i A320? Raczej większość linii lotniczych korzysta z samolotów jednego producenta. Tap Portugal używa wyłącznie Airbusów, Sas wycofa wszystkie B737 i będzie używać wyłącznie Airbusów. WizzAir korzysta wyłącznie z Airbusów, a Ryanair z B737. Nawet polski Enter Air używa wyłącznie B737 i podobnie jak LOT ma zamówione MAXy, które obecnie są uziemione.
gość_13540 2019-12-19 11:49   
gość_13540 - Profil gość_13540
Tak kończy się robienie Amerykanom łaski. Ta afera to jeszcze nic. CPK to dopiero będzie afera i praca dla prokuratorów na kolejne kilkadziesiąt lat. Na koszt polskiego podatnika oczywiście.
gość_31a2d 2019-12-19 11:18   
gość_31a2d - Profil gość_31a2d
zgodze sie w 100% z brakiem dywersyfikacji floty WB. 15 samolotow tego samego modelu, producenta i silnikow to duze ryzyko flotowe. Jednak bardzo duze oszczednosci finansowe. LOT za 787-9 dostal pewnie duze upusty przez uziemienia 787-8 w 2012. Nie mowiac o oszczednosciach w serwisie, czesciach i personelu.
Wet-lease 3xA340 musi kosztowac majatek. AirBelgium zaciera rece...

Jednak nie zgodze sie z argumentami przeciw 737MAX. Model swietnie sie zapowiadal, mial byc znakomity nastepca swietnego modelu 737NG. Nic nie zapowiadalo problemow, a roznice miedzy modelami mialy byc niewielkie. Oznaczalo to bardzo bezpieczna inwestycje.
Tak, chcialbym widziec Arbuzy w LOT jako NB, ale to nie mialo sensu gdy byly zamawiane. W swietle obecnych wydarzen - jak najbardziej.

To ze czesc floty jest teraz wylaczona to bardzo dobrze. Czas na serwis Dasha, i Embraerow to rzecz ktora nalezy wykonywac zima. Dobre planowanie i przystosowanie sie do obnizonego popytu zimowego.

Jednak polityka zarzadu jest okropna. Moze czas pomyslec i zarzadzic zmiany flotowe? I cos sprawdzonego, zeby nie miec kolejnego kryzysu wieku dzieciecego w Locie za 5 lat.
gość_0d758 2019-12-19 11:09   
gość_0d758 - Profil gość_0d758
A czy LOT nie powinien domagać się od Boeinga jakiegoś odszkodowania? Kupili przecież niebezpieczne samoloty które teraz rdzewieją w przysłowiowych krzakach, wieczne problemy z silnikami w Dreamlinerach. Do tego szansa że problemy z ich samolotami mogły narażić linię lotniczą nawet na bankrutwo, bo o dużych stratach to nawet nie wspominam.
gość_4603d 2019-12-19 10:58   
gość_4603d - Profil gość_4603d
SP-LWE powrócił do latania. Chociaż tyle.
mflyer 2019-12-19 10:45   
mflyer - Profil mflyer
@demar

Niestety tak się kończy mieszanie polityki z biznesem... Oczywiście zaraz ktoś napisze, że przecież nie tylko LOT ma problem z Maxami i Dreamlinerami, i to jest oczywiście prawda, ale prawdą jest także skala działalności. British Airways, czy inny duży przewoźnik w zasadzie nie odczuje uziemienia 5 B787, bo zastąpi je swoimi innymi samolotami, których ma kilkadziesiąt a dla LOTu jest to już poważy kryzys, codzienne odwoływanie połączeń i ogromne koszty za leasing innych samolotów (o wizerunku już nie wspominając). To samo z Maxami - LOT planował siatkę pod 15 samolotów, nie ma obecnie żadnego, i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą, ale dalej zarząd nic z tym nie robi. Przykład Norwegiana, który jest na skraju bankructwa dobitnie pokazuje jak może się kończyć oparcie tylko na jednym modelu.

Trzymam kciuki, żeby LOT wyszedł obronną ręką z tej sytuacji, ale patrząc na decyzje które zapadają u samej góry (przeważnie kierując się polityką a nie ekonomią) to czarno to widzę niestety.
gość_8b80a 2019-12-19 10:33   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@mflyer, @demar

Niestety wygląda na to, że obecne kierownictwo postawiło na MAX-y, bo nawet nie próbują zamówićA320/321 neo, A220-300, czy E195-E2. I chyba mają plany dalszego kupowanie MAX-ów!!!

A MAX 8 i MAX 9 mają nieusuwalną wadę konstrukcyjną. I MAX-ów boją się pasażerowie i przez MAX-y pasażerowie będę rezygnować z long haula, by nie ryzykować dolotu MAX-em. Nie wiem co myśleć (komu wierzyć?) o MAX-ach 10.
demar 2019-12-19 10:15   
demar - Profil demar
@mflyer: jak widać obecny zarząd LOT-u nic sobie z tego nie robi, bo decyzje o MAX-ach i B787-9 podejmował ten sam zarząd.

Już w 2016 roku wielu pisało, że skupienie się tylko na B737 to zły pomysł i równolegle z zamówieniem B737-800 trzeba było zamówić np. A321ceo. Potem w kolejnych latach można było myśleć o MAX-ach i A321neo. Jak dzisiaj wyglądałby LOT gdyby miał we flocie np. 6-10 A321?

Podobnie mitygacja ryzyka w przypadku B787 mogła przecież polegać na tym, żeby B787-9 zamawiać z silnikami GE, albo jeśli koniecznie RR to także silniki zapasowe. Generalnie linie, które mają odpowiednią liczbę silników zapasowych RR do B787 radzą sobie przyzwoicie.

Ale cóż - lekceważenie ryzyka flotowego przez LOT doprowadziło pod koniec 2012 niemal do bankructwa linii (gdy pierwsze opóźnione B787-8 dotarły do Warszawy i za chwilę zostały uziemione). Ktoś się czegoś nauczył z tamtego okresu?
gość_b5541 2019-12-19 10:02   
gość_b5541 - Profil gość_b5541
flota od sasa do lasa, od blekitu po kanarkowa zolc, wersje, podtypy, 10 minutowe e-learningi zeby to personel ogarnal. brawo panie prezesie. piramidke z dloni opanowal pan perfekcyjnie jednak to troche za malo zeby zarzadzac linia
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy