Modlin: Zgromadzenie Wspólników przerwane po raz drugi

Modlin: Zgromadzenie Wspólników przerwane po raz drugi Zgromadzenie Wspólników portu lotniczego trwa już od czerwca br. Pierwsza przerwa w posiedzeniu zakończyła się na początku obecnego tygodnia, ale zaraz została zarządzona kolejna. Powodem ogłaszanych przerw jest konflikt pomiędzy samorządem województwa mazowieckiego a Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze" (PPL), czyli dwoma...
20/09/2019 12:33   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_cf95f 2019-09-26 09:39   
gość_cf95f - Profil gość_cf95f
demar ileż fachowej oceny... więc to "wina" FR że lata i konsumuje miejsce? czy może PPLu, że nie pozwala na zwiększenie przepustowości, jednocześnie chcąc bronić LOT i stawiać RDO.
nie podobają się wam stawki na WMI? a ktoś je zna z umowy? jak WAW zmieniło cennik pod jedyną słuszną linię to jakoś cisza o UOKiKu czy niesprawiedliwości. jak jedyna słuszna linia nagina zasady restrykcji nocnych i sama siebie zapycha to też wina wszystkich
gość_99b7c 2019-09-25 16:17   
gość_99b7c - Profil gość_99b7c
W rachube powinna wchodzic LCJ. Juz jest, ma rezerwe, duzy lokalny rynek, oraz coraz leosze polaczenia z WAW.
demar 2019-09-25 11:33   
demar - Profil demar
@mjpx77: a kto miałby być zainteresowany poza R i W? Przecież to jest linia nr 1 i nr 3 w Polsce pod względem liczby pax. A linia nr 2 czyli LOT dominuje na Okęciu...

Oczywiście mniejsze linie w tym czartery też pewnie latałaby z WMI, ale potrzebna jest przepustowość i cywilizowane warunki odprawy pasażerów (tzn. bez nadmiernego tłoku, lepszy dojazd np. koleją, itd.).
I jeszcze jedno - gdy Wizz Air latał z WMI to miał ok. trzy razy mniejszą flotę niż obecnie.
Wcześniej, czy później ograniczenia WAW pod względem rozwoju będą nie do zaakceptowania dla Wizz Air - wtedy na pewno będą rozważać rozdzielenie ruchu do Warszawy na inne lotnisko. Ciekawe jakie?
gość_cccab 2019-09-24 02:29   
gość_cccab - Profil gość_cccab
mjpx77: Oczywiście, że najlepszym rozwiązaniem byłyby wszystkie loty z Okęcia. Tylko, że to lotnisko ma znacznie ograniczone możliwości przebudowy, więc musi istnieć jakaś alternatywa dla stołecznego lotniska. Pod względem odległości WMI wydaje się być najlepszą opcją.
gość_e2345 2019-09-23 21:01   
gość_e2345 - Profil gość_e2345
pal licho ile jest stanowisk a ile jest miejsce w tej pseudo hali odlotow? Tu jest najwiekszy problem.
mjpx77 2019-09-23 14:27   
mjpx77 - Profil mjpx77
Denmar gdy otwierano Modlin nikt poza R i W nie był zainteresowany. W szybko zwinął się z Modlina korzystając z okazji. Od tamtej pory jest to prywatne lotnisko R odpowiadające prawie za 100% ruchu. Nie widzę żadnego powodu aby za pieniądze samorządu zwiększać im przepustowość. Nikt tam nie przyjdzie nic nie słychać o jakiejkolwiek choćby deklaracji że zwiększenie przepustowości spowoduje loty z Modlina. Dla Warszawy poza mieszańcami dzielnic północnych i Legionowa to po prostu za daleko. Nie ma uzasadnienia wsparcie jednego prywatnego przewoznika który defacto żyje z dotacji Mazowsza (cennik). Oczywiście że Radom to jeszcze większa bzdura. Dla Warszawy wystarczy rozbudowane Okęcie argumenty o hałasie mnie śmieszą. Osobiście mieszkam pod ścieżką ladowania i nie mam z tym całe życie żadnego problemu. Skoro WiZZ się opłaca to R też może stąd latać jak nie pasuje ich problem.
gość_7299e 2019-09-23 11:09   
gość_7299e - Profil gość_7299e
gość_5e3b2 - jakie ty bzdury wypisujesz to głowa mała, człowieku zainteresuj się trochę tematem a nie piszesz jakieś mongolskie teorie...
Ryanair i Wizzair zaczęli razem latać z Modlina jak go otworzono, nie było tak, że Wizz nigdy nie latał tam. Były problemy z pasem startowym z którego odrywała się nawierzchnia i zagrażało to bezpieczeństwu maszyn. Lotnisko na ok. pół roku zamknięto i Ryan z Wizz musieli się przenieść na Okęcie. Po naprawie pasa Ryan wrócił do Modlin a Wizzair się ofochał i został na Okęciu.
Któryś poprzednik bardzo dobrze napisał, że problemem na Modlinie jest przepustowość. Polecam korzystać z Flightradaru i poobserwować ile w jednym momencie np w godzinach 13-16 jest prowadzonych operacji na Modlinie. Przypominam, że obecnie z Modlina lata Ryanair, EnterAir i Blue Panorama oraz okazyjne czartery. Stanowisk na Modlinie jest 12, gdzie chcesz postawić resztę samolotów? Dlaczego Enterowi się opłaca lądować, ludzie latają i nie narzekają? Gadacie gadacie i nie pomyślicie nawet czasami czy nie zweryfikujecie tego z rzeczywistością.
gość_d57c6 2019-09-23 08:08   
gość_d57c6 - Profil gość_d57c6
5a3b2 a to wizz nie lata z WMI ? Bo jakes wydaje mi sie ze, operacje zaczal nawet przed Ryanairem.
demar 2019-09-23 08:04   
demar - Profil demar
@gość_5e3b2: przepustowość Modlina to podstawowy problem.
Port lotniczy Warszawa-Modlin ma czterech udziałowców, a zatem nie jest to prywatne lotnisko Ryanair, choć pewnie Ryanair dysponuje zasobami, aby móc je kupić (nie licząc wymaganych zgód).

To że Ryanair je zdominował (prawie 100% pasażerów) to inna sprawa, związana np. z cennikiem opłat (bardzo dziwnym i nie wiem dlaczego np. nie zakwestionował go UOKiK).
Jeśli najniższa stawka opłat jest przy 3 mln pax to jaka inna linia będzie chciała wejść z np. 1 mln wiedząc że będzie płacić cztery razy tyle per pax co Ryanair?
Dla linii dopiero gdzieś przy 1,9 - 2,1 mln rocznie różnica w cenie zaczyna wynosić kilka zł per pax.

Z tego też wynika, że konkurencja będzie sensowna dopiero gdy przepustowość WMI zostanie rozszerzona np. do 7-10 mln.
gość_ace5a 2019-09-23 00:50   
gość_ace5a - Profil gość_ace5a
mjpx77: "Model fiński jest najlepszy dla Low Cost skoro są tak za#@$#&ie rentowne na pewno dadzą radę a model ich działania jest taki super. Żadnych specjalnych lotnisk i ułatwień albo lata albo nie lata."

Mówisz o jakimś modelu fińskim (cokolwiek to jest) a nie bierzesz pod uwagę wielu czynników. Po pierwsze pamiętaj, że Finlandia jest znacznie bogatszym krajem od Polski, dlatego też znacznie większy jest tam udział ruchu wysokopłatnego. Z tego co kojarzę, to do Finlandii zbyt dużo lotów LCC nie ma - pewnie to jest jeden z głównych powodów. Gdyby w Polsce miała obowiązywać zasada "lata albo nie lata", to najprawdopodobniej z największych regionalnych lotnisk (KTW, KRK, WRO, GDN, POZ, WMI) byłyby loty co najwyżej na kierunki emigracyjne typu STN/LTN, TRF, ARN/NYO, DUB, DUS.

Nie zapominaj też, że turystyka w Polsce bardzo mocno się rozwinęła głównie dzięki takim umowom marketingowym dla FR i W6. Wraz z rozwojem kolejnych kierunków z Polski i promocją poszczególnych regionów turyści zaczęli kojarzyć Polskę, jako tani i naprawdę atrakcyjny turystycznie kraj. Tak więc FR jest jaki jest, ale warto pamiętać, że w niektórych przypadkach napędza nam gospodarkę.
gość_5e3b2 2019-09-22 22:56   
gość_5e3b2 - Profil gość_5e3b2
gość_ec29c: mówienie o tym, ze Ryan przeniósł się do Modlina jest sporym przekłamaniem. Ryan na Okęcie wprowadził się kiedyś na rok latając do Dublina, a później wyszedł. Natomiast te rzekome przenosiny, o których zapewne myślisz nie były przenosinami do Modlina, tylko raczej przenosinami przymusowymi na Okęcie, tylko dlatego, ze w Modlinie trzeba było wykonać prace budowlane na pasie startowym, powrót do Modlina nie był zatem świadoma rezygnacja z Okęcia, ale konsekwencja zakończenia prac remontowych. Najlepszym przykładem intencji FR były moim zdaniem ich loty krajowe z Okęcia. Myśleli, ze jeśli wprowadza sześć rotacji dziennie to w ciągu roku Okęcie padnie przed nimi na kolana. Nie padło i bardzo dobrze. A co zrobił MOL? Ponownie z fochem zrezygnował. Nie ma to nic wspolnego ze slotami, ani z przepustowością. Przeciwnie, widać ze traktowali te połączenia instrumentalnie, licząc na korzyści w dalszym okresie. Gdyby krajowki by FR z Warszawy faktycznie mały ekonomiczne uzasadnienie, to albo kontynuowaliby je z Modlina, albo pozostali na Okęciu. Tyle, ze takie loty z Modlina były porażka (wcześniejsze doświadczenie), zaś gdyby były skalkulowane nawet nie na zyski, ale przynajmniej na zwrot kosztów, to nagle te wielkie samoloty latalyby puste.
gość_5e3b2 2019-09-22 22:45   
gość_5e3b2 - Profil gość_5e3b2
demar: wypisujesz goopoty. Przepustowość Modlina nie ma nic wspolnego z tym, ze jest to prywatne lotnisko Ryana. Gdy Modlin się otwierał żadnych problemów z przepustowością nie było, a mimo to nikt oprócz FR się tam nie wprowadził. Dla niezbyt dużej części mieszkańców Warszawy Modlin jest korzystniejsza lokalizacja lotniska niż Okęcie, niemniej zdecydowana większość woli latać z lotniska Chopina. Faktem niezaprzeczalnym jest przepaść w poziomie infrastruktury, niemniej bliskość śródmieścia i dobre skomunikowanie jest atutem podstawowym. Teoretyzować można w nieskończoność, ale skoro Wizzair tak może się stawiać na Modlinie to dlaczego nie zrobił tego zaraz po otwarciu? Oczywiście odpowiedz jest prosta, unikanie bezpośredniej konkurencji z FR, ale nie zmienia to faktu, ze gdyby nawet Modlin miał 10 razy większa przepustowość to Wizz nie korzystałby z tego lotniska.
Wreszcie last but not least - niektórzy tutaj snują mrzonki, ze jak powstanie mityczny CPK (który akurat moim zdaniem nigdy nie powstanie) to dopiero będzie... wątpię czy będzie, jeśli nawet te kosmiczne plany ktoś zrealizuje, to powstanie klasyczne lotnisko, z którego FR nie będzie chciał korzystać, tak samo jak obecnie nie chce korzystać z Chopina, wiec summa summarum dla LCC niczego to nie zmieni.
demar 2019-09-22 21:36   
demar - Profil demar
@mjpx77: bzdura - inne linie z chęcią latałyby z Modlina, gdyby tylko istaniała tam odpowiednia przepustowość.
@gość_5e3b2: tak, broni. Bo nie ma odpowiedniej przepustowości na lotnisku. Nie może tam po prostu wejść inna linia, która chciałaby obsłużyć milion czy dwa miliony pasażerów rocznie, bo po prostu temrinal nie ma takiej dodatkowej przepustowości. Np. taki Wizz Air bez problemu mógłby postawić na WMI 2-4 samoloty (każdy to nawet 0,4 - 0,5 mln pax rocznie), ale bez przepustowości to jest bez sensu.
@gość_5e3b2: tak, broni. Na WAW jest ograniczona administracyjnie liczba slotów.

Obecnie przepustowość Modlina jest szacowana na 3+ mln pax rocznie.
Sam Ryanair potrafi te 3 mln obsłużyć.
Gdyby miała wejść konkurencja LCC i miałoby to mieć sens ekonomiczny to szacunkowo musiałaby mieć możliwość obsługi przynajmniej połowy tego co Ryanair (czyli 1,5+ mln).

Gdyby przepustowość WMI rozszerzona np. do 7-10 mln to chętni znaleźli by się bardzo szybko.
mjpx77 2019-09-22 09:47   
mjpx77 - Profil mjpx77
Właśnie o to chodzi że poza linia na R żadna inna nie ma ochoty latać z Modlina. A R lata tylko i wyłącznie bo są umowy klecone pod niego i dotacje Mazowsza do lotniska. Innymi słowy lotnisko to ma zerowy sens istnienia. Tak samo jak Radom. Tui i Enter wiosny nie czynią boją się Radomia. Model fiński jest najlepszy dla Low Cost skoro są tak zajebiście rentowne na pewno dadzą radę a model ich działania jest taki super. Żadnych specjalnych lotnisk i ułatwień albo lata albo nie lata. A jak nie lata to można ten model ad kosz. Niczym nie różni się wówczas od dotowanych przewoźników narodowych.
gość_ec29c 2019-09-22 09:14   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_5e3b2

Przed Modlinem była presja społeczna, by dopuścić LCC na Okęcie. Powstał terminal etiuda o obniżonych kosztach, co oznaczało bezpośrednią konkurencję dla LOT i rzeczywiście nie do końca uczciwą. Dlatego LOT naciskał, by zlikwidować etiudę i zaproponował tanie lotnisko dla LCC. I rząd PO/PSL zrealizował plan LOT-u i na początku zarówno Wizz, jak i Ryan przeniosły się do Modlina. Wyrzucenie miało charakter dobrowolny i opierało się na niższych, niż na Okęciu opłatach. Potem był problem z pasem, obydwie linie wróciły na Okęcie, Wizz zadeklarował, że zostaje, a Ryan skorzystał z okazji i zaczął negocjować.

Za czasów, gdy powstawał Modlin obowiązywała teoria innego pasażera. Obalił ją Adam Hofman lecąc z Modlina do Madrytu. Okazało się, że nawet elity władzy, gdy same płacą to nie tylko są skłonne korzystać z LCC, ale nawet o zgrozo z Modlina.

Teraz PiS na wniosek LOT-u zablokował rozwój Modlina. Dodatkowo miała być podjęta próba administracyjnego przeniesienia LCC i charterów z Okęcia do Radomia. Politycy PiS postanowili skorzystać z tego wyborczo i stąd te brednie o 10 mln lotnisku w Radomiu jako lokomotywie rozwoju miasta.

Ryan też nie gra czysto, bo miał plan by po bankructwie LOT-u negocjować z pozycji siły opłaty na Okęciu. Do tego służyć miała rozbudowa Modlina, bo jest wysoce prawdopodobne, że Ryan w Modlinie traci. I w tym bankructwie chciał "pomóc" otwierając Gdańsk, Wrocław i Szczecin w chwili gdy LOT miał straty i miał bankrutować. Ale sądząc po walce Ryan/Wizz tylko Charleroi i Luton ma przewagę dzięki 55 zł różnicy, na pozostałych trasach Wizz byłby w stanie pokonać Ryana i to w bardzo przykry dla Ryana sposób, czyli samemu zarabiać powodując straty u konkurenta.

A do monopolu dąży każdy.
gość_cf95f 2019-09-22 01:21   
gość_cf95f - Profil gość_cf95f
gość_5e3b2 czy ktoś broni Wizzowi ba! LOTowi latać z Modlina? marudzenie, że lotnisko podpisało umowę tylko z FR, a czy ktoś broni innym podpisać tak "lukratywną" umowę? akurat jakbyś miał pojęcie o cenniku WAW to wiedziałbyś pod kogo był krojony.
gość_5e3b2 2019-09-21 23:40   
gość_5e3b2 - Profil gość_5e3b2
Czy ktoś broni LCC latać z Okęcia? Nie lata z niego tylko jedna, według niektórych jedynie słuszna, linia. Choć to tez nie do konca prawda, bo latała, ale najwyraźniej nie odpowiadają jej warunki, w których ma konkurencje, bo lepiej czuje się tam, gdzie ma monopol. Poza tym nie do konca rozumiem te logikę - skoro Modlin powstał przez PO/PSL żeby wyrzucać LCC (nikt nikogo nota bene nie wyrzucał, jakoś ani jedna linia z Okęcia do Modlina się nie przeniosła), to co, nadal rządzi PO? Jakiś bełkot, panie ec29c.
gość_e2345 2019-09-21 20:40   
gość_e2345 - Profil gość_e2345
mjpx. Juz nie jedna a kilka linn lata do Wmi. Co wiecej , jest juz nawet 2 firmy handlingowe :)
gość_ec29c 2019-09-21 20:06   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@mjpx77

Modlin to pomysł menedżerów LOT-u z czasów PO/PSL, bo ich główny pomysł na LCC to wyrzucić z Okęcia. Radom powstaje też po to by wyrzucić LCC i chartery z Okęcia, ale nie do Modlina, bo Modlin już teraz jest zbyt blisko, a w przypadku gdyby teoretycznie powstał CPK, to byłby bliżej Warszawy, niż CPK. Rozbudowa Modlina to też pomysł menedżerów LOT-u.

Oczywiście LOT teoretycznie mógłby sobie kupić oszczędne samoloty (próbowali z MAX-ami, ale nie wyszło) i mógłby zamiast marnować miejsca na tanio sprzedawane przesiadki tanio sprzedawać p2p (niestety przyjęli radykalnie błędną strategię budowy wielkiego hubu i zarabiania na przesiadkach, a teraz nie chcą przyznać się do błędu).
mjpx77 2019-09-21 18:54   
mjpx77 - Profil mjpx77
Ja wszystko rozumiem ale tak swoją drogą czemu samorząd dofinansowuje jedyna linie która tam lata? I dlaczego przez tyle lat nie znaleźli żadnego chętnego skoro to takie frukta latać z Modlina? Skoro jest tak super to gdzie są Ci inni ? A może po prostu i Radom i Modlin nie mają racji bytu ?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy