Raport: Pierwsze półrocze 2019 roku na lotniskach Europy Środkowej

Raport: Pierwsze półrocze 2019 roku na lotniskach Europy Środkowej Największe porty w CEE niezmiennie na plusieSześć największych portów w Europie Środkowej - Wiedeń, Warszawa, Praga, Budapeszt, Bukareszt i Kijów-Boryspol - pierwsze półrocze tradycyjnie zakończyło na plusie. Liderem wzrostów (24 proc.) sensacyjnie został, największy w zestawieniu, port w stolicy Austrii.  W porównaniu do analogicznego...
07/08/2019 09:01   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_ab223 2019-08-20 11:43   
gość_ab223 - Profil gość_ab223
Czy ktoś mi może wyjaśnić w jakiej części Europy leżą Niemcy? I wg jakiego klucza następuje ten wybór?
gość_18306 2019-08-08 00:52   
gość_18306 - Profil gość_18306
Gratuluję materiału. Może według tego samego schematu dałoby się scharakteryzować lotniska polskie ? I dla nich zrobić osobny raport?
gość_0cf4f 2019-08-07 19:39   
gość_0cf4f - Profil gość_0cf4f
@Morgi25: Dobry artykuł. Nie przejmuj się malkontentami :-)
gość_33153 2019-08-07 19:32   
gość_33153 - Profil gość_33153
Kelo: co Ty wiesz o PRL?... kilka seriali telewizyjnych j coś jeszcze?....
gość_998dc 2019-08-07 18:53   
gość_998dc - Profil gość_998dc
Według mnie należy dodać także lotniska w Berlinie z których korzysta pewnie kilka milionów Polaków, oraz terytorium b.NRD jak DRS i LEJ które są tuż przy granicy z Polską. Jeśli mówimy o naszym regionie to także BEG, ZAG, LJU, TIA, KIV... powinny się znaleźć. By porównanie miało też odpowiednią wagę, należało by dodać KRK, GDN, KTW czy POZ które co raz częściej oferują znacznie szerszą ofertę oraz ruch jak niektóre stolice z regionu CEE.
Morgi25 2019-08-07 18:20   
Morgi25 - Profil Morgi25
@Kelo Nikt nie odbiera "stołeczności" Rydze, czy Bratysławie. Podział wynika głównie z długości takiego jednego artykułu, ale nie tylko - te sześć lotnisk łączy aspekt pewnego rodzaju rywalizacji i wielkość ruchu. Owszem, obecność Wiednia może wydawać się zastanawiająca w kontekście podziału CEE, ale to lotnisko obsługuje ogromną część populacji Węgier, Słowacji i Czech przez co jego włączenie wydaje się być uzasadnione.
@gość_ec29c Odniosę się do trzeciego punktu - tak, kryterium był dystans 4000 km czyli granica powyżej której wyróżnia się long-haule. Zdaję sobie sprawę że utrudnia to porównania, ale z Kijowa do Dohy jest 3,5 tys. km a z Bukaresztu do Dohy jeszcze mniej - równie dobrze można byłoby wpisać więc trasy z Polski do Maroka. Być może dobrym pomysłem na przyszłość będzie przyjęcie odległości z WAW.
gość_ec29c 2019-08-07 17:14   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Super artykuł. Ale może być lepszy:

1) czytelność tabelek: w tabelce pierwszej proponowałbym sumę przesunąć na początek, obok nazw lotnisk i dodanie jakiś rozdzielników między tysiącami (spacja, kropka)

2) dodanie duoportów: VIE plus BTS, WAW plus WMI, KBP plus IEV. Jeśli będziecie dodawać regionalne to KRK razem z KTW.

3) długie dystanse: szkoda, że Doha i Dubai wypadają z listy w przypadku Bukaresztu, Sofii i Kijowa. Być może to jakieś sztywne kryterium kilometrowe, ale utrudnia porównania. Może lepiej przyjąć podział, według odległości z WAW?

4) Region CEE: ja bym dodał lotniska w Berlinie.

5) Ciekawe byłyby też statystyki paxów P2P i przesiadkowych.

6) Kryteria wyboru: jak rozumiem przeanalizowaliście te z ponad 10 mln paxów w zeszłym roku?

I uwagi merytoryczne:

1) Qatar bardzo się rozwinął i bardzo straci: zarówno na rozwoju LOT-u w WAW, na potencjalnych charterach z BUD i może bardzo dużo stracić, gdy Wizz poleci do zimą ciepłych krajów np. z BUD na A321 XLR.

2) Widać olbrzymie zasługi Mikosza i Milczarskiego dla rozwoju LOT-u w WAW. Gdy porównamy zupełnie bezpłciowe CSA (tylko 15,8% oferowania), czy TAROM (przegrał z Wizzem na "własnym" podwórku). Oczywiście widać też, że opowieści o linii CEE nie mają żadnego związku z faktami, ale w WAW LOT naprawdę rządzi.
Kelo 2019-08-07 17:06   
Kelo - Profil Kelo
Morgi25: Dlaczego w następnym raporcie ? W pierwszym zdaniu pisze, że analiza dotyczy rynków stołecznych portów Europy Środkowej. Stołeczność Rygi, Sofii czy Bratysławy jest mniejsza od stołeczności Budapesztu czy Warszawy ? Na pewno nie można tych lotnisk wrzucić do worka "regionalne" jest to przedawniona terminologia z PRL i tyczyła się lotnisk bez połączeń międzynarodowych.
Morgi25 2019-08-07 15:39   
Morgi25 - Profil Morgi25
@gość_15f1c Bratysławie, Sofii i lotniskom regionalnym w CEE przyjrzymy się w kolejnym raporcie.
@POZer Rozważymy taki materiał :)
gość_15f1c 2019-08-07 12:02   
gość_15f1c - Profil gość_15f1c
Trochę dziwny ten podział jako CEE. Jeśli się zawężamy to powinna być PL, CZ, H i Słowacja A Bratysławy w zestawieniu nie ma). Jeśli bierzemy większy obszar z Wiedniem i Kijowem to wg mnie powinien być Mińsk, Wilno, Tallin, Ryga, Sofia. Analiza fajna ;)
gość_b3564 2019-08-07 11:48   
gość_b3564 - Profil gość_b3564
Po Polexicie polecą wskaźniki w Warszawie. Co ciekawe, spadki nie dotkną Kijowa, bo Ukraińcy zaczną latać z pominięciem Polski np. do Niemiec i Czech.
POZer 2019-08-07 10:48   
POZer - Profil POZer
super material, brawo.
Czy mozna zrobic taka analize dla Europy zachodniej?
gość_6405d 2019-08-07 10:19   
gość_6405d - Profil gość_6405d
Bardzo dobry artykuł i fajne grafiki - brawa dla autora.
Pominięto jednak jedną istotną kwestię - ruch w Warszawie i Kijowie dzieli się na 2 lotniska, podczas gdy pozostałe miasta są obsługiwane tylko przez 1 port lotniczy. O ile w Warszawie nie zrobi to wielkiej różnicy dla Kijowa pozycja zmieni się diametralnie.
Będzie to dobrze widoczne za perę tygodni gdzy z powodu remontu na IEV ruch zostanie czasowo przekierowany na KBP
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy