Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_ab223
2019-08-20 11:43
Czy ktoś mi może wyjaśnić w jakiej części Europy leżą Niemcy? I wg jakiego klucza następuje ten wybór?
gość_18306
2019-08-08 00:52
Gratuluję materiału. Może według tego samego schematu dałoby się scharakteryzować lotniska polskie ? I dla nich zrobić osobny raport?
gość_0cf4f
2019-08-07 19:39
@Morgi25: Dobry artykuł. Nie przejmuj się malkontentami :-)
gość_33153
2019-08-07 19:32
Kelo: co Ty wiesz o PRL?... kilka seriali telewizyjnych j coś jeszcze?....
gość_998dc
2019-08-07 18:53
Według mnie należy dodać także lotniska w Berlinie z których korzysta pewnie kilka milionów Polaków, oraz terytorium b.NRD jak DRS i LEJ które są tuż przy granicy z Polską. Jeśli mówimy o naszym regionie to także BEG, ZAG, LJU, TIA, KIV... powinny się znaleźć. By porównanie miało też odpowiednią wagę, należało by dodać KRK, GDN, KTW czy POZ które co raz częściej oferują znacznie szerszą ofertę oraz ruch jak niektóre stolice z regionu CEE.
@Kelo Nikt nie odbiera "stołeczności" Rydze, czy Bratysławie. Podział wynika głównie z długości takiego jednego artykułu, ale nie tylko - te sześć lotnisk łączy aspekt pewnego rodzaju rywalizacji i wielkość ruchu. Owszem, obecność Wiednia może wydawać się zastanawiająca w kontekście podziału CEE, ale to lotnisko obsługuje ogromną część populacji Węgier, Słowacji i Czech przez co jego włączenie wydaje się być uzasadnione.
@gość_ec29c Odniosę się do trzeciego punktu - tak, kryterium był dystans 4000 km czyli granica powyżej której wyróżnia się long-haule. Zdaję sobie sprawę że utrudnia to porównania, ale z Kijowa do Dohy jest 3,5 tys. km a z Bukaresztu do Dohy jeszcze mniej - równie dobrze można byłoby wpisać więc trasy z Polski do Maroka. Być może dobrym pomysłem na przyszłość będzie przyjęcie odległości z WAW.
gość_ec29c
2019-08-07 17:14
Super artykuł. Ale może być lepszy:
1) czytelność tabelek: w tabelce pierwszej proponowałbym sumę przesunąć na początek, obok nazw lotnisk i dodanie jakiś rozdzielników między tysiącami (spacja, kropka)
2) dodanie duoportów: VIE plus BTS, WAW plus WMI, KBP plus IEV. Jeśli będziecie dodawać regionalne to KRK razem z KTW.
3) długie dystanse: szkoda, że Doha i Dubai wypadają z listy w przypadku Bukaresztu, Sofii i Kijowa. Być może to jakieś sztywne kryterium kilometrowe, ale utrudnia porównania. Może lepiej przyjąć podział, według odległości z WAW?
4) Region CEE: ja bym dodał lotniska w Berlinie.
5) Ciekawe byłyby też statystyki paxów P2P i przesiadkowych.
6) Kryteria wyboru: jak rozumiem przeanalizowaliście te z ponad 10 mln paxów w zeszłym roku?
I uwagi merytoryczne:
1) Qatar bardzo się rozwinął i bardzo straci: zarówno na rozwoju LOT-u w WAW, na potencjalnych charterach z BUD i może bardzo dużo stracić, gdy Wizz poleci do zimą ciepłych krajów np. z BUD na A321 XLR.
2) Widać olbrzymie zasługi Mikosza i Milczarskiego dla rozwoju LOT-u w WAW. Gdy porównamy zupełnie bezpłciowe CSA (tylko 15,8% oferowania), czy TAROM (przegrał z Wizzem na "własnym" podwórku). Oczywiście widać też, że opowieści o linii CEE nie mają żadnego związku z faktami, ale w WAW LOT naprawdę rządzi.
Morgi25: Dlaczego w następnym raporcie ? W pierwszym zdaniu pisze, że analiza dotyczy rynków stołecznych portów Europy Środkowej. Stołeczność Rygi, Sofii czy Bratysławy jest mniejsza od stołeczności Budapesztu czy Warszawy ? Na pewno nie można tych lotnisk wrzucić do worka "regionalne" jest to przedawniona terminologia z PRL i tyczyła się lotnisk bez połączeń międzynarodowych.
@gość_15f1c Bratysławie, Sofii i lotniskom regionalnym w CEE przyjrzymy się w kolejnym raporcie.
@POZer Rozważymy taki materiał :)
gość_15f1c
2019-08-07 12:02
Trochę dziwny ten podział jako CEE. Jeśli się zawężamy to powinna być PL, CZ, H i Słowacja A Bratysławy w zestawieniu nie ma). Jeśli bierzemy większy obszar z Wiedniem i Kijowem to wg mnie powinien być Mińsk, Wilno, Tallin, Ryga, Sofia. Analiza fajna ;)
gość_b3564
2019-08-07 11:48
Po Polexicie polecą wskaźniki w Warszawie. Co ciekawe, spadki nie dotkną Kijowa, bo Ukraińcy zaczną latać z pominięciem Polski np. do Niemiec i Czech.
super material, brawo.
Czy mozna zrobic taka analize dla Europy zachodniej?
gość_6405d
2019-08-07 10:19
Bardzo dobry artykuł i fajne grafiki - brawa dla autora.
Pominięto jednak jedną istotną kwestię - ruch w Warszawie i Kijowie dzieli się na 2 lotniska, podczas gdy pozostałe miasta są obsługiwane tylko przez 1 port lotniczy. O ile w Warszawie nie zrobi to wielkiej różnicy dla Kijowa pozycja zmieni się diametralnie.
Będzie to dobrze widoczne za perę tygodni gdzy z powodu remontu na IEV ruch zostanie czasowo przekierowany na KBP