gość_623d8
2019-07-31 11:15
[zazwyczaj piszę jako ec29] Problem jest innej natury: rząd chce wywalić ponad 70 mld po to by poprawić skomunikowanie CPL w porównaniu do reszty Polski. Bo catchment area CPK ma być jakieś 30 mln (Okęcie ma 10) i stąd ten nacisk na dojazd pociągiem poniżej 2h. To zadajmy sobie pytanie czyim kosztem ma być ten powiększony catchment area?
Oczywiście pasażerowie mają być zabierani portom regionalnym, którym w nieujawnionych planach pogorszy się dojazd. Popatrzcie się co wyprawiają z Modlinem. Oni nie mają skrupułów, by pozbawić lotniska północno-wschodnią Polskę (ich elektorat!!!) tylko chcą zwalić na PO/PSL.
Jeśli to antypolskie nieszczęście o nazwie CPK powstanie to to samo czeka porty regionalne. A wygląda na to, że jest grupa ludzi, która się nie cofnie. Przy inwestycji za 100 mld należałoby rozważyć warianty alternatywne, czyli choćby rozwój kolei aglomeracyjnej we wszystkich metropoliach powyżej 1 mln, skomunikowanie koleją lotnisk regionalnych, w tym tez tych mniejszych takich jaki Rzeszów, czy Szczecin,budowę linii metra lub tuneli tramwajowych, rozbudowę linii trolejbusowych w Lublinie, Tychach i Gdyni itp. Te 100 mld ma być zmarnotrawione bo kierownictwo LOT-u miało urojenia mocarstwowe (już ich nie ma bo widzi wyniki LAX-u i SIN). Ale na razie nikt nie chce się cofnąć (może Kaczyński ich zmusi po wyborach, bo on minimum rozsądku potrafi jednak zachować i potrafi też się cofnąć).
To jeszcze raz: rozwój lotnictwa w Polsce można oprzeć TYLKO w oparciu o niskie ceny. A321 XLR pogłębi rozwój ruchu P2P zapoczątkowany przez Dreamlinera. LOT ma szansę przetrwać tylko w oparciu o jakąś mocną ochronę przed konkurencją. Obecnie LOT chroniony jest przez brak slotów na Okęciu. Jak ma się do tego projekt CPK?
@adam1987
Pasażerowie kierują się przede wszystkim ceną i wygodą. Dlatego z Poznania potrafią dojechać na lotnisko w Berlinie, by polecieć tanio. Ludzie z niemal całej Polski dojeżdżali do Modlina za czasów, gdy tam były najniższe ceny. Z kolei biznesmeni z południa Polski potrafią dojechać samochodem na lotnisko w Wiedniu, by mieć bezpośredni lot (chociaż drogi).
Natomiast Twoje uwielbienia dla projektu CPK mnie zaskakuje. Jako Poznaniak powinieneś awanturować się (choćby na tym forum) o rozwój poznańskiego lotniska. Najlepiej by rząd przekazał na cele cywilne Krzesiny i zbudował terminal nad torami lub przełożył tory. Plus łącznica, tak by pociągi Berlin - Poznań - Warszawa i Szczecin - Poznań - Warszawa i Zielona Góra - Poznań - Warszawa przejeżdżały przez to lotnisko. Wtedy urośnie catchment area lotniska w Poznaniu.
adam1987
2019-07-30 16:49
@lmajchrowski: Jeśli nikt o zdrowych zmysłach nie będzie jechał 200-300 kilometrów, żeby polecieć bezpośrednio z CPK, tylko woli lecieć z przesiadką z lotniska regionalnego, to w sumie wolę nie mieć zdrowych zmysłów. Dla większości lotnisk w Polsce nie ma zbyt wielu lotów z hubów i na wielu kierunkach przesiadka będzie dłuższa niż godzina lub dwie. W porównywalnym czasie będzie można dojechać do CPK (o ile rzeczywiście zostanie zbudowana infrastruktura).
@gość_5783d: Ludzie głosują portfelami, a że koszty przejazdu pociągiem nie są wyższe niż przelotu, to już problem linii lotniczej żeby odpowiednie taryfy ułożyć i nie rozdzielać ceny na lot i przejazd. Do innych hubów też trzeba dolecieć (i to też kosztuje). A z tymi 7-8h to już zaszalałeś. W największym molochu nie da się znaleźć trasy, której nie pokonasz w pół godziny. Jeśli będziesz dwie godziny przed to wystarczy. Przechodząc odprawę bezpieczeństwa na godzinę przed odlotem na pewno zdążysz. A jeśli pociąg nie będzie kursował w takcie dwu godzinnym lub mniejszym to w sumie po co w ogóle tory kłaść. Na lokalne lotnisko tez trzeba dojechać, więc różnica między CPK a lokalnym lotniskiem nie będzie tak duża tym bardziej, że odpada nam przesiadka i lecimy bezpośrednio.
Samo CPK ma wiele wad, ale nie wymyślajmy dodatkowych na siłę. Każdy będzie miał wybór jak i skąd chce lecieć.
gość_9badd
2019-07-30 15:31
Nigdy na żadnym lotnisku nie byłem 2 godz. przed wylotem. Normą jest 1 godz.
gość_04510
2019-07-30 14:20
lmajchrowski - zgadzam się, bo nawet jeśli to Berlin skasuje taki dekret bo nie można robic konkurencji lotniskom europejskim.
gość_bc282
2019-07-30 14:04
Dlaczego Huby nie rozwijają się na świecie? - bo to jest już przestarzały model. Rozwój idzie w kiedunku tańszych połączeń pint-to-point. Wywalimy olbrzymie pieniądze w błoto.
gość_5783d
2019-07-30 11:29
jak ktoś z Gniezna, Bydgoszczy, Piły, Konina, Inowrocławia i innych miast połozonych 200 i wiecej kilometrów od CPK będzie miał stamtąd lecieć, to poza min. 2h przed wylotem (na takim molochu to pewnie i 3h przed lepiej być), doliczmy 2-3 h pociągiem to już jest dodatkowe 5-6h do podróży. Do tego mało prawdopodobne, żeby rozkład pociągu zgrał nam się idealnie z lotem, więc pewnie i tak trzeba dodać 1-2 h więcej. Mamy więc ok 7-8h dodatkowo na wylocie i przylocie. Do tego koszt biletu na ten supernowoczesny ekspresowy pociąg - to ciekaw jestem jaki geniusz sprawi, że ludzie zamiast latać z lotnisk regionalnych, będą gnali na CPK. Ludzie głupi nie są i zagłosują portfelami.
gość_698fc
2019-07-29 16:20
Naprawdę trudno mi uwierzyć, że do 2030 roku powstanie w Polsce CPK wraz z infrastrukturą drogową i kolejową. Dziś z Bydgoszczy do Warszawy większość pociągów bezpośrednich jedzie aż 4h, do tego 2h należy być przed odlotem. W 2030 roku czas jazdy pociągiem ma wynosić około półtorej godziny. To będzie cud – nowe tory, nowe pociągi. Do tego rozwiązanie jak w Niemczech, czyli wspólny bilet na samolot i pociąg, nikt nie sprawdza w pociągu biletu i nikt się nie czepia, że imię nie takie na bilecie (jeśli miejsce zajęte jest wykupione, to w pociągu niemieckim nikt nic nie sprawdza). Dziś jak Magdalena wpisze na bilecie Magda, to ma nieważny bilet, bo taki jest regulamin IC i jest on święty.
lmajchrowski
2019-07-29 12:32
Nikt przy zdrowyh zmyslach nie bedzie jechal 200-300km do CPK jak ma pod nosem port regionaly gdzie moze wsiasc do LH, KLM, SAS czy innej linii i poleciec w swiat. Chyba ze dekretem guru z Nowogrockiej wyzamykaja wszystkie porty aby wprowadzic dobra zmiane