Ostra rywalizacja Gulfstreama i Bombardiera, padają kolejne rekordy

Ostra rywalizacja Gulfstreama i Bombardiera, padają kolejne rekordy W ubiegłym tygodniu zarówno Gulfstream jak i Bombardier pochwalili się swoimi osiągnięciami w dziedzinie rozwijania technologii odpowiedzialnej za osiągi samolotów. Pierwszy z producentów może poszczycić się nowym rekordem prędkości, który został ustanowiony przez gulfstreama G550 na trasie z Szanghaju do Seattle. Maszyna pokonała ją w 10 godzin i 29 minut. Start samolotu z...
20/05/2019 11:09   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
mgalabuda 2019-05-20 20:29   
mgalabuda - Profil mgalabuda
gość_380ca, niestety ale przy poziomach przelotowych i tak dużych prędkościach mówimy w lotnictwie o prędkości dźwięku, choć jest ona faktycznie zależna od warunków atmosferycznych (nie tylko temperatury). Tak wyrażona prędkość pozwala nie tylko na monitorowanie osiągów samolotu w odniesieniu do jego projektowych możliwości, ale też pozwala na utrzymywanie separacji między samolotami w oparciu o prędkość na przelocie.

Samolot w locie i jego prędkość są limitowane maksymalną prędkością wskazywaną (IAS) i właśnie maksymalną prędkością dźwięku. Przekroczenie pierwszej powoduje uszkodzenia strukturalne maszyny, przekroczenie drugiej pociąga za sobą niepożądane zjawiska jak choćby wzrost oporu aerodynamicznego.

Na niższych poziomiach lotu/wysokościach główną barierą dla samolotu jest maks. IAS (z uwagi na gęstość ośrodka głównie). Z kolei wyżej (przyjmuje się, że od FL280) z uwagi na spadek gęstości powietrza IAS zaczyna spadać, zaś prędkość dźwięku rośnie i wtedy to właśnie jej używamy do określania maksymalnej bezpiecznej prędkości maszyny. Ponieważ współczesne samoloty mają prędkość ekonomiczną zbliżoną do maksymalnej to w trakcie wznoszenia właśnie w okolicy FL280 przechodzą z IAS na Macha, aby cały czas utrzymywać prędkość poniżej tej, która w danej chwili jest miarodajna jako maksymalna.

Z kolei GS zależy również od wiatru i absolutnie nie jest miarodajny w jakiejkolwiek kwestii poza tym kiedy pasażer doleci na miejsce ;) W dobrym jet-streamie GS z wiatrem będzie wynosił np. 1200km/h, a pod wiatr 700 km/h w przypadku takich samych samolotów.

TAS za to to faktycznie prędkość IAS po uwzględnieniu poprawek na wszystko co tylko możliwe w stanie atmosfery (poza wiatrem), ale prędkość Macha to po prostu stosunek TAS do prędkości dźwięku w danych warunkach. I tym samym najlepiej nadaje się do określania osiągów na dużych wysokościach, bo de facto ciągle jest to oparte o IAS ;)
gość_52ebe 2019-05-20 15:42   
gość_52ebe - Profil gość_52ebe
fajnie.. jeszcze fajnie byłoby kiedyś uśiąsć i przelecieć się takim małym wielkim samolotem
gość_380ca 2019-05-20 15:41   
gość_380ca - Profil gość_380ca
Panowie, predkosc dzwieku jest zalezna od temperatury wiec te predkosci mach’a za wiele nie mowia. Predkosc TAS lub Ground Speed w wezlach lub km/h bylaby bardziej czytelna.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy