LOT: Coraz bliżej uruchomienia trasy z Budapesztu do Seulu

LOT: Coraz bliżej uruchomienia trasy z Budapesztu do Seulu Plotki o uruchomieniu trasy z Budapesztu do Seulu pojawiły się już jakiś czas temu. Teraz zostały potwierdzone przez koreańską ambasadę w Budapeszcie. Reprezentant węgierskiego ministra spraw zagranicznych spotkał się wczoraj (4.04) z koreańskim ambasadorem, by omówić szczegóły związane z inauguracją nowego połączenia. Data uruchomienia połączenia...
05/04/2019 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
Carl 2019-04-09 12:37   
Carl - Profil Carl
Chyba jednak LOT w Budapeszcie jakis hub buduje skoro Milczarski powiedzial (wg zobacz link "With new flights we will start developing transfer traffic via Budapest Airport. It is a smart way to further establish the airline as the preferred choice for travelling in the region". Wedlug cytowanego portalu, polska linia rozwaza m.in. uruchomienie lotów pomiedzy Budapesztem a Belgradem.
gość_29954 2019-04-09 12:08   
gość_29954 - Profil gość_29954
Blazej UK
Widocznie jednak klienci akceptują te ceny bo ostatnio LF wzrósł im do poziomu Ryanaira.
Easy Jet wypuszcza profit warning a Wizzair informuje że podwyższają prognozę zysku.

Bardzo rozsądnie zarządzają firmą. Ktoś słyszał o jakichś strajkach czy protestach w Wizzair?
Na pewno mają pewną przewagę kosztową nad Ryanair bo dużo większa część floty jest zbazowana w Europie Centralnej gdzie koszty załóg i obsługi są niższe (chociaż pewnie ceny też muszą być trochę niższe niż na zachodzie).
Być może dlatego Ryanair też będzie przenosił część samolotów do nas zwłaszcza że tu rynek rośnie znacznie szybciej niż na zachodzie. No a to będzie dodatkowym problemem dla LOT.
Pytanie czy właściciel Wizzair (Indigo Partners) nie zajmie się również lotami dalekodystansowymi. Próba już była przy okazji negocjacji przejęcia Wow air.
Blazej UK 2019-04-08 23:15   
Blazej UK - Profil Blazej UK
@gosc 1e887. Czytałem ten artykuł i chyba pan prezes jest trochę oderwany od rzeczywistości cenowej jego firmy. Mówi w wywiadzie iz gdy przyjdzie recesja w Europie to chętnie powita pasażerów BA Lufy czy Lotu na pokładach ich samolotów. Problem w tym ze wizz jest już droższy od BA nawet. Przykład. Kupiłem 4 bilety z Newcastle Praga na sierpnia zapłaciłem 732£ gdy tymczasem Wizz z Luton zawołał za taki bilet do Pragi na cztery osoby 1203£. Albo prezes sam już nie wie za ile bilety sprzedaje albo udaje głupa.
gość_1e887 2019-04-08 19:37   
gość_1e887 - Profil gość_1e887
gość_e4668

nie wiem jacy wszyscy. Nie widzę takiego wskaźnika w sprawozdaniach finansowych żadnej firmy.

Skoro wszystko jest w sprawozdaniach LOTu to powiedz jaki mają LF? Jaki mają LF na połaczeniach wg regionów świata. Jaki ASK, RASK czy CASK? A może ROIC albo ROCE?

To są dane publikowane przez większość lini lotniczych.
gość_1e887 2019-04-08 19:30   
gość_1e887 - Profil gość_1e887
websterrr

zobacz link

"- Na razie jednak LOT z powodzeniem rozwija się w głównej bazie Wizz Aira, czyli w Budapeszcie. Jak pan to ocenia? Po kierunkach długodystansowych polska linia dodała połączenia, na których bezpośrednio konkuruje z Wizz Airem, np. lata z Budapesztu do Londynu, zapowiedziała też rejsy do Bukaresztu.

- Nie mogę się nadziwić, że polskie państwo jest takie bogate, że stać je na subsydiowanie węgierskich konsumentów. LOT to państwowa linia, która skorzystała z pomocy publicznej. A teraz widzimy, jak ta pomoc publiczna wypacza rynek. Zobaczymy zresztą, jak linia sobie poradzi w tej konkurencji. Jesteśmy na nią gotowi."
gość_bc2fb 2019-04-08 16:44   
gość_bc2fb - Profil gość_bc2fb
LOT kasuje przeloty z WAW do DME i przenosi ruch na SVO...!!!

Jednoczesnie ignoruje pasazerow ktorzy wykupili bilet z/do DME.

Wiec moze lepiej utrzymac obecne polacznia zamiast otwierac nowe!!!
usuniety 2019-04-08 16:22   
usuniety - Profil usuniety
@gość_f84d5

Gdzieś ten śmiech Varadiego można usłyszeć albo choć o nim przeczytać?
gość_e4668 2019-04-08 16:12   
gość_e4668 - Profil gość_e4668
do gosc c3cf4:

moze dlatego, ze latajacych z przesiadka z Seulu do Budapesztu jest wg danych lotniska w Seulu za zeszly rok 52 tys. osob a Wroclaw sie do tej statystyki niestety nie zalapal?
gość_e4668 2019-04-08 16:07   
gość_e4668 - Profil gość_e4668
gość_f84d5:

Nie to, ze ja uwazam EITDAR/przychody za kluczowe, ale wszyscy, ktorzy chociaz troche sie znaja na wycenie przedsiebiorstw lotnicych tak uwazaja;)

Jak chcesz poznac te wskazniki dla Lotu, to zerknij do sprawozdania finansowego za 2017 (za 2018 jeszcze maja czas opublikowac). Twierdzenie, ze ktos cos ukrywa jest po prostu goloslowne, i aby to stwierdzic wystarczy wiedza odnosnie obowiazkowej tresci sprawozdania finansowego, nawet bez zagladania do niego.

Marza operacyjna zalezy od sposobu finansowania.

gość_c3cf4 2019-04-08 12:36   
gość_c3cf4 - Profil gość_c3cf4
czemu lot nie uruchomi połączenia WRO-ICN . We Wrocławiu są koreańskie fabryki i jest pełno koreańczyków ale nie ... nasz kochany lot znowu uruchomi nieopłacalne połaączenie i to nie z Polski :(
gość_f84d5 2019-04-07 22:27   
gość_f84d5 - Profil gość_f84d5
TravelFan
Niestety ale na strategiach cenowych się nie znasz. Cena to efekt równoważenia popytu i podaży. Czasami ma coś wspólnego z kosztem a czasami nie. Dlatego firmy na pewnych produktach zarabiają a na innych tracą.
W lotnictwie cena zależy od elastyczności popytu. Biznes ma sztywny popyt jest więc "grabiony"
gość_f84d5 2019-04-07 22:15   
gość_f84d5 - Profil gość_f84d5
lysypiotr76
Budapeszt to nie jest żaden doskonały biznes.
Opłaty lotniskowe nie są kluczowe zwłaszcza w lotach długodystansowych. Do tego nawet jeżeli mają jakieś zniżki w Budapeszcie to muszą przecież płacić w Nowym Yorku czy Chicago.
Do tego pomagamy naszemu konkurentowi w walce o amerykańskie inwestycje bo bezpośrednie połączenie poprawia konkurencyjność Budapesztu względem Warszawy czy Krakowa. A Orban nas dyma na wszystkich inwestycjach jeżeli tylko na taką możliwość (patrz motoryzacja)..
Varadi wyśmiewa LOT za uruchomienie tych połączeń w Budapeszcie na koszt polskiego podatnika a ten gość ma dużo lepsze rozeznanie rynku niż nasz specjalista od kolei regionalnych.
gość_f84d5 2019-04-07 22:00   
gość_f84d5 - Profil gość_f84d5
gość_e4668
1. Nie wiem dlaczego uważasz wskaźnik EDITDAR/przychody za jakiś kluczowy. Większość linii podaje zwrot z inwestycji lub zainwestowanego kapitału a do tego po prostu marzę operacyjna. Po wprowadzeniu IFRS 16 the wyniki stają się bardzo porównywalne.
2. Lufthansa ma oba te wskaźniki dużo wyższe niż LOT który przezornie ich nie ujawnia. Tzn. marża EBIT będzie znana i będzie za 2018 bardzo niska. W 2019 może być jeszcze gorzej.
3. Low cost LH group czyli Eutowings znacząco pogarsza wyniki grupy. W 2018 tłumaczono to konsumowaniem Air Berlin ale w poprzednich latach też było słabo. LOT porownałbym do Austriana który ma najsłabsze wyniki z linii sieciowych. Najlepiej radzi sobie Swissair a zaraz po nim Lufthansa.
lysypiotr76 2019-04-07 21:29   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Kroki które podejmuje LOT w Budapeszcie są niemal identyczne z tzw. tanimi liniami. Połączeń dolotowych by polecieć na jednym bilecie jest jak na lekarstwo. To nieomal standard bazy taniej linii. Samolot na miejscu plus nocujące załogi a jeszcze lepiej miejscowe co jeszcze bardziej obniża koszty. Żadnego hubu poza WAW LOT nie ma i nie będzie miał. To bardziej doskonały biznes poparty zniżkami ze strony lotniska z domieszką ......polityki.
TravelFan 2019-04-07 19:53   
TravelFan - Profil TravelFan
@vscrew, Z pewnością nie jestem ekspertem od sprzedaży biletów lotniczych… Masz mnie. Zajmuje się nad sprzedażą od 20 lat i na pewno rozumiem podstawowe prawa ekonomii. Jeżeli prawdą jest to co piszesz i rzeczywiście jest tak że w ten sposób linie lotnicze budują swój biznes, to nie dziwi mnie że wcześniej czy później każda popada w kłopoty finansowe. Jest absolutnie nie logicznie, ze sprzedaje się taniej usługę o zdecydowanie wyższych kosztach (lot długodystansowy + Dolot) niż sam lot długodystansowy. Jest absolutnie nie logiczne że na rynku o zasobniejszym portfelu (rynki zachodnie), ceny są niższe niż na rynku macierzystym, gdzie ludzi nie stać na nie, bo są mniej zamożni. Na taką politykę, czyli dumpingu jakiegoś rynku (pewnie Lufa w Polsce) może sobie pozwolić wyłącznie bardzo bogaty gracz a nie balansujące na granicy rentowności ubogi wujek.
Ja chcąc leciec z Warszawy mam zapłacić więcej za bilet gdzie koszt tego lotu jest mniejszy, by ktoś mógł polecieć taniej z Amsterdamu przez Warszawę w to samo miejsce gdzie ja?
Dziękuję za te lekcje, teraz już wiem dlaczego nigdy nie udaje mi się latać z Warszawy! Tylko latam przez Niemcy, gdzie ceny dla mnie są akceptowane.
Tylko na końcu dnia czy to naprawdę ma sens? Że mnie nie stać (klasa biznes) na to by lecieć z Warszawy, bo LOT mnie nie chce, więc wydaje pieniądze w Lufthansie?
gość_e4668 2019-04-07 15:46   
gość_e4668 - Profil gość_e4668
do gosc e29c:

"Budowanie" przez Lufthanse wielu hubow nie jest zadna decyzja Lufthansy tylko konsekwencja nabycia Swissa i Austriana, a wraz z nimi przejecia istniejacych hubow w Wiedniu i Zurichu. Poniewaz Austriacy i Szwajcarzy (inaczej niz Polacy) sa gotowi doplacic sporo do lotu bezposredniego, a takze z kilku innych wzgledow, hubow tych Lufthansa - przynajmniej na razie - nie wygasza. Prosze mnie obudzic jak Lufthansa otworzy hub np. w Dusseldorfie czy Berlinie.

Sprzedawanie przez Lufthanse bardzo tanich biletow przesiadkowych wynika z przymusu zapelnienia m.in. A380, tj. z oferowania ponad popyt w konkretnym dniu i o konkretnej godzinie na niektorych trasach, i zeskalowanie wielkosci samolotow ma pomoc rozwiazac ten problem.

Nie znaczy to ze bilety przesiadkowe Lufthansy nie beda tansze niz p2p, ale nie o tyle co dzisiaj, bo wozeniem po kosztach Lufthansa tez nie jest zainteresowana.

Lot ma efektywnosc (wyrazana - jak to dla linii lotniczej - w relacji EBITIDAR/przychody) wyzsza niz grupa Lufthansy, w sklad ktorej wchodzi takze przewoznik niskokosztowy, ktory sporo zawyza srednia dla grupy Lufthansa.

do Kamilos777:

a po co Lot ma zwiekszyc oferowanie w BUD podmieniajac B788 na A343?

do gosc c0bc5:

Krakow jest zbyt blisko WAW, aby budowac tam drugi hub. W BUD tez zadnego hubu Lot nie buduje tylko probuje eksploatowac miejscowy oraz amerykanski rynek na polaczenia p2p. Bo jesli to hub, to gdzie sa niby loty dolotowe Lotu do BUD?
gość_a22a0 2019-04-07 14:04   
gość_a22a0 - Profil gość_a22a0
gość_ec29c
Jakie price discrimination?
Normalne prawo popytu i podaży. Ktoś chce wygodnie polecieć to leci P2P i płaci więcej bo jest skłonny za ten luksus zapłacić.
Natomiast linie hubowe zarabiają głównie na dziłalności całego huba. Dlatego liczenie route profitability ma średni sens bez uwzględniania siatki (netowork profitability). Podobnie jest zresztą z low costami. U nich liczenie zyskowności na poszczególnych trasach mija się z celem. Więcej sensu ma liczenie zysku na poziomie bazy bo część lotów może być zyskowna a część ale nie da się odciąć tylko tych na których jest strata bo to logistycznie może być trudne (samolot musi się przemieszczać żeby dolecieć do lotniska z którego są zyskowne połączenia).
LOT będzie miał coraz trudniej. Sporo nowych samolotów przylatuje a tras żeby je dochodowo ustawić nie ma. A przez pierwsze lata i tak zazywczaj na tych nowych płączeniach jest strata. Te najlepsze są już obsadzone.
Więc zbyt szybka ekspansja może niestety prowadzić to strat i utraty płynność. Zwłaszcza że LOT wszystko leasinguje czyli w zasadzie zysk netto to wynik gotówkowy. A ten mocno spada.

gość_c0bc5 2019-04-07 07:14   
gość_c0bc5 - Profil gość_c0bc5
To ze polski przewoźnik buduje drugi hub w obcym kraju jest antypolskie, poza faktem ze to nie ma żadnego sensu ekonomicznego. Widać ze Budapeszt do NJ i Chicago jest totalna klapa.
Powinni w Krakowie budować drugi POLSKI hub dla rejsów dalekodystansowych zanim CPK zostanie otwarty, a nie w Budapeszcie.
Kamilos777 2019-04-07 02:25   
Kamilos777 - Profil Kamilos777
Dziwna polityka LOTu, otwieraja polaczenia z BUD (z kiepskim wypelnieniem samolotow) byc moze ratujac sie troch cargo. Pierwsze LOT powinnien inwestowac i otwierac nowe trasy z PL choc by Krakow ktory ma bardzo duzy potencjal, dlaczego nie otworza polaczenia z KRK-JFK? ( wypelnienie samolotow bylo by zdecydowanie wieksze niz na polaczeniach z BUD. A tak po za tym dlaczego LOT nie podmieni B788 operujacego z BUD na A343 leasingowanego od Air Belgium?
gość_e4668 2019-04-06 17:35   
gość_e4668 - Profil gość_e4668
Vscrew:

To jest po prostu premia (doplata) za wygode wynikajaca z lotu bezposredniego. Stwierdzenie, ze Lot z Warszawy bedzie zawsze drozszy niz z przesiadka w Warszawie nie jest jednak zawsze prawda, co mozna latwo sprawdzic na lot.com. Tak samo jak przekonanie, ze Lot jest duzo tanszy od innych przewoznikow, dla zaczynajacych podroz w Kopenhadze, Amsterdamie czy Pradze. Wystarczy do tego nawet nie lot.com, ale prosty test w google (pokaze wprawdzie tylko ekonomie, ale zazwyczaj Lot bedzie w srodku stawki cenowej).
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy