LOT – przewoźnik zagrożony?

LOT – przewoźnik zagrożony? Autorem artykułu zatytułowanego „Linie lotnicze: lista zagrożonych gatunków” jest profesor Rigas Doganis. Ten urodzony w 1939 r. Grek zajmuje się lotnictwem cywilnym od lat. W przeszłości doradzał wielu liniom lotniczym i lotniskom na świecie. Na przełomie lat 1995/1996 był prezesem Olympic Airways, greckiego przewoźnika narodowego, którego próbował bez...
26/03/2019 10:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
eFJot 2019-04-02 13:00   
eFJot - Profil eFJot
Autor: "(...) korzystając z usytuowania geograficznego Helsinek i możliwości przelotu najkrótszą drogą przez biegun północny z Europy do Azji Wschodniej, Finnair rozwinął nisze oferując niskie taryfy i krótki czas podróży do takich miejsc jak Pekin czy Tokio. "

Poważnie? Z Helsinek do Azji Wschodniej przez BIEGUN PÓŁNOCNY???
gość_4c7bf 2019-03-29 09:26   
gość_4c7bf - Profil gość_4c7bf
Ja w tych wszystkich pseudoeksperckich a tak naprawdę lobbystycznych wypowiedziach wyczuwam jakąś złość, że LOT jeszcze nie upadł. Że jeszcze ma zyski, przez co ośmiesza "fachowców od rynku", którzy wiedzą lepiej jak powinno być. Lufthansa nie będzie zadowolona widząc taką nieskuteczność swoich pomagierów.
gość_13540 2019-03-27 13:10   
gość_13540 - Profil gość_13540
Prawa ekonomii są jak grawitacja. Nie można ich ignorować. Polityka szaleńczego rozwoju to porywanie się z motyką na słońce na zamówienie starszego pana z Nowogrodzkiej. LOT upadnie wcześniej niż póżniej. Zapłacą jak zwykle polscy podatnicy.
gość_ead43 2019-03-27 12:06   
gość_ead43 - Profil gość_ead43
Zniknięcie linii typu SAS, Air Europa czy LOT byłoby niekorzystne przede wszystkim dla pasażerów. Wystarczy popatrzeć co się stało w Niemczech po upadku Air Berlin (podwyżka cen biletów) czy w USA po wchłonięciu mniejszych linii przez giganty. Konkurencja na rynku jest korzystna dla wszystkich.
gość_bb1c2 2019-03-27 11:17   
gość_bb1c2 - Profil gość_bb1c2
Ależ oczywiście, że LOT to gatunek zagrożony. Podobnie jak SAS (Szwecja i Norwegia sprzedały z nim swoje udziały aby uciec od odpowiedzialności za ew. bankructwo), Czech Airlines, Tarom, Air Europa. Lotnictwo to szalenie trudny biznes, w którym przetrwają jedynie najwięksi i najsilniejsi. I żadne idee lokalnych polityków o "budowie drugiej Gdyni" w kontekście CPK nie mają tutaj najmniejszego znaczenia.
gość_112f2 2019-03-27 07:43   
gość_112f2 - Profil gość_112f2
Nic dodać nic ująć. Takie firmy jak LOT są skazane na dofinansowanie z budżetu panstwa. Jakby dzialał w mniejszej skali to mniej kasy byśmy na niego wydawali, ale niestety to niebyłby lot na miarę naszych aspiracji.
gość_8c2dd 2019-03-27 07:27   
gość_8c2dd - Profil gość_8c2dd
Trzeba się zastanowić, komu zależy na upadku LOTu? Czy to już nie cyber-wojna? Co na to ABW?
gość_ead43 2019-03-27 00:29   
gość_ead43 - Profil gość_ead43
Dodam do kwestii poruszonych przez gość_c42a8: Gdy LOT wchodził dla Star Alliance, padały obietnice Lufthansy, że LOT będzie linia przewożącą pasażerów z Europy Zachodniej na kierunki wschodnie. Skończyło się to dodaniem code-share LH do połączeń LOTu z Warszawy do Wilna (być może też do Rygi) i to było na tyle. Kilka lat później LH rozpoczęła ofensywę na polskie lotniska regionalne. Rzeczywiście, współpraca z IAG i dołączenie do OneWorld byłoby bardzo ciekawą opcją, zwłaszcza że część Europy w której LOT jest najbardziej obecny jest słabo obsługiwana przez OneWorld po bankructwach Maleva i Air Berlin. Tylko czy LOT zostałby dopuszczony przez American i BA do wspólnego obsługiwania lotów transatlantyckich? Pamiętam stanowisko BA wypowiedziane podczas restrukturyzacji LOTu, że LOT powinien zrezygnować z tras dalekiego zasięgu.
Blazej UK 2019-03-27 00:09   
Blazej UK - Profil Blazej UK
@gosc 3155a. Nic dodać nic ująć.
gość_3155a 2019-03-26 21:25   
gość_3155a - Profil gość_3155a
Marzyciele tu widzę się panoszą.

Owszem LOT to mała firma. Słaba w wielu punktach - bardzo różnorodna flota, słaba jakość serwisu, fatalne relacje zarząd - pracownicy.
Finansowo po 1 roku dobrych wyników znów zaczyna się spadek. W 2018 na 6 mld przychodów zysk operacyjny wyniósł około 200 mln. W więc spadek o chyba około 30% przy wzroście przychodów o 30%. W zeszłym roku paliwo było jeszcze relatywnie tanie. W tym roku będzie gorzej.
Zwrot z inwestycji na pewno poniżej kosztu kapitału. A to oznacza że firma pali pieniądze a nie zarabia.
Więc te opowieści o budowie wielkie firmy trzeba włożyć między bajki.

Trzeba się "przytulić" do jakieś dużej firmy. Air/France KLM średnio sobie daje radę bo Air France ciągnie spółkę w doł. Lufthansa jest za blisko i nie daje żadnych możliwości rozwoju. Austrian ma sobie np. radzić sam z low-costami.
Najlepszą (o ile nie jedyną) opcją byłby IAG. Firma daje dużą wolność ssamodzielność spółkom z grupy ale wymaga dobrego zarządzania i zarabiania kasy. Chce też mieć pełną kontrolę nad przejmowanymi spółkami.
Wszystkie firmy w grupie IAG mają bardzo dobre wyniki finansowe i ładnie się rozwijają. Cała grupa jest najbardziej dochodową na świecie zbliżając się do Ryanair i Wizzair. Znaczenie bardziej efektywną niż Air France KLM czy LH. IAG nie jest obecne w Europie Centralnej czy Wschodniej a jej strategia jest nakierowana na połączenia transaltlantyckie a firma najsłabsza jest na kierunku azjatyckim. Wejście LOTu do tej grupy mogłoby oznaczać że na tym kierunku LOT mógłby się rozwijać. Na razie IAG dosyć mocno współpracuje z Finnair
Jest jednak wiele problemów - główny to to że LOT jest w sojuszu Start Allance a IAG to Oneworld. Myślę że polityczni nominaci nie nieliby zgody partii rządzącej na taki ruch.
crystalmint 2019-03-26 19:54   
crystalmint - Profil crystalmint
Niby czemu myślicie że LOT upadnie? Jest już na tyle duży i dobrze zarabiający żeby przeżyć następny kryzys finansowy który zresztą pewnie nie będzie aż tak zły jak ten w 2008 r. Ja bym powiedział że to właśnie Ryan, Wizz czy Norwegian powinny się bać
gość_976ee 2019-03-26 19:35   
gość_976ee - Profil gość_976ee
gość_c42a8:

Prosze Dziadka, Lot nie mial wtedy prawie nic: we flocie pare starych samolotow w leasingu i sloty na Okeciu. Prawdziwa wartosc dla Lufhansy w prywatyzacji Lotu: rynek, tj. wyciecie lokalnego konkurenta poprzez sprowadzenie go do dostarczyciela pasazerow do FRA i MUC i mozliwosc podniesienia cen.

Dokladnie tak jak sprywatyzowano TPSA sprzedajac ja (a wlasciwie rynek) do innego panstwowego podmiotu France Telecom, co zaowocowalo przez lata bardzo wysokimi cenami uslug telekomunikacyjnych w Polsce.

Lufthansa nie miala wtedy zadnego interesu, aby OD ZERA budowac hub w Warszawie (bo wtedy WAW zadnym hubem nie byl i Lot poza krajowkami robil tylko p2p). Porownanie z Wiedniem zupelnie nietrafione, bo a) wtedy jeszcze o multihubowosci nie mowiono, b) w Wiedniu i Zurichu jest jednak troche zamoznych klientow, zamozniejszych niz w Polsce, przyzwyczajonych do lotow bezposrednich i nie za bardzo mozna im to od razu odebrac, tym bardziej, ze obecnie i FRA i MUC sa juz mocno zapchane.
kidloco 2019-03-26 19:12   
kidloco - Profil kidloco
Świetny artykuł - a wnioski każdy myślący wyciągnie sam. Po upadku Lotu w Polsce będzie miejsce dla takiej linii jak Aegean (najlepsza w tej chwili europejska mała linia lotnicza), ale musi być ona założona od zera, bez udziału państwa, na współczesnych zasadach.
Piszę to jako człowiek o lewicowych poglądach, przekonany o nieodzowności regulacji rynku przez państwo - ale mający bardzo złe zdanie o gospodarce państwowo-folwarcznej w wydaniu polskim.
gość_07c5e 2019-03-26 18:46   
gość_07c5e - Profil gość_07c5e
gość_c42a8 - Pewnie za młody jesteś żeby pamiętać te czasy. Wtedy Lufthansa nie przejęła jeszcze Austriana i gdyby wtedy pozwolono jej wziąć Lot, to zrobiłaby z niego to co zrobiła właśnie z Austriana - rozwoziciela po Europie środkowej i wschodniej. Loty z Warszawy nie byłyby zagrożone, a jakie masz teraz p2p z regionów? Te na sile dotowane połączenia do Stanów z Rzeszowa? Lot dostałby potężny zastrzyk finansowy, rozbudował flotę i nie musiał trząść się o przyszłość.
gość_e12a1 2019-03-26 18:38   
gość_e12a1 - Profil gość_e12a1
tym którzy piszą ze LOT nie jest mały polecam ranking - LOTu nie ma nawet w dwudziestce największych linii w Europie.
A obecna strategia LO to także loty BUD-ORD (LF nawet poniżej 50%) czy rownie duzy sukces BUD-JFK czyli czysta polityka a nie biznes
gość_401d0 2019-03-26 18:15   
gość_401d0 - Profil gość_401d0
Autor ma rację, tylko większość znafcòw sądzi, że LOT sam sobie poradzi i wysyp, festiwal nowych kierunkòw wystarczy. Nie, tak nie jest.
usuniety 2019-03-26 17:21   
usuniety - Profil usuniety
Kra, kra, kra... Kra, kra, kra... A tak na poważnie. Dobre rady "eksperta" można sobie schować do szuflady. Powielanie modeli opisanych przez niego to prosta droga do bankructwa. Linie lotnicze zmieniają się dzisiaj praktycznie non-stop. Wystarczy spojrzeć na FR albo chociażby linie w USA. Sukces można osiągnąć tylko wyprzedzając konkurencję, a nie powielajac jej działania, które za miesiąc przejdą kolejne modyfikacje. Kto się nie dostosowuje do rynku, albo go wręcz nie kreuje ten znika.
LOT ma dzisiaj najbardziej sensowną strategię działania od kiedy rynek lotniczy w Europie został zliberalizowany. Potwierdzają to i wyniki przewozowe i finansowe. I to pomimo wielu czynników utrudniających mu działanie w ostatnich latach - np problemy z 787, z RR, zatkanym i przez to niewydolnym w lecie Okęciem, ze związkami zawodowymi i ostatnie z maxami. Osiąga to na rynku mniejszym niż przywolywane przez autora Londyn, czy Paryż- może niech autor jeszcze porówna Warszawę do NYC - absurd ten sam, ale bardziej światowo.
gość_ec29c 2019-03-26 16:53   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
LOT dzięki 6 używanym E195 i wprowadzeniu z powrotem 6 E170 (nikt ich nie chciał kupić) wygrał wyścig o sloty na Okęciu. Do tego kupił sloty od Small Planet. Trzy bardzo dobre decyzje, które sprawiły, że ma około 65% slotów na Okęciu i konkurenci mu mogą (obejrzyjcie sobie skecz "Ucz się Jasiu") lub parafrazując innego klasyka (obejrzyjcie sobie 25 lecie Polsatu) konkurenci mogą pomiziać LOT lisią kitką.

A Panie i Panów Redaktorów pasazer.com prosiłbym artykuł na temat slotów na Okęciu, zwłaszcza tych po Small Planet.

Oczywiście LOT powinien wymienić liliputy z wysokimi kosztami jednostkowymi na większe samoloty. Powinien też pomyśleć o niszach (San Jose, mniejsze miasta na Ukrainie), ale też ograniczyć specjalizację w CEE i otworzyć takie "zwyczajne" kierunki jak Dublin, Bolonię, Manchester, Lyon i Kolonię. Plus wyspy greckie i Brac. Ale tak długo jak konkurenci nie będą mogli dostać nowych slotów na Okęciu szczególiki nie mają większego znaczenia.
gość_c42a8 2019-03-26 16:53   
gość_c42a8 - Profil gość_c42a8
Do gosc 07c5e:

Jaka to niby szansa dla lotu bylo przejecie przez lufthanse?

Efektem takiego przejęcia byloby wykasowanie wszystkich lotow p2p z polskich lotnisk i wozenie polskich pasazerow do monachium i franfurtu. Jak lufthansa nie robi p2p z tak duzych miast niemieckich jak dus czy berlin to o czym my mowimy.

Do tego ceny za loty z Polski wzroslyby o 20-30 proc. minimum, bo skoro mogly o tyle wzrosnac na rynku niemieckim po wyelimiowaniu air berlin (vide zakonczone niczym postepowanie antymonopolowe p-ko lufthansa) to dlaczego nie w Polsce. Prawdziwa szansa.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy