Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_18306
2019-03-03 10:47
Warto zwrócić uwagę na zdolności przesiadkowe krakowskiego lotniska. W ubiegłym roku pasażerów przesiadkowych było 1000. Ryanair odgrażał się, że takie mozliwości w Krakowie uruchomi dla swoich pasażerów. Ale teraz jakoś cisza... Ciekawe czy jakieś połączenia z Krakowa na zachód czy "składają się z rejsami" np. z Lwowa czy Kijowa ?
Marcin14
2019-03-03 02:24
Kelo i gość_139ed, dzięki wielkie za szybkie odpowiedzi. Ja w czasie ostatniej godziny doedukowałem się (jeszcze nie widząc Waszych odpowiedzi), przeczytałem całe opracowanie Planu Generalnego Kraków 2036 i rzeczywiście wszystko jest dokładnie opisane wraz z analizami technicznymi nowej drogi startowej (dla B787, B777 i airbusów kodu D, 2800 m jest zupełnie wystarczające) oraz na temat stanowisk kodów C, D i E+. Wszystko jest jasne dla mnie i wygląda na nieźle przemyślane od strony technicznej. Terminal zostanie specjalnie przebudowany w istniejącej części aby powiększyć poczekalnie przedodlotowe właśnie dla samolotów kodu D, a dalsza rozbudowa pirsu w kierunku wschodnim dla strefy non-Schengen również to uwzględnia. Z KRK rzeczywiście będzie można latać od San Francisco po Tokio, co bardzo dobrze wróży krakowskiemu lotnisku. Jedyne, do czego można się przyczepić to planowanie przepustowości na 12 mln pax rocznie, co przy dzisiejszych wzrostach wydaje się być niewystarczające. Moim skromnym zdaniem powinno się zaplanować przepustowość na ruch na poziomie odpowiadającym co najmniej dwóm przelotom rocznie mieszkańca w strefie wpływu lotniska czyli 8 mln mieszkańców, co równa się 16 mln pax rocznie (z założeniem, że dodatkowy ruch pasażerów odwiedzających region jest kompensowany przez lokalnych pasażerów wybierających konkurujące okoliczne lotniska).
Zejdzcie na ziemie. Obecna dlugosc wystarcza dla Chicago na zachodzie po Pekin na wschodzie dla nowoczesnych maszyn tj.: 787,350,330neo. Po wybudowaniu nowej ds zasieg bedzie od San Francisco na zachodzie po Tokio na wschodzie. Projekt nowego pasa zaklada mozliwosc jego wydluzenia do 3km, natomiast nie bedzie to konieczne. Ani jutro ani za 20lat (czas zywotnosci pasa) z Balic nie bedzie rejsow do Chile czy Australii. Dlugich pasow to potrzebuja lotniska na duzych wysokosciach npm gdzie jest inne cisnienie lub na Polwyspie arabskim gdzie jest 45stopni. Lotnisko ma trzy stanowiska kodu E+ dwa kodu D. Na lotniskch niehubowych szeroki kadlub nie stoi kolo siebie w tym samym czasie w masowej ilosci.
gość_139ed
2019-03-03 00:32
Marcin14: Gość do którego opinii się odnosisz p...y trzy po trzy. Po pierwsze dzisiejszy pas w KRK ma zaledwie 2550m i bez ograniczeń operują na nim Drimki nawet w wersji 900 czyli większy. Co więcej większość średnich szerokokadłubowców A330/A350/777-200 bez problemów wyląduję/wystartuje na nowym pasie z pełnym obciążeniem 2800m. Na regularne loty na 747 czy A380 raczej bym się nie spodziewał, tym bardzie że może będą latać do KTW i RZE gdzie mają dłuższe pasy ;) Taki żarcik. Kolejne wprowadzenie w błąd to stanowiska dla dużych samolotów już teraz w KRK są dwa stanowiska dla samolotów kodu D czyli np. 767, oraz trzy stanowiska kodu E czyli np. 747/777/787/330/340. Będą zresztą budowane kolejne także dla dużych, choć dedykowanych na A380 na razie nie planują ;).
Marcin14
2019-03-02 23:32
@gość_d233b - a to niedobrze. Nie znałem tych szczegółów planu generalnego. To są poważne ograniczenia dla rozwoju lotniska, szczególnie dla rozwoju transkontynentalnych połączeń z/do KRK. Ciężko mi też to zrozumieć - to nawet teraz generalnie nie ma odpowiednich stanowisk ani nawet planów dla B787, które przecież coraz częściej goszczą w Krakowie?
gość_7c41c
2019-03-02 19:26
Nie będzie 9 w tym roku. Niech chociaż pęknie to 8 mln. I niech nowe trasy się 'zakorzenią'. To będzie sukces w tym roku.
gość_824f2
2019-03-02 17:58
@gość_00d7f: akurat Rzeszów styczniowe wyniki już dawno temu ogłosił:
Pax: 52209 = wzrost o +4,335% (w 01.2018 było 50040)
gość_d233b
2019-03-02 15:55
@Marcin14
'ze względu na sytuację z pasem startowym w KRK'
Do tego potrzeba pasa startowego o długości co najmniej 3100 m i stanowisk dla samolotów kodu D/E (a nie 2800 m i stanowisk dla kodu B/C jak według Planu Generalnego 2036 zatwierdzonego przez właściciela PPL).
gość_a1509
2019-03-02 14:42
gość_00d7f Rzeszów ogłasza zawsze około 10 dnia miesiąca. Tylko Pasażer nie opublikował stycznia ale można zobaczyć na ich stronie.
gość_05128
2019-03-02 14:28
00d7f: Rzeszów podał swoje wynik za styczeń, Pax: 52209 (50040) +4,335%
Operacje: 920 (770) +19,5%
Tylko Pasażer.com przeoczył tą informację.
gość_00d7f
2019-03-02 11:56
Idą jak burza. Petarda po prostu Petarda ! I jeszcze szybko ogłaszają wyniki, a np. Wa-wa i Rzeszów lub Szczecin styczniowych wyników jeszcze nie ogłosili.
2dzienna rotacja od uia oczywiscie sry za blad, wyswietlacz w tel po przejsciach niedawnych
Warto jeszcze dodac skoro juz wymieniane nowosci: stuttgard od laudy, glasgow od jet2, wzrost oferowania od norwegiana o 18%! Ma s19, 4rotacja dzienna klm, 2 dzienna klm. Dzisiaj info o eurowings ze zostawia stuttgart na zime pierwszy raz w odp na laude
gość_18306
2019-03-02 10:05
Ale nadal nie ma połączenia Kraków-Wilno - Kraków, ani żadnego innego z Krakowa do Pribałtyki. Ciekawe dlaczego nie chce latać na tej trasie Ryanair ani Wizzair! Obie linie na obu loitniskach mają (mieć będą) swoje bazy. Trasa jest krótka. Godzina lotu, więc rotacji da się zrobić więcej i nie ma autostradowej alternatywy ... ?
gość_35897
2019-03-02 09:13
Ciągle brakuje LOT w Krakowie! Jego jest ZA MALO!
Marcin14
2019-03-02 01:13
KRK rzeczywiście może osiągnąć 8 mln pax w 2019 r. i przez to podskoczyć o kolejne 5 miejsc w rankingu europejskich lotnisk na 67. pozycję. Jest to szczególnie możliwe ze względu na mnogość nowych połączeń i związanym z tym bazowym wzrostem ruchu. Chciałbym zwrócić uwagę, że KRK ustępuje WAW w ilości europejskich połączeń zaledwie o kilka kierunków (oba porty lotnicze mają ich ponad 130)! Istnieje bardzo duża dysproporcja w lotach długodystansowych, co jest naturalnie zrozumiałe ze względu na sytuację z pasem startowym w KRK, dlatego doskonale rozumiem palącą potrzebę jego przebudowy. Wydaje się być prawdą, że kiedy KRK osiągnie 10 mln pax rocznie, pojawi się nagle w tabelkach różnorodnych światowych przewoźników, przez co mogą zostać uruchomione nowe, ciekawe, egzotyczne połączenia, jak również, w ślad za PRG i BUD, może się ujawnić zainteresowanie amerykańskich lotniczych potentatów i bardzo szybko może się okazać, że jest to bardziej atrakcyjna destynacja niż powyższe.
gość_00546
2019-03-01 22:13
Jeśli Balice utrzymają takie wzrosty przez następne 3 lub 4 lata to ta modernizacja lotniska na 12 mln. pasażerów w momencie rozpoczęcia już będzie za mała. I co wtedy? Następna modernizacja? Gdzie? Wojsko przegonicie? Tak się składa że zarówno Balice i Pyrzowice mają w planie rozbudowę lotnisk. Czy jednak budowa wspólnego lotniska między Krakowem i Katowicami nie miałaby sensu tym bardziej że sama linia kolejowa do Pyrzowic ma kosztować ponad miliard? Wiem że głównym problemem byłoby dogadanie się PPLu z Pyrzowicami ale nie takie cuda się zdarzają.
gość_c518b
2019-03-01 22:04
Pόjdᶏ po 9 milionόw w tym roku, oby im tylko terminal oraz droga startowa wytrzymały.
gość_1107e
2019-03-01 21:26
Za amatorskim podejściem Gdańska poszły Katowice i Warszawa. PR tych lotnisk a Balic to jakieś inne ligi. Można wiele rzeczy zarzucić lotnisku w Balicach ale marketing mają o klasę lepszy niż wspomniane porty
mechanik59
2019-03-01 20:20
Może WAW też zacznie podawać info kwartalnie.