A380 - historia upadłego giganta

A380 - historia upadłego giganta Jednocześnie nie codziennie jesteśmy świadkami końca historii danego typu statku powietrznego. Sprawdzone konstrukcje są produkowane od kilkudziesięciu lat, czasem pojawiają się ich unowocześnione wersje, ale nikt nie planuje zakończenia ich produkcji. W przypadku giganta pokroju A380 sytuacja jest jednak odmienna. Już po 13 latach od pierwszego lotu tej...
27/03/2022 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
krzysiekl 2022-03-29 08:50   
krzysiekl - Profil krzysiekl
zgadzam się z tym co pisze Demar.
Dodam, że właśnie nie jest wykluczone, że jeszcze pojawi się nowa wersja A380, wiele zależy od sytuacji na rynku. Aktualnie A380 zjadły wyższe koszty obsługi (samolot 4 silnikowy) co nie jest wyrównywane przez korzyść np. w mniejszym zapotrzebowaniu na "sloty" na kluczowych lotniskach gdyż przez pandemię ruch lotniczy spadł zamiast się rozwijać.
Zabiera też zbyt mało towarów w porównaniu np. z B777 (covid pokazał, że to bardzo istotne).
Nie mniej w przyszłości może pojawić się nowa, ulepszona wersja tego samolotu.
Być może w odległej przyszłości np. z napędem wodorowym.
BTW to właśnie A380 jest wykorzystywany przez airbusa do testów tego napędu.
gość_a3047 2019-03-06 09:39   
gość_a3047 - Profil gość_a3047
@lysypiotr76 - Niemcy sobie poradzą, powetują sobie te straty i sciągną z nas.
lysypiotr76 2019-03-06 08:57   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Airbus w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii zaciągnął pożyczkę w początkowej fazie tworzenia A380. Rządy tych państw mogą teraz czuć ,,dyskomfort " zwłaszcza Niemcy którym producent nadal jest winny ok. 600 mln euro a razem ok. 1 mld. wszystkim pożyczkodawcom.
gość_a865e 2019-02-19 07:10   
gość_a865e - Profil gość_a865e
Ten samolot może jeszcze wrócić do sprzedaży jeśli Hyperloop okaże się realistyczny i sieć pokryje większość kontynentów. Wtedy loty na krótkich i średnich dystansach mogą się nie opłacać tylko na transkontynentalnych między mega hubami. Jak narazie to jest fantazja i do głosu zaczynają dochodzić małe samoloty o dużym zasięgu żeby było więcej połączeń P2P z lotnisk regionalnych.
demar 2019-02-18 10:23   
demar - Profil demar
Upadłego giganta?
Przecież A380 ciągle jest użytkowany i dla wielu linii lotniczych zarabia miliony.

Warto doprecyzować kilka spraw:

1. Podjęto decyzję o zakończeniu obecnej wersji A380-800 (nazwijmy ją „ceo”). Nikt z zarządu Airbus nie powiedział nic o zakończeniu programu A380 – on nadal jest realizowany.

2. „Cały projekt pochłonął dotychczas 28 mld euro” – gdzie jest źródło tej informacji? Oficjalnie Airbus informował o 15 mld EUR kosztów plus ok. 3 mld EUR wydanych, ale zrefundowanych bezpośrednio ze środków unijnych. Kiedyś przeliczono całość po niekorzystnym kursie USD / EUR na poziomie ponad 1,4 (z II połowy 2007 r. gdy dostarczono pierwszy egzemplarz) i niektórzy do dzisiaj piszą o 25 mld USD.

3. Airbus oficjalnie poinformował, że w związku z decyzją o zatrzymaniu produkcji A380 w roku 2018 w koszty wpisano 463 mln EUR związanych z programem A380. Nie było informacji o innych "zaległych" kosztów A380 do rozliczenia.

4. Stwierdzenie, że Skymark Airlines ogłosiły niewypłacalność z powodu A380 jest dużym nadużyciem. Transaero, Kingfisher też? Litości… W roku 2018 zbankrutowało ok. 40 linii lotniczych na świecie – które z nich z powodu A380?

5. „A380 okazał się balastem i złym omenem” – co takiego? Proszę spytać w Airbusie czy żałują decyzji z roku 2000. Raczej odpowiedzą, że nie trafili z terminem, ale nie z koniecznością zablokowania sprzedaży B747 konkurentowi. W roku 2000 największym produkowanym przez Airbus samolotem był A340-300 i czym miał on konkurować wobec B747-400, czy nawet B777-300? A380 pozwolił traktować firmę Airbus jako poważnego konkurenta firmy Boeing. W latach 1990-99 Airbus dostarczył 31,4% tego co konkurent w segmencie widebody (i to głównie mniejszych – np. A330 wobec B747-400). Nieco ponad dekadę później (po ogłoszeniu A380) już 50,3% (2002-2011, do tego sporych maszyn, np. A380 czy A340-600).

6. „A380 przegrał z kretesem rywalizację z B747”. Doprawdy? W latach 2011-2018 dostarczono 130 sztuk B747-8 i 193 sztuki A380...

7. „Czy na tak duże samoloty jest jeszcze za wcześnie, czy też w ogóle nigdy nie nadejdzie ich era?” – to pytanie to sedno sprawy i jest bardzo celne. Sądzę, że przekonamy się o tym w ciągu najbliższych kilku lat. Jeśli np. za kilka lat Airbus zaprezentuje „NEO” i zdecyduje o wznowieniu produkcji A380 to będziemy mieli czytelną odpowiedź. Warto pamiętać, że obecnie średni wiek używanego A380 jest mniejszy niż 6 lat. Kto odsyła 6 letnie samoloty na emeryturę, albo planuje ich zastąpienie młodszymi? Ale za kolejne 6 lat sprawa może wyglądać zupełnie inaczej.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy