Niestety to koniec airbusa A380

Niestety to koniec airbusa A380 Decyzja Airbusa spowodowana jest spadającą od kilku lat sprzedażą samolotu, brakiem nowych zamówień i rezygnacją z już złożonych. W ubiegłym tygodniu Qantas poinformował o ostatecznej anulacji zamówienia na osiem airbusów A380. Natomiast na początku lutego br. do mediów wyciekła informacja o trwających negocjacjach Airbusa z liniami Emirates. Dziś wiemy,...
14/02/2019 10:19   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
BA850 2019-02-15 11:19   
BA850 - Profil BA850
@gość_fb4bd: pewna era to się skończy, jak skończą produkować Boeinga 747 ;-)
gość_2d25c 2019-02-15 09:55   
gość_2d25c - Profil gość_2d25c
Airbus się pospieszył: jak tylko otworzą Centralny Port Lotniczy Baranów to LOT będzie potrzebował co najmniej setki A380. :P
demar 2019-02-15 00:59   
demar - Profil demar
@BA850: W roku 2000 założono dostawę 751 sztuk A380 do 2021 roku. Wtedy w użyciu było więcej B747 (ok. 850). I wiele linii zamiast A380 wybrało mniejsze samoloty pasażerskie (w tym bojkot z USA). Stąd dostaw A380 będzie 251 (ok. 1/3 założonych…). Sukcesem jest tylko to, że od wielu miesięcy w użyciu jest więcej A380 niż pasażerskich B747.@arahja: sprawa silników do A380 była bardzo ważna dla Emirates. Chętni na A380neo? A kto płaci? A380neo można było zrobić np. jako „szybkie” lub „późne”.

NEO „szybkie” to ok. 2021/22 na bazie Trent TEN (od B787-10) dałoby ok. 4% niższe spalanie (do T900EP3), a razem z pokazanym A380plus dałoby do 8% „per trip” i do 17% „per seat”. Ale koszt to jakieś 2 mld EUR (głównie testy i certyfikacja). Zainteresowane EK i produkcja tylko 6 sztuk rocznie (do 2026/27) oznacza ponad 60 mln EUR dodatkowego kosztu w cenie jednej sztuki A380. Abstrakcja.

NEO „późne” to ok. 2026/27 gdy nowa generacja silników RR (tzw. UltraFan) wejdzie na rynek. Powinna dać na poziomie silnika ok. 7% niższe spalanie niż Trent TEN. Razem z A380plus to już 15% „per trip”. A nie powinno kosztować więcej. Ale można też zainwestować więcej, odchudzić samolot, może więcej kompozytów, może zrobić wersję dłuższą -900 („per seat” byłoby powyżej 25%).
Operatorzy A380 są gotowi zamówić znacznie więcej za 7-10 lat niż za 2-3 lata. A sam Emirates w roku 2026 będzie mieć 92 sztuki A380 w wieku co najmniej 10 lat (o ile oczywiście ich się wcześniej nie pozbędzie).Emirates zdecydował o mniejszych samolotach, a Airbus to zaakceptował.
Jedno jest dzisiaj pewne - szybkiego A380neo nie będzie.
Ale czy będzie „późne” to jeszcze zobaczymy za kilka lat.PS. Amedeo też anulowało zamówienie na 20x A380 ( zobacz link )
gość_fb4bd 2019-02-14 19:32   
gość_fb4bd - Profil gość_fb4bd
Kelo: Ale co z tego, skoro w zamian niedługo koniec produkcji A380 na zawsze? Niestety trzeba się pogodzić z faktem, że pewna era się kończy.
gość_40f46 2019-02-14 18:06   
gość_40f46 - Profil gość_40f46
każdy rozsądny bywalec forum wie, że to wynik blokowania przez warszafkę KRK. Dłużej nie dało się czekać aby można było latać z całego świata na te najwspanialsze lotnisko
BA850 2019-02-14 15:44   
BA850 - Profil BA850
@arahja: Airbus założył, że linie wymienią B744 na A388 w stosunku 1:1, ale się na tym przejechał - np. BA miał ponad 50 B744, a zakupił tylko 12 A388. VS zamówił A388, ale zmienił zamówienie na A35K. QF zamówił mniej A388 niż posiadał B744, tak samo SQ, MH, czy AF. Żadna amerykańska nie zamówiła A388. Problemem A388 nie są silniki tylko jego wielkość. A388 nie wszędzie może polecieć, ciężko go zapełnić, a tylko pełny ma sens. Do tego zabiera mniej cargo niż 777...
arahja 2019-02-14 15:24   
arahja - Profil arahja
Szkoda, pytanie czy programu nie pogrążyły firmy robiące silniki i brak chęci zainwestowania w wersje a380neo. Wszystkie te firmy mają teraz problemy operacyjne, plus milionowe projekty rozwojowe dla samolotów nowej generacji. No trudno, żegnamy lotnictwo z XX wieku i oby XXI w przyniósł coś więcej niż upchnięcie15 foteli w rzędzie cienkich jak leżaki plażowe
gość_a5311 2019-02-14 15:24   
gość_a5311 - Profil gość_a5311
Szkoda bo to dla mnie jeden z cichszych samolotow i stabilny.
Pewnie gwozdziem do 'zawieszenia' sa problemy z silnikami RR i niepewnosc sytuacji w zakladach w UK.
wroord 2019-02-14 15:02   
wroord - Profil wroord
gość_0e181 B747 ma te przewage nad A380 ze moze byc w wersji cargo i ta wrsja dalej sie sprzedaje, pasazerska niestety nie. B777, B787, A350 i A330neo sa lepsza i tansza alternatywa dla super jumbo.
gość_3145f 2019-02-14 14:49   
gość_3145f - Profil gość_3145f
No trudno, ale na szczescie czy 747 czy 380 beda jeszcze widoczne dlugo na niektorych trasach i lotniskach.
lysypiotr76 2019-02-14 12:04   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
To medialne dywagacje stały się faktem. Dla producenta to jednak porażka bo nie odczytał trendów rynku lotniczego w którą ten podąża. To też nauczka na przyszłość by produkcję modelu nie opierać na jednej, nawet najbardziej zasobnej w gotówkę linii.
demar 2019-02-14 11:39   
demar - Profil demar
Airbus oficjalnie potwierdził zakończenie dostaw A380 w roku 2021.

Na konferencji prasowej zarządu kilkukrotnie zapytano czy to oznacza "koniec A380", odpowiedź była "nie" - program A380 ma być nadal kontynuowany (wsparcie, części zamienne, itd.). Czy A380 będzie kiedyś jeszcze (tzn. po 2021) produkowany? Odpowiedź była (po kilku słowach "filozoficznych") - to zależy od rynku (np. czy będzie odświeżenie modelu i czy będą nowe zamówienia) - i trudno to dzisiaj przewidzieć.

Na dzień dzisiejszy główny klient A380 czyli Emirates chce mniejszych maszyn (A330neo/A350) i trzeba to zaakceptować. Airbus zarobi na nich więcej niż na tych 39x A380 (rano kurs akcji Airbus poszedł o ponad 5% do góry). Rolls-Royce też ma lepszą sytuację.

Dla Emirates 123 sztuki A380 wystarczą na lata i dlatego oficjalnie potwierdził, że A380 zostanie filarem floty aż do lat 30-tych XXI wieku.

Trudna decyzja, ale to typowe "win-win".
Kelo 2019-02-14 11:10   
Kelo - Profil Kelo
Jednocześnie linia podpisała z Airbusem nową umowę na dostawę 40 sztuk airbusów A330-900 i 30 A350-900. : ) :) :)
gość_0e181 2019-02-14 10:50   
gość_0e181 - Profil gość_0e181
Uuu... Szkoda... Spotkanie go na lotnisku czy podróż nim zawsze były ogromnym przeżyciem. A wiecie jak wygląda aktualnie sprzedaż 747?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy