gość_5783d
2019-01-18 08:15
@vscrew
Jakby WAW była megalotniskiem... Nie jestem hejterem LO, ale tak jak pisze gość_ec29c brak spójnej strategii oraz polityki flotowej mogą bardzo tąpnąć LO za parę lat...
@vscrew: warto pamiętać, że airBaltic koncentruje się na państwach bałtyckich i liczba 4,1 mln pax to prawie 70% łącznej liczby mieszkańców Łotwy, Litwy i Estonii.
W porównaniu do liczby mieszańców w Polsce to przewoźnik skoncentrowany na Polsce musiałby mieć ok. 26 mln pax - to bardzo dużo, np. LOT chwali się wynikiem prawie 9 mln pax w roku 2018.
Druga sprawa to w ciągu trzech lat airBaltic urósł o prawie 60% pod względem liczby pax i ponad 40% pod względem liczby samolotów. To robi się coraz bardziej "poważna" linia w regionie.
gość_495b2
2019-01-17 18:34
Łotwa z Litwą to jakieś 6 mln (z Estonią 8), Polska 38 (plus loty Budapeszt-USA). Konkurencję mają chyba taką samą (każda linia hubowa, która lata do WAW lata i do RIX, plus mają na swoim lotnisku bazę FR, czego nie ma LO). Nie wiem, jak się ma wielkość floty obu przewoźników, ale na tle LO to jest bardzo dobry wynik. I BT chyba nie korzystała ze wsparcia rządowego, w przeciwieństwie do LO?
gość_ec29c
2019-01-17 18:25
@vscrew
Chodzi o politykę flotową. O ile zakup 20 CS300 jako launch customer było ryzykowne, to cała reszta to piękny przykład przemyślanej strategii zakupowej, której bardzo brakuje w Locie.
Zakup kolejnych 30 to już mistrzostwo świata, przy okazji kłopotów Bombardiera, czyli bardzo tanio.
Air Baltic ujednolica flotę, bo Q400 też z niej wylatuje. W linii z kraju wielkości małego województwa najmniejszym samolotem będzie 145 miejscowiec.
Tymczasem w Locie mamy flotę 12 Q400 na 78 miejsc, 2 CRJ 700 na 70 miejsc, 6 E170 na 70 miejsc, 12 E175 na 82 miejsca, 6 CRJ 900 na 90 miejsc, 4 E190 na 106 miejsc, 12 E195 na 112-118 miejsc. Razem 54 LILIPUTY bardzo drogie w przeliczeniu na 1 miejsce i BRAK planu ich wymiany.
Plus 3 737-400, 4 737-800 i 6 MAX-ów, od 162 - 186 miejsce, czyli 13 SAMOLOTÓW.
Flota wąskokadłubowa to 67 maszyn, w tym 80% to liliputy bez planu wymiany!
Walkę liliputy vs. samoloty będziemy mogli oglądać w Tallinie, gdzie obstawiam przegraną Lotu co najmniej 0:5 (LOT się wycofa, zaś Air Baltic będzie miał 5 maszyn).
Oczywiście Air Baltic jest zbyt mały by przetrwać, moim zdaniem dla obu najlepszym rozwiązaniem byłaby fuzja z LOT-em.
@gość_5783d Tylko BT lata mniejszego o 2/3 w porównaniu z Warszawą lotniska, konkurencja na większości tras jest minimalna, terminal malutki zatem On time Performance jest łatwy do osiągnięcia. BT jest przewoźnikiem regionalnym więc ma regionalną flotę - A220,B737 ( które będą zastępowane A220) i Q400. To nie różni się od flot innych przewoźników ( np. LH - rodzina A320, E195, CRJ900/1000) czy LOTu ( B737, rodzina EMB i Q400). Zatem w czym problem?
gość_f22d9
2019-01-17 11:53
Nie jestem pewien czy AirBaltic ma bardziej spójną strategię od LOTu. Jest pewnie ciekawą linią także z tego względu, że oferuje wielogodzinne loty na Dashach, dłuższe niż jakikolwiek inny europejski przewoźnik. Miłego lotu.
gość_5783d
2019-01-17 10:59
Czyli prawie połowa tego co robi LO.
Przy czym AirBaltic ma spójną strategię, zaplanowaną wymianę i ujednolicenie floty na A220 oraz świetny on-time-performance. Z podziwem patrzę na zmiany tego przewoźnika. Nie jest już on tanim przewoźnikiem, tylko bardzo ciekawym hubowcem łączącym główne ośrodki Europy z miastami w Wschodniej Europie.