×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Pierwszy bilans CPK. Na horyzoncie solidne góry


Minął właśnie pierwszy pełny rok realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Sporządziliśmy pierwszy bilans tego sztandarowego przedsięwzięcia gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

03/01/2019 09:30
<>

gość_3f964 - Profil
gość_3f964
  

  
@demar: myślałem, że to Twoje przejęzyczenie odnośnie obwodnicy autostradowej/ekspresowej. Jeśli chodzi o autostradową, to na żadnym odcinku nie ma jeszcze nawet planów na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). To jest pierwszy etap, na który rozpisuje się przetarg. Pierwsze w kolejce będą odcinki Wyszogród-Nowy Dwór Maz.-Serock-Wyszków, które będą miały rozpisane przetargi na STEŚ prawdopodobnie za rok lub dwa. Obecne tempo wszystkich potrzebnych etapów takich przedsięwzięć budowlanych wskazuje, że te odcinki zostaną ukończone około 2028-2030 roku.

Jeśli chodzi o południową część obwodnicy autostradowej, to istnieje już kilka jej odcinków w formie bezkolizyjnej drogi jednojezdniowej, do której można w późniejszych latach, w zależności od natężenia ruchu, dobudować drugą jezdnię. W planach jest ona od Sochaczewa na południowy-wschód, przez Mszczonów, Grójec i Górę Kalwarię (tam jest obecnie budowa pierwszej jezdni) aż do Mińska Mazowieckiego. Na tą część można akurat wysnuć dobre prognozy - wiele odcinków już powstało lub są w budowie lub na etapie przygotowania i na całość w postaci bezkolizyjnej drogi jednojezdniowej można liczyć już do 2026-27 roku.

Obecne procedury wymuszają takie ramy czasowe i po prostu nie da się tego przeskoczyć. Do tego dochodzą ewentualne utrudnienia na poziomie gmin czy powiatów przez które przebiegają drogi, głównie za sprawą lokalnych protestów. To samo dotyczy budowy trzeciego pasa na obu jezdniach A2 między Warszawą i Łodzią. To absolutnie nie jest sprawa "wylania asfaltu." Obecne autostrady to nie te budowane "za Hitlera", mają bardzo skomplikowane układy odwadniające i wiele innych obiektów inżynieryjnych, jak na przykład zbiorniki retencyjne. Dobudowanie trzeciego pasa w każdą stronę wiąże się zwykle z przebudową układów odwadniających, umiejscowienia zupełnie nowych rur o większym przekroju, dodatkowych poboczy przy samej osi drogi (pomiędzy dwoma jezdniami), itd. Także bardzo często trzeba dobudować lub na nowo zbudować wiele wiaduktów, bo zazwyczaj droga autostradowa jest budowana tak, że jedne odcinki biegną na nasypie, inne w wykopie, żeby można było łatwiej zaplanować gospodarkę ziemią i materiałami na podsypkę i podbudowę. W przypadku rozbudowy z 2x2 do 2x3, tam, gdzie droga biegnie na nasypie, trzeba najczęściej przebudować lub zbudować na nowo wszystkie wiadukty i często inne obiekty inżynieryjne, których bardzo, bardzo często w ogóle nie widać jadąc po tej drodze, gdyż są niewidoczne dla oka kierowcy.
04/01/2019 14:09  

  
To lotnisko nigdy nie powstanie. To jedna wielka propaganda PiS. Oni pojecia nie maja co robia. Przykladem jest topienie naszych pieniedzy w Radom. Wszystko dla zaspokojenia ambicji paru aparatczykow Pisowskich.
Kompletny brak pomyslu na przyszlosc i wciskanie dyrdymalow przez ludzi pokroju Pan Wild.
Politykaa uprawiana w stosunku do Okecia Modlina i Radomia pokazuje ze CPK nie jest w zasiegu umyslow tych ludzi ktorzy odpowiadaja za polityke lotnicza w tym kraju.
Pomysl CPk sam w sobie jest dobry choc spozniony o conajmniej 10lat. Ale niestety ze stadem takich menadzerow jak Wild, czy prezesi Lot, LS i PPL ktorzy stoja za tym wszystkim to za cud uznam jesli to wszystko nie pierdo.... w ciagu kolejnych 5lat....

  
@gość_c518b: właśnie o to chodzi - róbmy swoje - sieć kolejowa to nr 1 ("spinacze"!), potem sensowne autostrady, samo lotnisko to nr 3, byleby od razu przewidziano tam 3-4 pasy (ktoś widział plan zagospodarowania terenu?). Skoro PRL za czasów Gierka mógł przewidywać tam węzeł komunikacyjny, i nawet podciągnięto szybką magistralę kolejową to tym bardziej teraz.

@Marcin14: to jest obwodnica ekspresowa Warszawy (ukończenie 2020-2023), a pytałem o obwodnicę autostradową (taki ring o promieniu ok. 40-50km od centrum, np. przez okolice Grójca, potem Sochaczew, Nowy Dwór, Wyszków, itd.) - o tym się pisze od dawna, dziwne byłoby budowanie CPK bez tej obwodnicy.

@lysypiotr76: jeśli na budowę trzeciego pasa A2 będziemy czekać do przełomu 2023/24 (czyli 12 lat, pomimo, że jest pas zieleni, są szerokie obiekty inżynieryjne i "wystarczy" "wylać asfalt") - to jak nam pójdzie z resztą infrastruktury do CPK?

04/01/2019 10:16  

gość_c518b - Profil
gość_c518b
  
Róbmy swoje nie oglądając się na Niemców czy innych tam „przyjaciół.” Polska jest na tyle dużym krajem, że na pewno uda się wypełnić samoloty w 30 milionowym porcie lotniczym. Zostawmy najzwyczajniej rezerwę pod rozbudowę następnych dróg startowych oraz terminali i już.

Sądzę, że najważniejsza w tym wszystkim będzie infrastruktura przede wszystkim kolejowa. Port lotniczy powinien mieć porządny „dworzec kolejowy”, a nie coś w rodzaju przystanku czy peronu jak w Krakowie, Warszawie, Olsztynie, Szczecinie czy Lublinie. Takie rozwiązania to są ćwierć środki, bo nie nawet półśrodki. Tak owszem dają „coś”, ale nie jest to wartość zadawalająca w porównaniu z dworcem kolejowym o charakterze przelotowym. Dwa kluczowe słowa jeśli chodzi o opłacalność ekonomiczną infrastruktury kolejowej – bezpośredniość oraz wolumen (ilość pasażerów.)

I tak bezpośredniość to nic innego jak łączenie miejsc/miejscowości jak najbliżej ich centrum administracyjno-gospodarczego. Natomiast wolumen przekłada się na łączenie odpowiednio dużych miejscowości. A z tym w naszym kraju jest bardzo problematycznie. Z tego powodu nasza istniejąca sieć kolejowa nie jest maksymalnie wykorzystywana, a co za tym idzie nie może być komplementarna w stosunku do lotnisk.

Należy odejść od myślenia „porozbiorowego”, czy też a la „PRL”, gdzie tylko konserwowano na kolei stan sprzed okresu kiedy Polska nie była państwem. Lotniska powinny być „wzmocnione” adekwatną siecią kolejową, która to optymalizuje wartość komunikacyjną wszystkich miejscowości z minimalną liczbą mieszkańców określoną przez program rządowy.

04/01/2019 00:06  

gość_5c538 - Profil
gość_5c538
  
Ależ się Państwo podniecają tym humbugiem, podziwiam zapał... CPK mój widzę ogromny... tak ogromny jak gigantyczna bańka mydlana.
03/01/2019 21:58  

  
Wraz z wybudowaniem planowanej S10 i bezkolizyjnego łącznika od niej do CPK (około 2028-30 roku), czas dojazdu do CPK z Bydgoszczy spadnie do około 2 godzin, z Torunia do 1,5 godziny a z Płocka do poniżej 1 godziny.
03/01/2019 21:49  

gość_c518b - Profil
gość_c518b
  
Niestety Niemcy mają bardzo wyśrubowane normy oraz regulacje w wielu dziedzinach. Lotnisko pod Berlinem jest tego ofiarą. Do tego doszło jeszcze brak koordynacji pomiędzy wykonawcami oraz projektantami.
03/01/2019 21:48  

  
Tu jest bardzo dobra, codziennie aktualizowana mapa budowy i rozbudowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. zobacz link

Rozbudowa A2 Łódź-Warszawa jest na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Do ukończenia potrzeba jeszcze około 4-5 lat. Południowa obwodnica Warszawy ma już konkretną datę ukończenia - X 2020. Północna obwodnica Warszawy (ostatnie odcinki) ma już decyzję środowiskową (wydaną 28.12.18). Powinna zostać ukończona około 2023 roku.
03/01/2019 21:34  

gość_97413 - Profil
gość_97413
  
Strasznie się wszyscy martwią, że to może odbierać pieniądze Niemcom. No i straszny wstyd przed Europą. Tyle pieniędzy się zmarnuje, które mogłoby trafić to mafii VAT. Że już nie wspomnę o tym, że jak można budować sobie lotnisko, kiedy w tym kraju łamie się konstytucję i podstawowe prawa człowieka jak aborcja.

To lotnisko nie powstanie bo narusza zbyt wiele i zbyt wielkich interesów.
03/01/2019 19:28  

gość_39f35 - Profil
gość_39f35
  
Serwis wpolityce.pl to tzw. portal braci klęczących, chyba bardziej bezkrytyczny wobec "dobrej zmiany", niż TVP.
03/01/2019 19:10  

  
gość_a98e4: zrozum wreszcie, że to nie PIS powinien budować tylko Państwo Polskie, trzymam kciuki, mam nadzieję, że się uda.
03/01/2019 18:07  

  
demar - Trzeci pas między Warszawą a Łodzią będzie. Termin realizacji niestety odległy. Przełom 2023/24. Na początku grudnia ubiegłego roku minister infrastruktury podpisał odpowiednie decyzje.
03/01/2019 16:00  

gość_a98e4 - Profil
gość_a98e4
  
PIS będzie budował "misia" na miarę ich czasów . Następcy pewnie wstrzymają budowę jak zobaczą ile to kosztuje i po co to budować ale obecni "konsultanci" zarobią na tym krocie .
03/01/2019 15:02  

gość_3f420 - Profil
gość_3f420
  
Z tym artykułem niemieckim to nie przesadzajmy. Port lotniczy Berlin będzie działał z pewnością szybciej niż CPL (przy czym BER raczej na pewno ruszy, a CPL to na razie duzy znak zapytania). Jakoś nie wierzę, że jakikolwiek Niemiec z Berlina będzie latał z CPL (brak połaczeń kolejowych i bardzo droga autostrada), a ruch lotniczy pomiędzy Berlinem i Warszawą to raczej będzie odbywał się na Okecie
03/01/2019 13:10  

gość_00d7f - Profil
gość_00d7f
  
Tylko sęk w tym, że Polska i Warszawa (Poland,Warsaw) są w świecie prawie nie znane. A na Malediwach to nikt o Polsce nie słyszał, mówili ,że Holland jest a Poland nie ma.Dopiero Jerzy Urban im powiedział-"tu jest dużo turystów z Niemiec, więc ich spytajcie,to wam potwierdzą,że państwo Poland na pewno istnieje". Więc nawet gdyby powstał CPK to i tak będzie miał długie lata pod górkę,aż świat w końcu się dowie,że istnieje Polska i Warszawa.
03/01/2019 12:43  

gość_9badd - Profil
gość_9badd
  
demar: Berliner Zeitung to propagandowe źródło? Tego jeszcze nie grali.
03/01/2019 10:47  

  
Sensownie przedstawiony bilans.

Na razie największą korzyścią jest plan rewitalizacji szybkich kolei, w tym linii kolejowych do CPK. Ale z ich realizacją jest już problem... Podobnie jak z trzecim pasem na A2 między Łodzią a Warszawą (od ilu już lat o nim się mówi?). Nic też nie wiadomo co z szeroką autostradową obwodnicą Warszawy? W którym roku będzie gotowa?

@smolip67: nie ma co podawać takich propagandowych źródeł. BER to przede wszystkim wstyd dla Berlina i Niemiec, że od 12 lat prowadzona budowa wciąż nie jest zakończona.
Jak pisać na razie o konkurencji BER wobec CPK, gdy oba nie są ukończone, a FRA, MUC i WAW są w podobnej odległości od BER. A np. PRG jest znacznie bliżej BER niż planowany CPK.

03/01/2019 10:35  

  
Mogą być problemy z CPK a Niemiecki polityk się boi o lotniska w Berlinie? zobacz link
03/01/2019 09:45  

reklama
reklama
  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie