Kraków: Zatwierdzono plan generalny dla lotniska

Kraków: Zatwierdzono plan generalny dla lotniska W 2036 r. Kraków Airport będzie obsługiwać głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa.  Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach planu generalnego jest budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym...
26/11/2018 18:59   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_98171 2018-11-27 16:15   
gość_98171 - Profil gość_98171
b5b49 - liczy się potencjał ;-) którego w wymienionych przez ciebie trochę brakuje.
gość_dee64 2018-11-27 15:42   
gość_dee64 - Profil gość_dee64
Przydałoby się więcej lotów za Atlantyk oraz do Azji czy na daleki wschód
gość_b5b49 2018-11-27 13:59   
gość_b5b49 - Profil gość_b5b49
do gość_31072. Co by nie było to KRK był, jest i będzie grajdołem. Nigdy technicznie i obszarowo to lotnisko nie dorówna RZE, KTW czy WRC - po prostu zostanie ciasnym zlepkiem marnej infrastruktury lotniskowej uzupełnianej okresowo przez namioty
gość_31072 2018-11-27 12:28   
gość_31072 - Profil gość_31072
Planowanie co bedzie w 2036 to bajki.Wiecznego rozwoju nie bedzie!
gość_a3047 2018-11-27 11:35   
gość_a3047 - Profil gość_a3047
Ale po co lotnisko w Krakowie skoro jest w Berlinie?
tadeuszkominek 2018-11-27 10:58   
tadeuszkominek - Profil tadeuszkominek
Warszawa dobrze zdaje sobie sprawę z potencjału jaki jest w południu kraju. Śląsk plus Kraków to gigantyczna konkurencja dla Warszawy i zrobią wszystko byle tą konkurencję stłamsić. KRW i KTW powinny jak najszybciej zacząć współpracować w jak najszerszym możliwym zakresie. Tylko tak można stawić czoła Warszawie. Niestety ale znając życie to każdy dalej będzie sobie rzepkę skrobał ze szkodą dla pasażerów.
ortler 2018-11-27 10:02   
ortler - Profil ortler
Do przedstawionego tu Generalnego Planu podchodzę dość sceptycznie i oceniam go jako
plan pozornego rozwoju. W rzeczywistości jest to plan ograniczenia możliwości ekspansji
lotniska. Ogromny błąd popełnił już poprzedni zarząd i jego prezes kilka lat temu, gdy
rozbudowę ograniczono do przepustowości 8 mln PAXow. Biorąc pod uwagę ostatnio
ogłoszone mocne wejście Wizza, do wielkości tej lotnisko zbliży się w przyszłym roku, a
z pewnością przekroczy ja w 2020 r. I co wtedy ? Postawimy namioty ?
Podobnie postępuje zarząd obecny. Spośród trzech możliwych lokalizacji nowego pasa
(pisałem o tym kiedyś na tym forum) wybrano najgorszą, ograniczającą w praktyce
jakąkolwiek możliwość przedłużenia pasa. Nowy pas powinien mieć długość nieco ponad
10'000 stóp (3048 m), np. 3100 m, z ewentualną możliwością dalszego przedłużenia,
i zgodnie z amerykańskimi regulacjami lotnisko zostałoby wówczas zaliczone do innej
kategorii (vide: informacja o lotniskach w CIA Factbook). Niespełnienie tego warunku w
chwili obecnej tłumaczy być może brak zainteresowania przewoźnikami zza oceanu do
latania na KRK. Nie zważając na to w Zarządzie lotniska wybrano jednak rozwiązanie najtańsze i najgorsze, aby nikomu się przypadkiem nie narazić. Biorąc pod uwagę szybki
rozwój i potencjalne możliwość Krakowa, które szacuję na zbliżone do Edinburgha, KRK
powinien mieć ambicję stania się czymś w rodzaju MUC dla Niemiec, BCN dla Hiszpanii,
Malpensy dla Włoch czy Gatwick dla U.K.
Przyjęto jednak rozwiązanie przeciwne, idące na przekór tym ambicjom. Przypomina to
koncepcję z epoki wczesnego Gierka, zgodnie z którą wszyscy pasażerowie mają jechać
wiele godzin archaicznym pociągiem do Warszawy (każdy musi dodatkowo zarezerwować
kilka godzin z powodu notorycznych spóźnień na PKP), a stamtąd dopiero lecieć w świat.
Skrajna centralizacja zakorzeniona w tępych, urzędniczych umysłach idzie w tym
przypadku na przekór potrzebom pasażerów, czego najlepszym dowodem jest żywiołowy rozwój lotnisk regionalnych, w których ruch przejęli zagraniczni przewoźnicy (często LLC),
obejmujący już większość transportu lotniczego w Polsce.
Choć nie jestem zwolennikiem spiskowej historiografii, trudno oprzeć się wrażeniu, że
Generalny Plan przedstawiony przez Zarząd ma na celu raczej ograniczenie możliwości
rozwoju KRK jako lotniska europejskiego i nałożenie mu cugli w celu przytrzymania na
poziomie krajowego lotniska regionalnego. Budzi to obawy, że wszystko planowane jest
pod kątem utrzymania monopolu przyszłego CPK, którego budowa wzbudza liczne
kontrowersje i który nie wiadomo, czy w ogóle powstanie. Smutne to, ale być może
prawdziwe.
gość_b4bfe 2018-11-26 23:31   
gość_b4bfe - Profil gość_b4bfe
Komunikacja Krakowa z lotniskiem to jest generalnie Gorzej niż dno. Dojazd samochodem czy autobusem to koszmar. Raz z powodu korków, dwa autobusy zatrzymują się na kilkudziesięciu przystankach wydłużając podróż do ponad 40 minut, na dodatek komfort podróży w warunkach gdzie na każdym przystanku wsiadają i wysiadają ludzie nie jadący na lotnisko jest niewielki, podobnie jak dla Krakusów przepychanie się w autobusie przez walizki. Z wielkim bólem porodowym otwarto połączenie kolejowe, co prawda dwa razy na godzinę w drugim mieście Polski to lekka kpina, ale to już był postęp, tylko kwadrans jazdy. I co? I obecnie jest jeden pociąg na godzinę, bo ledwo otwarto, już zamknięto jeden tor, a nikt nie pomyślał o jakiejś mijance na czas rozkopania wyjazdu z Krakowa Głównego. Jak znam życie i PKP to na co najmniej 5 lat ta linia kolejowa będzie rozgrzebana. Koszmar.
gość_ec29c 2018-11-26 23:27   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
To teraz szybciutko robić korektę na 16 - 20 milionów. @arahja

Opłaty na A4 i przy okazji bramki powinny być zlikwidowane, bo to one są przyczyną korków w tym rejonie.@gość_a865e

Nie pisz bezwarunkowej krytyki. Lepiej napisać na przykład w ten sposób: "rząd ma okazję udowodnić, że CPK nie jest anty-małopolski. Zobaczymy, czy zostanie zrobiona rezerwa gruntowa na drugi pas". Bo oni czytają komentarze i w przypadku, gdy widzą, że burzy się ich elektorat lub obrotowe centrum to bardzo często ustępują. W "uchu" można było zobaczyć jak Naczelnik czyta wydrukowane "Internety".

Ja bardzo chętnie pochwalę i rząd i LOT i samego Naczelnika, tylko niech w końcu zrobią coś dla regionów. Tylko nie bezsensowne wywalanie miliarda w błoto, na projekty które regionom nie pomogą, jak Radom z przepustowością na 10 milionów lub przekop mierzei, tylko na projekty, które pozwolą regionom konkurować z Warszawą.
arahja 2018-11-26 22:51   
arahja - Profil arahja
Terminal można w prosty sposób rozbudować, podobnie płytę i drogę startową. Największy problem będzie z układem komunikacyjnym dla ludzi dojeżdżających samochodu. Już teraz w godzinach szczytu A4 jest zakorkowana nie mówiąc o wjazdach na teren lotniska.
jjemiolo 2018-11-26 22:11   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Trzymam kciuki za KRK. Przydaloby sie wiecej szczegolow, ale mam nadzieje pojawia sie z czasem. Duzo sie zmienilo na lepsze od sytuacji sprzed kilkulat ale czas najwyzszy na rozbudowe bo popyt nie ustaje.
lysypiotr76 2018-11-26 20:15   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Świetlana przyszłość krakowskiego lotniska:-) Oby wszystko się udało.
gość_a865e 2018-11-26 19:37   
gość_a865e - Profil gość_a865e
Rozwój Balic pod kątem CPK i pod dyktando PPL i LOT nie prowadzi do pełnego rozwoju Balic tylko do produkcji tranzytu dla CPK. Jest to celowe działanie PPL i LOT, z jednej strony niby rozwój a z drugiej ograniczanie konkurencyjności Balic w stosunku do CPK poprzez brak połączeń do Ameryki Północnej (z wyjątkiem Chicago) i Azji dlatego też nowy pas startowy ma mieć tylko 2800 metrów. To są działania monopolistyczne i powinny być zaskarżone do UE tylko wiadomo że Balicami rządzi PPL czyli PiS i nikt tego nie zrobi.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy