Czy CPK okaże się "berlińską katastrofą 2.0"?

Czy CPK okaże się O budowie nowego portu lotniczego dla Berlina można napisać kilka wielotomowych powieści. Wyzwaniem jest opisanie tej nieszczęsnej inwestycji w przystępny sposób, zrozumiały dla czytelników, którzy berlińskiego dramatu nie śledzili z bliska. Historia nieudanego projektu jest tym bardziej zaskakująca, że zdarzyła się w Niemczech, za którymi...
15/11/2018 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_0edb1 2018-11-21 19:54   
gość_0edb1 - Profil gość_0edb1
co to za porównanie. Berlin - to korupcja i nic więcej. Lokalizacja nie jest zła. Widać autor nie ma pojęcia o Berlinie. Nie można porównywać CPK do Berlina bo należałoby z góry założyć korupcję. CPK jest niezbędny tak jak nowe lotnisko dla Berlina.
wroord 2018-11-19 14:49   
wroord - Profil wroord
gość_ec29c to czy ja osobiscie jestem za czy przeciw jest w tej kwestii malo wazne. Natomiast moj komentarz odnosi sie do artykulu (juz ktoregos tam z kolei) ktory prezentuje jedna ta negatywna strone medalu, wiec jako czytelnik i uzytkownik tego portalu chcialbym aby ktos napisal artykul ktory przedstawia obie strony, wtegy ja jako czytelnik bede mogl sie odniesc ze swoim komentarzem.
mluben 2018-11-19 12:49   
mluben - Profil mluben
Do 2030 to cudo napewno nie powstanie. Do tego czasu ekipa rzadzaca moze sie zmienić 2 razy i nagle się okaże ze okęcie można spokoknie rozbudowac podwajajac przepustowosc. Budowanie hubu posrodku niczego jest bardzo śliskie. Tak czy siak, będzie ciekawie. Wiele glow na tym zbije majątek, inne pewnie pojdą siedzieć...
gość_5a297 2018-11-17 18:31   
gość_5a297 - Profil gość_5a297
CPK to przyszłość polskiej komunikacji, ale również przyszłość polskiej gospodarki. Przy budowie portu pracowały będą rozmaite polskie firmy, a na jego działaniu swój dochód oprą hotele, firmy taksówkarskie i tym podobne. Pieniądz cały czas będzie w obrocie, więc wyjdzie nam to na dobre. Ale widocznie są osoby, którym interesy tego kraju są bardzo nie w smak...
gość_f22d9 2018-11-17 18:06   
gość_f22d9 - Profil gość_f22d9
Nie rozumiem argumentacji w wypowiedziach poniżej, że CPK ma być lotniskiem dla LOTu. Przecież będą tam latać wszystkie linie, latające obecnie z Okęcia. Lufthansa, Emirates i Qatar też. Okęcie wkrótce się zapcha i ma ograniczone możliwości rozwoju ze względu na lokalizację blisko miasta. Oprócz podawania przykładu lotniska w Berlinie, które jeszcze nie powstało i nie wiadomo czy będzie otwarte, można użyć przykładu lotniska Gardermoen pod Oslo, które pod koniec ubiegłego wieku zastąpiło Fornebu. Fornebu miało podobne problemy co Okęcie, też było małe i blisko miasta (kilkakrotnie mniejszego niż Warszawa). Nikt wówczas nie twierdził, że należy zbudować nowe lotnisko w Oslo dla SASu czy (nieistniejącej już) norweskiej linii Braathens - to było lotnisko dla wszystkich linii. Gardermoen też miał wiele problemów, poczynając od niekorzystnej lokalizacji w mglistym regionie, przeciekającego nowego tunelu kolejowego, czy wątku kryminalnego związanego z korupcją (i tajemniczym samobójstwem posła). Mimo to, obecnie sprawnie działa mimo stosunkowo dalekiej lokalizacji od Oslo. Nie ucierpiały z powodu Gardermoen lotniska regionalne.
gość_edf2d 2018-11-17 15:44   
gość_edf2d - Profil gość_edf2d
gość_70b3b - W punkt. Jaki sens ma CPK jak my nie mamy floty..? Podstawowy problem żeby to się rozkręciło to brak floty, zrobią lotnisko na dziesiątki milionów pasażerów i kto będzie stamtąd latać i czym??? Paroma 787? Kpina! Gdzie mamy B777, A321, A330, B747, A380, nawet nie mamy A320!!! Kim my chcemy być??? Świat chcemy zwojować Embrajerami? Fokkerami??? Jaki to ma sens w państwie, gdzie 5 lotnisk cywilnych jest rentownych, na 38 mln ludzi..? Wielki hub chcą robić tylko dla kogo! porównajcie sobie wyniki np. Hamburga, Manchesteru, Barcelony, Mediolanu, nawet Marsylii czy Porto z polskimi Łódź, Poznań. Kraków, Gdańsk coś robią, ale z całym szacunkiem to nie jest jeszcze potencjał na wielki hub w Polsce. WAW nawet nie stawiam przy FRA albo LHR. Poza tym ludzie z południowych i zachodnich krańców Polski jeszcze długo będą wybierać sąsiednie lotniska od WAW w lotach longowych bo póki co jest lepiej.
gość_54a05 2018-11-16 22:22   
gość_54a05 - Profil gość_54a05
@gość_c92f1: cena to niestety może być słaby argument, jeżeli razem z CPK nie urośnie ZNACZĄCO siatka połączeń LOT. Dzisiaj latam z Wrocławia przez Frankfurt lub Monachium, a nie przez Warszawę, nie dlatego, że LOTu nie lubię, tylko dlatego, że jak chcę się dostać gdziekolwiek poza w USA np. Chicago, Nowym Jorkiem czy LA, to mam jedną przesiadkę więcej (i to tą toksyczną, już w USA). A przez FRA/MUC polecę, dalej z jedną tylko przesiadką, do całej masy innych miast (Seattle, Denver czy Charlotte na przykład). Podobnie w Azji. Różnica w cenie musiałaby naprawdę być ogromna, żebym zamienił jedną wygodną przesiadkę w Europie na dwie, w tym jedną w USA... Na tym polega siła grupy LH - świat nie kończy się na Nowym Jorku i Chicago. Realną konkurencją może będzie niedługo AF, ale LOT na razie nie ma startu...
teemu 2018-11-16 18:57   
teemu - Profil teemu
Tak jak wkurzają mnie w tekstach red. Sowińskiego elementy oceny i wszelkie wstawki, co kto powinien, a czego nie powinien, tak trzeba przyznać, że ten artykuł to w większości bardzo dobra robota. Sporo się dowiedziałem o całej wcześniejszej historii BER, znajoność kontekstu sporo wyjaśnia, czemu to taki niewypał.
gość_6cdb7 2018-11-16 14:15   
gość_6cdb7 - Profil gość_6cdb7
gość_c92f1na pewno bedzie sie ludziom z gdanska ,wroclawia ,poznania ,krakowa ,katowic jechac PKP na loty z baranowa (szczagolnie te poranne ) albo wlasnym samochodem jak moga poleciec od siebie do innego niz baranow hubu . jak jest trche czasu to i tak jest przyjemniej ten czas spedzic chodzac po sklepach restauracjach niz w pociagu czy busie . kombinacja PKP lub samochod PLUS LOT musialaby byc naprawde super tania zeby byla atrakcyjna .
gość_fe471 2018-11-16 13:09   
gość_fe471 - Profil gość_fe471
Po trzech latach od pomysłu. Wymyslono logo i umeblowano gabinet rzędowego pełnomocnika. Brak koncepcji (nie mówiąc już o projektach), studium wykonalności, informacji i wycen nieruchomości - potrzebnych do wywłaszczenia, nie mówia cju zo wskazaniu żródeł finansowania. Czy ktoś poważny powie, że w 10 lat tak prowadzony pomysł ma szanse realizacji? Chyba tylko jako prezentacja w Power Point.
gość_6cdb7 2018-11-16 11:03   
gość_6cdb7 - Profil gość_6cdb7
po tym co widac w KNF jasne chyba jest obecna wladza mysli tylko jak sie oblowic . 60 mld koryto to pokusa nie do odparcia . modlin mozna latwo i tanio rozbudowac do 10 mln a waw moze spokojnie po niewielkich inwestycjach i poprawie efektywnosci robic 25 mln.
gość_c92f1 2018-11-15 20:26   
gość_c92f1 - Profil gość_c92f1
hmmm co ma skłonić pasażera by nie latał przez FRA czy MUC? CENA
LOT będąc nawet minimalnie tańszym może o wiele więcej zarobić bo ma o niebo mniejsze koszty pracy
co ma skłonić pasażera by wybrał CPK? cena w stosunku do czasu podróży,, jak ktoś leciał AF to SIN ten wie,, co z tego, że bilet 200 tańszy jak tracimy cały dzień w podróży czyli to co zaoszczędziliśmy teoretycznie moglibyśmy zarobić w pracy
zazwyczaj w koło wielkiego lotniska powstaje cała infrastruktura, sam DHL w Lipsku to ponad 10000 pracowników samego DHLa, zapewne tak i będzie w PL, tylko ta liczba będzie podzielona na 100 firm, które koło CPK powstanie, zatem jest więcej plusów dodatnich.
Najwięcej stracą lotniska regionalne, do których zresztą dokładamy ale przy bardzo dobrym skomunikowaniu infrastrukturą drogową i kolejową ma to sens.

Największy problem to RADOM i wywalanie kupe kasy nie wiadomo po co. Lepiej obecnie poprawić infrastrukturę kolejową by z WAW bardzo często i szybko do tych lotnisk dotrzeć. Pasażer sam sobie wybierze skąd gdzie i dokąd poleci
gość_495b2 2018-11-15 18:10   
gość_495b2 - Profil gość_495b2
gość_a3047 - to oznacza, że decyzje o wydaniu pieniędzy podatników powinny być podejmowane na podstawie motywów ekonomicznych, a nie politycznych (CPK na miarę naszych możliwości, jako międzymorskiej potęgi).
gość_ec29c 2018-11-15 18:04   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@wroord

1) Jako Wrocławianin powinieneś być przeciwnikiem CPL-u, bo pogłębi on różnicę pomiędzy Warszawą, a I ligą czyli Wrocławiem, Aglomeracją Katowicką, Krakowem, Poznaniem i Trójmiastem.

2) Artykuł pominął bardzo ważną kwestię z punktu widzenia LOT-u. Otóż LOT ma około 2 600 slotów na Okęciu i powinien zacząć od wymiany małych samolotów 70,78, 84 itd. miejscowych na większe. Przy średniej 150 miejsc na samolot 2 600 slotów to około 20 mln miejsc rocznie, przy SF 85% to około 17 mln paxów. W pełni możliwe przy obecnych slotach! Czyli budowę CPL-u powinniśmy zaczynać, gdy LOT dobije do 15 - 17 mln paxów w Warszawie i zarząd dalej będzie chciał.

3) Lokalizacja na skrzyżowaniu północnej CMK i nowej trasy kolejowej Warszawa - Łódź jest ewidentnie najlepsza. Dlatego należy wykupić grunty.

4) Radom. Wstrzymanie komponentu lotniczego sprawia, że południowa obwodnica Warszawy może powstać jako droga od Via Baltiki gdzieś w okolicach Kocka przez Puławy, Radom do końcówki S8 pod Łodzią.

5) Z CPK należy szybko wybudować tzw. spinacze sieci kolejowej, zwłaszcza CMK Północ i nowa trasa Warszawa - Łódź i brakujące tory pomiędzy Wrocławiem, a Łodzią.
gość_70b3b 2018-11-15 17:19   
gość_70b3b - Profil gość_70b3b
1. LOT nie jest Lufthansą czy Air France, żeby obsługiwać dziesiątki, jak nie ponad 100 mln rocznie.

2. Czy Polska kiedykolwiek zbudowała lotnisko chociaż na 20 mln? Nie. Największy sukces, który udało sie nam osiągnąć to rozbudowa WAW.

3. W Polsce nawet dworzec, czy odcinek drogi ekspresowej nie powstaje na czas, więc jak mamy zbudować CPK?

4. Po co budujemy kolejne lotnisko? W Polsce jest już kilka absurdalnych lotnisk: SZY, IEG, LCJ, LUZ, RDO i BZG.

5. Rozwiązanie problemu kończącej sie przepustowości WAW jest bardzo proste i śmiesznie tanie w porównaniu do budowy CPK. Rozbudować WMI i skierować tam WizzAir, EasyJet i inne tanie linie. Czartery do RDO skoro już stoi. Połączyć Warszawe z Radomiem i Nowym Dworem Mazowieckim autostradą i w odpowiednio niecałą godzine i dwadzieścia minut sie dojedzie. A w WAW niech zostanie LOT, LH, AF, SWISS itp
gość_a865e 2018-11-15 15:56   
gość_a865e - Profil gość_a865e
W krytyce CPK nie chodzi o samą budowę i budżet CPK, co też jest istotne, ile o jego wypełnienie pasażerami. Co ma skłonić pasażerów z całej Polski do latania przez CPK a nie przez Frankfurt lub inne huby w Europie? Ustawa rządowa? LOL
gość_e5779 2018-11-15 15:22   
gość_e5779 - Profil gość_e5779
Mniejmy nadzieję ,że za rok zmieną się rządzący i ten polityczny twór odejdzie w zapomnienie
wroord 2018-11-15 15:15   
wroord - Profil wroord
To juz chyba 4 czy 5 artykul negatywny na temat CPK, czekam na choc jeden pozytywny.
"W dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) powraca opinia, że będzie to fiasko porównywalne z budową lotniska berlińskiego." To znaczy gdzie ta opinia powraca?
gość_2d0e2 2018-11-15 14:34   
gość_2d0e2 - Profil gość_2d0e2
Gratuluję Panu Autorowi popełnienia w końcu w miarę obiektywnego artykułu.
Pozdrawiam serdecznie :)
gość_a3f9d 2018-11-15 12:38   
gość_a3f9d - Profil gość_a3f9d
W Stambule w ciągu 6 lat wybudowano lotnisko na 150 milionów pasażerów z 6 pasami startowymi. Ale to jest Turcja.Turkish lata do ponad 300 portów lotniczych w 100 krajach. Skala dla Polski nieosiągalna i zbędna
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy