Czy projekt CPK może być trampoliną do skoku cywilizacyjnego Polski?

Czy projekt CPK może być trampoliną do skoku cywilizacyjnego Polski? Realizacja projektu CPK ma osiągnąć kilka ważnych celów, ale ostatnio, jako najważniejszy z nich przebija się dokonanie skoku cywilizacyjnego, czyli wyrwanie Polski z tzw. pułapki średniego rozwoju. Narracja, jakoby dzięki CPK Polska doświadczy przyspieszenia gospodarczego, które przeniesie ją do klubu największych gospodarek świata, jest obecnie dominująca. Bardzo...
11/10/2018 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_50c74 2018-10-12 23:45   
gość_50c74 - Profil gość_50c74
Inwestorzy z Izraela już kilka lat temu zaczęli budować park rozrywki w Mszczonowie za miliard zlotych. Dla mnie to jest najlepsza gwarancja, że CPK powstanie. Ci co mieli wiedzieć to wiedzieli o inwestycji zanim o niej sie zaczęło mówić. Takich biznesów rozlokownych w pobliżu jest już pewnie kilka a będzie jeszcze znacznie więcej. Pieniądz robi pieniądz i pienądz lubi pieniądz. Tam juz prywatne inwestycje idą pełną parą. Ten kto sie nie załapie ten ostatni frajer. A wy sobie jeszcze trochę podyskutujcie, pobijcie pianę, ponarzekajcie, pogadajcie o misiewiczach, bartosiewiczach i pislamistach. Dla mnie te okolice to nowa ziemia obiecana.
gość_88b21 2018-10-12 21:45   
gość_88b21 - Profil gość_88b21
Z różnych powodów , historycznych ale i mentalnych Polska jest krajem robotników pracujących dla międzynarodowych koncernów . Nie mamy i nie będziemy mieli własnej marki jaka maja np. Niemcy . Wartość dodana z takiej pracy jest mała . Raczej nie zanosi się na zmianę na lepsze . Możliwe są zmiany na gorsze a to: rozpad UE i odcięcie od rynków zbytu , masowa emigracja najlepiej wykształconych osób jak w latach 80 ubiegłego wieku bezrobocie i bieda . Kto w takim razie będzie latał samolotami ? czy warto ryzykować takie przedsięwzięcie ? Epoka Gierkowska daje dużo przykładów jak takie nieprzemyślane inwestycje się skończyły . W Polsce wydaje się ze historia lubi się powtarzać.
gość_098ca 2018-10-11 23:42   
gość_098ca - Profil gość_098ca
Zbudujemy za miskę ryżu! Panie Prezydencie! Melduję wykonanie zadania!!!
gość_098ca 2018-10-11 23:35   
gość_098ca - Profil gość_098ca
Czy Prezes CPK będzie jak dotychczas zamykał się z pracownicami w kiblach Centralnego Portu i "pokazywał im jak sprzątać" jak to robił w LOT?
gość_ec29c 2018-10-11 21:11   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Mitem jest, że CPK należy traktować jako niepodzielną całość. Ja w dużej mierze zgadzam się z demarem.

1) kolej: moim zdaniem należy wybudować tzw. spinacze zobacz link i na tym zakończyć. Moim zdaniem prędkość należy ujednolicić, np. na poziomie 200 km/h i zlikwidować podział na TLK, EIC, EIP. Wybrane lokalne też powinny jeździ 200 km/h.

2) lotnisko CPL z punktu widzenia LOT-u. Obecnie posiadane sloty wystarczą na wzrost do ponad 20 milionów paxów samego LOT-u z Okęcia pod warunkiem wprowadzenia większych samolotów (2 600 slotów razy 170 miejsc razy 52 tygodnie razy 90% LF). Po osiągnięciu 20 milionów należy zwiększyć liczbę operacji do 800 na dzień, a później, gdy LOT już będzie obsługiwał 25 - 35 milionów paxów na Okęciu i zarząd będzie dalej chciał CPL-u to powinniśmy budować.

3) lotnisko CPL z punktu widzenia regionów. To oczywiście wielkie zagrożenie, zwłaszcza dla miast z i ligi (Wrocław, Kraków, Trójmiasto, Poznań i Katowice). Bo jak się wyda 100 mld na projekt wspierający Warszawę, to nie starczy na regiony. Jest też kwestia woli politycznej: na przykład by stłamsić protesty mieszkańców Zabierzowa przeciwko budowie nowego pasa via specustawę, czy przymusowe przyłączenie Zabierzowa do Krakowa. Jest też kwestia cargo: rząd powinien zabiegać o dużą bazę cargo, ale dla portów regionalnych, np. dla Pyrzowic.

4) lotnisko CPL - grunty: oczywiście wykupić.

5) wzrost gospodarczy: należy w trybie ultra-pilnym wycofać z likwidacji 30-krotności, bo to pozbawia Polskę przewagi konkurencyjnej na rynku usług na eksport wymagających wysokopłatnych miejsc pracy. Bez tego wzrost gospodarczy, zwłaszcza w miastach z I ligi może drastycznie wyhamować. Na eksporcie palet, czy owoców po 20 gr za kg Polska nigdy się nie rozwinie. Plus dokonać innych korekt, np. ograniczyć biegunkę legislacyjną.
demar 2018-10-11 20:11   
demar - Profil demar
Cywilizacyjnie to przede wszystkim kolej dużych prędkości (np. trasa Y, a także inne połączenia) oraz poszerzenie (np. A2) i budowa nowych dróg szybkiego ruchu (np. autostradowa obwodnica Warszawy).

Z trzech komponentów (kolejowy, drogowy i lotniczy) ten ostatni to moim zdaniem powinien mieć na razie najmniejszy priorytet: lotniska regionalne rosną szybciej niż warszawskie; WAW wraz z WMI ma spore rezerwy (a do tego można jeszcze uruchomić RDO, a nawet rozwinąć LCJ) - to wszystko w promieniu mniej niż 100km od planowanego CPK.

Najważniejsze w tym wszystkim aby nie popsuć terenu, który jest planowany pod potrzeby lotniska centralnego jeszcze od lat 70-tych XX wieku. Planowane lotnisko powinno być na minimum 3-4 długie drogi startowe z możliwością prowadzenia operacji równoległych.
jjemiolo 2018-10-11 19:31   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Zgadzam sie z autorem ze CPK moze byc co najwyzej infrastruturalnym skladnikiem jakiegos planu "skokowego" rozwoju Polski, ale takiego planu poki co nie widac. Chociaz dotychczasowy project CPK wydaje sie rozdmuchany i raczej malo prawdopodobny, nie ma chyba watpliwosci ze WAW potrzebuje wiekszego lotniska na przyszlosc. Logicznym jest rozbudowa Okecia, ale na dluzsza mete samo Okecie nie wystarczy. Zarazem, jakby sie go powiekszylo stanie sie bardziej upierdliwe dla otocznenia co oznacza ze jest juz sens szukac lokalizacji na wieksze lotnisko.
gość_c3b01 2018-10-11 19:14   
gość_c3b01 - Profil gość_c3b01
Impuls demograficzny dostaniemy zarówno ze wschodu, 3Mln Ukraińców, 1Mln Białorusinów i 0,5Mln Rosjan i 0,5Mln innych mieszkańców byłych republik sowieckich. Wróci ponad 1Mln Polaków i ponad 1Mln mieszkańców państw europejskich, którzy będą kontestować zmiany kulturowe zachodzące w Europie zachodniej. To nam da szybki wzrost nawet w czasie nadchodzącego światowego załamania gospodarczego. Najbliższe 10 lat to również czas intensywnych zmian technologicznych związanych z elektromobilnością, pojazdami autonomicznymi, zautomatyzowaną logistyką, wspieranymi przez AI procesami sprzedażowymi, systemami produkcyjnymi opartymi o drukowanie (HP Metal Jet), internet rzeczy. Wiele z tych technologii będziemy adoptować na równi z najbardziej rozwiniętymi państwami na świecie. To będzie z jednej strony powodowało redukcję zapotrzebowanie na prace jak i pojawienie się nowych zawodów. Polacy potrafią się dostosowywać do szybko zmieniającej się sytuacji i stres tych zmian będzie mniejszy niż na Zachodzie. To tu będą inwestowane pieniądze bo będą jak to mawia Bartosiak większe yieldy. Centralne położenie, dobre perspektywy, duża pula pracowników, wsparcie geopolityczne USA. W efekcie pieniądze będą płynąć szerokim strumieniem. To nie będzie wzrost na miarę Korei ale i tak jak na nasze dotychczasowe warunki to będzie złoty okres. Będzie satysfakcja. CPK ale przede wszytkim szybsze koleje i dobra sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu da aktywnym Polakom dobre możliwości rozwoju. Właściwie tylko od nas zależy czy zechcemy z tego skorzystać.
gość_4056b 2018-10-11 18:19   
gość_4056b - Profil gość_4056b
teza, że impuls zawsze musi isc z innych gałęzi, aby budować port nie jest koniecznie słuszna. drogi nie są budowane dlatego bo jest impuls z innych gałęzi, bardzo często to infrastruktura staje się impulsem do rozwoju innych gałęzi i o tym autor chyba zapomina.
gość_a865e 2018-10-11 16:20   
gość_a865e - Profil gość_a865e
Gratulacje dla autora trafności w artykule. A władza znowu swoje i kontynuacja prania mózgu społeczeństwu jakby było niedorozwinięte. Towarzysze z Nowogrodzkiej nigdy nie odpuszczą i do końca swoich dni będą obiecywać gruszki na wierzbie co znaczy że kasa jaka jest dla nich na CPK musi być ogromna. Aby to się spełniło co oni mówią to faktycznie Polacy musieliby pracować za miskę ryżu jak pan Premier powiedział i to przez następne 50 lat. W dodatku zmiany w technologi lotniczej, małe samoloty o dużym zasięgu, spowodują że lotniska regionalne zaczną obsługiwać coraz więcej pasażerów. Chyba, że Hyperloop przestanie być fantazją, będzie miał dużą przepustowość, bilety będą jak za kolej miejską i Polskę będzie stać na połączenie większości dużych miast z CPK to wówczas CPK może być potrzebny ale to graniczy z cudem. Po raz tysięczny powtórzę, należy rozbudować WAW z dwoma równoległymi pasami i dwoma terminalami co pozwoli na minimum podwojenie przepustowości. W ten sposób LOT może się rozwijać, pasażerów może przybywać a koszty tego około 1/5 ceny CPK. Ale władzy zależy na wydaniu jak najwięcej bo obrywy będą o wiele większe i stanowisk dla Miśków też będzie o wiele więcej. Cena nie ma znaczenia bo podatnik za wszystko zapłaci a partia się wzbogaci i ustawi.
lysypiotr76 2018-10-11 15:58   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Lotnisko w Stambule to już chyba niezbyt dobry przykład. Podobno 29 października to już nieaktualny termin. Początek przyszłego roku lub koniec obecnego to bardziej realny termin. Co prawda wstęga zostanie przecięta w święto narodowe Turcji ale potem ewentualnie loty krajowe zostaną uruchomione. Najlepszym przykładem dla przyszłego CPK jest Monachium, lotnisko które powstało również w szczerym polu.
gość_d96bb 2018-10-11 15:28   
gość_d96bb - Profil gość_d96bb
Oby to nie wypaliło, codziennie o tym myślę
gość_201a7 2018-10-11 11:57   
gość_201a7 - Profil gość_201a7
Czy ktoś w końcu powie jakie możliwości daje budowa takiego portu?
Przykładowo ilu pracowników pracuje w Lipsku dla DHL? 10000 !!!
gość_2deb7 2018-10-11 11:09   
gość_2deb7 - Profil gość_2deb7
CPK to pisowskie mżonki o potędze , pieniądze wyrzucone w błoto
gość_074f1 2018-10-11 11:02   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
korea pld ? przeciez de facto to jest wyspa bo jedyna ladowa granica tego kraju z KRLD jest nieprzekraczalna . dubaj ? haha.szkoda komentowac turcja? 25 procentowa inflacja ,17 procentowe stopy procentowe i kryzys gospodarczy ... a tym czasem w polsce 13 mln osob nie ma dostepu do transportu publicznego ...ale wywalmy 60 mld zeby wozic ukraincow , rumunow czy innych wegrow w swiat z przesiadka w baranowie ze strata ...
gość_f18e2 2018-10-11 10:06   
gość_f18e2 - Profil gość_f18e2
W telegraficznym skrócie o tym jak azjatyckie tygrysy wspinały się po drabinie rozwoju gospodarczego:
zobacz link
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy