Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_dd0cd
2018-09-27 23:25
gość_00546: gdyby liczba pasażerów z KRK, którzy latają przez WAW gdzieś dalej była tak mała jak sugerujesz, to nie latalybyna tej trasie 737-8 mocno wypełnione, a latają. I jakoś nie bez powodu połączenia do KRK są w niektórych momentach nawet co godzinę. Sorry, ale nie uwierzę, ze tyle ludzi wybiera samolot mając do wyboru pociąg jadący 2:15. Może wbrew pozorom tych, którzy lecą do MUC lub FRA wcale nie jest w samolotach aż tak dużo żeby Lot zaczął latać bezpośrednio? Weź pod uwagę, ze wykonując jedna rotacje dziennie Lot pasażerów nie zdobędzie, musiałby latać co najmniej dwa razy dziennie żeby to miało sens, znajdziesz aż tylu chętnych?
gość_ec29c
2018-09-27 23:11
@gość_00546
Problem jest innej natury: LOT ma wszystko (małe samoloty, wysokie ceny za p2p, trochę niższe za przesiadki, niskie obłożenie) ustawione pod monopol. Co częściowo sprawdza się w WAW i wymaga dużego odsetka lotów biznesowych/administracyjnych akceptujących ceny typu 2 - 3 tyś. za lot po Europie. Również na długodystansowych polityka drogiej sprzedaży p2p wymaga dużego odsetka biznesu/administracji akceptującej wysokie ceny.
A Kraków to rynek z MEGA konkurencją, miasto turystyczne, z bardzo agresywnym Ryanem i oni do tego nie są zupełnie przygotowani. Na dokładkę sezon transatlantycki jest krótki, jakieś 3-4 miesiące. LOT nie ujawnia danych na temat obłożenia, ale z grubsza wiadomo, że ma 70 parę procent, a Kraków do osiągania zysków wymagałby 90 - 95%, co najmniej. Ja nie wiem, czy 787-9 przynosiłby zyski, czy dla Krakowa nie należałoby od razu kupić 787-10 i to w specjalnej konfiguracji z ograniczoną klasą biznes/premium i 380 - 400 fotelami.
filipsta1
2018-09-27 22:55
zobacz link 47. Mam nadzieję, że to jednorazowy przypadek :p
gość_00546
2018-09-27 22:14
@ filipsta1
I tu właśnie wychodzi na jaw problem z myśleniem w PPL i LOT. Zapewne część z tych pasażerów docelowo leci do Frankfurtu i Monachium ale dość spora część jest tylko tranzytem. Ponieważ LOT nie jest w stanie konkurować z LH siatką połączeń ani częstotliwością lotów do najczęściej odwiedzanych miejscowości, dlaczego nie oferuje P2P z Krakowa? Wolą stracić dość sporą część pasażerów na konto LH ale nadal będą się upierać do latania na długich trasach tylko z WAW? Przeież nic nie zmusi pasażera do latania przez WAW a nie przez FRA lub inny hub chyba że PPL zabroni LH i innym liniom latać z KRK (LOL). Oczywiście pamiętam o 1 lub 2 lotach do Chicago ale ewidentnie to jest nic w stosunku do potrzeb skoro LH oferuje aż tyle lotów do swoich hubów i nie sądzę że latają puste. Wiadomo że 787 nie będzie latał 5 razy w tygodniu np. do Nowego Jorku bo nie będzie wypełniony ale 2 razy w tygodniu a szczególnie w okresie letnim nie powinno być problemem. A jeśli doszłoby do produkcji A321XLR lub B797 to tym bardziej. Kto wie czy LH nie rezerwuje sobie slotów w KRK właśnie pod tym kątem nawet jeśli obecnie ich połączenia do Frankfurtu i Monachium latałyby częściowo wypełnione. LOT przecież nie musi mieć hubu w KRK żeby obsługiwać takie połączenia bo 787 może latać rotacyjnie raz do WAW a raz do KRK. Na pewno zabrzmi to śmiesznie ale czasami zastanawiam się czy LH i FRA płaci komuś w PPL i LOT za to że południe Polski zostawiają im do dyspozycji? Nawet jeśli zysk z latania P2P z regionu będzie mniejszy niż z WAW to chyba jest to mniej ważne a niżeli oddanie pasażera konkurencji. Bo czym jeszcze może LOT przekonać pasażera z regionu jak nie połączeniami P2P? Dodatkową przesiadką z opóźnieniem i Prince Polo a później nocleg w hotelu bo połączenie nie czekało? Wątpię.
Ale grupa Lufthansa to nie tylko LH... Z KRK jest też Zurich, Wiedeń, Bruksela, Dusseldorf i Stuttgart. I raczej wszystkie sporymi samolotami.
filipsta1
2018-09-27 19:54
1a71c. Z Krakowa do FRA 5 razy dziennie A319/A320/A321 i 3 razy dziennie do MUC CRJ/EMB/A319/A320/A321
gość_1a71c
2018-09-27 18:47
do gość_ec127 ! W jaki sposób zwiększyli możliwości. MUC 1 raz dziennie CRJ 900 FA 3 X dziennie CRJ 900 za to KRK A321 X 4 dziennie do FR i A320 do MUC X 3 dziennie
gość_00546
2018-09-26 22:27
@ gość_ec29c
Głównym powodem dlaczego władza centralna nie dopuści do powstania wspólnego lotniska między Krakowem i Katowicami jest fakt że takie lotnisko byłoby bezpośrednią konkurencją dla CPK. Już teraz KRK i KTW razem obsługują do 12 mln. Jeśli byłoby jedno wielkie lotnisko to przyciągnęłoby jeszcze więcej linii lotniczych i pojawiły by się połączenia P2P za ocean i do Azji. WAW z tego tytułu straciłby 1 do 2 mln a KraTowice zyskałyby 1 do 2 mln. Tak więc ilość pasażerów na tych lotniskach byłaby prawie porównywalna. Tym bardziej że potencjał ludności w promieniu 100 km od tych lotnisk jest większy na południu Polski. W sumie byłby to jeszcze jeden argument przeciw budowie CPK. Tu cały czas chodzi o to że regiony mają być tylko od dostarczania transferu na CPK dla LOTu. Ale żeby się to spełniło PPL będzie musiał jakimś cudem zabronić LH i innym liniom latać z tych regionów (LOL). Jestem ciekaw jak to chcą zrobić. W przeciwnym wypadku LOT i CPK czeka okrutna porażka. Przecież konkurencja nie będzie siedzieć i patrzyć jak PPL i LOT wprowadzają w Polsce swój monopol. Chyba że Polska wyjdzie z UE w co wątpię. Pożyjemy zobaczymy.
gość_ec127
2018-09-26 10:08
Od kiedy Lufthansa zmniejsza maszyny ? W zimie będą embraery 190 a na okres wakacji zawsze latają crj900. teraz weszło Monachium i zwiększyli swoje możliwości w Katowicach . Pracuje na odprawie i z tego co wiem chcą zwiększyć częstotliwość do Monachium !
gość_2c05c
2018-09-26 09:55
@rafciooo77. Wielkie dzięki za wyjaśnienie.
gość_29954
2018-09-26 09:45
gość_1c339
Ja tylko przypominam że na jednym pasie Gatwick robi ponad 40 mln pasażerów rocznie. Głównie PTP czyli tak jak Kraków czy Katowice.
Więc pisanie że Kraków nie ma się gdzie rozwijać jest bezzasadne.
Na wybudowanie miejsc postojowych czy powiększenie terminala miejsce jest.
gość_ec29c
2018-09-26 08:53
@gość_1c339
Władza centralna bardzo chętnie by coś takiego zbudowała, tylko:
1) to będzie droższe nić CPL, bo mamy pagórki z wyżyny lub tereny pokopalniane, pewnie samo lotnisko kosztowałoby 25 mld
2) trzeba by podnieść opłaty, czyli koniec kilku zł dla Wizz w KTW i 17 (22,1)zł dla Ryana w KRK, czyli w sumie miałoby MNIEJ pasażerów, niż KRK i KTW
3) Katowiczanie i tak mają ponad 30 km, ale Kraków straciłby pobliskie lotnisko (mieszkańcy Krakowa mogliby być przeciw zamykaniu Balic, tak jak mieszkańcy Warszawy nie chcą zamknięcia Okęcia)
A władze by chciały, bo Katowice przypuszczalnie są najbardziej deficytową trasą LOT-u. I połączenie operacji dla LOT-u to najlepszy scenariusz.
Z punktu widzenia kosztów duoport to bardzo dobre rozwiązanie, trzeb tylko poprawić komunikację publiczną Pyrzowice - Kraków i Balice - Katowice. Tunel sprawiający, że Balice będą przelotowe to jakieś 2 mld.@gość_7f00c
W tym roku Balice zrobią jakieś 6,8 mln, zaś w przypadku Katowic trzeba liczyć szczyty z sezonu letniego, czyli 700 tyś. miesięcznie (12*700 tyś. = 8,4 mln i nie ma znaczenia, że za cały rok KTW odprawi około 5 mln). Od pustego terminala w styczniu kolejki w w wakacje się nie zmniejszą.
Oczywiście 50 mln na CPK to bzdura, nie ma popytu na drogie latanie w tej części Europy. Wzrosty będą się opierać o LCC i małe tanie lotniska. Okęcie plus Modlin będzie miało więcej paxów, niż CPK.
gość_1c339
2018-09-25 22:21
Jestem ciekaw ile w sumie pieniędzy wyda KRK i KTW na rozwój, dobudówki, ulepszenia, infrastrukturę, przeróbki, linię kolejową i inne pierdoły bo podejrzewam że za to można by postawić dość spore i nowoczesne lotnisko między Katowicami i Krakowem. Balice za niedługo nie będą miały gdzie się rozwijać a do Pyrzowic zawsze będzie daleko, nawet z Katowic. Tak wiem, władza centralna nigdy do tego nie dopuści.
gość_7f00c
2018-09-25 22:02
Katowice 12 mln, Kraków 12, CPK 50 mln. Tylko kto będzie latał gdy za parenaście lat będziemy narodem emerytów na głodowych emeryturach.
gość_0ec8c
2018-09-25 20:22
A co pozyskali z 10 tradycyjnych operatorów, że z takim rozmachem potrzebują już nowego terminala. Przecież obecne są zaledwie w połowie wykorzystane! Dodatkowo LH zmienia maszyny na mniejsze a WIZZ zawiesza zimowe kierunki. Co jest grane a może o czymś nie wiemy?
Czyżby brat z za oceanu z częstotliwością 3 lotów dzienie?
rafciooo77
2018-09-25 14:48
Oczywiście miało być wieże :P
vv
rafciooo77
2018-09-25 14:47
@gość_2c05c: Nie, to takie wierze, w których schodzi się po schodach lub jedzie windą prosto z bramki pod samolot. Niestety z powody zbyt bliskiej odległości terminalów od płyty postojowej nie ma możliwości w TB zainstalowania rękawów.
gość_9b09b
2018-09-25 14:26
Mają rozmach...
gość_ba04d
2018-09-25 11:47
nie lepiej połączyć jednym terminalem KRK z KTW? Nie wiem czy to efektywne ekonomicznie, ale może by wyciszyło niektóre dyskusje o niczym na forum.
gość_2c05c
2018-09-25 09:32
O jakie "mosty ułatwiające dostęp do samolotów" chodzi? Czy to inna określenie tzw. rękawów"?