Cztery grzechy główne projektu CPK

Cztery grzechy główne projektu CPK Od samego swojego początku projekt CPK wzbudzał kontrowersje. Plany budowy megaportu w Baranowie, były w różnym stopniu, ale dość powszechnie krytykowane zarówno przez ekspertów branży lotniczej, jak i zainteresowanych tą wielką inwestycją obywateli. Krytyczne i pełne wątpliwości postawy to efekt błędów popełnionych w pierwszych miesiącach realizacji pomysłu. Wydaje...
17/09/2018 09:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_5a84e 2020-02-26 09:47   
gość_5a84e - Profil gość_5a84e
W ramach działania wokół planów CPK stworzona została grupa NIE DLA PROJEKTÓW CPK W CAŁEJ POLSCE!!! Przybywajcie, łączmy się i działajmy dla tematu wspólnie z rożnych regionów - tutaj kwestia dotyczy całej Polski!
gość_00546 2018-09-18 23:05   
gość_00546 - Profil gość_00546
@ gość_8638e

Drogi kolego z Nowogrodzkiej lub PPL. To że większość wypowiadających się tutaj forumowiczów jest krytyczna i widzi pomysł budowy CPK w czarnych kolorach to nie znaczy że jest agenturą obcych państw lub firm. Po prostu nie widzą sensu marnotrawstwa pieniędzy bo tak sobie ubzdurała elita u steru władzy która nie słucha nikogo bo widzi w tym dla siebie finansowy i polityczny zysk, przynajmniej takie jest moje zdanie. Możesz się z nimi nie zgadzać ale wywieranie nacisku na autora artykułu i redakcję nie stawia obrońców CPK w dobrym świetle a wręcz przeciwnie. Zamiast tego sugeruję żebyś przytoczył jakieś solidne argumenty które by poparły budowę CPK o ile takie istnieją.
gość_d84c0 2018-09-18 21:51   
gość_d84c0 - Profil gość_d84c0
Powinnismy brac przyklad z Londyna, Moskwy, Paryza itp. Innymi słowy WAW + WMI + istniejące lotniska wokol Warszawy. I wystarczy. Rozbudowa polaczen kolejowych jest inna sprawa. Dlaczego nikt tego nie pojmuje????????? Pozostawmy sprawe wolnemu rynkowi i prywatnym inwestorom. Wiadomo ze rynek lotniczny w Polsce podwoi sie w ciagu najblizszych 10 lat. Wara politykom od wolnego rynku. Jedyna ich motywacja to wyciagniecie kasy od podatnikow i nachapac sie lapowek z przetargow i innych koncesji. Naprawde wystarczy pomyslec. POLACY POMYSLMY CHOC RAZ!!!!!!! Znow z naszej kasy pojda srodki ktore rozdysponuje wladza podobnie jak stadiony, autostrady i inne PRZEKRETY ktore skrzetnie wykorzystuja na poczet rozwoju Polski defraudujac nasze pieniadze oraz te z EU (nota bene kazdy normalny juz wie co to jest EU i ze to tez nasze pieniadze placone w skladkach.....)
gość_8638e 2018-09-18 17:15   
gość_8638e - Profil gość_8638e
To bardzo przykre, że redakcja Pasażera publikuje tyko te komentarze, które zgadzają się przesłaniem artykułu, a nie publikuje krytyki czy też zdań przeciwnych, co ma służyć wdrukowaniu argumentów przeciw CPK często przedstawianych przez lobbystów LH i państw niezbyt Polsce przychylnych. To nie że wstyd, tylko to trzeba sobie dobrze zapamiętać.
gość_51322 2018-09-18 16:05   
gość_51322 - Profil gość_51322
@ gość_c7650
Wyrazy współczucia że masz problemy ze zrozumieniem co czytasz. Postaram się Ci pomóc to wytłumaczyć. Napisałem żeby LOT zainteresował się A321XLR i B797 a nie jakieś inne zagraniczne linie. A logika jest taka że jeśli będą P2P połączenia z regionów za ocean i do Azji oferowane przez LOT to większość skorzysta z tych połączeń a nie będzie latać z przesiadkami bez względu na to gdzie one mają miejsce ale bardzo często w Europie Zachodniej. Chodzi o to że LOT może mieć więcej pasażerów z rogionów jeśli będzie latał na dalekich trasach z regionów a żeby to było opłacalne i łatwiej było wypełnić samolot to powinny to być mniejsze i ekonomiczniejsze A321XLR i B797 o ile powstaną. Rozumiesz teraz?

A jeśli chodzi o hałas to poczytaj o postępie w technologi lotniczej, np. o projekcie Aurora D8 (prawdopodobnie ewentualny B797).
gość_29954 2018-09-18 14:03   
gość_29954 - Profil gość_29954
Główny ruch na i z lotniska będzie z Warszawy. Nikt z Krakowa czy Gdańska nie będzie jechał do CPK za dużą kasę. Po cenach pendolino widać że czasami taniej można dolecieć do miejsca docelowego gdzieś w Europie niż między np. Warszawą i Krakowem.
Dodaktowo z lokalnego lotniska będą mieć linie niskokosztowe o wiele tańsze niż linie hubowe które będą latać z CPK.
Warszawiacy (o ile PIS im nie uniemożliwi) będą latać po Europie (85% pasażerów) z rozbudowanego Modlina.
Zostają pasażerowie długodystansowi i biznes po Europie. Czy tego uzbiera się 45 mln? Wątpię. Zwłaszcza gdyby Modlin rozbudowano do 15-20 mln. Dlatego rozbudowa Modlina jest blokowana a inwestuje sie w Radom.

Poza tym będzie problem z dojazdem z Warszawy. To nie będzie 20 minut. Nawet pendolino z Warszawy Wschodniej do Zachodniej jedzie około 20 a czasami 35 minut. Dopiero z Zachodniej realne jest 20 minut. Warszawa będzie wąskim gardłem zwłszcza że w miarę jak miasto się rozwija (oraz jego przedmiścia) lokalny ruch kolejowy będzie rósł.
gość_5e3fe 2018-09-18 09:03   
gość_5e3fe - Profil gość_5e3fe
dlaczego blokuje sie tu komentarze krytyczne wobec artykulu?
gość_c7650 2018-09-18 08:38   
gość_c7650 - Profil gość_c7650
@gość_51322: "Uważam że aby LOT stawił skutecznie czoła konkurencji powinien się zainteresować ewentualnymi B797 i A321XLR i oferować jak najwięcej lotów P2P z dużych lotnisk regionalnych w przeciwnym wypadku LH i inne duże linie europejskie nadal będą wywozić z regionów ogromne ilości pasażerów do swoich hubów." Gdzie tu logika? Jeśli LOT nie zainteresuje się B797 i A321XLR, to pasażerowie z lotnisk regionalnych tak czy siak w wielu przypadkach będą musieli latać przez jakiś hub (co za różnica czy LOTu, LH czy innej linii? przesiadka to przesiadka).
PS. I już to widzę jak zagraniczne linie lotnicze zaczną "masowo" oferować połączenia dalekiego zasięgu na B797 i A321XLR z polskich lotnisk regionalnych - jakieś na pewno się pojawią (przede wszystkim stawiałbym że z KRK i GDN), ale dalej większość pasażerów i tak będzie musiała korzystać z linii hubowych - czyli w polskich realiach głównie LOT i LH.

"Pisałem już o tym że jest możliwość aby rozbudować WAW do około 50 mln za około 1/5 ceny CPK budując drugi równoległy pas i drugi terminal na miejsce zlikwidowanego krótszego pasa. LOT mógłby się spokojnie rozwijać na takim lotnisku (...)"
mieszkańcy WAW, a szczególnie jej południowych dzielnic, na pewno pialiby z zachwytu nad tym rozwiązaniem...
gość_ec29c 2018-09-18 01:05   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Zgadzam się z demarem: należy zacząć od komponentu kolejowego i drogowego.

Komponent kolejowy:

Zwłaszcza oryginalna koncepcja pana Patryka Wilda http://www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/w-polsce-potrzeba-830-km-nowych-linii-51145.html i niemal taka sama koncepcja spinaczy zobacz link jest wspaniałym przykładem możliwości osiągnięcia dużego efektu umiarkowanym kosztem.

Należy wykonać I UPUBLICZNIĆ analizy dotyczące prędkości pociągów. Powinniśmy wiedzieć ile będą kosztować bilety i ile wynosić dotacje dla prędkości 160 km/h, 200 km/h, 230 km/h, 250 km/h i 300 km/h i 360 km/h. Po publicznej dyskusji na ten temat powinna zostać podjęta decyzja. Prędkość na pewno powinna zostać ujednolicona (różne prędkości drastycznie ograniczają przepustowość), zlikwidować zależy też podział na TLK, IC, EIC i EIP. Na dziś byłbym za 200 km/h i podwyżką prędkości pociągów lokalnych też do 200 km/h.

Komponent drogowy:

Odłożenie w czasie budowy lotniska pozwala na budowę południowej obwodnicy Warszawy via Kock - Puławy - Radom - Tuszyn (jako przedłużenie S8 na wschód aż do S19). To by odciążyło skrzyżowanie A1/A2, które będzie zakorkowane i zwiększy atrakcyjność inwestycyjną Radomia, Puław i Lublina.

Komponent lotniczy - grunty:

Grunty należy wykupić, bo przecięcie się przedłużonej CMK z torami Warszawa - Łódź będzie tylko jedne.

Komponent lotniczy - LOT:

LOT powinien wymienić małe E170/175/195, Q400 i CRJ 900 na E195-E2 lub CS300 lub MAX-y lub A320/321 neo. To wzrost o ponad 50% do 20 - 25 mln siedzeń. Więcej nie trzeba, bo już teraz LOT ma wielki problem z obłożeniem. LOT powinien skupić się na jakości, punktualności, obniżce cen i powiększeniu LF do ponad 90%.
gość_51322 2018-09-17 18:02   
gość_51322 - Profil gość_51322
Gratulacje dla autora za rzeczowy artykuł oraz trafność obserwacji (szczególnie w ostatnim zdaniu, LOL).

Ze swej strony chciałbym dodać że jednym z głównych grzechów związanych z CPK który jest związany z upolitycznieniem tego projektu jest brak obiektywnej analizy sensowności i wykonalności tego lotniska ponieważ dotychczasowe były wykonywane przez Arup, agencję która jest na usługach rządu i dostarcza mu analizy z takim wynikiem i opinią na jakie rząd ma zapotrzebowanie.

Po drugie skokowy wzrost rozwoju zarówno LOT jak i lotniska centralnego nie jest wskazany gdyż nie ma gwarancji że będzie na to aż takie zapotrzebowanie a to może kosztować podatnika dziesiątki miliardów które zostaną zmarnowane. Pisałem już o tym że jest możliwość aby rozbudować WAW do około 50 mln za około 1/5 ceny CPK budując drugi równoległy pas i drugi terminal na miejsce zlikwidowanego krótszego pasa. LOT mógłby się spokojnie rozwijać na takim lotnisku a czas by pokazał jakie są jego możliwości i czy jest zapotrzebowanie na ogromne lotniska hubowe bo wraz z ewentualnym pojawieniem się średnich i mniejszych samolotów o dużym zasięgu latanie P2P z lotnisk regionalnych za ocean i do Azji stanie się faktem.

Dodatkowym błędnym założeniem tego projektu jest próba ograniczenia konkurencji ze strony nisko kosztowych przewoźników poprzez wyeliminowanie ich z CPK aby LOT nie musiał walczyć z konkurencją co oczywiście doprowadzi do wyższych cen i obniżenia poziomu usług który już teraz nie jest najwyższy a w efekcie da ucieczkę pasażerów i może doprowadzić do upadku LOT a wówczas cała sensowność budowy CPK będzie bardzo wątpliwa.

I jeszcze jedno zasadnicze pytanie związane z budową CPK się nasuwa. Co ma przekonać przeciętnego pasażera z regionu aby zamiast lotu przez Frankfurt, Londyn lub inny hub europejski leciał przez CPK? Czy będzie aż tak tanio, szybko i usługi będą na tak wysokim poziomie i z tak bogatą siatką połączeń że tamte huby nie będą miały szans? Wątpię.
Uważam że aby LOT stawił skutecznie czoła konkurencji powinien się zainteresować ewentualnymi B797 i A321XLR i oferować jak najwięcej lotów P2P z dużych lotnisk regionalnych w przeciwnym wypadku LH i inne duże linie europejskie nadal będą wywozić z regionów ogromne ilości pasażerów do swoich hubów.

CPK natomiast ma tylko sens wtedy jeśli faktycznie będzie mógł stać się lotniskiem centralnym dla większości ludzi w Polsce aby do tego doszło to dojazd musi być poniżej godziny czasu i to stosunkowo tanio. Aktualnie jest to niemożliwe a Hyperloop tak jak autor zauważył jest jak na razie fantazją a nawet gdyby nie był czy będzie Polskę na to stać i czy będzie w stanie obsłużyć aż taką ilość pasażerów? Dlatego budowa CPK w najbliższych latach przypomina bardziej grę na loterii niż racjonalny rozwój transportu lotniczego w Polsce tym bardziej że potencjalne możliwości lotniska Chopina chyba nie zostaną wykorzystane a usprawiedliwianie budowy CPK rozwojem infrastruktury kolejowej i drogowej oraz wzmacnianiem obronności kraju jest jakimś nieporozumieniem lub polityczną pożywką dla naiwnych przed wyborami w dodatku na koszt podatnika.
gość_29954 2018-09-17 17:39   
gość_29954 - Profil gość_29954
Będzie tak jak zawsze. Powstanie jakaś kupa betonu na kartoflisku bez dojazdu.

Brak kilku podstawowych rzeczy
1. Analizy ruchu lotniczego (demografia w Polsce spowoduje stabilizację a za jakiś czas spadek podróży lotniczych - więc za nim to lotnisko powstanie będzie już niepotrzebne)
2. Planu rozwoju LOTu
2. Zmiany w lotnictwie (nowe samoloty - cichsze, wąskokadłubowe długodystansowe - A321LR), modele biznesowe (długodystansowe) low costy vs. huby.
3. Plany alternatywne do CPK - rozbudowa Modlina i pas na Okęciu (długość 2,2km dla samolotów krótkodystansowych dostarczających i odwożących pasażerów tranzytowych).
4. Ryzyka - co jeżeli LOT upadnie?

Bez solidnej odpowiedzi na te pytania jest to amatorska zabawa populistów naszymi (podatników) środkami.
gość_bc5a8 2018-09-17 16:08   
gość_bc5a8 - Profil gość_bc5a8
@gość_6e5ab Bo to jest projekt bez zalet a siłą pchany przez polityków. Z całej infrastruktury CPK potrzebna jest jedynie szybka kolej. I to nie w formie hyperloopa, bo to jest fantastyka naukowa i za sam pomysł umieszczenia takiej idei w dokumentach państwowych urzędnik za to odpowiedzialny winien być wywalony ze swojego stanowiska. Zwykła linia KDP jest w Polsce potrzebna i to dobry początek na wprowadzenie Polski infrastrukturalnie w XXI wiek. Następnie lotnisko warszawskie, nie żaden CPK. CPK byłby dobrym pomysłem gdyby Polska była wielkości Belgii czy Holandii. W obecnej sytuacji jedyne "nowe" lotnisko jakie nam potrzebne to następca Chopina, czyli głównego lotniska Warszawy (nie Polski - Warszawy!). To Chopin jest w złym położeniu i się zapycha. Zatem potrzeba nam lotniska położonego na tyle blisko Warszawy żeby można było szybko i sprawnie do niego dojechać, i na tyle daleko żeby można było wykonywać starty i lądowania przez całą dobę. I takim portem jest obecnie WMI. Oczywiście jest mały więc należy go odpowiednio rozbudować. Koszt rozbudowy WMI do jakichś 30 mln pasażerów rocznie byłby i tak wielokrotnie niższy niż nowe super lotnisko bez infrastruktury i po środku niczego.
gość_074f1 2018-09-17 15:29   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
co to za obsesja z tym narodowym przewoznikiem i budowaniem hubu ? chyba tylko powod do promowania taniego nacjonalizmu no i zrobienie interesu zycia bo wiadomo ze przy takim projekcie cos skapnie do kieszonek decydentow . belgowie , holendzy , szwajcarzy , austriacy , hiszpanie,wegrzy ,irlandczycy itp itd nie maja narodowych przewoznikow i jakos z tego powodu nie ma problemu ...wlosi chca sie pozbyc alitalii od dawna ..jak bedzie biznes do zrobienia to bedzie linia . dlaczego wydawac 60 mld zlotych na jakis hub zeby wozic rumunow czy serbow do azji albo ameryki ?do tego warszawa to dosyc male miasto i male centrum biznesowe . z regionow ludzie rzadko lataja lotem przez warszawe bo maja lepsze oferty u siebie
gość_6e5ab 2018-09-17 15:00   
gość_6e5ab - Profil gość_6e5ab
A moze tak dla odmiany ktos napisze artykul pt. cztery zalety CPK"? O duzym lotnisku mowilo sie juz ze 20 lat temu, ale oczywiscie nikt nie mial odwagi podjac zadnej decyzji. Tak samo bylo w sparawie samolotow dla VIP-ow mowa byla dawno. Osobiscie nie popieram PiSu ale dlaczego niby maja dostawac w leb ze w koncu cos robia?
gość_46d25 2018-09-17 14:20   
gość_46d25 - Profil gość_46d25
przestanmy to nazywac cpk a poprostu kolejne warszawskie lotnisko by warszawiakom zylo sie jeszcze lepiej kosztem pozostalej polski
gość_c78e3 2018-09-17 14:17   
gość_c78e3 - Profil gość_c78e3
to lotnisko baranów nigdy nie powstanie
shorty 2018-09-17 13:51   
shorty - Profil shorty
wariant Londynu i kilku lotnisk jest lepszy i bardziej rozsądny, po za tym to tylko ok 11-13 jest duzo ludzi nan non schengen, po tych godzinach to pustki wiec do limitu to jescze daleko, moim zdniame to nie powstanie nigdy
gość_4412c 2018-09-17 13:30   
gość_4412c - Profil gość_4412c
1) analiaza co i jak
2) studium wykonalności
3) zabezpieczenie terenów
4) Jesł LOT przez klejne 5-10 lat rośnie i ma stabilne wyniki pomimo zmian koniunkury cen paliwa i zmian rządząych wtedy zaczynamy mówić o budowie
Jeśli za 5 lat lot staje się bankrutem niemozliwym do kolejnej reanimacji, zamykamy projekt Chopin staje się wzorem PRG regionlanym portem lotniczym a narodowym przewoźnikiem będzie Luftwaffe, Ryan i Wizzair. Chyba ze Ryan faktycznie zafunduuje robudoiwę WMI...
gość_5e3fe 2018-09-17 12:52   
gość_5e3fe - Profil gość_5e3fe
Mam wrazenie, ze ten tekst to kampania wyborcza pelna para. Obym sie mylil.
gość_c6881 2018-09-17 12:40   
gość_c6881 - Profil gość_c6881
Przepustowość lotnisk w kraju jest potrzebna i musi wzrosnąć znacząco w nadchodzących latach, czy to obszaru stołecznego czy głównych lotnisk regionalnych. Inaczej oddamy pasażerów lotniskom ościennym (BER, PRG, VIE...). Nie mniej jednak dopóki zarządzać tym będą ludzie z rozdania politycznego to nie mam wątpliwości, że nic z tego nie będzie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy