Trzecia droga startowa dla Heathrow a sprawa polska

Trzecia droga startowa dla Heathrow a sprawa polska Pomysł rozbudowy największego londyńskiego lotniska powstał w 2005 r. na podstawie przejściowego planu opracowanego przez British Airports Authority (BAA) spółkę wtedy zarządzającą 6. portami lotniczymi na wyspach, w tym Heathrow. W grudniu 2006 r., jeszcze za czasów rządów labourzystów, ministerstwo transportu opublikowało dokument o nazwie „Air Transport White Paper...
12/06/2018 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_5faa9 2018-06-13 13:12   
gość_5faa9 - Profil gość_5faa9
Plus Okęcia jest tylko taki, że jest blisko do centrum.
usuniety 2018-06-12 20:38   
usuniety - Profil usuniety
Właśnie takie krotkowzroczne myślenie doprowadziło do tego co mamy dzisiaj na Okęciu- mało funkcjonalny terminal z końcową stacją kolejki którą do centrum jedzie się tyle samo czasu, co autobusem, brak miejsca na budowę równoległej drogi startowej i wszystko dookoła zabudowane osiedlami mieszkaniowymi, których mieszkańcy wymusili ograniczenie godzin pracy lotniska. Okęcie umrze prędzej czy niewiele później, co piszę z żalem bo dla mojej osobistej korzyści położone jest idealnie.
gość_e1011 2018-06-12 19:21   
gość_e1011 - Profil gość_e1011
Ale po co nam lotnisko w Warszawie, jest lepsze w Berlinie.
adam1987 2018-06-12 18:13   
adam1987 - Profil adam1987
Pamiętajcie proszę przy waszych porównaniach o ilości operacji lotniczych dla każdego z lotnisk. Okęcie przyjmuje więcej mniejszych samolotów, dlatego jego zapasy są mniejsze niż wydaje się z prostych porównań. Lizbona ma 200 000 operacji, a Okęcie niemal 160 000 według wiki. Różnica w pasażerach to natomiast ponad 10 milionów.

Inną sprawą są ograniczenia środowiskowe pozwalając na zdaje się 600 operacji dziennie (czyli teoretycznie ok. 219 000 rocznie). W miesiącach wakacyjnych ten limit już jest właściwie wykorzystywany. Bez zmiany decyzji nie ma co budować.
gość_d9831 2018-06-12 18:13   
gość_d9831 - Profil gość_d9831
Po pierwsze to PKB UK jest 5,5x większe niż Polskie. Kumulacja biznesu jest w City więc na pewno znacznie więcej niż 5 x w całej Warszawie. Średnia cena 1m2 w całej UK 5087 euro czyli około 21700zł a mówimy o średniej a w samym Londynie znacznie więcej. W Wawie gdzie jest najdrożej w Polsce 1m2 kosztuje średnio około 8 tys. zł czyli prawie 2,7x mniej. Czyli nieruchomości są niezwykle drogie, a autor artykułu porównując cenę inwestycji w Heathrow podzielił wartość inwestycji tylko przez pół w stosunku do naszych cen.
Dodatkowo koszt pracy jest co najmniej 3x wyższy w UK niż u Nas. A Heathrow musi wykupić teren by powiększyć swój teren blisko 50%. To pytanie jak redaktor doszedł do wniosku że rozbudowa Okęcia to zaledwie dwa razy taniej niż w Londynie. Lekko licząc ta wartość to minimum 3x a może nawet 5x taniej było by na Okęciu.
gość_abdf3 2018-06-12 16:47   
gość_abdf3 - Profil gość_abdf3
Mozna po drugiej stronie powstajacej autostrady wybudowac drugi pas startowy i przezucic mosty da samolotow > Takie rozwiazani sa na kilku lotniskach w swiecie a najblizsze w Amsterdamie. Tansze bez gigomani.
gość_b1367 2018-06-12 15:29   
gość_b1367 - Profil gość_b1367
gość_dcc5f: Tak tak, a Aleją Krakowską w Raszynie poprowadzi się drogę kołowania.
gość_29954 2018-06-12 15:18   
gość_29954 - Profil gość_29954
Londyn 9 mln? Raczej 14 mln.
PKB kilkanaście razy większe od Warszawy. Ogromne centrum finansowe z gotówką w jednym budynku większą niż w całym naszym mordorze.

Ale popatrzmy na daty. Od co najmniej 10 lat robią analizy czy budować 3 pas na Heathrow, czy rozbudowywać Gatwick a może Stansted. Rozważają każdą alternatywę. Jest publiczna debata SPECJALISTÓW.
U nas gość od pociągów (prezes LOT), anglista (szef PPL) i Wild (co on umie?) bez żadnej dyskusji planują mega centrum komunikacyjne. Bez żadnej analizy finansowej, bez rozpatrywania alternatywnych rozwiązań (rozbudowa Modlina czy samego Okęcia). Są rozpatrywane wersje 45 czy 100 mln pasażerów bez żadnej analizy demograficznej (Polska wymiera i żadne 500+ tego nie zmieni).

CPK jest tworzone dla jednej linii (LOT) co jest chore bo gdy ona padnie zostaną tylko niedokończone mury.
adam7691 2018-06-12 14:29   
adam7691 - Profil adam7691
możliwości rozbudowy WAW najlepiej widać podczas lądowania, ze wszystkich stron zabudowa, do tego otoczone drogami szybkiego ruchu,
trzeba było myśleć wcześniej nad rozbudową i nie pozwalać na zabudowę, można oczywiście tych ludzi wysiedlić, drogę wpuścić w tunel, przejąć teren od wojska itd.... tylko czy to będzie tańsze niż budowa nowego lotniska, z perspektywami rozbudowy i bez ograniczeń związanych z ciszą nocną,
skoro WARSZAWA stawia na wygodę.
gość_e73a3 2018-06-12 14:17   
gość_e73a3 - Profil gość_e73a3
fajnie pan pisze
gość_dcc5f 2018-06-12 14:11   
gość_dcc5f - Profil gość_dcc5f
gość_b1367: pas moglby byc wybudowany w linii Dawidy-Falenty, jakies 3km na poludnie
gość_82fc7 2018-06-12 14:05   
gość_82fc7 - Profil gość_82fc7
Mam jedynie nadzieje ze w raz z rozbudowa Heatrow, rzad Brytyjski zajmie sie tez M25 (obwodnica Londynu). Odcinek od junction M4 z M25 przy ktorym znajduje sie to lotnisko do junction M25 z M40 (autostrada na Birmingham, Liverpool, Manchester) pomimo 5 pasow w kazda strony jest wiecznie zakorkowana. Jest to ok 10km, ktory jest kompletnie nie przejezdny w godznach szczytu, stanie tutaj po 45 minut to jest absolutna norma. Nie wyobrazam sobie jak ma to wygladac jak jeszcze zwieksza przepustowosc lotniska o 50%. Uwzgledniajac ze sloty rozejda sie jak swieze buleczki to nowa maksymalna przepustowosc obstawiam zostanie osiagnieta po roku od otwarcia nowego pasa startowego. Mam nadzieje ze Lot rowniez sie pokusi o nowe sloty na loty do Krakowa i Gdanska plus wiecej rotacji do Warszawy. Najlepszym rozwiazaniem byla by budowa nowej autostrady z zachodu, na polnoc od Reading, tak by auta jadace na polnocna obwodnice nie musialy sie telepac przez ten newralgiczny odcinek. To rowniez kierunek na lotniska Luton i Stansted. Do tego skierowac tiry jadace z europy w kierunku Birmingham wschodnia I polnocna czescia M25 a nie zachodnia jak to jest obecnie. Rozbudowa tylko Heatrow bez wiekszego planu rozbudowy autostrad to gwarantowany paraliz na drogach dojazdowych.
gość_bc8f0 2018-06-12 13:15   
gość_bc8f0 - Profil gość_bc8f0
Najlepsza do porównań z Okęciem jest lizbońska Portela. Ma b.podobny układ krzyżujących się DS (03/21 i 17/35), też leży blisko centrum (i ma ciszę nocną 00.00-06.00) i jest hubem podobnego do LOTu TAPu.

Też planowano je zamknąć, a na dawnym poligonie Alcochete wybudować „w polu” tzw. "NAL" (Novo Aeroporto Lisboa) o pow. 2400 ha, 2 x 4 km DS, z rezerwą pod kolejne dwie, obsługa A380, 22 mln pax w chwili planowanego otwarcia w 2017 r., a docelowo 43 mln pax w 2050. Planowano podłączyć je pod projektowaną KDP Lizbona-Madryt, a z centrum Lizbony połączyć wahadłową kolejką i nowym wielkim mostem przez Tag.

Z powodu ich kryzysu finansowego 2012 r. poszli po rozum do głowy i zrezygnowano z budowy "NAL". Zresztą, z KDP do Madrytu i super mostu też.

Zamiast tego rozbudowano główny terminal lotniska w Portela, dobudowano drugi terminal dla LCC, podciągnięto metro, a zarządzanie powierzono francuskiej grupie Vinci.
A ponieważ u nich też najszybciej rozwijają się tanie linie, dodatkowo część wojskowej bazy lotniczej w Montijo właśnie przebudowują na lotnisko dla LCC.

Mimo krzyżujących się DS, obecnie Portela robi 200 tys. operacji obsługując 27 mln pax.
gość_2a1e1 2018-06-12 13:00   
gość_2a1e1 - Profil gość_2a1e1
"Londyńskie PKB jest dwa razy wyższe od warszawskiego" - co za bzdura. Chcecie powiedzieć że czterokrotnie większa aglomeracja generuje tylko 2x więcej PKB? Że Mordor przykrywa City a Bronisze i Wólka Kosowska resztę londyńskiego biznesu?

Londyńskie PKB jest porównywalne do PKB całej Polski.
gość_b1367 2018-06-12 12:16   
gość_b1367 - Profil gość_b1367
gość_dcc5f: 2-3 km na południe to mniej więcej w środku Raszyna.
gość_ec29c 2018-06-12 10:57   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Heathrow to inna liga. Bombaj jest całodobowy, więc nie możemy go używać do porównań.

Ale Gatwick z ciszą nocną i jednym pasem używanym do startów i lądowań obsłużył 45,5 mln pasażerów. Zaś położony na 280 ha LaGuardia ponad 29,7 mln (Okęcie ma 830 ha, w tym 560 ha ogrodzone).

Co kończy dyskusje o CPL, budowie II pasa na Okęciu i innych pomysłach bezsensownego marnowania publicznych pieniędzy.
gość_dcc5f 2018-06-12 10:55   
gość_dcc5f - Profil gość_dcc5f
"hipotetyczny projekt dla portu Chopina zakłada wybudowanie trzeciej drogi startowej równoległej do pasa 15/33."

a dlaczego nie rownolegle do 11/29, o 2-3km na poludnie? Tam prawie nikt nie mieszka i nie byloby problemu z nocnymi lotami.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy