Analiza: Wojna dwóch światów w PLL LOT

Analiza: Wojna dwóch światów w PLL LOT Spór związków zawodowych z zarządem Polskich Linii Lotniczych LOT trwa już 5 lat. W ostatnich miesiącach, zwłaszcza po decyzji Sądu Najwyższego uznającej legalność wypowiedzenia zbiorowego układu pracy, szala zwycięstwa przesuwa się na stronę pracodawcy. Czy to z tego powodu w ostatnich tygodniach nastąpiło wzmożenie strajkowe, którego...
11/05/2018 11:35   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_797a7 2018-05-11 14:02   
gość_797a7 - Profil gość_797a7
Rozwój jak za wczesnego Gierka już za nami. Drogi USD i droga ropa uwali PLL LOT szybciej, niż się to wszystkim wydaje. Game over.
gość_2a16d 2018-05-11 13:38   
gość_2a16d - Profil gość_2a16d
Jestem Pilotem z kontraktem B2B podpisanym z LOT Crew. Wypowiem się jakoś gość ponieważ moje stanowisko jest nie sprzyjające żadnej ze stron, więc wolne uniknąć nie przyjemności ze stron związków czy zarządu. Na samym początku dziwie się że związki nie przeprowadziły ankiety wśród kontraktowców,kto chciałby być na umowie o pracę a kto woli zostać na B2B. Uważam że przy zdrowym rozsądku i umiejętności zarządzania swoim portfelem, jest to najlepsza forma zarabiania pieniędzy, i ja osobiście nie zamienił bym B2B na umowę o pracę. Jeżeli przyjmiemy że mamy dwóch pilotów którzy rocznie zarabiają 180.000 Brutto ( 15 brutto m/c), to nikt mnie nie przekona że kosztowo, lub z korzyści umowa o pracę jest atrakcyjniesza. Proszę w pierwszym lepszym kalkulatorze porównać wariant umowy o pracę (abstrachując od kosztów pracodawcy) i zobaczyć ile ten złodziejski system zabiera nam pieniędzy i co nam daję ?! Zwolnienie lekarskie ? Płatny urlop ? Rocznie podatki + składki to kwota 90.000 PLN czyli na ręke średnio zostaje 90.000 PLN. A jak to jest przy B2B podatek dochodowy to 8,5% 15.300 rocznie, składka ZUS 15.600 rocznie, zostaje nam w kieszeni 60.000 rocznie. Ubezpieczenie z rentą od niezdolności czasowej ( złamana ręka, lub choroba trwająca dłużej niż 30 dni)do pracy w wysokości 10.000 pln m/c, lub 1.000.000 od całkowotej niezdolności to koszt 12.000 pln rocznie (więc kwoty dużo lepsze niż w ZUS), z różnicy zostaje nam 48.000 PLN na korzyść B2B, ubezpieczenie od poważnych zachorowań i leczenia do kwoty 1.000.00, kwota 1300 pln rocznie. Zostaje 46.700 na korzyść B2B, prywatna służba zdrowia pakiet VIP dla całej rodziny 2400 rocznie, zostaje 44.700 na korzyść B2B.Jeżeli z tej kwoty będę rocznie odkładał 50% to bez odsetek samej różnicy kosztów umowy o pracę a B2B odłoże przez 30 lat pracy 711.000 pln, dodatkowo rocznie zostaje mi na urlopowanie 23.000 złotych. To 711.000 PLN to kwota bez żadnych odsetek, daje mi przy założeniu 20 lat życia kwotę 2900 pln mc na emeryturze. Dodam że wyliczenia obejmują tylko RÓŻNICE w kosztach B2B a umowa o pracę, należy pamiętać że w portfelu co mc znajduje się też kwota netto którą też można mądrze zagospodarować. Pojawia się argument że B2B wymusza przychodzenie chorym do pracy i wpływa to na bezpieczeństwo. Tutaj kłaniają się odpowiednia znajomość prawa lotniczego, które mówi że jeżeli pilot jest w złej formie psycho-fizycznej nie powinien latać do czasu pełnego wyzdrowienia. Proszę mi powiedzieć gdzie w umowie o prace jest napisane że mam być zdrowy w samolocie, i jaka jest definicja zdrowego pilota ? Wszystko jest kwestią zdrowego myślenia i tego jak sami się zabezpieczymy, a nie złodziejski system skarbu Państwa i ZUS. Kontrakty B2B przy odpowiednim podejściu są dużo lepsze niż UoP.
gość_6e920 2018-05-11 12:59   
gość_6e920 - Profil gość_6e920
Strajk w PLL LOT był swoistym "byc albo nie być" dla zarządu lub dla związków.
Abstrachując od powodów strajk się nie odbył, a stroną przegraną - a wręcz tą poległą z kretesem - są związki. To tylko pokazuje jak one są dzisiaj słabe.
BA, AF czy LH strajkują przecież średnio raz do roku i strajkujący jakoś nie są zwalniani, a związki powoli wywalczają swoje postulaty. W Locie natomiast skończyło się kompromisem: związkowcy zaniechają strajku, a zarząd dalej będzie robił swoje. Nie wiem kto ich uczył negocjacji, ale to bardzo kiepska szkoła.
Nawet jak związkowcy się bali zastrajkować, to mogli przeprowadzić protest włoski. Żadnym problemem jest legalnie opóźnić samolot o co najmniej pół godziny. Przykład? Znalezienie choćby jednego przetartego pasa bezpieczeństwa, jakaś niedziałająca lampka itp. Do wszystkich takich usterek musiałby przyjechać mechanik. Uporanie się z nimi trochę zajmuje - naprawa + zrobienie dokumentacji. Gdyby nawet 1/3 rejsów była opóźniona o co najmniej wspomniane pół godziny, to siatka posypałaby się momentalnie.
Widocznie związki wcale nie chciały tego strajku przeprowadzić. Czyli są słabe.
gość_a212c 2018-05-11 12:34   
gość_a212c - Profil gość_a212c
Ok,
Tylko Pan Redaktor zapomniał poruszyć kwestię, że zarówno praca pilotów, personelu pokładowego jak i pracowników biurowych (9-17) nosi znamiona umowy o pracę.
W tym wypadku zatrudnianie w oparciu o tzw. "samozatrudnienie" jest po prosto niezgodne z prawem.
Ale Spółka Skarbu Państwa najwidoczniej nie musi przestrzegać prawa, bo kto ją skontroluje?
gość_c5d75 2018-05-11 12:31   
gość_c5d75 - Profil gość_c5d75
A ja sądzę że ten artykuł jak podyktowany brakiem pozycji neutralnej, bezstronnej. Spowodowany tym, że osoba która go napisała, jest ex LOTowcem, więc opinia o tym wszystkim jest niezbyt uzasadniona, bo może to wynikać z nieznajomości obu stron sporu. Pan który napisał to, w głównej mierze opisuje zarząd, i samozadrudnienie które nie jest niczym nowym. Ten artykuł niczego nie wprowadza.
gość_d18d7 2018-05-11 11:57   
gość_d18d7 - Profil gość_d18d7
Niech Pis Prezes odda półtora miliona nagrody...... Trudno mieć do niego jakiekolwiek zaufanie, ten facet ma gębę pełną pissofsskich frazesów. Tak samo jak ten urzędniczyna od portów lotniczych z ministrem od przeputania kasy na nowe lotnisko.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy