Raport: Problemy z nowymi silnikami dotykają branżę

Raport: Problemy z nowymi silnikami dotykają branżę Przez lata przyzwyczajeni byliśmy do tego, że to dwaj najwięksi producenci samolotów, Airbus oraz Boeing, notowali kosztowne opóźnienia związane z wdrożeniem nowych modeli samolotów. Przed dekadą konieczność zmiany błędnego okablowania airbusów A380 przełożyło się na przekroczenie zakładanego budżetu programu o 5,5 mld euro. Problemy z dopasowaniem elementów boeingów 787...
30/03/2018 11:21   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2018-04-19 17:03   
greg0303 - Profil greg0303
Łopatka wentylatora silnika CFM56-7B, samolotu B737-700 linii Southwest, który obsługiwał rejs z Nowego Jorku/LGA do Dallas/DAL we wtorek, miała pęknięcia po wewnętrznej stronie, które oczywiście nie były widoczne z zewnątrz.

Wszystkie silniki tego typu, jest ich w użytku na świecie ponad 8 tysięcy, muszą zostać poddane przeglądom technicznym.
greg0303 2018-04-18 19:48   
greg0303 - Profil greg0303
Wczorajszy wypadek samolotu B737-700 linii Southwest Airlines, który lądował awaryjnie na lotnisku w Filadelfii, był spowodowany eksplozją lewego silnika (CFM56-7B). Niestety jedna osoba zmarła w wyniku odniesionych obrażeń ciała.

Na skutek zmęczenia metalu jedna z łopatek wentylatora oderwała się od wirnika doprowadzając do eksplozji. W jej wyniku uszkodzony został lewy silnik, a jego ostre części rozbiły okno samolotu znajdującego się na wysokości 30 tysięcy stóp. W kabinie pasażerskiej wypadły maski tlenowe, a piloci natychmiast zmniejszyli wysokość do 10 tysięcy stóp, na której jest już wystarczająca ilość tlenu w powietrzu.

Podobny wypadek miał miejsce w 2016 roku podczas rejsu z Nowego Orleanu do Orlando, również obsługiwanego przez B737-700 linii Southwest Airlines. Wtedy także nastąpiło wyłamanie jeden z łopatek wirnika na skutek zmęczenia metalu, ale części uszkodziły kadłub samolotu bez jego przebicia. Po tym wypadku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa nakazała przeglądy tego wariantu silników.

Wiele linii lotniczych na świecie użytkuje silniki CFM56-7B. Napędzają one samoloty B737-700/800/900. Czas przeglądu tych silników pod kątem zmęczenia materiałów to około 2 godziny.
greg0303 2018-04-13 20:19   
greg0303 - Profil greg0303
Kłopoty z silnikami firmy Rolls Royce Trent 1000, które napędzają samoloty B787 Dreamliner, będą wymagały dodatkowych przeglądów. Zbyt szybkie zużywanie się części, korozja oraz pęknięcia łopatek wirnika to tylko niektóre mankamenty, które jednak dotyczą aż 25% światowej floty B787. Silniki z pakietem C zostaną poddane dodatkowym przeglądom, które nie są niezbędne w przypadku innych wariantów, w tym również Trent 1000 Ten.

FAA i EASA prawdopodobnie ograniczą maksymalny czas operacji w przypadku tylko jednego sprawnego silnika, tzw. ETOPS, do 140 minut (z 330 minut) dla tych jednostek napędowych.
Będzie to poważne ograniczenie eksploatacyjne.
gość_68caf 2018-03-31 22:14   
gość_68caf - Profil gość_68caf
gratuluje swietne podsumowanie tematu
usuniety 2018-03-31 14:45   
usuniety - Profil usuniety
Od autora - dziękuję za miłe słowa, stanowią one olbrzymią motywację do pracy!
wroord 2018-03-30 19:59   
wroord - Profil wroord
Bardzo rzeczowa i dokladna analiza + super zdjecia. Oby takich wiecej na pasazer.com.
gość_bc9a4 2018-03-30 15:37   
gość_bc9a4 - Profil gość_bc9a4
ciekawy artykuł!
MarekRurka 2018-03-30 12:43   
MarekRurka - Profil MarekRurka
"...Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dyrektywę zdatności do lotu (EAD)..."

EAD jest to Emergency Airworthines Directive.
gość_ce652 2018-03-30 12:42   
gość_ce652 - Profil gość_ce652
Dobry artykul.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy