greg0303
2018-04-19 17:03
Łopatka wentylatora silnika CFM56-7B, samolotu B737-700 linii Southwest, który obsługiwał rejs z Nowego Jorku/LGA do Dallas/DAL we wtorek, miała pęknięcia po wewnętrznej stronie, które oczywiście nie były widoczne z zewnątrz.
Wszystkie silniki tego typu, jest ich w użytku na świecie ponad 8 tysięcy, muszą zostać poddane przeglądom technicznym.
greg0303
2018-04-18 19:48
Wczorajszy wypadek samolotu B737-700 linii Southwest Airlines, który lądował awaryjnie na lotnisku w Filadelfii, był spowodowany eksplozją lewego silnika (CFM56-7B). Niestety jedna osoba zmarła w wyniku odniesionych obrażeń ciała.
Na skutek zmęczenia metalu jedna z łopatek wentylatora oderwała się od wirnika doprowadzając do eksplozji. W jej wyniku uszkodzony został lewy silnik, a jego ostre części rozbiły okno samolotu znajdującego się na wysokości 30 tysięcy stóp. W kabinie pasażerskiej wypadły maski tlenowe, a piloci natychmiast zmniejszyli wysokość do 10 tysięcy stóp, na której jest już wystarczająca ilość tlenu w powietrzu.
Podobny wypadek miał miejsce w 2016 roku podczas rejsu z Nowego Orleanu do Orlando, również obsługiwanego przez B737-700 linii Southwest Airlines. Wtedy także nastąpiło wyłamanie jeden z łopatek wirnika na skutek zmęczenia metalu, ale części uszkodziły kadłub samolotu bez jego przebicia. Po tym wypadku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa nakazała przeglądy tego wariantu silników.
Wiele linii lotniczych na świecie użytkuje silniki CFM56-7B. Napędzają one samoloty B737-700/800/900. Czas przeglądu tych silników pod kątem zmęczenia materiałów to około 2 godziny.
greg0303
2018-04-13 20:19
Kłopoty z silnikami firmy Rolls Royce Trent 1000, które napędzają samoloty B787 Dreamliner, będą wymagały dodatkowych przeglądów. Zbyt szybkie zużywanie się części, korozja oraz pęknięcia łopatek wirnika to tylko niektóre mankamenty, które jednak dotyczą aż 25% światowej floty B787. Silniki z pakietem C zostaną poddane dodatkowym przeglądom, które nie są niezbędne w przypadku innych wariantów, w tym również Trent 1000 Ten.
FAA i EASA prawdopodobnie ograniczą maksymalny czas operacji w przypadku tylko jednego sprawnego silnika, tzw. ETOPS, do 140 minut (z 330 minut) dla tych jednostek napędowych.
Będzie to poważne ograniczenie eksploatacyjne.
gość_68caf
2018-03-31 22:14
gratuluje swietne podsumowanie tematu
usuniety
2018-03-31 14:45
Od autora - dziękuję za miłe słowa, stanowią one olbrzymią motywację do pracy!
Bardzo rzeczowa i dokladna analiza + super zdjecia. Oby takich wiecej na pasazer.com.
MarekRurka
2018-03-30 12:43
"...Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dyrektywę zdatności do lotu (EAD)..."
EAD jest to Emergency Airworthines Directive.